Lederartikkel Vårt Land

Flere svin på skogen

Det kan være fristende å bedrive eksorsisme mot enkelte bønder med moralske brister. Men synden er først og fremst strukturell.

Publisert: 20. jun 2019

«Griseindustriens hemmeligheter» på NRK har skapt sterke reaksjoner denne uken. Brennpunkt-dokumentaren viste fram brudd på loven om at dyr i Norge skal behandles godt, ved bruk av film fra skjult kamera av Norun Haugen. For å få innpass brukte hun falske identiteter og snek inn med seg kameraet i BH-en.

Først anmeldte Nortura en av sine egne produsenter, som i dokumentaren kastrerte en gris uten bruk av bedøvelse. Så anmeldte bonden Jonny Thu filmselskapet Piraya Film og Haugen, fordi hun ikke fulgte hjelpe- og varslingsplikten da hun var under­cover. Dokumentarens bruk av skjult kamera blir også debattert, ettersom denne metoden av gode grunner er omstridt. NRK argumenterer for at «temaet og forholdene som avdekkes er for viktige til å la være».

LES OGSÅ: Leif Ove Sørby mener kyrne hans har fått et ufortjent dårlig rykte i klimadebatten.

Opptakene fra 13 svinegårder avdekker mange lovbrudd: Syke og skadde dyr blir liggende for å dø, vold utøves mot dyr, grisunger kastreres av bønder og ikke veterinærer. Spørsmålene som reises er om dokumentaren har funnet enkelte råtne epler eller om problemet er mer overordnet.

«Forbrukeren vil ha billigst mulig varer, og da må vi også gjøre det som er billigst», sier en av bøndene på et skjult opptak. Her er vi ved kjernen av problemet: Det kan være fristende å bedrive eksorsisme mot enkelte bønder med ­moralske brister. Men synden er først og fremst strukturell. Den uetiske driften som avdekkes­ i norske grisefjøs er en konsekvens av at vi som forbrukere og butikkjedene virker nærmest besatt av å holde kjøttprisene så lave som overhodet mulig.

LES OGSÅ: Espen Ottosen er redd for at kjøttdebatten i media skal styre hva en kristen etikk er for noe.

Dermed får vi priser på pølser og koteletter som ikke svarer til omkostningene av å avle opp, slakte og tilberede dyr. Selv om det finnes tilløp til grønn­ere markedsføring ser vi fortsatt hvordan de store matvarekjedene prøver å utkonkurrere hverandre på billig grillkjøtt til sommeren. Samtidig er de fleste enige om at redusert kjøttforbruk er en viktig del av klimakampen.

Vi tror den butikkjeden som virkelig våger å gå foran, og vektlegger kvalitet, dyrevelferd og klima, på bekostning av pris og pris og pris, faktisk kan tjene på det i lengden. Dagens kappløp mot bunnen er i alle fall skadelig for dyrevelferd, klima og folkehelse.

2 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere