Cecilie Widnes

6

TUI pusher alkohol på barnefamilier

Vi bestilte storfamilieferie på et av TUIs spesialiserte hotell for barnefamilier på Gran Canaria. Nå pusher TUI og Norwegian alkohol på oss i flere kanaler.

Publisert: 16. apr 2019  /  764 visninger.

Hele familien med barn i alle aldre, unge voksne og gamle er på ferie i et «TUI Family Life»-hotellkonsept på Gran Canaria. Stedet er spesielt tilpasset for barn og unge med barnebasseng, bamseklubb og massevis av aktiviteter for barn og ungdom og oss voksne. Mye tydet på at det legges til rette for en trygg og morsom ferie for små og store. 

Alkoreklame på SMS og i e-post

Derfor ble jeg svært overasket da TUI og Norwegian de siste ukene før avgang igangsatte en massiv innsats for å få oss til å kjøpe med oss mest mulig alkohol med på familieturen. Både på e-post og over SMS blir jeg oppfordret til å benytte både sjansen og siste sjanse til «å fylle barskapet uten å tømme lommeboken». Overskriften er «4 for 3 alkohol» med diverse bilder av whisky, vodka, annet brennevin og likører som jeg kan få til rabattert pris med utlevering når jeg ankommer feriestedet. Dessuten forteller de meg at «Musserende vin passer godt til det meste, og gjør de fleste anledninger festligere». Det er markedsføring jeg ikke har bedt om.

Reklameforbudet skal beskytte barn og unge

Alkoholloven har svært strenger regler for reklame og markedsføring av alkohol. Det er fordi det finnes omfattende forskning som viser at markedsføringen og kvantumsrabatter påvirker oss. Det får oss til å kjøpe mer og til å drikke mer. De som rammes hardes av voksnes alkoholbruk er barn og unge. Anslag fra Folkehelseinstituttet viser at 90.000 har en mor eller far som har slitt med alkohol det siste året. 

Voksne drikker mer i ferien

Det tilsvarer nesten 1 av 10 barn. Mange barn opplever feriene som ekstra tunge. Ipsos gjorde for Av-og-til i 2017 en undersøkelse blant norske barn og unge mellom 8 og 19 år. Den viser at nesten 3 av 10 norske barn og unge opplever at mamma eller pappa drikker mer alkohol på ferie enn det de gjør ellers.

Ekkel bismak på TUI-ferie

De fleste av oss klarer helt fint å stå imot TUIs alkoholmarkedsføring når vi skal på ferie med barna våre og har fullt fokus på at ungene skal trives. Men vi har også et felles ansvar for å tilrettelegge mest mulig for at alle barn skal oppleve trygghet. Derfor gir det en ekkel bismak å dra på tur med  TUIs familieferiekonsept. Om TUI bryter alkoholloven eller har funnet smutthull i den for kynisk alkoholmarkedsføring, har jeg oppfordret Helsedirektoratets jurister om å finne ut av. Men det er liten tvil om at størst mulig profitt står høyere i kurs enn å selge et familiekonsept som er tryggest og best mulig for flest mulig barn.

3 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Bli i kirken, Märtha Louise!
av
Vårt Land
8 dager siden / 5054 visninger
Fra utskudd til kraft?
av
Vårt Land
19 dager siden / 4758 visninger
Slutt å gjøre kirken kul!
av
Merete Thomassen
8 dager siden / 2677 visninger
Bekreftet allerede
av
Joanna Bjerga
24 dager siden / 2320 visninger
Befri oss fra 1. mai
av
Ole Jakob Warlo
22 dager siden / 1802 visninger
Barns frihet til å velge
av
Berit Hustad Nilsen
9 dager siden / 1767 visninger
Bryllup med bismak
av
Trond Langen
3 dager siden / 1529 visninger
Hauge og Marx
av
Vårt Land
21 dager siden / 1527 visninger
Biskoper som blir realpolitikere
av
Espen Ottosen
14 dager siden / 1390 visninger
Taper-gutta
av
Vårt Land
13 dager siden / 1309 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere