Anders Gamme Anmarkrud

1

Kjære KrF-politiker

Jernbanepakke 4, hva vil det bety?

Publisert: 6. des 2018 / 489 visninger.

Dette gjelder Jernbanepakke 4 og innlegget forklarer hvorfor det er viktig at du setter deg inn i hva Jernbanepakke 4 vil føre til. Jeg skal ta med de viktigste grunnene. Jeg som skriver dette er lokfører og har vært på jernbanen siden 2010. Før det var jeg bilmekaniker/biltekniker og kjørelærer på bil og mc. Og min erfaring er at dess mindre tillit det er mellom den sittende regjering og fagmiljøene jo mindre vellykket blir endringer og reformer. Eksempel er endringen i 1997 på føreropplæring på bil gjennomført av Jagland-regjeringen. Da ble det tatt bort endel obligatorisk opplæring som var blitt innført i 1989, motivasjonen var at førerkortet skulle bli billigere. Protestene var store fra kjøreskolebransjen, som advarte mot at dette kunne føre til flere trafikkdrepte. Men myndighetene mente at protestene var økonomisk motivert, og lot være å høre. Resultatet kjenner vi, den positive trenden blant unge trafikanter ble brutt. I 2005 gjeninnførte Bondevik-regjeringen opplæringen som var på 1990-tallet i en modifisert form. Siden har det aldri vært snakk om å fjerne dette, fordi dødstallene begynte  å synke igjen.

I dag er vi i den situasjon at det er bestemt at persontrafikken på jernbanen skal ut på anbud. De fleste som jobber i toget er skeptisk til dette. Det er flere årsaker, men jeg kan peke på en. Økonomiske og menneskelige ressurser som bør brukes til å drifte jernbanen, blir istedet brukt til forhandlinger, avtaler og rettsaker. Det meste av jernbanenettet er enkeltsporet og det skal lite til før det blir forsinkelser hvis det er problemer med materiell, personell og lignende. Det samme gjelder på endel strekninger hvor det er dobbelspor, feks strekning Drammen - Lillestrøm hvor det er enorm trafikk. Ett selskap som har vunnet ett anbud er selvfølgelig interessert i å tjene penger. Og hvis togselskap A taper penger pga at togselskap B gjør feil er det nærliggende å tro at A vil saksøke selskap B som er skyld i forsinkelsen. Og når det er ett tredje selskap som eier infrastrukturen (skinner, strømtilførsel, signaler ol) og ett fjerde selskap som eier togene er det uante muligheter for å skylde på hverandre....

Vel, det er ett flertall på Stortinget som ønsker anbud og oppsplittelse av jernbanen og det må vi forholde oss til. Men skulle det vise seg at anbud ikke er så lurt allikevel, er det fint å vite at det er mulig å samle jernbanen igjen når anbudene går ut. Eller man gjør justeringer og finner ut at noen strekninger egner seg for anbud, mens andre strekninger ikke gjør det. Da kan man gjøre veloverveide endringer basert på erfaring. Slik det ble gjort i 2005 med føreropplæringen. Det er mulig sånn som reglene er nå.

Nå kommer det viktige! Blir jernbanepakke 4 vedtatt har ikke Norge denne muligheten lenger. Vi er låst til å legge persontrafikken ut på anbud, uavhengig  om vi syns det er lurt eller ikke. Det finnes noen unntak, men de vil ikke være aktuelle for norske forhold. De er ment for svært små forhold. Skulle noen si noe annet, les deg opp og gjør en vurdering!  I tillegg er målet med jernbanepakke 4 å ha ett samlet regelverk i EU, og fjerne særregler fra land til land. Det vil blant annet si at er ett kjøretøy godkjent i ett land, kan det brukes i alle andre land og felles regler for opplæring (det vil i praksis si mindre opplæring). Nye regler skal kunne innføres direkte fra EU. Hvert land skal drive kontroll over jernbanen, slik som Statens Vegvesen gjør på veien, men i klagesaker og tvistespørsmål skal en EU-domstol avgjør saken, ikke norske domstoler. Hva risikerer vi hvis vi sier nei til jernbanepakke 4? Ingenting!

KrF, dere er på vippen, stem nei til Jernbanepakke 4!

1 liker  

Bli med i debatten!

Direkte kommentering er avviklet. Du har mulighet til å svare på innlegg ved å skrive et selvstendig debattinnlegg.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Daniel Krussand

10 innlegg  2003 kommentarer

Ja, du har rett!

Publisert 11 dager siden

Ja, jernbane på anbud er fullstendig galskap.  At FrP står i spissen for dette forstår jeg ikke.

Jeg garanterer at det blir dyrere, flere forsinkelser og farlig å reise med tog.

Sverige er eksempel på dette.  Der går ikke togene om det snør 25 cm på en natt.

Der krangler de ulike selskapene med Transportstyrelsen om ansvar og erstatninger hele tiden.

Egentlig er det opplagt.  Alle komponenter i togdrift henger sammen som et urverk.  Å dele noe som helst er ren dumskap.  Norges Statsbaner skal eie alt, drifte alt og vedlikeholde alt.  Så enkelt.

Den oppsplittingen som er gjort allerede har vært negativ tvers igjennom.

Ikke minst fagpersonell i NSB er spredd for alle vinder.

Toget går jo ikke!  

Siste innlegg

Statsfinansiert hatblogg
av
Usman Rana
rundt 2 timer siden / 102 visninger
Menneskers rettigheter
av
Vårt Land
rundt 4 timer siden / 103 visninger
Om å se biskoper ved høylys dag
av
Karl Øyvind Jordell
rundt 5 timer siden / 238 visninger
Kirken er politisk
av
Andreas Masvie
rundt 6 timer siden / 78 visninger
Kontrastenes jul i Frankrike
av
Tom Holta Heide
rundt 6 timer siden / 47 visninger
Hatet mot miljøbevegelsen
av
Eivind Trædal
rundt 6 timer siden / 93 visninger
En hjelpeløs hånd
av
Ane Bamle Tjellaug
rundt 6 timer siden / 97 visninger
Historisk kirkemøte i Ukraina
av
Alexander Tymczuk
rundt 15 timer siden / 59 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
2 måneder siden / 77450 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
rundt 2 år siden / 43479 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
10 måneder siden / 34855 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
7 måneder siden / 27819 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
9 måneder siden / 22448 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
4 måneder siden / 22154 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
10 måneder siden / 20057 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
3 måneder siden / 19067 visninger

Lesetips

Om å se biskoper ved høylys dag
av
Karl Øyvind Jordell
rundt 5 timer siden / 238 visninger
Kirken er politisk
av
Andreas Masvie
rundt 6 timer siden / 78 visninger
Kontrastenes jul i Frankrike
av
Tom Holta Heide
rundt 6 timer siden / 47 visninger
Hatet mot miljøbevegelsen
av
Eivind Trædal
rundt 6 timer siden / 93 visninger
Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
2 dager siden / 172 visninger
Trangere og farligere
av
Wenche Fone
3 dager siden / 388 visninger
Hva med menighetene?
av
Dag Brekke
3 dager siden / 142 visninger
La flere unge slippe til
av
Rode Hegstad
3 dager siden / 124 visninger
Taushet og tale om jødene
av
Torleiv Austad
3 dager siden / 190 visninger
Les flere

Siste innlegg

Statsfinansiert hatblogg
av
Usman Rana
rundt 2 timer siden / 102 visninger
Menneskers rettigheter
av
Vårt Land
rundt 4 timer siden / 103 visninger
Om å se biskoper ved høylys dag
av
Karl Øyvind Jordell
rundt 5 timer siden / 238 visninger
Kirken er politisk
av
Andreas Masvie
rundt 6 timer siden / 78 visninger
Kontrastenes jul i Frankrike
av
Tom Holta Heide
rundt 6 timer siden / 47 visninger
Hatet mot miljøbevegelsen
av
Eivind Trædal
rundt 6 timer siden / 93 visninger
En hjelpeløs hånd
av
Ane Bamle Tjellaug
rundt 6 timer siden / 97 visninger
Historisk kirkemøte i Ukraina
av
Alexander Tymczuk
rundt 15 timer siden / 59 visninger
Les flere