Martin Aasen

2

Uautoriserte bilverksteder gir en tap-tap-tap situasjon

Det finnes kjøretøy på norske veier som er direkte trafikkfarlige. Mange skylder på et slapt regelverk. Jeg skylder på norske bileiere.

Publisert: 29. mar 2020

I 2018 kunne NRK avsløre at det finnes en rekke bilverksteder som opererer med ufaglært arbeidskraft. En rekke artikler og en Brennpunkt-dokumentar ga norske folk innblikk i en svart økonomi som i årevis har fått blomstre i det skjulte. Det finnes dessverre en rekke bilverkstedet som bruker ulovlig arbeidskraft, unngår å betale skatt samt bruker falske bildeler.

Dette er noe vi må til livs. Brennkvikt.

Hvorfor oppstår denne situasjonen?

Alle som har bil vet at det koster ufattelig mye penger å opprettholde et eierskap på bilen. Årsavgift, avskrivninger og drivstoff er kostnader man “vet” man skal ha. Dette er noe de fleste er klar over at de må betale.

Det finnes en annen type kostnad som legger grunnlaget for et ulovlig bilverksted-marked. Dette er kostnadene som kommer etter at man har hørt en rar lyd i motoren. Eller bulket inn i naboens bil. Bilreparasjoner er nemlig ufattelig dyre. Og de kommer som regel på et tidspunkt hvor man ikke har satt av penger i budsjettet til “uforutsette kostnader”.

Derfor er det mange som lar seg friste av “litt for gode” tilbud.

Hva bør vi bileiere gjøre?

Det første man bør gjøre er å ta et valg om å støtte norsk industri. Hvis man ikke verner om bilverkstedene som leverer høy kvalitet, så vil de dø ut. Og hvis man støtter folk som driver ulovlig, så vil det bli enda flere av dem. Det betyr, enten om man vil det eller ei, enda flere trafikkfarlige situasjoner i Norge.

Hvis man er i tvil om hvilke autoriserte bilverksteder som finnes i Norge, så kan man sjekke det på Vegvesenets nettsider. Det finnes også en sjekkliste i denne artikkelen som viser til hvilke kjennetegn som finnes hos illegale bilverksteder.

Man bør også forstå at det både er uansvarlig og feigt å kjøre rundt i et trafikkfarlig kjøretøy. Du bør ikke la deg friste. Selv ikke 

Halv pris i Sverige?

Mange lar seg friste av å dra utenlands for å reparere bilen sin. Som hovedregel kan man si at det er både bedre og tryggere å dra til et sertifisert bilverksted i Sverige sammenlignet med å kjøpe ulovlige tjenester i Norge.

Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med problemet?

Regjeringen slår til stadighet ned på svart arbeid. Men det handler ofte om å prioritere den arbeidskriminaliteten som gir de største utfordringene. Illegale vaskehjelper og tømrere setter ikke liv i fare. Ulovlige bilverksteder gjør nettopp det.

Hvis man ikke får et system på plass som jobber målrettet mot Statens Vegvesens “nullvisjon”, så er jeg redd for at pilen snart begynner å peke i gal retning. Vi trenger at regjeringen utformer en handlingsplan som ivaretar sikkerheten på norske veier.

1 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Tåkelagt
av
Liv Osnes Dalbakken
rundt 2 måneder siden / 3504 visninger
Sover heile regjeringa?
av
Lisbeth Marie Austnes
13 dager siden / 1227 visninger
Nei, Lægdene, vi er ikke i mot kvinner
av
Mikael Bruun
rundt 1 måned siden / 963 visninger
Når fest blir dom
av
Kristine Sandmæl
19 dager siden / 884 visninger
Er jeg rett kalt prest?
av
Julie Schjøth-Jovik
11 dager siden / 821 visninger
Takk og farvel, KrF
av
Kristofer Olai Ravn Stavseng
10 dager siden / 632 visninger
Det viktigste er et godt arbeidsmiljø
av
Martin Enstad
23 dager siden / 563 visninger
Kristnes omtale av president Trump.
av
Kjell Tveter
3 måneder siden / 499 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere