Verdidebatt

Avgiftspolitikk uten etiske begrensninger.

I avisen leser vi at nå vil også begravelsefølger måtte betale bompenger etter samme regler som de levende. Det måtte jo komme . Alle skal med og ingen er fritatt for bomavgift , levende eller død.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Ordlyden i Samferdselsdepartementets fordypning i saken :

" «Etter en nærmere vurdering vil Samferdselsdepartementet anbefale at fritak for begravelsesfølge og fritak for kjøretøy i arbeid på veien avvikles», heter det i et brev fra Samferdselsdepartementet til Vegdirektoratet om innkreving av bompenger."

Tidligere har normen for et velfungerende samfunn vært at staten har tre primæroppgaver  ; en av disse er begrepet kommunikasjon som vegnettet kommer inn under - det skal være billig og effektivt fordi resten av nasjonen er avhengig dette. Bare tanken på nasjonal konkurranseevne i en beinhard verden bør mane frem logikken.

Samtidig ser vi at i Drammensdistriktet skal det stables opp ca. 40 bomstasjoner. Dette rammer selvfølgelig mest de med svakest økonomi som bor utenfor sentrum. Foreløpige beregninger  viser at bompenger for mange vil utgjøre en normal norsk månedslønn!

En har beregnet at bompenger til og fra jobb etter "nyordningen" vil komme på ca. NOK 40.000.

Men det stanser ikke der , et forslag går på en gimmick med satellittovervåking av alle biler og lage et nettverk av "veiprising"! Som erfaringsmessig ikke vil tjene den norske forbruker og skattebetalers interesser.

Dette kommer i tillegg til boutgifter , tidenes dyreste strømregninger , utgifter til bilhold , eiendomsskatt osv. Alt mens alskens verdensreddende aktivister roper opp om flere "bærekraftige" skatter og avgifter.

De etablerte rikspolitikernes kamp mot de fattigste i befolkningen går for fullt - og de som uttrykker skepsis om utviklingen er  "populister" som ikke forstår all denne politiske visdommen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt