Kunstig intelligens i Norge
Teknologirådet lanserte i september 2018 rapporten "Kunstig intelligens – Muligheter, utfordringer og en plan for Norge". Måneden etter arrangerte Aftenposten sin Atech-konferanse om kunstig intelligens. Det er liten tvil om at denne teknologien er kommet for å bli i Norge, og at den skaper oppmerksomhet og engasjement. I mange sektorer er ulike typer påkalt "smal" eller avgrenset kunstig intelligens tatt i bruk. Avanserte algoritmer gjør det enklere å analysere ulykker, identifisere hatytringer på nett, støtte leger i å stille diagnoser og dommere i å utmåle straff.
Norge - en teknologioptimistisk nasjon
Norske myndigheter har stor tro på teknologisk utvikling og digitale virkemidler. "Jeg er teknologioptimist", sa statsminister Erna Solberg i sin tale på Atech-konferansen i fjor høst. «Digitalt førstevalg i staten» er et sentralt mantra, og teknologi som chatte- og saksbehandlingsroboter er på fremmarsj i offentlige sammenhenger i Norge. Statsministeren hevdet i sitt innlegg at det ikke vil være hensiktsmessig med en egen nasjonal strategi for kunstig intelligens, ettersom teknologien vil treffe og brukes ulikt i forskjellige sektorer og hvert fagfelt kjenner sine utfordringer og muligheter best selv. Statssekretær Paul Chaffey uttalte i forlengelsen av dette, at utviklingen drives frem av bransjen selv, og at politikerne ikke må være bremseklosser for teknologisk nyskapning. Politikerne vil først komme på banen om det skulle vise seg at kunstig intelligens medfører problemer på samfunnsnivå.
Denne type sektortilnærming så vi i den digitale strategien for utviklingsarbeidet som Nikolai Astrup, den gang utviklingsminister, lanserte i fjor sommer et eksempel på. I den kan vi lese at det er "en utfordring at viktige beslutninger om digitalisering og teknologiutvikling fattes av kommersielle og ikke-statlige aktører. Derfor må det jobbes strategisk for å bidra til at digitale tiltak i utviklingspolitikken også ivaretar frihet, sikkerhet, demokratiske verdier og universelle rettigheter" (s. 7).
Dette er en betimelig påpekning, like relevant på hjemmebane som internasjonalt, og i alle sektorer som benytter kunstig intelligens og relatert teknologi. Når byråkratene kan forutse og diskutere dilemmaer i teknologiutviklingen, burde også de folkevalgte føle seg kallet til å løfte dette høyere opp på agendaen. Dette er ikke en ideologisk øvelse om frie markedskrefter mot statlig regulering, det handler om utviklingen innen sentrale politikkområder som helse og omsorg, utdanning, transport og samferdsel, sikkerhet og arbeid. Selv om hver sektor vil måtte definere egne muligheter og risikoer, vil mange av de grunnleggende spørsmålene og utfordringene være felles, verdispørsmålene i særdeleshet.
Kunstig intelligens, menneskerettigheter og likeverd
I debatten om kunstig intelligens har spørsmålet om menneskerettigheter og likeverd vært løftet av flere aktører internasjonalt. I 2017 ble de såkalte Asilomar AI Principles utmeislet av forskere og bransjeaktører. Disse prinsippene slår blant annet fast at kunstig intelligens-systemer skal utvikles og operere slik at de er kompatible med menneskets verdighet, rettigheter, friheter og kulturelt mangfold (prinsipp 11). FNs fagorganisasjon for informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ITU) arrangerte i mai i år sin andre «AI for Good Global Summit» med fokus på hvordan kunstig intelligens kan bidra til oppnåelse av bærekraftsmålene. En rekke store aktører innen både menneskerettighetsfeltet og digital teknologi utviklet og signerte også i mai Toronto-deklarasjonen om retten til likestilling og ikke-diskriminering i maskinlæringssystemer. Sentrale aktører anerkjenner altså at kunstig intelligens i ulike former gir oss både muligheter og utfordringer, men til nå er etiske retningslinjer på området av frivillig og ikke-bindende karakter. Foreløpig later norske myndigheter til å avvente hva som kommer ut av europeisk samarbeid på området.
Etterlyst: Myndighetsinitiativ til offentlig samtale om kunstig intelligens i Norge
Teknologirådets rapport fra september i fjor gir offentlige myndigheter 14 anbefalinger for utviklingen av en større strategi for arbeidet med kunstig intelligens i Norge. Anbefaling 14 peker på behovet for en bred og inkluderende nasjonal dialog om kunstig intelligens, på initiativ fra myndighetene. Dette for å involvere flest mulig slik at myndighetene kan få gode råd til politikkutvikling og strategisk arbeid.
I sommer lanserte den australske menneskerettighetskommisjonen et treårig prosjekt om menneskerettslige muligheter og utfordringer ved nyere teknologi, hvor samfunnsaktører inviteres til å delta i fag- og politikkutvikling. Vi kan altså se «down under» for et praktisk eksempel på hvordan en slik samtale kan legges til rette. Rapporten som den australske menneskerettighetskommisæren lanserte sitt nye prosjekt gjennom, inneholder konkrete spørsmål til publikum og instruksjoner om hvordan innspill kan sendes inn. En ekspertgruppe for prosjektet er opprettet, og flere offentlig åpne konsultasjonsrunder er planlagt for å sikre innspill underveis i prosessen.
Vi er et mangfold av aktører i Norge som med ulike innfallsvinkler kan bidra i en slik åpen offentlig samtale om både styrking og regulering av teknologiutviklingen, til beste for enkeltindivider og samfunnet. Med basis i vårt humanistiske livssyn vil vi i Humanistforbundet ønske spørsmål om menneskeverd, likeverd, inkludering og selve definisjonen av hva et menneske er i den digitale teknologiens tidsalder høyt på agendaen. For å forstå bredden i utfordringer, muligheter og konsekvenser for ulike individer og grupper av mennesker i teknologiutviklingen best mulig, må mennesker med ulike bakgrunner, forutsetninger og forståelser få bidra med sine unike perspektiver.
Humanistforbundet mener det er på tide at norske myndigheter tar initiativ til en bredere og mer inkluderende offentlig samtale om kunstig intelligens. En slik samtale må foregå åpent og offentlig, ikke på konferanser som koster tusener av kroner å delta på. Spørsmålene som kunstig intelligens bringer til torgs er av samfunnsinteresse, og hele bredden i samfunnet må få mulighet til å delta i diskusjonen. Slik vil også våre folkevalgte bli bedre i stand til å fatte gode beslutninger i en spennende, krevende og enormt raskt foranderlig tid for oss mennesker. Vår nye digitaliseringsminister kan herved regne seg som utfordret!