Hanne Løvstad

Bærekraftsdirektør PwC
1

Bærekraft er verdifullt for bedrifter

Virksomheter som faktisk gjør grønne tiltak, lykkes økonomisk.

Publisert: 20. mai 2019

Jeg er enig med Karl-Fredrik Tangen som skriver i Vårt Land 15. mai at det er et problem med greenwashing: Virksomheter som sier at de gjør noe bra for miljøet og klimaet uten at de egentlig gjør det. Det som er bra er at det går fremover, selv om det så klart burde gått raskere.

Vår rapport Bærekraft 100 viser at i 2015 hadde 25 av Norges største virksomheter tallfestet resultat for bærekraftsmål. To år senere var tallet 88. Det har vært et skifte. Før var bærekraft noe bare kommunikasjonsavdelinger snakket om. Nå ser vi at flere og flere tar det med i sin kjernevirksomhet og sine strategier. Og det er lønnsomt for dem.

Lager man forretningsmodeller som gjør at man bedrer klimaet, omdømmet og samtidig tjener mer penger, så er det enklere for virksomheter å gjøre mer av tingene som bedrer klimaet.

Det er derfor Tangen bommer når han skriver at vi tar vår del av grønnspinn­profitten når vi sier at «Grønt lederskap gjør bærekraft til et konkurransefortrinn». Våre undersøkelser viser at jo mer du gjør for å oppfylle FNs 17 bærekraftsmål, jo mer lykkes virksomheten både økonomisk og omdømmemessig.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere