Verdidebatt

Åpen folkekirke, hva er det dere vil?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
«Vi vil ha en annen kirke...En åpen folkekirke der du er god nok som du er. Der du kan komme med åpne sår, uten risiko for å bli nedsaltet» skriver 1.kandidat for Åpen folkekirke i Stavanger, Thor Magne Seland i et lengre svar (Dagen 15.juli) til sogneprest Heidi Andersen etter at hun skrev om biskop Veiteberg sin preken (Dagen 2.juli) fra pridegudstjenesten i Oslo domkirke 21. juni. 
Det er interessant å lese det Seland nevner som kandidater for Åpen folkekirke ønsker seg, og indirekte nevner slik at leseren skal oppfatte det som unikt med denne listen. Sannheten er at ingen er uenige i disse ønskene. Selvfølgelig ønsker alle kandidater fra de tre listene å arbeide for at Kirkens medlemmer skal få komme og oppleve at de er gode nok som de er!  I Kirken ér absolutt alle velkomne med det de har på hjertet og det livet bringer på godt og vondt. Til Kirken kan man gjennom hele livet komme med åpne sår, vonde tanker, gledelige nyheter og alt annet livet måtte by på av gode og vonde situasjoner. Kirken tilbyr gode lyttere, enormt rom for akkurat deg uansett hvordan du har det og hvem du er. 
Det derimot Seland mikser og forvirrer leseren med til sin og Åpen folkekirkes fordel er den ikke-eksisterende skillelinjen på vigselssaken og Kirken generelt som et varmt rom for medlemmer og våre medmennesker. Indirekte spiller han hele tiden på vigselssaken som en definisjon for utgangspunktet sitt i holdninger og meninger. 
Jeg og Seland hadde vært enige hvis han hadde ment bokstavelig det han skriver. I stedenfor ligger det et sterkt budskap i «..en åpen folkekirke der du er god nok som du er», fordi det egentlig menes at vi ikke er likestilte og like gode alle sammen før alle kan gifte seg i Kirken. Det er egentlig det Selands budskap er i hans ønsker som nevnes i teksten. For hadde ikke teksten hatt det indirekte budskapet men faktisk kun vært ment som det som alene er skrevet, så hadde mange flere vært enige. Kjernen er at Åpen folkekirke bruker vigselssaken til å definere hvem som «ikke er gode nok» og da videre trykker på dette helt til de fremstilles som de eneste som aksepterer et mangfold. 
«Åpen Folkekirke vil ha ei kirke med åpne armer og lave dørterskler. Åpen Folkekirke ønsker økt engasjement for lokalmenighetene. Åpen Folkekirke ønsker et reelt demokrati der alle medlemmer i Den norske kirke skal få være med og bestemme. Dette er for meg gode kjøreregler for Den norske kirkes fremtid. Derfor velger jeg meg Åpen Folkekirke som hovedvei» skriver Helene Breivik Hellerdal, 3.kandidaten for Åpen folkekirke i Stavanger i sitt innlegg (VL 12.juli) hvor hun svarer på min tekst om mitt valg av listekandidatur. 
Også til Hellerdals tekst må jeg spørre: Hva er egentlig spesielt med disse ønskene sammenlignet med de andre listene? De aller fleste er enige om generelle ting som å skape økt engasjement i menigheten og åpne armer og lave dørterskler i Kirken. Selvfølgelig! 
Jeg er enig med dere, Seland og Hellerdal, i ønskene dere ytrer. Problemet er imidlertid at det dere hele tiden hevder indirekte, er jeg helt uenig i. Vigselssaken er og blir ingen definisjon på hvem som er velkommen til kirken eller ikke. Det er usaklig å forholde seg til den uriktige definisjonen som utgangspunkt for meninger og påstander. Håper dere tydeliggjør deres indirekte budskap mye mer fremover eller skriver direkte hva som egentlig ligger i meningene deres, for leseren fortjener å vite sannheten. 
Når det er sagt så lurer jeg veldig på hva Åpen folkekirke egentlig virkelig vil for Kirken. Har dere kun vigselssaken å spille på? For den saken er nemlig vedtatt, det er vedtatt at det skal være rom for to syn i Kirken så hvorfor ikke akseptere det og finne saker og meninger som dreier seg om andre ting? Er vi egentlig enige når vigselssaken legges død og det som står igjen er «alle skal føle seg velkommen»? 
Kirken har allerede åpne dører og et varmt hjerte til medlemmer og våre medmennesker, uansett hvordan de har det og hvem de er. 
Therese Egebakken, 2.kandidat for Nominasjonslisten i Stavanger til bispedømmerådsvalget 

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt