Lederartikkel Vårt Land

Verdt å prøve

Vi kan trolig sammenlikne kampen mot bilfritt sentrum med røykeloven: Mange var uenige da, men ingen vil tilbake nå

Publisert: 20. nov 2018 / 338 visninger.

Et klart flertall av Oslos innbyggere støtter tiltak for å innskrenke bruken av bil i byens sentrum. Dette framkommer i en studie som ble slått opp på forsiden av gårsdagens Aftenposten, gjennomført av Sweco og Norstat.

LES OGSÅ: Når bilen skal ta de moralske valgene

Tiltakene folk støttet gikk ut på å fjerne parkeringsplasser og stenge gater for gjennomkjøring, for heller å ruste opp gatelys, benker og beplantning.

Ikke uventet er handelsstanden mest skeptisk. Der kun én av tre er stort sett negative i befolkningen totalt, er like under halvparten av næringslivets aktører kritiske. Forestillingen om at bilfrie områder vil være ødeleggende for omsetningen, dukker som regel opp i disse diskusjonene.

Endringsforslag som påvirker folks bil-­kjøringsvaner har en tendens til å skape mye sinne. Som om forslagene om å begrense privatbilismen motiveres av et ­ønske om å gjøre livene til folk vanskeligere. Men egentlig er det motsatte tilfellet: Det handler om å gjøre byen mer levelig for mennesker.

Antakelig vil ­ettertiden se på disse­ tiårene som en epoke­ hvor bilen opptok historisk mye plass på bekostning av andre ting i våre byer. Og da vil man trolig anse kampen mot bilfritt sentrum slik vi i dag ser tilbake på røykeloven: Mange var uenige da, men nesten ingen vil tilbake nå.

Vi forstår næringslivets bekymringer, ikke minst i en tid hvor butikker på gateplan møter stadig tøffere konkurranse av nettbutikker. Men historien viser ofte at det like gjerne at handelen kan blomstre når biltrafikken forsvinner og omgivelsene blir triveligere. Selv den mest svorne antikapitalist innrømmer at handel på gateplan er hyggelig for bylivet – og at ikke alt sendes fra et gigantisk lager på Alnabru.

LES OGSÅ: Handler Berre brukt

Da blir det desto viktigere at vi som forbrukere er bevisste på hvor vi handler – særlig nå når vi går inn i årets største handlemåned. Norske kjøpmenn kan ikke konkurrere med Amazon på pris, men de har noe nettgigantene ikke har: Tilstedeværelse, service, og et menneskelig ansikt. Det minner om plakaten som sto i butikkvinduet til en av New Yorks beste bokhandlere: «Hvis du så boken her først, kjøp den her, så du kan beholde oss her.» Tar vi hensyn til dette, fortjener bilfrie byer en sjanse.

3 liker  

Bli med i debatten!

Direkte kommentering er avviklet. Du har mulighet til å svare på innlegg ved å skrive et selvstendig debattinnlegg.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Njål Kristiansen

151 innlegg  20654 kommentarer

Publisert 26 dager siden

Bilfri by som i begrepet at ingen bil får komme inn i bysentrum er en umulighet i dagens samfunn. 

Jeg tilbragte en gang noen uker i Sao Paolo i Brasil. Det er en av de byene i verden hvor ingen vet hvor mange innbyggere man har, men det verserer tall på 20-25 mio. Området de bor på er da også tilsvarende stort. Mellom bygrensene er det mellom 10 og 15 mil, men det er en sterk fortetning om et hektisk sentrum. Vanlig biltrafikk foregikk relativt normalt på den tiden, hvis vi ser bort fra råkjøringen folket har lagt seg til, og den varierende veistandarden selv på firefelts veier. Innbyggerne skaper naturligvis et enormt behov for forsyninger, og dette løses ved at lastebiltrafikk inn i smågatene må foregå om natten. Dette for å hindre kødannelser i trange gater, og for å spre presset på sentrum. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg ser dette som noen stor fordel. Konsekvensen er at det aldri er fred for bildur i de innerste områdene. Byrommet er trangt så det må gjøres tilpasninger for ikke å kvele byen. Om denne ordningen er det optimale er jeg tvilende til. 

De samme tanker får jeg når jeg leser at Paris skal bli bilfritt. Og naturligvis Oslo. Her i Trondheim er det organisert bilfrie gater, men det er adgang til å kjøre inn lastebiler i perioder, og kommunale tjenester har tilgang når det måtte passe selvfølgelig. Gamle byer er rett og slett ikke laget for bilfrihet. De riktig gamle er heller ikke laget for bilen, men det har skjedd tilpasninger som gjorde bilens fremvekst mulig i de tider man så den som en velsignelse. Det er et paradoks at i vår tid hvor bilen er på vei til å bli forurensningsfri skal man skape sterke restriksjoner på dens tilstedeværelse. Ønsket om bilfri by blir hult når det i praksis betyr at man er nødt til å legge store restriksjoner på naturlige prosesser som befolkningen er avhengig av. Bedre tilrettelegging for tjenesteytelser med bruk av bil virker som en mer farbar vei enn blott restriksjoner. Særlig i vår tid hvor bilene står for en mindre og mindre del av forurensningen. 

Det bør heller ikke skapes ytterligere klasseskiller ved at man skal være nødt til å ha arvet for å ha råd til å kjøre bil. Skal bilen være en del av den demokratiske fordelingstanken må særlig de som trenger bilen mest, slik som barnefamilier som alltid har større utgifter enn andre, kunne nyte godene av det liv vi forventer at de skal gjøre for å bidra til verdiskapning i fellesskapet. Det gjør vi ikke ved å skape større skjevheter, eller ved å binde føttene deres og invitere til dans samtidig. Fremtidens transportløsninger må strebe etter fleksibilitet og muligheter for alle, og da må vi også akseptere bilbruk som en del av hverdagen. 

1 liker  
Kommentar #2

Carl Wilhelm Leo

6 innlegg  932 kommentarer

Verdt å fjerne grønne fanatikere?

Publisert 26 dager siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Det bør heller ikke skapes ytterligere klasseskiller ved at man skal være nødt til å ha arvet for å ha råd til å kjøre bil. Skal bilen være en del av den demokratiske fordelingstanken må særlig de som trenger bilen mest, slik som barnefamilier som alltid har større utgifter enn andre, kunne nyte godene av det liv vi forventer at de skal gjøre for å bidra til verdiskapning i fellesskapet. Det gjør vi ikke ved å skape større skjevheter, eller ved å binde føttene deres og invitere til dans samtidig. Fremtidens transportløsninger må strebe etter fleksibilitet og muligheter for alle, og da må vi også akseptere bilbruk som en del av hverdagen. 

Enig, for en gangs skyld. Stjerne , under tvil!

Bilen har på forunderlig vis havnet i særstilling her i landet, hvor politikere og byråkrater har endevendt hver eneste mulighet for å sabotere at folk lar seg befordre med bil i dette grisgrendte landet. Og holder på med nye påfunn.

Mulig det kommer av at vi er endt opp med politiske broilere som ikke fullt ut har deltatt i arbeidslivets strabaser på linje med flertallet som betaler moroa.

Og sittet lenger i "byregjeringen" og på Stortinget enn vi -  og de selv - har godt av.

Men reaksjonen på både "byregjeringens" påfunn i Oslo og bensinavgiftene vil komme.

"Byregjeringen" klarte å dempe gemyttene etter bompengering- demonstrasjonen ved å anmelde arrangørene for å ha hindret en ambulanse.

De fleste vet at politiet informerer om lovlige demonstrasjoner , også til ambulansetjenesten - så dette var pussig. Har aldri hørt at Blitz , LO , kvinnebevegelsen , nei til atombomber  eller andre faste aktører i utallige demonstrasjoner er blitt beskyldt for å hindre ambulanser i å komme frem. Her tok de førerkortet til en av arrangørene. Litt uvanlig vurdering?

https://www.vartoslo.no/cecilie-lyngby-far-tilbake-forerkortet-jeg-er-kjempelettet-og-glad/

Reaksjonene har allerede kommet i Frankrike , hvor en omkom i tumultene. Blir spennende å se om Macron overlever politisk etterhvert .

      https://www.telegraph.co.uk/news/2018/11/17/one-killed-16-injured-yellow-jackets-protests-rising-fuel-prices/

Og ettersom alle ikke har fått med seg omfanget:

      https://sputniknews.com/europe/201811171069890401-france-fuel-tax-protests/

Mulig alle disse grønne påfunn i Oslo har med at en eller annen skal gjøre seg bemerket i forbindelse med at Oslo  skal markere seg som "miljøhovedstad".

Å sammenlikne  transport av mennesker og varer med tobakksrøyking virker temmelig fjernt fra de jordnære "populistiske" fakta , men virker sikkert helt logisk  i politiske omgivelser -i god avstand fra arbeiderens hverdag.

Gi beskjed om neste aksjon mot dette våset som tar fullstendig overhånd . Vil gjerne bidra til at landet vårt blir levelig for andre enn... nå ja - jeg sa det ikke. 

3 liker  
Kommentar #3

Njål Kristiansen

151 innlegg  20654 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Carl Wilhelm Leo. Gå til den siterte teksten.
Å sammenlikne  transport av mennesker og varer med tobakksrøyking virker temmelig fjernt

Jeg tror vi har en del som har sterke forestillinger om det ideelle og plettfrie liv. De vet nok at nirvana ikke er oppnåelig men lar ikke det stoppe dem. Selv har de gjerne innrettet seg på at de skal overleve. Det er vi andre som skal omkomme som straff for vår tvilsomme livsstil. Man finner fenomenet i alle sammenhenger. Er det ikke perfekt er det ikke bra nok, men de fleste vet at intet er egentlig perfekt, enten man er broiler eller gammel fusentast. Vi må våge å innrømme overfor oss selv at vi lever i noe som er mindre enn perfekt og at vi ikke kan bedre, og dette bør også være utgangspunktet for kritikken man retter mot andre. Og da er vi straks over i den gyldne regel

Kommentar #4

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Vårt Land. Gå til den siterte teksten.
Norske kjøpmenn kan ikke konkurrere med Amazon på pris, men de har noe nettgigantene ikke har: Tilstedeværelse, service, og et menneskelig ansikt.

For å være ærlig, dersom jeg må ta bussen til byen for å kjøpe en bok, bestiller jeg den heller på nett. Dersom norske bokandlere lærer av Amazons logistikk vil den være levert på en til to dager. Dersom jeg med letthet kan komme til bokhandelen så vil den være et alternativ.

1 liker  

Siste innlegg

Ekstremreligiøs kamp mot norsk barnevern
av
Oddbjørn Johannessen
rundt 20 timer siden / 833 visninger
Et julebudskap for hele året
av
Susanne Ingebrigtsen
rundt 20 timer siden / 301 visninger
Det som ikke sies II
av
Åge Kvangarsnes
rundt 20 timer siden / 113 visninger
Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 22 timer siden / 146 visninger
Hva heter gud egentlig?
av
Johan Velten
1 dag siden / 259 visninger
Plikt til aktivitet
av
Vårt Land
1 dag siden / 141 visninger
Den våkne biskopen
av
Inger Cecilie Stridsklev
2 dager siden / 157 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
2 måneder siden / 77379 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
rundt 2 år siden / 43440 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
10 måneder siden / 34831 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
7 måneder siden / 27794 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
9 måneder siden / 22439 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
4 måneder siden / 22144 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
10 måneder siden / 20048 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
3 måneder siden / 19052 visninger

Lesetips

Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 22 timer siden / 146 visninger
Trangere og farligere
av
Wenche Fone
2 dager siden / 338 visninger
Hva med menighetene?
av
Dag Brekke
2 dager siden / 132 visninger
La flere unge slippe til
av
Rode Hegstad
2 dager siden / 121 visninger
Taushet og tale om jødene
av
Torleiv Austad
2 dager siden / 170 visninger
En antisemitt trer frem
av
Jan-Erik Ebbestad Hansen
2 dager siden / 221 visninger
En iboende verdighet
av
Erik Lunde
3 dager siden / 268 visninger
Bygger på menighetene
av
Andreas Aarflot
3 dager siden / 157 visninger
Styrking av fødselspengar no!
av
Aina Alfredsen Førde
3 dager siden / 112 visninger
Les flere

Siste innlegg

Ekstremreligiøs kamp mot norsk barnevern
av
Oddbjørn Johannessen
rundt 20 timer siden / 833 visninger
Et julebudskap for hele året
av
Susanne Ingebrigtsen
rundt 20 timer siden / 301 visninger
Det som ikke sies II
av
Åge Kvangarsnes
rundt 20 timer siden / 113 visninger
Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 22 timer siden / 146 visninger
Hva heter gud egentlig?
av
Johan Velten
1 dag siden / 259 visninger
Plikt til aktivitet
av
Vårt Land
1 dag siden / 141 visninger
Den våkne biskopen
av
Inger Cecilie Stridsklev
2 dager siden / 157 visninger
Les flere