Steinar Tosterud

Pensjonist
1

Jesu navnedag og Jesus i Templet for første gang.

Vi har fått feire nyttår. På nyttårsaften ble vi, både gjennom Nrk-andakten ved Åste Dokka og Vårt Land andakten ved Jostein Ørum, minnet på at vi skulle få gå inn i et nytt år med løftet om at Herren frelser. Jesu navnet betyr jo «Herren frelser». Et fantastisk budskap å begynne et nytt år med. Takk for begge andaktene.

Publisert: 31. des 2018

Jeg har imidlertid merket meg at man har lett for å blande Jesu omskjærelse og besøket i templet. I følge Lukas er dette to begivenheter som ikke skjer samtidig.

Jeg forstår at det skaper forvirring ved at man i år har en tekst for romjulssøndag som omhandler Simon i Templet.

Allikevel er det viktig å holde dette adskilt. Luk. 2,21 sier: «Da åtte dager var gått og han skulle omskjæres, fikk han navnet Jesus, det som engelen hadde gitt ham før han ble unnfanget i mors liv.»

Denne begivenheten måtte ha skjedd i Betlehem og ikke i Templet. Når Lukas fortsetter i 2,22, beskriver han en ny begivenhet: «Da renselsestiden som Moseloven påla dem, var forbi, tok de ham med opp til Jerusalem for å bære ham fram for Herren. For det står skrevet i Herrens lov: Alt av hankjønn som åpner morslivet, skal være helliget Herren.»

Det som skjedde i Templet var at Jesu mor og far brakte Jesus til Templet for å bære fram et offer for Marias førstefødte. I følge Moseloven skulle de bære fram et lam som et renselsesoffer. 3 Mos 12,1-8 «4 Kvinnen skal vente i trettitre dager mens blodet hennes blir renset. Hun må ikke røre ved noe hellig og ikke komme til helligdommen før renselsesdagene er over. …………….. 8  Men hvis hun ikke har nok til et lam, kan hun ta to turtelduer eller to dueunger, én til brennoffer og én til syndoffer. Presten skal gjøre soning for henne så hun blir ren.»

 

Josef og Maria hadde ikke nok til et lam og tok med seg to dueunger som offer. Det er her de møter Simon og Anne.

Det er viktig å holde omskjærelsen og framstilling i Templet fra hverandre. I vår kirke markeres sistnevnte med en egen dag, nemlig Kyndelsmesse som i 2019 markeres lørdag 2 februar. Her er teksten fra Luk. 2,22 ff. Dagens tekst. Det gir mening i forhold til Skriften.

Maria kunne nemlig ikke nærme seg Templets helligdom før etter renselsestiden.

Jeg blir ofte beskylt for å være vel detaljorientert, men innlegget ovenfor er ikke ment som kritikk, men som en presisering. Igjen en hjertelig takk til Åste og Jostein for flotte andakter.

Steinar Tosterud .

Tidl. Sokneprest i Furuset i Ullensaker

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Pride har nådd sin peak
av
Tonje Gjevjon
24 dager siden / 8329 visninger
Vi som ikkje forstår Pride
av
Emil André Erstad
25 dager siden / 6288 visninger
Sangens elv stopper opp
av
Harald Bjørkøy
19 dager siden / 3358 visninger
Isolerte menigheter
av
Vårt Land
14 dager siden / 2626 visninger
Det er normalt å bli eldre
av
Magne Nylenna
22 dager siden / 2154 visninger
Sant og usant fra Lomheim
av
Merete Thomassen
10 dager siden / 1958 visninger
Oase og snever kritikk
av
Vårt Land
8 dager siden / 1704 visninger
En verdig død for alle
av
Marie Aakre
12 dager siden / 1702 visninger
Den tunge arven
av
Ingrid Nyhus
8 dager siden / 1555 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere