Leder

Korsets kraft

Hvorfor så grotesk? Med tortur, blod og en pinefull død? Kanskje av den enkle grunn at mennesker har opplevd slike ting.

«Jeg tror fordi det er absurd», skal den lærde Tertullian ha sagt, med henvisning til kristendommens mest sentrale dogme: Kristus, død og begravet og oppstått på den tredje dag. Det var for dumt til å være troverdig.

Påskens budskap gir like lite mening for folk i dag. Hvem er denne guden som må la sin sønn gjennomgå slike lidelser? Svaret ligger ikke opp i dagen, men har en dyp sammenheng med vårt store, felles problem: den lidelsen mennesker blir utsatt for hele tiden, på grunn av menneskers egoisme, kynisme og grådighet.

I Bibelen møter vi en Gud som identifiserer seg med den som utsettes for urett. En Gud som stiller seg på de undertryktes side, som lider med de lidende.

Medlidenhet er ikke bare å synes synd på. Medlidenhet er også å kjenne raseriet flamme opp fordi noen tramper på dem som ikke kan beskytte seg. Kanskje er evnen til et slikt engasjement et av tegnene på at vi er skapt i Guds bilde. Utallige ganger gjennom historien har rettferdig harme ført til viktige endringer.

På den annen side har denne harmen en tendens til å dempe seg når vi ser oss selv i speilet. For ser vi ikke da på årsaken til problemet? Har vi ikke alle en del av skylden for lidelsen? Gjennom aktiv handling – og gjennom at vi tåler så inderlig vel den urett som ikke rammer oss selv?

Det er denne erkjennelsen kirken kaller syndserkjennelse. Den er dypest når vi forstår Guds identifikasjon med dem vi har krenket. Det er Gud vi krenker, når vi krenker hverandre. Som vi sier i den gamle kirkebønnen: «Gud, se i nåde til meg, syndige menneske, som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger.»

Det kristne budskapet er at Gud tilgir disse krenkelsene. Ikke ved å stille seg likegyldig til uretten, men ved selv å bli menneske i Kristus og bære vår skyld. Den første delen av påsken handler om det. «Han ble såret for våre lovbrudd, knust for våre synder. Straffen lå på ham, vi fikk fred, ved hans sår ble vi helbredet.»

Men hvorfor så grotesk? Med tortur, blod og en pinefull død? Kanskje av den enkle grunn at mennesker har opplevd slike ting. Noen har utført slike handlinger – dypest sett mot Gud. Korset er stedet der alt vondt samles. Stedet der vi kan legge det fra oss og gå videre

Ingen synder for store til at Gud ikke kan tilgi dem. Ingen mennesker er for langt borte til at de ikke kan omfattes av Guds nåde. Det er derfor vi snakker om korsets kraft.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Leder