Verdidebatt

Vi er alle misjonærer, også på Arendalsuka

Misjonering er blitt uønsket og ulovlig på Arendalsuka, ifølge leder for Arendalsukas råd og ordfører i Arendal kommune, Robert Cornels Nordli (Ap). Det samme har bønn og høytlesing av religiøse tekster.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Den siste uken har det kommet frem at Arendalsuka har lagt inn et forbud mot religiøs misjonering i vedtektene for arrangementet, for å hindre uønsket adferd som «opplesning av religiøse skrifter og bønnemøter». Nordli bedyrer allikevel at de ikke driver sensur, og forsikrer; «Religion- og livssynsspørsmål er en del av samfunnsdebatten og demokratiet i Norge.»
Altså er det kun det å «utøve sin religion» som er uønsket.

Den samme kommunen har forøvrig også lagt ned forbud mot julekonsert med forsterker i sentrum, imens andre konserter og arrangementer med forsterkere florerer. Begrunnelsen er den samme; "at enkelte mennesker kan føle seg støtt".

Ekstrem forskjellsbehandling: Både forbudet mot bønn og opplesing av Bibeltekster, samt julekonsertnekt i juletider er en ekstrem forskjellsbehandling hva angår de ulike menneskerettighetene: Rettigheter som skal sikre alle mennesker både religiøse og demokratiske rettigheter. Diskrimineringen blir enda tydeligere når antidemokratiske aktører fritt får forkynne sine budskap som både er rasistiske og religionsfiendtlige på sine stands i Arendalsuka.

Artikkel 18 i FNs menneskerettighetserklæring lyder; Enhver har rett til tanke-, samvittighets, - og religionsfrihet. Videre presiseres det; «Denne rett omfatter frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer».

Her bryter kommunen og Arendalsuka, slik jeg ser det, både med leddet om «offentlig eller privat», og leddet om «å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, osv.»

Det kan også være nyttig å presisere at det ikke er religioner som beskyttes av menneskerettighetene, ei heller ideologier. Det er mennesker. Dermed er det mulig at en gitt ytring kan være i strid med menneskerettighetene, til tross for at personene som innehar den har rett til å uttrykke seg.

Alle er misjonærer: Espen Ottosen skrev i 2016 en artikkel i Aftenposten under tittelen «Vi er alle misjonærer». Den kan leses på linken her; https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/z6KMv/Vi-er-alle-misjonarer--Espen-Ottosen
Den gang var det bistand som var rammen for diskusjonen, og kritikere mente at norsk misjon bedrev uheldig kulturimperialisme. Ottosen påpeker at også politiske ledere er tydelig på at noen verdier er bedre enn andre, og behovet for å arbeide for at gode verdier spres.

Jorunn Gleditsch Lossius, stortingspolitiker for Krf, påpeker nøyaktig det samme i sitt innlegg i VG; https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/L0rQ3q/kristenfolket-raser-arendalsuka-frykter-boenn

Hun skriver; Begrepet «misjon» kommer fra det latinske begrepet for utsendelse. Sånn sett er vel alle som er til stede på Arendalsuka misjonærer for en sak, et parti eller en organisasjon.

Både Ottosen og Gleditsh Lossius minner oss på noe som glemmes av veldig mange, inkludert politikere som Nordli i Arendal. Vi er alle misjonerende, ikke minst politikerne selv. De ønsker å dele av sine ideer og ideologi, sine verdier og formål, og ikke minst av egne forslag og løsninger på samfunnets utfordringer. Og visst ønsker de at folk skal bli overbevist når de deler dem.

Er ikke Nordli klar over at det er de samme menneskerettighetene som verner om de religiøse ytringene, som også verner om hans engasjement i lokalpolitikken? Det er ikke noe sterkere vern i menneskerettighetene for å spre ideologi eller politiske budskap enn det er for å dele religiøse budskap.

Det er derfor viktig å huske på at menneskerettighetene ikke gir noe hjemmel til å forby alt vi ikke liker. Noen liker ikke bråkete rockekonserter og fyll i Arendal sentrum, men kommunen kunne nok ikke tenke seg å bruke samme begrunnelse for å forby disse tingene («at det finnes mennesker som kan føle seg støtt av slike arrangementer»).

Antidemokratiske idealer: Spesielt sjokkerende mener jeg dette er når det samme arrangementet ivaretar retten til å uttrykke (og promotere) rasistiske holdninger og antidemokratiske idealer. Nordisk motstandsbevegelse delte frimodig sine tanker på Arendalsuka om å «kaste ut alle utlendinger fra Norge», og talte for en sensur hvor «kun medlemmer i deres organisasjon kan eie og drive informasjonskanaler».

Også organisasjonen SIAN (stopp islamiseringen av Norge) var frimodige misjonærer i Arendal, hvis eneste formål i følge vedtektene deres, er «å bekjempe islamsk ideologi og praksis». (Et formål som nødvendigvis bryter med alle leddene i artikkel 18 i menneskerettighetserklæringen).

Det er liten tvil om at disse to sistnevnte også bryter med menneskerettighetens aller siste artikkel; «Intet i denne erklæringen skal tolkes slik at det gir noen stat, gruppe eller person rett til å ta del i noen virksomhet eller foreta noen handling som tar sikte på å ødelegge noen av de rettigheter og friheter som er nevnt i Erklæringen.» (art. 30).

Dersom rasistisk motiverte organisasjoner med frimodighet kan bryte elementære rettigheter beskyttet av FNs menneskerettigheter, må man stille spørsmål til Arendalsuka og Robert Cornels Nordli om deres forståelse av menneskerettighetene under Arendalsuka, og i kommunen forøvrig: Skal virkelig rasistisk motiverte ytringer, og antireligiøse organisasjoner ha et sterkere vern under Arendalsuka enn utøvelse av en fredfull religiøs praksis som bønn, og Bibel-lesning?

For å avslutte vil jeg sitere en av de innledende artiklene i erklæringen; «Enhver har krav på alle de rettigheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, for eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel eller annet forhold.» (art. 2). Skulle ikke de påfølgende rettighetene gjelde både dem som praktiserer bønn og Bibel-lesing under Arendalsuka, på samme måte som den gjelder Nordlis egen misjonering?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt