Magne Nylenna

Professor i samfunnsmedisin ved UiO
18

Babelsk forvirring

Økende sekularisering og synkende bibelkunnskap gjør språket fattigere

Publisert: 27. feb 2020  /  605 visninger.

Hva er typisk norsk? Er vafler, brunost, binders, ostehøvel, ja endatil hardingfele og dugnad, noe vi har importert fra andre land? Finnes det egentlig noe som kan kalles norsk kultur? Spørsmålene diskuteres heftig i et internasjonalt og multikulturelt samfunn. Selvsagt er mange verdier universelle og mange matretter importert, men for min egen del er det unødvendig å snakke ned våre egne tradisjoner for å respektere andres.

Flagget og språket er det i hvert fall ikke andre som deler med oss. Men selv norsk språk bygger på andre. Fra urnordisk oppstod norrønt, og dansk var som kjent skriftspråket her i landet til langt ut i det 19. århundret. Det vi kaller norsk i dag – vi holder oss endatil med flere offisielle varianter – er likevel særegent for Norge. Et språk er en dialekt med egen hær og marine, sies det litt spøkefullt når nasjonale språk skal defineres.

Anglisismer 

Det internasjonale presset mot norsk språk er økende. Den største trusselen kommer selvsagt fra engelsk. Hverdagsspråket, særlig hos ungdom, inneholder ikke bare mange engelske ord som «å game, høre podkast og binge sitkoms». Utsagn som «å gjøre en forskjell» og «å ringe inn syk» viser at også ordstillinger anglifiseres. Særlig sterk er den engelske påvirkningen på fagspråket. På noen fagfelt, som i oljeindustrien, informasjonsteknologien og deler av medisinen, snakkes det om et domenetap, dvs. at norsk fortrenges til fordel for engelsk. En fersk offentlig utredning (NOU 2020:3) presiserer og innskjerper ansvaret universiteter og høgskoler har for å vedlikeholde og utvikle norsk fagspråk.

Kulturell sikringskost 

Språket trues ikke bare utenfra. Språk er mer enn enkeltord, og mye av det handler om formuleringer som brukes i overført betydning, og må forstås ut i fra sin opprinnelse. Færre felles referansepunkter hos både barn og voksne gjør at det kan være vanskelig å snakke om kardemommeloven, keiserens nye klær eller det å rette baker for smed. Kjennskap til slike faste uttrykk forutsetter en kulturell sikringskost som først og fremst skolen må ta ansvar for.

Forståelsen av faste uttrykk ser også ut til å avta. Det trengs bakgrunnskunnskap for å forstå at det å ta seg vann over hodet ikke handler om drukning, og at prikken over i-en ikke er en grafisk konstruksjon. Slikt avsløres når bjørnetjenester og krokodilletårer får ny betydning. Og mer eller mindre bevisste feilformuleringer som «hummer og kanel», «mele sin egen syke mor» og «bøye seg i hatten» kaller på smilet.

Synkende bibelkunnskap

Knapt noen enkeltkilde har gitt opphav til så mange faste uttrykk i språket som Bibelen. Uttrykkene brukes stort sett uten tanke på hvor de kommer fra.

I politikken handler det ofte om «å svelge kameler» og «å tale for døve ører». Noen og enhver av oss «aner fred og ingen fare», retter «slag i luften» og jakter på «syndebukker». For ikke å snakke om «å skille klinten fra hveten» og det «å bli veid og funnet for lett». Og vi vet alle at våre «dager er talte».

Med økende sekularisering og synkende bibelkunnskap svekkes både kjennskapen til og forståelsen av slike formuleringer. Da blir også språket fattigere. For selv slike ord og uttrykk kommer ikke fra noen «sareptas krukke», og bruken av dem kan lett «falle på steingrunn». Brukes uttrykkene feil, kan det endatil oppstå «babelsk forvirring».

5 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Ja vi elsker alle i dette landet
av
Jarle Mong
4 dager siden / 2552 visninger
Mel gir stabilitet
av
Ingrid Vik
26 dager siden / 1879 visninger
Den norske kirke og pornografi
av
Marthe Kristine Østerud Primstad
rundt 1 måned siden / 1015 visninger
Hvem skal bli født?
av
Paul Leer-Salvesen
7 dager siden / 954 visninger
Er far og hans slekt uten betydning?
av
Øivind Benestad
rundt 17 timer siden / 852 visninger
Mor eller menneske?
av
Liv Osnes Dalbakken
28 dager siden / 678 visninger
Visjon Norge og kritikk
av
Pål Georg Nyhagen
12 dager siden / 603 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere