Egil Sjaastad

8

En vekkelse som hjemsøkte et land

I kirken, men ikke under kirken. The Brotherhood er en fornyelsesbevegelse innen den armenske kirken.

Publisert: 16. nov 2018 / 279 visninger.

Tvilen hadde vært der ­lenge. Tvilen på ateismen. Var ­ateismen så selvsagt som lærerne framstilte den på skolen? Nå satt gutten i en bil på vei nedover mot Jerevan. Plutselig steg Araratfjellet fram i synsfeltet. Fjellet viste seg i all sin prakt under solen. Han begynte å skjelve i hele kroppen. Det måtte ­finnes en Gud …

En åndelig avklaring. 

Denne ­dagen begynte en prosess som til slutt ga ­skolegutten åndelig avklaring. Og kontakten med lekpredikantene innen vekkelsesbevegelsen i kirken var ­avgjørende.

The Brotherhooder en fornyelses­bevegelse innen den armenske ­kirken. Kimen til den oppsto i Lille-­Armenia (Kilikia) sør i det ­osmanske ­imperiet i 1880-årene. Det var vekkelses­tid. ­Protestantisk misjon virket i ­området. The Brotherhood ble ­armenernes svar på denne bølgen. I fromhetsliv, for­kynnelse, bønneliv og samlingsform ble den påvirket av protestantisk ­vekkelseskristendom. Men ­opprettelsen representerte trolig også en viss reaksjon. De ville ­bevare ­vekkelsen innenfor den armenske ­kirken. De ønsket ikke å bli oppslukt av en ikke-armensk evangelisk vekkelse.

Bevegelsen var en lekmanns­bevegelse der kvinnene også spilte en stor rolle, ikke minst med bønne­møter, sang og vitnesbyrd. Den spredte seg til mange byer og bygder – og til diasporaen.

Diskresjon. 

I Sovjettiden fikk bevegelsen for alvor nedslag i republikken Armenia, men uten å kunne framtre tydelig på overflaten. Perioden 1979–1983 omtales som en vekkelsestid, selv om de måtte være forsiktigere enn tilfellet ble etter 1991. Bare i Jerevan var det tolv undergrunnsforsamlinger.

Men blomstringsperioden kom først rundt 1990. Virksomheten ble utbredt både i Armenia og i Nagarno-­Karabakh. Titusener kom til tro og ble med i de lokale ­vennesamfunnene. Kirken møtte bevegelsen med ­skepsis. Men vekkelsesfolket ville ikke bryte med kirken, selv om de hadde sin egen virksomhet. I så måte er lik­heten med den norske lekmannsbevegelsen ­påfallende. Et rikt åndelig liv brøt fram mange steder. En kvinne, nå i femti­årene, sa: «Det var som en revolusjon! Halvparten av medlemmene i menigheten vår gjennomgikk den.»

Lekpredikantene var kjent som gode sjelesørgere. De ivaretok folks indre liv når de forkynte og samtalte. «De vet hvordan man nærmer seg den enkelte sjel, og det savner vi i kirken», kunne det bli sagt. Den unge gutten jeg skrev om ovenfor, fant lyset i samtaler med lekpredikanter.

Skole for nyomvendte. 

The ­Brotherhood ble i denne tiden en ­skole for ­hundrevis av nyomvendte. Her fikk de utfordringer, her opplevde de et ­virkelig kristent forsamlingsliv – uten prester! Mange udøpte ble opplært av lederne i The Brotherhood og ført fram til dåp i kirken. Et særlig ansvarsområde var de nye søndagsskolene. En periode hadde de ansvaret for 100.000 barn, og som oftest hadde søndagsskolene tilhold i lokale skolebygninger.

I samtaler med dagens ledere i The Brotherhood kan en merke en viss sårhet. Glanstiden er over. Både kirken og utenlandske protestantiske misjoner har erobret en hel del av bevegelsens unge – for eksempel til oppgaver der de får lønn. Flere prester med bakgrunn i vekkelsen har kommet på avstand fra bevegelsen. Andre har forsvunnet fra samlingene og blitt ordinære kirke­gjengere.

I neste artikkel vil jeg fortelle om en familie som tilhører vekkelsens folk.

3 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Siste innlegg

God analyse, upassande overskrift
av
Arne Lauvhjell
rundt 2 timer siden / 42 visninger
Norge subsidierer klimautslipp
av
Steinar Steinkopf Sund
rundt 6 timer siden / 35 visninger
Å føde barn
av
Tor Inge Romøren
rundt 6 timer siden / 51 visninger
Organiseringen av Den Norske Kirke
av
Audun Hjertager
rundt 6 timer siden / 118 visninger
Demokratiske problemer
av
Hildegunn Marie Tønnessen Schuff
rundt 15 timer siden / 364 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
4 måneder siden / 82847 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
rundt 2 år siden / 44748 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
11 måneder siden / 35616 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
9 måneder siden / 28964 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
11 måneder siden / 22907 visninger
Sympati med skinke
av
Ane Bamle Tjellaug
4 måneder siden / 22570 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
5 måneder siden / 22521 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
11 måneder siden / 20435 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
4 måneder siden / 19479 visninger

Lesetips

Radikal kjønnsideologi
av
Marit Johanne Bruset
rundt 24 timer siden / 218 visninger
Har du ulikhetsbrillene på, Astrup?
av
Catharina Bu
rundt 24 timer siden / 236 visninger
Kamp mot selvbestemmelse ødelegger for undring
av
Arne Øgaard
rundt 24 timer siden / 129 visninger
I fredens telt
av
Torstein Try
1 dag siden / 82 visninger
Nå treng KrF samling
av
Karl Johan Hallaråker
1 dag siden / 150 visninger
Jeg melder meg ut av KrF
av
Lars Sørumshagen
1 dag siden / 384 visninger
Sett fra grasrota
av
Arna Østnor
1 dag siden / 392 visninger
Hamskifte for norsk landbruk?
av
Trond Klaape
1 dag siden / 224 visninger
Les flere

Siste innlegg

God analyse, upassande overskrift
av
Arne Lauvhjell
rundt 2 timer siden / 42 visninger
Norge subsidierer klimautslipp
av
Steinar Steinkopf Sund
rundt 6 timer siden / 35 visninger
Å føde barn
av
Tor Inge Romøren
rundt 6 timer siden / 51 visninger
Organiseringen av Den Norske Kirke
av
Audun Hjertager
rundt 6 timer siden / 118 visninger
Demokratiske problemer
av
Hildegunn Marie Tønnessen Schuff
rundt 15 timer siden / 364 visninger
Les flere