Verdidebatt

Torps «private historiefortelling» om Fragell er likevel ikke privat

Det viser seg at min historiefortelling om Fragells pappa er slett ikke «privat», men vel bevitnet. Vårt Land bør fortelle begge sider når spaltene brukes til å fremme antikristendom for å ramme en persons troverdighet.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Amanuensis i nordisk litteratur ved Universitetet i Agder, ex-kristne Oddbjørn Johannessen, skrev 5/7-2018 i Vårt Land om «Jan-Aage Torps private historiefortelling». Først ett år senere fikk jeg tilbud av sjefredaktøren om å imøtegå påstandene som gjaldt forhold som aldri var blitt presentert i Vårt Land.

Johannessen raljerte over at jeg fortalte om mine gode opplevelser med pinsepredikant Øyvind Fragell (1914-1993), far til den ex-kristne Levi Fragell, som ofte har valgt seg ut individer og miljøer som han endog har forfulgt verden over (f eks Aril Edvardsen og Emanuel Minos, og i 10 år OASE, IMI-kirken, Jan Hanvold og meg).

Jeg skal ikke her analysere hvorfor det er så viktig for Johannessen og Vårt Land å avvise min historiefortelling, men henvise til en tragisk offentlig postering i julen av Fragell på hans Facebook-side som teologiprofessor Idar Kjølsvik omtaler slik: «Dette ble da en interessant tråd».

Den «interessante» juletråd tar for seg et sitat av filosof Nina Karin Monsen fra et annet forum der hun beskrev negative virkninger av å ha vokst opp i et antikristent humanetisk hjem. At Fragell ville ta et oppgjør med Monsens vitnesbyrd, er greit. Men så tillater han 69 kommentarer der familiær skittkasting blir brettet ut med Monsen som skyteskive. Dette er et eksempel på hva som skjer i de mørkeste kroker på sosiale medier.

Men den tidligere humanetiker Monsen går i et par kommentarer i rette med Fragells egen historiefortelling, og dette har interesse i forhold til avisens publisering av Johannessen for 1 1/2 år siden.

Monsen skriver:

«Jeg har hørt Levi Fragell holde foredrag om sin triste barndom med foreldre i pinsebevegelsen, det var hele hans begrunnelse for å slutte å tro, kanskje han aldri gjorde det? Han snakket om sin angst for at Jesus overvåket ham.»

«Levi Fragell. jeg refererte til et foredrag du holdt for en del år siden, der jeg også holdt foredrag om samme tema. Du opplevde at Jesus overvåket deg, og at hele barndommen var slik at du tok av stand fra pinsebevegelsen og dine foreldre. Det stemmer jo.»

Monsen forteller at hun i noen år på 1980-tallet var medlem av Human-Etisk Forbund. Hun «opplevde at venner ble begeistret for at jeg var en av dem. Det var problemet i forbundet, at mennesker ble delt inn i de - og oss. Og at kristne ble sett på som dumme. Jeg holdt foredrag for konfirmantene i Oslo Rådhus, talen står i boken mi (s.147 ff). Det eneste som manglet var ordene Gud og Jesus. Gjengmentaliteten i forbundet ble sjenerende, det er den du nå har fremført og som du oppmuntrer til.»

Det viser seg altså at min historiefortelling er slett ikke «privat», men vel bevitnet. Vårt Land bør fortelle begge sider når spaltene brukes til å ramme en persons troverdighet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Verdidebatt