I sitt svar til meg (VL 7.5) har Oddbjørn Johannesen to kommentarer. Det første er om Jesu oppstandelse i NT er et dogme. Jeg var tilbakeholdende med dette ordet, ikke fordi oppstandelsen er uviktig. Den er helt avgjørende i en kristen tro, og denne troen er tidlig en tradisjon i kirken (1 Kor 15,1-11). Men «dogmet» er ikke egnet til å fange opp det at det innad i NT er en samtale (diskurs) om de overveldende erfaringer som ligger til grunn for troen på Jesu oppstandelse: graven ble funnet tom og Jesus viste seg for disipler. Denne samtalen innenfor kirkens hellige skrifter er for meg en karakteristisk del av hva det er å tro på at Jesus stod opp fra de døde.
For det andre, tar Johannesen opp spørsmålet om historisk hendelse. Oppstandelsen er en hendelse i historien. Men det er noe ved denne hendelsen som gjør at den skiller seg fra det vi ellers krever av «objektive historiske hendelser», nemlig vitner og allmenn tilgjengelighet. Intet av dette kan uten videre sies om oppstandelsen, slik NT fremstiller det. Poenget er ikke at oppstandelsen ikke har skjedd i historien, men at denne hendelsen har dimensjoner som unndrar seg det vi ellers forbinder med historiske hendelser. Man kan gjerne anklage meg for uklarhet her, men det er slik NT taler om Jesu oppstandelse. Dette er den begivenheten som bærer kristen tro, men som likevel har noe ubestemt over seg. Her er både historie og mer enn historie. Så paradoksalt!