Terje Haugom

6

Hvorfor orgel-splid 2

Publisert: 20. mar 2020

Hvorfor orgel-splid 2

Dette innlegg er ikke ment som reklame for digital-orgel, men fakta-opplysning for tvilende. Det trengs!

Mht. de digitale kirkeorgler, så er faktum at - spesielt hos italienske Viscount -er det slik at intonasjon i det enkelte kirkerom - både hvert enkelt register, og hver eneste "fløyte / pipe" i hvert register kan intoneres. Gjennom den prisbelønte Physis Modeling-teknologien kan Viscount intonere og skape den vakre orgelklang, med luft-ansats, forsinkelse av ansats, lyden fra vindladen, historiske stil-perioder osv. Jeg sier ofte: Gud sa at vi skulle legge jorden under oss, og utvikle den. Men - Han sa IKKE at orgelet skulle stoppe i sin utvikling på 1700-tallet! Bare se på oppfinnelsen av hjulet – er det fremdeles et tre-hjul med jern-bånd rundt…?

Pipeorgelet har brukt mer enn 1700 år på å komme dit det er i dag. Og i mange varianter, med mekanisk spillebord & mek. eller elektrisk registratur, med elektrisk spillebord, disp. utvidet med digitale stemmer, med enkle fasader, og med fasader som rene kunstverk. Men LYDEN kommer fra luften som er satt i bevegelse inne i pipene (rørene). Utfra materiale og utforming framstår de forskjellige klangfarger/registre. Og lengden - høy til lav – og diameter - bestemmer mørk til lys tone. Og alle stemmene – foruten Principal – er imiterte orkester-stemmer. Likevel ikke ekte trompeter, skalmeier, celloer, oboer osv., men stemmer som skal «låte» slik!

I vår tid er det færre orgel-byggere som bygger klassiske orgler. Og med høyere lønn og materialkostnad, pluss tiden som går med, blir et pipeorgel en multi-million-affære, alt etter størrelsen. Orgel-stemmere er også sjeldne.

Når man så for rundt hundre år siden eksperimenterte med å lage lyd ved hjelp av elektrisitet, så var vel det like bra i tiden, som den gang på 300-tallet da munker laget det første orgel ved hjelp av tre-fløyter og peispuster. De hadde jo ikke annet! Men så - i nyere tid - har man altså klart å skape lyd ved hjelp av elektrisitet, elektronikk - og til sist digital-teknikk. Og mht. den digitale orgel-bygging, har kirken og kirkemusikkens tjeneste vært det overordnede målet. Man klarte å skape en klang så lik pipeorgelets klang, at folk flest - og musikerne - ville trives med det. Det er lyden og klangen du hører, harmoniene, tutti eller pianissimo – fra rør eller høyttaler!

Og utviklingen lar seg ikke stoppe. Et godt digitalt kirkeorgel er ikke mindre "kirkelig" eller "kristelig" enn et orgel som ble født på 300-tallet. Det er de som tror det. Nei, det er bare EN ANNEN MÅTE å skape orgel-lyd på! Robuste, økonomiske, vedlikeholdsfrie, med muligheter som pipeorgelet hverken hadde - eller har, holder på stemmingen - ja, dette er ikke bare salgsargumenter, men fakta. Og digital-teknikken vil etter hvert bli enda mer perfekt - om mulig! Kan vi høre Guds ord via digitalt anlegg i kirken, bør vi også kunne høre musikk til Guds ære fra et digitalt orgel - like gjerne som fra et pipeorgel. Nå er tiden da de to orgel-typene bør sidestilles med lik rett til å være kirkens hoved-instrument! Derfor bør pkt. 1 i forskrifter for det liturgiske inventar i kirken lyde:

1. Orgelet er kirkens primære instrument, og skal finnes i alle kirker jfr. Kirkelovens regelverk for liturgisk utstyr og inventar, som forutsetter kvalitets pipeorgel eller kvalitets digitalorgel som normalordning.

Det er unektelig slik, at det finnes svært mange utslitte pipeorgler i bl.a. bygdekirker og kapell. Det har jeg både sett og opplevd selv. Og gamle, dårlige elektroniske fra 60- og 70-tallet. Mht. pipeorgler, er det like stor variasjon i kvalitet, som for de digitale. Men - noen er virkelig gode - i begge kategorier! Og derfor synes jeg den § 1 ovenfor bør få min foreslåtte ordlyd. I rettferdighetens navn, og til utviklingens beste.

 Men som ved de fleste viktige investeringer - man må se seg om, vurdere, prøvespille, høre på andres erfaringer, og så velge. Som eksempel viser jeg til Sverige, som er blant alle de land i verden som har trykket Viscount til sitt bryst. Over 600 kirker og kapell har fått prima orgler - 2-, 3-, og 4-manuals installert og intonert av Jerker Antoni Konsult AB, Stockholm, som er Nordens representant for Viscount i Mondaino, Italia. Ingen klager, bare lovord! (Ex-domkantor i Bergen, Magnar Mangersnes kjøpte seg et heftig 3-manuals da han besøkte Jerker for noen år siden. Han kjente igjen tangenttrykket (120g) tilsv. i Bergen Domkirke, og alle de registre han trengte for å kunne spille sin fargerike orgel-litteratur). Altså må jo kvalitet og orgel-klang være til stede!

Jeg er IKKE med på "sosiale medier", men kjenner godt til de digitale Viscount, Johannus, Allen, Content, Baldwin, Copeman Hart m.fl. Utenlandske professorer i kirkemusikk taler varmest for Viscount, og de vet!

I utlandet, som England, Sverige, Frankrike, Tyskland, USA, m.fl. er organister gode venner - uansett hva orgel de spiller i sin kirke! Det er sannelig på tide at norske organister brenner sine kjepphester, fire litt på gamle prinsipper, og følger med i utviklingen! Og nysgjerrighet her gir kunnskap! Frykt ikke! Det går så bra! 

Terje Haugom, pensj. orgel-entusiast, Bergen.

 

Krohnåsv. 62, 5239 Rådal.   988 47 162

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Ja vel, gamlis
av
Heidi Terese Vangen
20 dager siden / 1190 visninger
Guds fravær
av
Geir Tryggve Hellemo
14 dager siden / 1187 visninger
Det vi ikke ser
av
Magne Nylenna
6 dager siden / 822 visninger
Muskuløs kristendom
av
Hilde Løvdal Stephens
rundt 1 måned siden / 743 visninger
Biskop Byfugliens merkelige avskjedsreplikk
av
Roald Iversen
rundt 1 måned siden / 678 visninger
Eit ansvarslaust Europa
av
Emil André Erstad
29 dager siden / 650 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere