Torgeir Tønnesen

33

De tre kristne identitetene

Er du liberal, radikal eller den verdslige typen?

Publisert: 8. jul 2019

I hovedsak har jeg funnet tre sirkler som kristne beveger seg i. Sirkler som går noe inn i hverandre. Men hver enkelt sirkel representerer noe som kan svekke og ødelegge troen hos den kristne – og tilliten til kristne, hos mennesker som ikke tror på Gud.

De Radikale

De kristne i denne gruppen har ofte gått en radikal (pinsekarismatisk) bibelskole, eller hentet inspirasjon og litteratur fra amerikansk herlighets- og lykketeologi. Både helt unge, men også middelaldrende har gått slike bibelskoler. Ofte er de faktisk godt utdannet, velstående og ser kallet i å få mange barn. Likevel er enslige eller skilte, ofte også å finne i denne gruppen - slike som Gud er blitt drivkraft og eneste trøst for. De er tilbøyelig til å se Kristen-TV. 

De brenner for Jesus og vil at alle skal bli frelst. Filosofien er at Gud er veldig aktiv i frelse, helbredelse, og tegn og undere, daglig, også her i Norge. Pågangsmotet er derfor stort. «Det skjer noe» - hele tiden, ifølge disse kristne. Nådegaver opphøyes, særlig kunnskapsord, bilder, visjoner og forbønner.

Hva er det som er så farlig med radikaliserte kristne? Den menneskelige psyke og helbred tåler ikke dette hardkjøret. De radikaliserte brenner ut, eller de blir låst og forherdet for andre typer kristne, og annen bibelfortolkning. Mange mister interessen for andre sider av livet. 

De lever i en boble, utmeldt av verden, snakker om Gud dagen lang, og de bruker sosiale medier overdrevent. Teologien de forfekter er ekstrem: «Gud vil helbrede alle» «motgang er fra djevelen» Dette gjør det farlig for dem selv, og dem de kommer i kontakt med, siden de sprer teologien og utbrer radikalisering og sekterismen. Element av åndelig askese og selvskading, vil jeg si.

Hva er bakgrunnen for radikaliseringen? Når de radikale blir omvendt til troen på Jesus og Gud, så vil de fleste ikke nøye seg med bibelen, radioandakten og talere fra det lokale bedehuset som næring og kilde. Nei, de vil oppsøke kilder til undervisning og inspirasjon fra andre kristne. Fra hele verden. Mange tar ukritisk til seg lærer og teologi, særlig bygget på de fire evangeliene, alt hva Jesus gjorde der, og de mener vi er først ekte disipler, - når vi gjør de samme gjerninger som Jesus.

Og her begynner problemene, - med en smal bibelsk fortolkning: Slik Jesus var, slik er vi i denne verden, - det er hva de sier. Jeg skulle ønske det var så enkelt, men det er det altså ikke. Det er min vurdering.

De Liberale

De er oftest å finne innenfor Den norske Kirke, KFUM, Kristne skolelag, - hos utdannede teologer, delvis hos metodister og baptister, og i sterkere og større grad i karismatiske menigheter, de senere år.

De har en romslig teologi, hvor Guds ord og Jesu ord tolkes vidt og bredt. De vil gjerne være litt dype og diffuse i sine utlegninger, og mener at Gud har rom for mange syn. Det er mange rom i himmelen, sier de. Og de fleste mennesker havner der tilslutt, velger de å tro. Gud er veldig stor og veldig snill og nådig. Hans grenseløse kjærlighet omfavner praktiserende homofile og de Mariadyrkende og helgendyrkende katolikker. Ingen menigheter er utenfor Guds velsignelse.

Hva er det farlige her? Teologien utvides hele veien. Gud mener ikke noe helt absolutt, eller Gud har moderert det han først sier, i takt med tiden vi lever i. De tenker ikke at Gud kan bli krenket og skuffet over vår individuelle oppførsel og mangel på hellighet. Gud styrer ikke aktivt verden i dag, eller våre liv på daglig basis, - men han er langt borte, - og Guds planer blir effektuert først om lang tid fremover, sier de. Livet på jorden er det viktige - himmel, dom, straff og slike ting, må vi ta med en klype salt. Slike ting tilhører den gamle pakt og den gammeltestamentlige Gud, mener de. De finner ikke Jesus som del av treenigheten i GT, i veldig liten grad.

De verdslige

De småsyndige som elsker verden. De elsker livet og denne verden, med all den lyst, materialisme, penger, underholdning og fornøyelighet. Denne gruppen er ofte uavhengige og selvstendige, sterke og frie mennesker. De sier det er ikke så viktig med møter, Gudstjenester og medlemskap. Det viktigste er å tro og å være kristen, sier de. De overlater vitnetjeneste og søndagsskolearbeid til andre kristne, som har «kallet», noe de selv mener de ikke har.

En gang frelst - alltid frelst, er deres motto. Hvorfor bekymre seg? Hva kjennetegner de verdslige forøvrig?

Disse menneskene kan det være moro å være sammen med. De drikker små mengder alkohol også. De er inkluderende, spontane, snille, skaffer seg lett venner og relasjoner, og de rir mange hester, og går med mange hatter. Det er derfor ikke lett å bli uvenner med dem, eller kritisere dem. De elsker livet, og de er glad i mennesker.

Hva er problemet? Problemet er at bibelen blir liggende på nattbordet. Av og til tenker de at de må tjene Gud mer aktivt, men de makter det bare ikke. De ble bare med det ene året i koret. De klarer ikke å gå jevnlig på møter. De vil helst more seg i verden, reise rundt, samtale om campingvogner, sydenturer og alle byer de har besøkt. Eller sport og naturopplevelser. Det føles anstrengende for dem å snakke om åndelige og «alvorlige ting». De er heller ikke så interessert i politikk - det oppleves som stressende og negativt.

Dilemmaet

Kan man gå fra en sirkel til en annen? Ja, det skjer og forekommer - men da er villfarelsen like stor. Det er dilemmaet og problemet.

1 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Pride har nådd sin peak
av
Tonje Gjevjon
23 dager siden / 8315 visninger
Vi som ikkje forstår Pride
av
Emil André Erstad
24 dager siden / 6270 visninger
Sangens elv stopper opp
av
Harald Bjørkøy
18 dager siden / 3353 visninger
Isolerte menigheter
av
Vårt Land
13 dager siden / 2619 visninger
Det er normalt å bli eldre
av
Magne Nylenna
21 dager siden / 2147 visninger
Sant og usant fra Lomheim
av
Merete Thomassen
9 dager siden / 1949 visninger
En verdig død for alle
av
Marie Aakre
11 dager siden / 1699 visninger
Oase og snever kritikk
av
Vårt Land
7 dager siden / 1693 visninger
Den tunge arven
av
Ingrid Nyhus
7 dager siden / 1544 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere