DET ER prisverdig at biskopene nå åpner for selvransaking om Kirkens holdninger til kvinner med uønsket graviditet. Samfunnets forakt for ugifte mødre og deres barn har bidratt til å øke tallet både på illegale aborter og endog avliving av nyfødte. Har kirken et medansvar for dette? Nå er et historisk tilbakeblikk på sin plass.
I 1915 var det en opphetet debatt med utgangspunkt i borgerlig forargelse over at fattige ugifte kvinner som avlivet sin nyfødte, fikk for milde straffer. Domstolene forsto at det var fortvilelse og panikk som utløste tragediene. Knut Hamsun skrev: «Hæng begge foreldrene!». Kvinnelegen Justus Barth (1863–1931) derimot, protesterte mot råheten i at samfunnets forakt skulle ramme nettopp de ugifte mødre som vedkjente seg sitt barn fremfor å sette det bort. Barth fremhever Telegrafetaten som eksempel på hvordan disse kvinnene ble behandlet: «Om en ugift kvinne har et barn og kjæmper som en løve for dette, saa skal hun ikke faa komme ind i denne etat». Kirken var taus.
Pleiebarn i nød
For å ha noe å leve av, måtte altså alenemødre overlate sin nyfødte til barnehjem eller pleiefamilier. Pleiebarna fikk ikke bryst. På 1800-tallet var kunstig spedbarnernæring livsfarlig. Sjefen for Christiania Fødselsstiftelse, professor Edvard Schønberg, fant at 40 av 100 spedbarn som ikke ble ammet, døde i første leveår. I 1892 leverte sundhedsinspektør Hjalmar Berner liknende tall, og slo fast at morsmelk reddet liv. Eilert Sundt, derimot, forstod ikke at den rekordlave spedbarndødeligheten i Norge, tross dårlig renhold, kom av at norske kvinner ammet sine barn.
Mødrehjem, abort og barnelover. Det gjaldt å holde mor og barn sammen slik at også «uekte» barn fikk morsmelk. Her tok den kristelige avholdsforening «Hvitebåndsforeningen» under Augusta Reinert ansvar sammen med Katti Anker Møller. Borgerskapet protesterte mot slik støtte til usædeligheten. Kirken var passiv, men Frelsesarmeen under Othilie Tonning satte barmhjertigheten høyere enn moralismen. Tonning tok konsekvensen av de trøstens ord Kristus ga til kvinnen som hadde gjort seg upopulær ved sin utsvevende adferd. Den unge Kathrine Anker fikk et Nytestamente til sin konfirmasjon i 1884. Her har hun understreket det Kristus sa: «Heller ikke jeg fordømmer dig; gak bort og synd ikke mere!» (Joh. 8, 11).
Kritikken forstummet
To av professorene på Rikshospitalet, Axel Theodor Johannessen ved Barneklinikken og senere kvinnelegen Kristian Brandt, holdt offentlige foredrag og ga avgjørende faglig støtte til ammesak og mødrehjem. Fru Møller beskriver hvordan kvinnene der raskt kom til å elske sitt diebarn. Edvard og Nina Grieg var blant støttespillerne. I 1907 kom endog dronning Maud demonstrativt på banen. Da forstummet all kritikk, og pengene strømmet inn.
I 1913 ble det rabalder da Katti Anker Møller og juristen Carl Hartmann krevde avkriminalisering av abortus provokatus. I 1915 kom så de Castberg–Anker Møllerske barnelover som sikret «uekte» barn samme juridiske og økonomiske rettigheter som barn født i ekteskap. Fru Møller slo fast i 1915: «Vort mål skal være at ingen fosterfordrivelse finder sted, at barnemord blir en saga blot, at ingen spædbarn må dø.» Fru Møller fremholdt selvbestemt abort som overordnet juridisk prinsipp, men moralsk sett anså hun abort som en uting. Hun skilte altså mellom jus og etikk, og nå kommer Kirkens biskoper etter.
Trengte forsvar
1945: Ny sjanse og nytt svik. Da var det tyskerjentene og krigsbarna som trengte forsvar. Gatebøller mishandlet kvinnene og myndighetene begikk lovstridig frihetsberøvelse mot dem i interneringsleire. Nok en gang svek Kirken kvinner og barn i nød. Hverken luthersk eller katolsk presteskap hos oss synes å ha protestert. Det ble en mann utenfor Kirken som formulerte det spørsmålet som nok Kristus ville stilt: fengselspsykiater og overlege Johan Scharffenberg spør i Morgenbladet Nr. 24, 1948: «Bør man ikke ha medfølelse med dem som lider selvforskyldt?»
Byrettsdommer Inge Debes (1882–1945), formann i Krigsbarnutvalget, ga kraftfullt uttrykk for samme innstilling, og slo fast at krigsbarna var Norges ansvar. Han bør ikke glemmes, spesielt ikke av Kirken. Nå er det IS-barna som utfordrer oss. Budskapet fra Scharffenberg og Inge Debes er fortsatt aktuelt.
Hans Christofer Børresen
Dr. med.