Johannes Taranger

7

Krf og klimaspørsmålet

Det er greit å være en idealist, men politikk betyr kompromisser.

Publisert: 31. des 2018

Jeg ser i et nylig innlegg at Simen Bondevik mener Krf bør presse på når det gjelder Norges klimapolitikk i regjeringsforhandlingene som kommer. Det kan være et ærlig forsøk fra hans side, men jeg tror hans forventninger til Norges rolle her er overdrevet. Det er ikke bare å trykke på en knapp og stoppe verdens globale temperaturer på 1.5 grader. Av og til kan det høres slik ut. Vi utgjør en liten promille av verdens befolkning og har allerede en elektrisitets produksjon basert på ren vannkraft. Reduksjon av forurensende gasser og støv partikler må skje på global basis , da disse er til skade for folkehelsen i flere regioner. Hva Norge gjør, blir kun en dråpe i havet. Vi kan ikke redde hele verden. Eksempelvis bygger Kina fremdeles forurensende kullkraftverk for å dekke etterspørselen, og det samme skjer i flere andre land, i og med at kull er tilgjengelig i store mengder og relativt billig. En overgang til fossilfri kraftproduksjon vil derfor ta årtier, i beste fall. Det er snakk om kostnader involvert og hvem som skal finansiere disse. Det er hele tiden økende behov for kraft med en økende verdens befolkning og økende levestandard også i fattige land. Klima møtet i Krakow nylig var viktig, men implementering av Paris avtalen vil nok bli meget krevende, når man skal sette det hele ut i praksis. Det vil koste mange penger og store investeringer. Flere land vil nok ikke se seg økonomisk istand til dette, med overgang til fossilfri kraftproduksjon, samt fossifri samferdsel og bilisme. Kull og olje vil være etterspurt langt inn i framtiden, mener jeg.

Og tilbake til Bondevik og norske forhold. Hvilke tiltak mener han at Krf skal fremme i forhandlingene, konkret ? Økning av drivstoff avgifter ? Vi så hvordan det gikk i Frankrike, med solide protester, som fikk stoppet den politikken. Det ville da også være distriktsfiendtlig, da folk der er mere avhengige av bil enn i byene. Dessuten er jo SP, so da skulle være en mulig samarbeispartner med Krf i en , av Hareide, ønsket Ap regjering, sterk motstander av høyere avgifter i motsetning til Krf. Så kollisjon der, også. SP vil jo redusere drivstoffavgiftene.. 

Norge er allerede verdensledende når det gjelder subsidiering av kjøp og bruk av el-biler, og koster Staten mangemilliardbeløp i tapte inntekter fra bilismen som da skulle gå til bygging/sikring og vedlikehold av norske veier som sårt er tiltrengt. Så, det er bare et tidsspørsmål når el-biler må betale sin del av kaka også.

Så, Bondevik, det er greit å være en idealist, men politikk betyr kompromisser og utallige prioriteringer av norske skattepenger. Jeg tror ikke Krf har så mye å hente her , i hvilken som helst regjerings koalisjon

1 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere