Svein Helge Bergfjord Torsteinsbø

Åpent brev til misjonsledere!

Send emissærer og predikanter ut til folket, så vil misjonsgløden tennes og gavene strømme inn.

Publisert: 11. jul 2019

3. juli 2019 kunne man i Vårt Land lese en artikkel om fem strategier som skal få orden på økonomien­ i Normisjon og at Normisjon forventer å gå med overskudd det kommende året. En ting jeg imidlertid har vært forundret over i flere organisasjoners strategiplaner, er den totale mangelen på å innlemme en utstrakt emissær- og predikantvirksomhet i strategien for å sikre organisasjonenes økonomi.

Bekymringsverdig

Jeg gleder meg sammen med mine brødre og søstre i Nor­misjon som endelig ser ut til å gå i økonomisk overskudd det kommende året. Dette skal ­ledelsen og det frivillige misjonsfolket ha ros for. Men jeg finner også flere betenkeligheter med den strategien både Normisjon og Det Norske Misjonsselskap (min egen organisasjon) gjør for å løfte økonomien.

Økonomi- og administrasjonssjefen i Normisjon nevner fem strategier for å få en bedret økonomi. Disse er: budsjettdisiplin, økonomistyring, effektivisering, samsvar mellom gaveinntekter og misjonsinntekter og å få mer ut av organisasjonens eiendommer. Dette ligner strategien man har i Det Norske Misjonsselskap (NMS).

Styrke.

Det som gjør meg urolig er at ingen av organisasjonene nevner noe om å styrke misjons­arbeidet i Norge gjennom en utvidet emissær- og misjonærvirksomhet. Da NMS holdt på å gå konkurs i de harde 1920-årene­, var det nettopp der man satset­. Utstrakt emissær- og misjonærvirksomhet i Norge sikret gave- og misjonsinntekter. Den gang visste organisasjonene at de måtte ha med seg det norske misjonsfolket og ikke bare satse i misjonslandene. Slik fikk man økonomisk overskudd og ny glød for å bringe evangeliet ut til fjerne himmelstrøk.

Vi trenger organisasjoner som møter misjonsfolket i foreningene, på bedehusene og i hjemmene. Da vil atter gløden tennes. Så kjære misjonsledere, ta med dere misjonsfolket i strategi­planene. Ansett emissærer og predikanter som kan gi misjonsfolket glød og den næring de trenger. Skap en vekkelsesbevegelse med emissærer og predikanter som reiser land og strand og legger veden til rette slik at Ånden kan tenne den, og skap robuste organisasjoner som fungerer fra fotfolkets og ikke ledelsens ideer. Det er dette misjonsfolket nå trenger.

Et siste formanende ord som Paulus sa til den romerske ­menighet: «Så kommer da troen av forkynnelsen, og forkynnelsen ved Kristi ord» (Rom. 10,17).