Verdidebatt

Konfirmantundervisning og kvinneprestmotstandere - Vårt Land og Nordhaug på feil spor

At både VL og biskopen overser foreldrenes mandat, leder dem på feil spor. Nordhaug bør finne en kvinnelig prest, for sikkerhets skyld helst en som er lesbisk, og som vier fraskilte, som alternativ konfirmantlærer i Sogndal. Siden slike neppe er lagervare i Bjørgvin, kunne vel en komme over fjellet fra Hamar bispedømme.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Av et oppslag i VL 2. september fremgår det at foreldre til konfirmanter i Sogndal ikke vil ha kvinneprestmotstanderen Mikael Bruun som konfirmantlærer. I en kommentar 3. september omtaler konst religionsredaktør Kruse dette som en form for gjensidig boikott, og maner til fred: «På et eller annet tidspunkt er vi nødt til å slutte å reservere oss mot hverandre og hverandres holdninger.» Tilsvarende gjengis Nordhaug slik: «Jeg lurer på hvor dette samfunnet havner om vi skal ha det perspektivet at vi ikke kan bli undervist eller snakke med noen som har et annet syn enn meg selv.»

Problemet med begge utsagn er et de ikke tar høyde for en tredje part, nemlig konfirmanten, og det mandat denne tredje parts foreldre har, hva angår barnet/den unges oppdragelse og undervisning. At de overser foreldrenes mandat, leder både avisen og biskopen på feil spor.

Spenningen mellom skolens og foreldrenes mandat er et kjent og kjært tema i norsk skolehistorie. Svaret på Nordhaugs spørsmål fikk vi allerede ca 1860, da P A Jensens lesebok ble innført i folkeskolen. Siden den ikke bare inneholdt bibelhistorie, men også lesestykker relatert til naturfag, historie og geografi, fikk foreldre i Jarlsberg starte egne skoler, muligens etter at de først måtte etablere egne dissentermenigheter. Etter hvert ble kristne privatskoler en fanesak for kristenfolket. Svaret til Nordhaug er altså at man åpner for alternative ordninger når det dreier seg om undervisning av mindreårige. Bergen kristne grunnskole og Kristelig Gymnasium i Oslo kan saktens oppfattes som institusjonalisere boikottaksjoner overfor offentlige skoler, men få om noen tenker slik – sikkert heller ikke Vårt Land og Nordhaug. Men begge kan få problemer med å forsvare kristne friskoler dersom de ikke justerer kursen.

Med forbehold for at han er korrekt gjengitt, sier Nordhaug også at «han ikke kan imøtekomme ønsket til foreldrene. Han begrunner det med å påpeke at også Bruun har rettigheter». Det er mulig det finnes kirkerettslige bestemmelser om presters retter og konfirmantforeldres og konfirmanters plikter som kompliserer bildet, men jeg ville tro at det vil være like vanskelig å få bred forståelse for disse, som det er for Bruun å få forståelse for at det ikke er hans kvinnesyn, men hans embetssyn som ligger til grunn for hans standpunkt. Vanlige foreldre holder seg ikke med noe embetssyn, men de er opptatt av at de skal kunne ha innflytelse over hvem som skal undervise deres barn. Som regel blir det ikke avis-skriverier om dette, siden de fleste lærere ikke kringkaster standpunkter som oppfattes som ytterliggående.

Så Nordhaug bør finne en kvinnelig prest, for sikkerhets skyld helst en som er lesbisk, og som vier fraskilte, som alternativ konfirmantlærer i Sogndal. Siden slike neppe er lagervare i Bjørgvin, kunne vel en komme over fjellet fra Hamar bispedømme, eller man kunne arrangere en intensiv konfirmantleir der.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt