Verdidebatt

Utdanningssystemet må reformeres

Det må være et samsvar mellom opptakskriterier og nødvendige forkunnskaper.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Idag er kravet til å komme inn på høyere utdanning generell studiekompetanse, og i noen tilfeller i tillegg spesiell studiekompetanse. Det jeg ser på som problematisk med dette er at det som oftest ikke er noe samsvar mellom opptakskriterier og det som er nødvendige forkunnskaper for et studium. La meg ta et eksempel. En person som skal studere norsk må ha generell studiekompetanse, da må han ha bestått en lang rekke fag, selv om bare norsk-faget egentlig ville være relevant. Opptakskriteriet for et slikt studium burde da etter min mening kun være bestått eksamen i norsk for alle tre årene på videregående. For de fleste bachelor-gradene på universiteter og høyskoler er det slik at bare en brøkdel av fagene på videregående gir de nødvendige forkunnskapene.

Et prinsipp burde være at de som er ansvarlig for et studium, kun kan kreve bestått eksamen i de fagene som er viktig for deres utdannelse.

Dette prinsippet bør også gjelde i overgangen mellom ungdomsskole og videregående, det må være mulig å følge undervisningen på videregående hvis de nødvendige kunnskapene fra ungdomsskolen er i boks.

Jeg ser verdien i det å ha gode allmennkunnskaper, men mener likevel at dette er et valg ungdommene selv må ta, vi kan anbefale det, men bør ikke kreve dette som grunnlag for å få lov til å studere.

Nå er det mange som dropper ut av videregående, mitt forslag vil kunne føre til en bedre flyt i utdanningssystemet, der ungdom slipper å bruke ekstra tid på å ta opp igjen fag de uansett ikke kommer til å bruke senere på universiteter eller høyskoler.

Det er også slik at undervisning koster penger, en del av skattepengene går med til det , og da er det en god ide å ikke bruke mye mer enn nødvendig på dette, og da mener jeg at det er viktig at elevenes behov står i sentrum i utdanningen, formålet med utdanning må aldri være å skape arbeidsplasser slik at lærere for dekket sitt behov for arbeid og lønn, derimot må elevenes behov vektlegges..

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt