Lederartikkel Vårt Land

Elbil alene ikke redningen

Det hadde vært fint om synds­forlatelsen kommer via ­stadig grønnere biler, men de harde ­realitetene er at klimakrisen fordrer innsats og forsakelser.

Publisert: 12. feb 2019

Om litt ruller 200.000 elbiler omkring på veiene i Norge. Men hva er den konkrete klimagevinsten?

Det ikke er mulig å se elbileffekten i CO2-­utslippet fra veitransport i Norge, uttaler Glen Peters, senior­forsker ved Cicero Senter for klimaforskning, til ­Teknisk Ukeblad.

Les også: Oslo blir modell for fremtidens elbil-samfunn

Ikke bare det. Om du tar vekk effekten fra ­bio-
drivstoff, går CO2-utslippet fra veitransporten opp, 
legger han til. Forklaringen er at billigere bruk gjør at vi kjøper flere biler og at vi kjører mer i stedet for å reise på andre ­måter: «Jeg tror noen kanskje velger å gå, ­sykle eller reise kollektivt mindre når de får seg elbil.»

En spørreundersøkelse Transportøkono-
misk institutt gjennomførte i 2016 viser at 22 prosent av dem som kjøpte elbil kjøpte den som et supplement til diesel- og bensinbilen, ikke som erstatning.

Samtidig viser tall fra Statistisk sentralbyrå at antallet innenlands reisende økte med 14 prosent fra 2010 til 2017, selv om folkemengden bare økte med ni prosent. Tallene for drivstoffomsetning peker samme vei. Vi er simpelthen mer på veien enn noensinne.

Hvilket i sin tur taler for at ­deler av elbileffekten blir borte. Dels fordi den er forsinket, dels fordi ­antall husholdninger øker, og dels fordi tungbilbruken øker. Dette helhetsperspektivet må med. Å gjøre opp status for den ­norske elbilsatsingen innebærer å se den i et større og langsiktig perspektiv.

Ikke desto mindre er Glen Peters' uttalelser om at det (ennå) ikke er mulig å se elbileffekten en ­påminnelse om at en smartere bilpark ikke er ­løsningen på klimakrisen alene. Særlig ikke når den generelle biltrafikken går opp.

Det hadde vært fint om syndsforlatelsen kommer via stadig grønnere biler, men de harde realitetene er at klimakrisen fordrer innsats og forsakelser. Ny teknologi er en god og nødvendig medspiller i det grønne skiftet, men viktigere er det å satse på kollektivtrafikk og tilrettelegging for gående og syklende. Og å øke bensinavgiften og årsavgiften for fossilbiler.

Les også: Norges isbreer kan smelte bort

Foreløpig har regjeringen gjort det stikk motsatte. De har gjort det billigere å kjøpe, eie og bruke alminnelige fossilbiler. Derfor spises elbil-effekten opp. Den er ikke nok alene.

1 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Kristen kamelsluking
av
Espen Ottosen
20 dager siden / 3318 visninger
For kort for Jesus?
av
Øyvind Hadland
27 dager siden / 2429 visninger
En prest og en gave
av
Anita Reitan
15 dager siden / 2391 visninger
Om Gud vil
av
Vårt Land
28 dager siden / 2357 visninger
Fem om dagen: en sunn tro
av
Berit Hustad Nilsen
14 dager siden / 1814 visninger
Politikk og religion sauses sammen
av
Helge Simonnes
11 dager siden / 1646 visninger
Å trene motstandskraften
av
Knut Arild Hareide
27 dager siden / 1496 visninger
Jakt og offer
av
Hilde Løvdal Stephens
8 dager siden / 1393 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere