Marita Synnestvedt

51

Hettegenser versus hijab

Religiøs identitet settes med andre ord over kulturell identitet. Det til tross for at religion er basert på myter og eventyr, uten rot i virkeligheten, mens den kulturelle identiteten, knyttet til for eksempel hettegensere, har historiske røtter knyttet til gatemote og motkultur.

Publisert: 11. sep 2019

Mange av oss er vel såpass gamle at vi fremdeles husker Margrethe Munthes (1860-1931) kanskje ikke lenger like ofte sunget "Nei, nei, gutt, dette må bli slutt! Ikke storme inn i stua, før du har tatt av deg lua! Glemte du det rent? Det var ikke pent". Gutter skulle ta av seg luen, som et tegn på respekt overfor øvrigheten, deriblant foreldre, skole og kirke.

I dag er det caps og hettegensere som gjelder. Mange skoler har vedtatt at bruk av hodeplagg og yttertøy i timene ikke er tillatt. Det gjelder blant annet skolen hvor mitt eget barnebarn går i femte klasse. Straffen for å bryte forbudet kan være alt fra anmerkning til gjensitting eller også brev med hjem. Selv om jeg personlig ikke har noen sans for et slikt forbud, hadde det vært mer spiselig, hvis det ikke hadde vært for følgende: Det er gjort unntak for plagg som hijab og turban, siden det i følge Utdanningsdirektoratet ikke er hjemmel for å forby religiøse hodeplagg. 

Religiøs identitet settes med andre ord over kulturell identitet. Det til tross for at religion er basert på myter og eventyr, uten rot i virkeligheten, mens den kulturelle identiteten, knyttet til for eksempel hettegensere, har historiske røtter knyttet til gatemote og motkultur. Hva verre er, det gir muslimske foreldre mulighet til å stigmatisere døtrene sine allerede fra ung alder. De kan bli presset til å gå med hijab, uten at de egentlig vil det selv. For hva vet vel småjenter om mekanismer for å undertrykke kvinner?  På den annen side er mitt eget ti år gamle barnebarn uhyre bevisst på sin outsider-rolle, knyttet til hettegenseren. Jeg kan derfor ikke påstå at jenter, født inn i en muslimsk kultur-sfære, er mindre bevisst på sin rolle og virkelig ønsker å gi uttrykk for sin religiøse tilhørighet.

Personlig har jeg ikke noe imot at tenåringsjenter og voksne kvinner bruker hijab. De er gamle nok til å ta sine egne valg. Men jeg synes ikke at hijab har noe å gjøre i barneskolen. Ikke bare på grunn av det religiøse stigmaet en hijab innebærer, men også fordi den kan være til hinder for fysisk aktivitet. Hva jeg virkelig har imot er imidlertid forskjellsbehandlingen mellom religiøse og kulturelle hodeplagg. I denne saken utviser skolene respekt for religion mens de kimser av moderne pop-kultur. I mitt hode får jeg ikke dette til å rime, ut fra hensynet til trosfrihet og ytringsfrihet. Hvorfor i all verden skal en muslimsk jentunge ha større krav på å få ytre seg enn mitt popkulturelt inspirerte barnebarn?

2 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Sjelesørgeren Alf Gjøsund
av
Vebjørn Selbekk
21 dager siden / 5179 visninger
Religiøs fyllefest på Visjon Norge
av
Levi Fragell
29 dager siden / 3157 visninger
Hva KRIK er og skal være
av
Bjørnulf Tveit Benestad
22 dager siden / 2335 visninger
Snevert om synd
av
Torunn Båtvik
29 dager siden / 2206 visninger
Støre-saken: Blodtåke i NRK
av
Vårt Land
19 dager siden / 1779 visninger
KRIK ved et veiskille
av
Øivind Benestad
23 dager siden / 1755 visninger
KRIKs spagat
av
Vårt Land
21 dager siden / 1738 visninger
En løsning som inkluderer
av
Berit Hustad Nilsen
16 dager siden / 1672 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere