Verdidebatt

Reklameforbud er moralisme

Statlige reguleringer for å motvirke «kroppspress» er unødvendig, og utgjør et angrep på ytringsfriheten.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Debatten om kroppspress har blusset opp igjen. Tirsdag forrige uke nominerte Redd Barnas ungdomsorganisasjon (Press) Dagbladet, Blogg.no og Facetune til årets «Gullbarbie». Prisen deles ut av Press til den aktøren som best får ungdom til å føle seg verst. Press sin leder, Mina Vinje mente at Dagbladet blant annet spilte mye på: «Unødvendig seksualisering, har mye fokus på slanking og kropp, og at dette også da bidrar til usikkerhet og dårlig kroppsbilde blant ungdom.» Dette gjelder saker som intimkirurgi.

2. desember i fjor sendte barne- og familieminister, Kjell Ingolf Ropstad (KrF) ut et lovforslag om å merke alle fremtidige retusjerte reklamer ut på høring. Hverken Ropstad eller Press har troen på at ungdom klarer å tenke selv. Å retusjere reklame, er å stakkarsliggjøre ungdom.

FpU mener enhver aktør burde få lov til å reklamere for det man vil, så lenge det ikke er tale om oppfordringer til voldsbruk. Det vil si at det burde være lov til å reklamere for plastisk kirurgi, seksuelle tjenester, alkohol, tobakk og lettere narkotiske stoffer. Motstand mot å tillate slik reklame er moralisme satt i system, samt å basere seg på en politikk ved å ta forbehold for grupper som føler seg støtt av reklamen. Dette kan være seg ulike organisasjoner som ønsker å beskytte utsatte grupper for kroppspress.

Politikere kan ikke regulere vekk alt de ikke liker. Nå er det på høy tid at den nye regjeringen, begynner å sette grenser for politikk. Her må FrP vise vei, i den nye tiden fremover som opposisjonsparti på Stortinget.

For å forebygge kroppspress, må folk heller tenke mer kritisk. De som sliter med psykiske problemer burde skaffe seg profesjonell hjelp. At myndighetene skal ta hensyn til den enkeltes psykiske helse, fordi noen føler kroppspress når de ser retusjert reklame, burde ikke gå på bekostning av markedsaktører som reklamerer for produkter, som oppfordrer til helt legitime produkter eller tjenester.

Markedsfriheten skal ikke begrenses av moralister, sosialister eller av organisasjoner som mangler troen på enkeltmenneskets evne til å tenke kritisk. FpU har ett budskap til de som er motstandere av enkelte produkter eller tjenester: Ta dere sammen, og begynn å tenk kritisk til det dere ser.

Ole Jakob Warlo

1. nestformann i Troms og Finnmark FpU

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt