Verdidebatt

Et sabbatsår

Finnes det noe begrep i Bibelen som kan gi oss perspektiv på isolasjonen vi nå lever i? Det gjør faktisk det: sabbaten.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Koronapandemien sprer seg over verden. Tallet på syke og døde stiger kraftig. Men de stigende tallene skjuler en ting for oss: De fleste er ikke syke. I skrivende stund er nærmere to millioner rammet. Det betyr at 99 prosent av Norges, såvel som jordas befolkning, ikke er smittet på det nå­værende tidspunkt.

De riktige ordene

Likevel påvirkes alle. Om vi ikke jobber i helsevesenet eller er rammet selv, er vår fremste oppgave å holde avstand. Å avstå fra sosiale kontakter og beskytte risikogruppene. Derfor tyr vi til sosial distansering og sitter i karantene.

Det er et lite offer sammenliknet med den lidelse covid-19 er for mange. Men det betyr ikke at det er enkelt. Ikke å kunne møte slekt og venner, og kanskje ikke kunne gå i kirken, er smertefullt. Når aktiviteter blir avlyst og vi må holde oss innenfor hjemmets fire vegger kommer brakkesyka fort snikende.

Derfor fylles mediene av tips om hvordan vi kan håndere isolasjonen: Hold på rutinene, få deg frisk luft, hold kontakt med dine nærmeste elektronisk. Gode råd å følge. Men det er ikke nok med praktiske tips. Mennesker er meningsskapende ­vesener. Derfor trenger vi ord som hjelper oss å tolke situasjonen vi befinner oss i.

Sabbaten

Finnes det noe begrep i ­Bibelen som kan gi oss perspektiv på ­isoleringen? Det gjør faktisk det: Tenk på sabbaten. Det finnes mye å lære av den sabbatsvisdommen som i dag fremfor alt holdes levende i den jødiske tradisjonen.

Sabbaten innstiftes når Gud hviler på den sjuende skapelsesdagen. Iblant tenker­ vi på sabbaten som noe adskilt fra ­skapelsen, en dag der vi kan hente oss inn etter at det egentlige arbeidet er gjort. Men teologen Norman Wirzba mener at sabbaten snarere er skapelsens full­byrdelse. Gud fullbyrder sin skapelse gjennom å nyte dens skjønnhet. Sabbaten er ikke skapelsens post scriptum, men dens klimaks.

Begrensninger

På seks dager får verden sin form, på den syvende får den ­mening når vi stopper opp og betrakter den med kjærlighet. Det er dette som er menneskets kall. Det er som rabbineren Abraham Joshua Heschel har konstatert, en dag blir vi minnet på det båndet som finnes mellom mennesker, resten av skaper­verket og Gud.

Dette er hensikten med de reglene som omgir sabbaten: Begrensningene hjelper oss å bli oppmerksomme. Gjennom å avstå fra arbeide, media og reiser tvinges vi til å være stille og fokusert. Vi retter blikket­ mot våre nærmeste omgivelser. Jeg ­begynner å legge merke til bevegelsene i min sjel, og til de ting og mennesker som finnes rundt meg. Sabbaten er en dag der vi får hvile fra jakten, for å oppdage at Gud ikke er noe annet sted enn akkurat her.

Sabbatens velsignelser

Det finnes en spesiell sabbatsfred som er tilgjengelig for den som kan gi slipp på ideen om at det gode livet finnes et annet sted med andre venner, en annen jobb, andre opplevelser, andre menigheter – og i stedet kan rette blikket mot det nære. Savnet av rutiner og relasjoner som nå er berøvet, er en sjanse som gir oss muligheten til å oppdage hvor mye vi elsker dem. Først når vi gir dem opp, forstår vi hvor viktige de er for oss.

Pandemien har senket et mørke over verden. Men det kommer en tid etter korona­. Vi kommer til å miste mye på veien, såvel menneskeliv som økonomiske­ verdier. Men gjennom å leve i stillhet adskilt fra andre, kan vi holde tilbake smitten – og få del i sabbatens velsignelser.

Om dette kan bli en tid der vi vokser i oppmerksomhet og kjærlighet, da er noe likevel vunnet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt