Verdidebatt

Frelsen og forkortelsen av dagene...

Et til enhver tid tilbakevendende tema som diskuteres, er frelse eller fortapelse. Her ser det ut for at man overser en del kriterier. Bare selve grunnlaget for Jesu redningsoperasjon synes når dette diskuteres å være glemt? Eller lar han oss i stikken?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Paulus skriver i 1.Kor.1.21 at ettersom verden ikke bruker visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, er det bestemt og besluttet av Gud at han frelser den som tror ved den dårskap vi forkynner.

Her mener Gud tydeligvis at verden tar feil i sin forkynnelse... de forstår den ikke i sin selvstendige tankegang... og allikevel får man høre disse ordene at han har bestemt å frelse også de som forkynner det som er fåfengt - dårskapen.

Det er derfor man også kan lese at Jesus kom (-mer) for frelse verden - mange steder. Og at han først og fremst tar seg av syndere fremfor rettferdige. Det er da jeg stiller spørsmålstegn ved hvor godt kjenner man til skriftens ord, når man er mest mulig påståelig om at det er ens egne ord og meninger som er de rette?

Jesus hadde (har) som hovedoppgave og redde det fortapte - eller hvordan kan det da ha seg at det bare var (er) fortapelsens sønn som gikk i fortapelsen i Joh.17.12, slik at Skriften skulle bli oppfylt? Forresten handler dette om en fortsettelse i 2.Tess.2.3 mer som en observasjon på noe kommende;  La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn.

Så da er det bare å ta for seg hele Joh.17. så ser en at frelseren har siste hånd på verket i det som blir sagt, nettopp fordi han er alfa og omega - vanskeligere behøver en ikke å gjøre dette spørsmålet, hvis en da ikke er ute etter å kontrollere hvem som tror... det er et vidt begrep som antas av Gud å være dårskap.  Joh.17 avslutter med disse ordene: Rettferdige Far, verden kjenner deg ikke. Men jeg kjenner deg, og disse vet nå at du har sendt meg. Jeg har gjort ditt navn kjent for dem og skal fortsatt gjøre det, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem.

Hele verden er nok her inkludert? Helvete er ifølge øvrige skrifter noe som er forbigående... (4.Esra 8.53: Roten til det onde er blitt avskåret. Sykdom er utryddet og død er blitt borte, helvete har tatt flukten og forgjengeligheten er glemt.)  Det som blir avskåret er også nevnt i Matt,24.22: Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst.

Lykke til med videre tolkninger av frelse og fortapelse.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt