Verdidebatt

Sjelesorg og islam

Sjelesorg som en egen institusjon har dessverre vært fraværende i den islamske tradisjonen i moderne tid. Her har moskeene en del jobb å gjøre. I dag regnes det som tabu og skam.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I moderne tid hører alt for mange muslimer at det å søke terapi og sjelesorg er et tegn på at man er svak i sin tro (iman).

Jeg må innrømme at det var et vanskelig tema å skrive om, da det ikke finnes så mange kilder på temaet.

Men ved å si til en annen muslim at man er svak i sin tro dømmer du den andre personen.

Hvor ofte har man ikke hørt «ta deg sammen og vær sterk i troen din. Ha tålmodighet (sabr).» Hva med etter en skilsmisse eller et dødsfall? Sorg tolkes ulikt.

En sorgprosess er en del av livet og rammer så å si alle. Derfor er det viktig å kunne gå gjennom de ulike sorgstadiene.

Mennesker er bygd forskjellig og takler sorg forskjellig også. Alle har sin egen forbindelse til Gud.

Det er en myte at psykologi kun er forbundet med den vestlige verden. I islamsk oppfattelse av psykologi står mennesket i sentrum med hjertet (qalb), intellektet (aql) og drift (nafs). Å se på psykologi og sjelesorg som noe adskilt fra islam bryter med det grunnleggende trossystemet i islam.

Muslimske lærde begynte allerede på 900-tallet å sidestille mental helse med andre fysiske plager.

Inspirasjonen til det grunnleggende vi kjenner til fra psykologien i dag var legen Muhammed Abu Bakr Al-Razi. Han blir ofte kalt psykologiens far. Al-Razi levde på 800-tallet og introduserte blant annet psykoterapi som en medisinsk behandlingsform.

Å hjelpe hverandre i gode og onde dager i livet er det mest generøse man kan gjøre for hverandre. Islam oppfordrer deg til å hjelpe et annet medmenneske.

For meg handler sjelesorg fra et muslimsk perspektiv om å forstå et annet individ både på det personlige og åndelige plan. Det handler om å finne sin indre stemme og lytte til den.

Når det oppstår problemer eller at man går igjennom en form for sorg kan man ofte ikke løse problemer eller bekymringer uten å åpne oss opp eller som man sier – lette hjertet.

Sjelesorg som en egen institusjon har dessverre vært fraværende i den islamske tradisjonen i moderne tid. Her har moskeene en del jobb å gjøre. I dag regnes det som tabu og skam.

I Norge har forsvaret ansatt en feltimam, det er vel det nærmeste man kommer sjelesorg i islam.

Men kjernen med mennesket i sentrum, omsorg, samtaler med dem som finner seg i en vanskelig situasjon og humanitær hjelp til de svake er en sentral del av den islamske læren.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt