Skrevet av Leif Hafnor, sykehusprest ved Viken senter og Janne-Monica A. Kaarigstad, sjelesørger og leder for Kurs og veiledningsenheten ved Viken senter.
‘Skamma er vondare enn noko anna vondt.» skrev Olav Duun. Den er for mange så vond at den kun kan settes ord på i de innerste og tryggeste rom. Dette må vi som sjelesørgere være klar over, og derfor med ydmykhet innse at skammen kan være en skjult kraft hos konfidenten/samtalepartneren som det ikke er sikkert at han eller hun noen gang tør å bringe inn i samtalen.
Skam gjennom forkynnelse.
Vi må også erkjenne at vi som representanter for kirke og kristne organisasjoner kan ha vært med å påføre skam gjennom vår forkynnelse og vår måte å møte den enkelte, sannsynligvis ubevisst.
Det forundrer derfor ikke at sjelesørgere i NLM, eller andre kristne organisasjoner, sjelden hører om situasjoner der skam rundt graviditet utenfor ekteskapet har ført til aborter.Når likevel kristenledere som biskop Nordhaug og generalsekretær Åsland i NLM begge kjenner til eksempler hvor en kvinne har tatt abort fordi det var for skamfullt å bære fram et barn utenom ekteskapet, kan vi anta at det dreier seg om mange flere.
Selv har vi sittet i samtaler med kvinner som av skam ikke har klart å involvere sin nærmeste familie i aborten. De har tatt avgjørelsen, gjennomført abort, og prøvd å leve sine liv videre uten at noen rundt dem vet hva de har vært gjennom. Skammen har vært som et fengsel i en meget sårbar situasjon.
Forsterker skammen.
Det som ytterligere kompliserer skammen i forbindelse med aborter er at mange samtidig kjenner på en skyld. Skyldfølelse er ofte en hensiktsmessig drivkraft som hjelper oss å rydde opp når vi har gjort noe galt. Men skyldfølelse kan også bli uhensiktsmessig hvis den bare er med på å forsterke en skamfølelse slik at jeg ikke får mulighet til å rydde og skjelne hva som er hva.
Når vi snakker om noe som skamfullt, blir det et utenfra-perspektiv, og en ufarlig måte å omtale en kraft som for mange gjør livet ulevelig. Skam har en egen energi i seg som ofte blir drivkraften i ødelagte relasjoner, ensomhet, destruktiv adferd og psykisk lidelse. «Skam innebærer en global negativ selvvurdering», skriver psykologspesialist Gry Stålsett.
Skammen har en dobbelthet i seg. På den ene siden vil vi skjule oss, vil ikke at andre skal se oss, fordi vi bærer på så mye skam. Samtidig ønsker vi å bli sett og ivaretatt. Vi håper at biskopenes siste uttalelse om abort og kvinnenes vanskelig situasjon kan gjøre det lettere for noen å bryte ut av skammens destruktive grep og leve videre i sannhet.