Erlend Sundar

52

NRK med kraftig underdrivelse og slagside om rakettangep fra Gaza

På kveldsnytt mandag 12. november kom NRK med kraftige underdrivelser om antallet rakettangrep mot Israel. Nyhetsankeret sa at «Israel gjennomfører luftangrep mot Gazastripen etter flere titalls rakettangrep fra Hamas.» Kilder sier at tallet er 300.

Publisert: 16. nov 2018 / 2013 visninger.

Det er vanskelig å forstå hvilken kilde NRK bygger denne uttalelsen på. Vi kjenner ingen kilder som rapporterer dette. Skal man bruke kilder i denne tellingen, er trolig det israelske forsvaret den eneste skikkelige kilden i denne situasjonen. De rapporterte en stund før NRKs sending om at antallet var 300.

Og flere timer før det, rapporterte de om 200.

Når nyhetsankeret senere i sendingen innleder til reportasjen sier han: «En TV-stasjon som tilhørte den palestinske bevegelsen Hamas ble i kveld ødelagt i et israelsk luftangrep. Angrepet kommer etter at Hamas skjøt flere titalls raketter mot mål i Israel tidligere i dag.»

Gro Holm som hadde laget reportasjen fra Israel på Kveldsnytt, rapporterte om over 100 raketter: «Som svar på angrepet skjøt Hamas over hundre raketter mot det sørlige Israel….»

Det kan være at antallet ikke var høyere enn «over 100» på tidspunktet hun laget reportasjen. Men på tidspunktet nyhetsankeret introduserte saken, var det ingen kilder som rapporterte om ett titalls.

Han burde korrigert tallet, og brukt tallet 300, som er tallet IDF bruker. Han burde også brukt kilde. Det hadde vært redelig. Om han er usikker på tallet, burde han brukt ordet «hevder».

I stedet får han seere til å tro at tallet er svært mye lavere enn det som noen kilder rapporterer om. Dette er uredelig, og bidrar igjen til å sverte NRKs troverdighet i rapportering fra denne konflikten.

NB! NRKs utenrikssjef, Knut Magnus Berge, har fått tilbud om å uttale seg om saken. Det er også fulgt opp med purring.

11 liker  

Bli med i debatten!

Direkte kommentering er avviklet. Du har mulighet til å svare på innlegg ved å skrive et selvstendig debattinnlegg.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #51

Johannes Taranger

2 innlegg  626 kommentarer

Publisert 27 dager siden

Du svarte på et innlegg fra Greta Aune Jotun, der hun omtaler nettopp rakettangrepene fra Gaza.Så det er altså Gaza/Israel konflikten vi hovedsakelig snakker om her. Og rakettene kommer meg da bekjent fra Gaza, ikke fra Vestbredden. Det er en forskjell å okkupere et land og å sjekke hva som blir importert  til dette landet. Hadde ikke da Israel kunne sjekke hva som blir importert til Gaza, kunne det virkelig blitt et inferno i regionen. Iran, som da sier de ønsker å utslette Israel, ville da være mere enn behjelpelig med å utstyre Gaza med avanserte våpen som lett kunne treffe store befolknings sentra i Israel som Tel Aviv. Det ville da bety full krig

Kommentar #52

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Det er da ikke rare forskjellen?

Publisert 27 dager siden
Johannes Taranger. Gå til den siterte teksten.
Det er en forskjell å okkupere et land og å sjekke hva som blir importert  til dette landet. Hadde ikke da Israel kunne sjekke hva som blir importert til Gaza, kunne det virkelig blitt et inferno i regionen.

Du glemte nok å sjekke linkene jeg la til. Israel gjør mer enn å bare sjekke varer som går inn til Gaza. Problemet nå ser ut til å være en innført blokade i 2007 av Israel som har ført til stor misnøye hos innbyggerne på Gaza og har vært årsak til en vedvarende konflikt. Ikke minst etter at den ble trappet kraftig opp i forbindelse med at Hamas overtok kontrollen over Gazastripen året etter.
Gazastripen ble i 2008 og 2014 utsatt for omfattende israelske bombeangrep som gikk hardt utover infrastrukturen.

Infernoet er der, men det er jo Israel som lager mest inferno med sitt krigsmaskineri?

Kommentar #53

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 27 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Ser ut som du har lest fra Skriften, men ikke skjønt hvem som er Guds folk. Og at slik som det holdes på der nede, vil det ikke bli igjen stort å arve? Men mye gjenstår vel? Har du lest Hos.8.?

Kjære vene Kjell, jeg er av Guds folk og jeg vet hvilke andre som er det

Kommentar #54

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Ja... ikke sant?

Publisert 27 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
jeg er av Guds folk og jeg vet hvilke andre som er det

Ja, det var det jeg mente du trodde, men jeg visste ikke at du var av kongelig ætt og slekt? (1.Pet.2.9-10)

Det ser ut for å være en profeti? 1 Pet 2,10 viser til Hos 1,6-9Hos 2,23

2 liker  
Kommentar #55

Johannes Taranger

2 innlegg  626 kommentarer

Publisert 27 dager siden

Israel vil selvsagt slippe inn varer som ikke kan brukes til krigsformål. Det går jo hundretalls trailere inn med varer hver dag.  På sjøsiden må da selvsagt Israel være enda mer på vakt, da det er lettere å bringe inn våpen sjøveien enn landeveien. Dette er helt nødvendig om Israel fremdeles skal eksistere som stat

1 liker  
Kommentar #56

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 27 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Ja, det var det jeg mente du trodde, men jeg visste ikke at du var av kongelig ætt og slekt? (1.Pet.2.9-10)

Det henvises til DMP

Kommentar #57

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

?

Publisert 27 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Det henvises til DMP

Og hva er det  forkortelsen på?

Kommentar #58

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 27 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Det henvises til DMP

Og hva er det  forkortelsen på?

Det Melkisedekske Prestedømmet

Kommentar #59

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Takk!

Publisert 27 dager siden

Ja, selvfølgelig! Hadde bare ikke hørt denne forkortelsen før. Det passer i grunnen inn i denne tråden hvis jeg nå viser til Heb.7.14-15...f.?

Kommentar #60

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 27 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Ja, selvfølgelig! Hadde bare ikke hørt denne forkortelsen før. Det passer i grunnen inn i denne tråden hvis jeg nå viser til Heb.7.14-15...f.?

Akkurat

1 liker  
Kommentar #61

Njål Kristiansen

151 innlegg  20654 kommentarer

Publisert 27 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Det Melkisedekske Prestedømmet

https://no.wikipedia.org/wiki/Melkisedek

Kommentar #62

Rolf Larsen

19 innlegg  3052 kommentarer

Publisert 27 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
https://snl.no/Oldtidens_Palestina

Hva som skrives i SNL stemmer ikke overens med hva som skrives i http://israelshistorie.dk/.

Bare sier det utifra hva jeg leste om den tidlige historien på sistnevnte.

MVH

Rolf Larsen

Kommentar #63

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

På Melkisedeks vis...

Publisert 27 dager siden

Melkisedek sammenlignes med Jesus i Heb.7. Her kan man bare glemme Josef og Maria... Han har ingen ættetavle eller far og mor... for i oppstandelsen er der ingen... 

Kommentar #64

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Presisering

Publisert 27 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Melkisedek sammenlignes med Jesus i Heb.7. Her kan man bare glemme Josef og Maria... Han har ingen ættetavle eller far og mor... for i oppstandelsen er der ingen... 

Prestedømmet som sådan er evig og uten ættetavle. Prestedømmet er kraft og makt - ikke en person, er uten års begynnelse eller ende. Det er selve skaperkraften.

Både Melkisedek og Jesus har ættetavler fordi de er personer. Jesus ættetavle går tilbake til David gjennom sin Mor, som er menneske, og videre til Adam. Farens ættetavle er Gud Faderen selv, hvor Jesus Kristus er den andre i rekken etter Faderen. Så både Melkisedek og Kristus har ættetavler.

DMP kalles det høye prestedømmet, i motsetning til det Aronske prestedømmet som kalles det lave prestedømmet. Det Aronske prestedømmet er begrenset til denne planeten og startet med Aron, som ble kalt til prest av Moses. Det er det Levittiske prestedømmet, som forvaltet moseloven.

DMP er det universelle prestedømmet som var før universets skapelse og er den kraften som ble brukt til  skape universet med, som flytter fjell - for å si det slik.

1 liker  
Kommentar #65

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

J og I

Publisert 27 dager siden

Når du da er enig i dette, innser du da at alt handler om eiendomsrettigheter? Og at I og J ikke er helt det samme folket? (Jer.33.7f.) Men at de senere skal forlikes?

Kommentar #66

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Ja

Publisert 27 dager siden

En jordisk slektstavle finnes, det går frem av 1.Kor.15.45-48, eller Heb.7.14 om du vil. 

Kommentar #67

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Historien og profetiene rulles ut for våre øyne.

Publisert 27 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Når du da er enig i dette, innser du da at alt handler om eiendomsrettigheter? Og at I og J ikke er helt det samme folket? (Jer.33.7f.) Men at de senere skal forlikes?

Israel er samlebetegnelsen for Guds folk. Det går tilbake til Jakob, som ble gitt navnet av Israel av Herren. Det betyr "Den som kjemper med Gud". Israels er paktens folk, deres Gud var og er Abrahams, Isaks og Jakobs Gud - Jahve/Jesus Kristus.

Juda stamme er en av de tolv stammene i Israel. De er ett og samme, men ble splittet slik historien viser. Det forliket du viser til skjer nå. Vi er vitne til Israels innsamling, fra alle verdens hjørner, og de skal være ett folk. Eiendomsrettighetene tilhører Israel i stort. Israel er Guds eiendomsfolk, paktens folk.

Du har sett meg sitere Esekiel 37 tidligere. Det som skjer i profetien opplever vi daglig - rett for våre øyne. Det skjer nå, som en forberedelse på Herrens annet komme.

"15 Og Herrens ord kom til mig, og det lød så: 16 Og du menneskesønn! Ta dig en stav og skriv på den: For Juda og for Israels barn, hans medbrødre! Og ta dig en annen stav og skriv på den: For Josef - en stav for Efra'im og hele Israels hus, hans medbrødre! 17 Og sett dem sammen, den ene til den andre, til én stav, så de blir til ett i din hånd! 18 Og når ditt folks barn sier til dig: Vil du ikke la oss få vite hvad du mener med dette? - 19 da skal du si til dem: Så sier Herren, Israels Gud: Se, jeg tar Josefs stav, som er i Efra'ims hånd, og Israels stammer, hans medbrødre, og jeg legger dem til Judas stav og gjør dem til én stav, så de blir til ett i min hånd. 20 Og de staver som du skriver på, skal du holde i din hånd for deres øine. 21 Si så til dem: Så sier Herren, Israels Gud: Se, jeg henter Israels barn fra de folk som de drog bort til, og jeg vil samle dem fra alle kanter og føre dem til deres eget land. 22 Og jeg vil gjøre dem til ett folk i landet, på Israels fjell, og én konge skal være konge for dem alle, og de skal ikke mere være to folk og ikke mere dele sig i to riker." 

1 liker  
Kommentar #68

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Ja, det gjør vi

Publisert 27 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Israel er samlebetegnelsen for Guds folk. Det går tilbake til Jakob, som ble gitt navnet av Israel av Herren. Det betyr "Den som kjemper med Gud"

Nettopp hva jeg vil frem til. Jakob kjemper mot Gud ved elven Jabbok og får navnet Israel. I Heb.7.14 er Herren utgått fra Juda, altså kjempet Jakob mot Juda (se Åp.5.5 som er seierherren, løven av Juda) Israel vil i fremtid bli Judas tjenere, deres folk, men nå er det omvendt ( se historien om Esau/Edom og Jakob) Ut av dette forstår en Bibelen som en hemmelighet om far og sønn rollen i 1.Mos.43.8, det er bare det at sønnen J later til å overta siden I dør (1.Mos.46.30 og 1.Mos.47.28-31)


Kommentar #69

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 27 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Nettopp hva jeg vil frem til. Jakob kjemper mot Gud ved elven Jabbok og får navnet Israel. I Heb.7.14 er Herren utgått fra Juda, altså kjempet Jakob mot Juda (se Åp.5.5 som er seierherren, løven av Juda) Israel vil i fremtid bli Judas tjenere, deres folk, men nå er det omvendt ( se historien om Esau/Edom og Jakob) Ut av dette forstår en Bibelen som en hemmelighet om far og sønn rollen i 1.Mos.43.8, det er bare det at sønnen J later til å overta siden I dør (1.Mos.46.30 og 1.Mos.47.28-31)

Ikke enig i dine konklusjoner, som mitt sitat fra Esekiel viser.

Juda og øvrige Israel vil samles til et folk, og kongen, Jesus Kristus, vil være deres konge og DMP er ført tilbake til jorden som en oppfyllelse av profetien. Som Israelitt selv er dette kunnskap som følger med arven til Efraim.

Guds folk skoleres av Gud selv, ikke av mennesker, derfor avsløres skriftens mysterier og blir klare og tydelige. Det vi får til slutt er det endelige Sion som vil forenes med Enoks Sion. Da kan man si at ringen er sluttet, med Sion fra før syndefloden og det Sion som bygges opp nå etter syndefloden - for Herrens store og forferdelige dag, når jorden renses for andre gang - denne gang med ild. Første gangen med vann, nå med ild.

1 liker  
Kommentar #70

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Du er for utolmodig med skriftsammenhengen...

Publisert 26 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Ikke enig i dine konklusjoner, som mitt sitat fra Esekiel viser

Konklusjonene fra skriften er klare og skal oppfylles etter tur og orden i følge Jesu ord (Luk.24.25-27,44-45) Det du nevner kommer på et senere tidspunkt (i Esek.37) For å kunne oppfylle Esek.37, må jo 1.Mos.47.30 (Jakobs siste vilje) først gå i oppfyllelse, for ellers kunne vel heller ikke Esek.37.10-11 være noen realitet?

Kommentar #71

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Feil koronolgi?

Publisert 26 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Konklusjonene fra skriften er klare og skal oppfylles etter tur og orden i følge Jesu ord (Luk.24.25-27,44-45) Det du nevner kommer på et senere tidspunkt (i Esek.37) For å kunne oppfylle Esek.37, må jo 1.Mos.47.30 (Jakobs siste vilje) først gå i oppfyllelse, for ellers kunne vel heller ikke Esek.37.10-11 være noen realitet?

Som jeg har sagt tidligere, du har mye bra å komme med, men på ett punkt skiller vi oss ad og det er i kronologien.

Alle tegnene oppfylles nå, på de siste dager. Det er ikke mange av de profeterte hendelser som gjenstår. 

Tilstanden blant menneskene skal være ukjærlighet og ulydighet, som før syndeflodens dager. Israel samles til sine arveland og det er ikke bare en liten flekk i midtøsten som dekkes av staten Israel, men det er flere steder i verden som vil huse Israel. Prestedømmet er brakt tilbake til jorden og Herren har gjenopprettet sin kirken.

Advarselsrøsten når ut til alle jordens ender og polariseringen mellom det gode og det onde øker. Vi kan ramse opp tegn på tegn og med det i mente burde man heller forberede seg selv enn å diskutere detaljene.

Sannsynligheten for at alt skjer innenfor det tidsvinduet vi er en del av, har aldri vært større. I denne sammenhengen vil avstanden mellom evangeliets utbredelse og forståelsen av det stadig øke. Forskerstanden vil nærme seg sannheten med bind for øynene, mens noen av dem skal avsløre sannhet for oss. Det gjelder å være oppmerksom, men vitnesbyrdet om sannheten kommer fra Gud selv.

For noen er Guds eksistens en perifer idé, for andre eksisterer Han ikke, men for de som er nær Ham vil sannheten tildeles.

1 liker  
Kommentar #72

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Ja, feil kronologi i følge skriften

Publisert 26 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

men på ett punkt skiller vi oss ad og det er i kronologien.

Alle tegnene oppfylles nå, på de siste dager. Det er ikke mange av de profeterte hendelser som gjenstår. 

Her må du nok gå gjennom en del skriftsteder på nytt. jeg kommer sjelden med noe tull, men har bestandig full oppbacking bak påstandene.

Jeg kan gi deg flere hint: Jes.46.10:

          Fra begynnelsen  forteller jeg slutten,
          på forhånd forteller jeg  det som ikke har hendt.
          Jeg sier:  «Min plan står fast,
          alt jeg vil,  det gjør jeg.» (Jes 46,10 viser til Jes 42,9 viser til Jes 41,22f, Jes 43,18f, Jes 46,10Jes 48,3) +++++

Luk 21,22 viser til Hos 9,7 (Les gjerne hele)

Se også Esek 12,18-28 Herrens ord slår ikke feil, gjerne hele kapitlet (kongen skal i eksil) 25 Det er jeg,  Herren, som taler, og det ordet jeg taler, skal skje, det skal ikke utsettes lenger. For i din tid, du trassige ætt, taler jeg mitt ord og setter det i verk, sier Herren  Gud.

28 Derfor skal du si til dem: Så sier Herren  Gud: Ingenting av det jeg har sagt, skal utsettes lenger. Når jeg taler et ord, skal det skje, sier Herren  Gud.

Kommentar #73

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
28 Derfor skal du si til dem: Så sier Herren  Gud: Ingenting av det jeg har sagt, skal utsettes lenger. Når jeg taler et ord, skal det skje, sier Herren  Gud.

Hva av dette setter det jeg sier til side?

For å oppsummere:

1. De siste dager er nå - vi snakker om kort tid før Herren kommer tilbake og tar sitt rike i eie.

2. Det betyr at alt som er på jorden i dag veltes om. Det er ikke lenger en fremtid for ondskap, den onde fanges og jorden renses.

3. Alle burde forberede seg. Vi vet at Herrens ord, som du henviser til, ikke går tilbake til Ham som tomme, men det som sies oppfylles.

Konklusjonen er tydelig, og våre meninger er gått ut på dato. Nå er det Guds ord som gjelder - ikke dine - ikke mine, og da ber jeg om en noe mer kronologisk presisering - punktvis, for å sammenligne med oppsettet over. Det er et rimelig spørsmål å ønske svar på :-)

1 liker  
Kommentar #74

Greta Aune Jotun

150 innlegg  1181 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
2. Det betyr at alt som er på jorden i dag veltes om. Det er ikke lenger en fremtid for ondskap, den onde fanges og jorden renses.

Jorden menneskene bebor nå, skal gå opp i flammer. 

Gud har skapt/skaper/skal skape en fullstendig ny jord. * 

* NASA har sett en ny planet på vei; kan det være Den nye Jorden?  Uansett, jeg tror Kristus snart er her for å hente sin menighet (alle som tror Jesus Kristus, Guds Ord, er Veien, Sannheten og Livet). Våk - og be!

3 liker  
Kommentar #75

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Dette blir kraftig overdrivelse....

Publisert 26 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

Hva av dette setter det jeg sier til side?

For å oppsummere:

1. De siste dager er nå - vi snakker om kort tid før Herren kommer tilbake og tar sitt rike i eie.

2. Det betyr at alt som er på jorden i dag veltes om. Det er ikke lenger en fremtid for ondskap, den onde fanges og jorden renses.

3. Alle burde forberede seg. Vi vet at Herrens ord, som du henviser til, ikke går tilbake til Ham som tomme, men det som sies oppfylles.

Konklusjonen er tydelig, og våre meninger er gått ut på dato. Nå er det Guds ord som gjelder - ikke dine - ikke mine, og da ber jeg om en noe mer kronologisk presisering - punktvis, for å sammenligne med oppsettet over. Det er et rimelig spørsmål å ønske svar på :-)

Jeg kan godt la deg være salig i din tro, men jeg burde advare deg om ord Jesus sa til noen saddukeere: Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds makt.

Kan ikke forstå hvordan du dra den slutningen at vi er i endens tid? Har du ikke lest profeten Daniels profetier? Særlig kap.11 ...

Noen av hans hærstyrker kommer og vanhelliger tempelborgen, avskaffer det daglige offeret og stiller opp det motbydelige som ødelegger.32
Dem som synder mot pakten, lokker han til frafall med glatte ord. Men det folket som kjenner sin Gud, skal stå fast, også i handling.33 De kloke i folket hjelper de mange til innsikt. Men en kort tid faller de som offer for sverd og ild, fangenskap og plyndring.34
Når de faller, får de bare litt hjelp. Mange slutter seg til dem, men med baktanker.35 Noen av de kloke faller som offer, så de blir lutret og renset og vasket rene inntil endetiden. For den fastsatte tid er ennå ikke kommet. 

Dette er jo i samsvar med 2.Tess.2 (den lovløse, underforstått Matt.24): Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken: 2
La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet.... (den fastsatte tid... se basunenes tid fra Åp.8., den siste og 7. er åpenbaringen av Jesus, se Åp.10.5-7) La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn. Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud.

7
Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien.
8 Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren Jesus skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet. >>>

 Det er underforstått Hebr 2,14-17 (så han kunne være en barmhjertig og trofast øversteprest for Gud og sone folkets synder...) og Hebr 9,28 slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.

Jeg tror ingen har tatt høyde for disse ordene, dermed kan man ikke regne med at Jesus har vist seg første gang fordi soningen for syndene gjøres under DMP. Etter at all synd er lagt ned og våpnene smidd om til vingårdskniver!


2 liker  
Kommentar #76

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Jeg kan godt la deg være salig i din tro, men jeg burde advare deg om ord Jesus sa til noen saddukeere: Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds makt.

Kan ikke forstå hvordan du dra den slutningen at vi er i endens tid? Har du ikke lest profeten Daniels profetier? Særlig kap.11 ...

Du må nok pent la meg leve i min "villfarelse":-))

Og jeg får la deg leve i din, men Herren kommer - okke som.

Kommentar #77

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.

Jorden menneskene bebor nå, skal gå opp i flammer. 

Gud har skapt/skaper/skal skape en fullstendig ny jord. * 

* NASA har sett en ny planet på vei; kan det være Den nye Jorden?  Uansett, jeg tror Kristus snart er her for å hente sin menighet (alle som tror Jesus Kristus, Guds Ord, er Veien, Sannheten og Livet). Våk - og be!

Stemmer det, men den nye jorden er denne som kles om, eller omskapes. Måten Han gjør det på har Han fullstendig kontroll på. Våke og be er vesentlig!

Vi også fornyes - samme personen, men renset og fornyet.

Kommentar #78

Njål Kristiansen

151 innlegg  20654 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
Jorden menneskene bebor nå, skal gå opp i flammer. 

Kan havene redde oss, eller er det for mye plast der slik at de vil ta fyr også?

1 liker  
Kommentar #79

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Ja, og uten noen undere...? ;-)

Publisert 26 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

Du må nok pent la meg leve i min "villfarelse":-))

Og jeg får la deg leve i din, men Herren kommer - okke som.

Det skader jo ingen å ha forskjellig tro (Joh 12,46 -47), som sagt er det Guds eget folk som skal opplæres som vi så langt har blitt enige om skjer under DMP. :-) Jeg som trodde at profeten Daniel hadde litt innvirkning på deg, særlig siden Matteus setter sånn pris på hans profetier (Matt 24,15) og som antyder Jesus som en stein som treffer en kjempestatue som var blitt reist, hvorpå steinen (Jesus) ble til et fjell som fylte hele jorden (i Dan.2.31-35... tydningen følger fra v36...)

44 Men i disse kongenes dager skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet skal gå til grunne og ikke bli overgitt til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, (Åp 17,9 -14) men selv skal det bestå til evig tid. 45
Du så jo at en stein ble revet løs fra fjellet, uten at noen hånd rørte ved den, og den knuste jernet, bronsen, leiren, sølvet og gullet. Den store Gud har nå kunngjort for kongen det som skal skje i fremtiden. Drømmen er sann, og tydningen er pålitelig.»

Man må jo la frelseren få utrette det han rettelig skulle komme for, og ikke bare stikke innom på visitt uten å få utrettet et eneste et av sine gjøremål?

Kommentar #80

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Man må jo la frelseren få utrette det han rettelig skulle komme for, og ikke bare stikke innom på visitt uten å få utrettet et eneste et av sine gjøremål?

Det skjer en del under din radar, Kjell. Statuen du viser til er en symbolsk oppramsing av riker og makter som skal jevnes med jorden og opphøre. Mange av disse rikene er opphørt, mens verdensimperiet er i emning - det siste av dem alle.

Vi ser det samles hvor også Norge blir en del av det. Ingen slipper unna.

Kommentar #81

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Kan havene redde oss, eller er det for mye plast der slik at de vil ta fyr også?

Tror du må holde pusten lenge. Det virker å være alvorlig: "10 Men Herrens dag skal komme som en tyv, og da skal himlene forgå med stort brak, og himmellegemene skal komme i brand og opløses, og jorden og tingene på den skal opbrennes." 

Kommentar #82

Njål Kristiansen

151 innlegg  20654 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Tror du må holde pusten lenge. Det virker å være alvorlig: "10 Men Herrens dag skal komme som en tyv, og da skal himlene forgå med stort brak, og himmellegemene skal komme i brand og opløses, og jorden og tingene på den skal opbrennes." 

Ja, av og til lurer jeg på hvorfor vi bryr oss i det hele tatt. 

Kommentar #83

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Nei, de er desverre ikke oppstått ennå

Publisert 26 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Statuen du viser til er en symbolsk oppramsing av riker og makter som skal jevnes med jorden og opphøre. Mange av disse rikene er opphørt

Hvordan leser du? Opplysningene om fire store riker som skal komme, står under Dan.7. og gitt kallenavnet "himmelens 4 vinder" som en må bruke som brekkstang for å lirke ut flere opplysninger om disse rikene.

Men først tar vi for oss andre intrikate opplysninger som setter det hele på sin plass, Dan.7 begynner slik: I Babels konge Belsasars første år hadde Daniel en drøm og så i sitt indre syner mens han lå på sitt leie; siden skrev han drømmen op og fortalte dens hovedinnhold.

Vi ser nærmere på navnet Belsasar; I Dan.1.6-7 finner vi igjen dette navnet som et nytt navn som Daniel fikk av hoffsjefen til kong Nebukadnesar; Daniel kalte han Beltsasar...

I Dan.10.1 forklares dette navnet som et navn som betyr hard strid/ varsel om stor trengsel - og da vet vi at dette handler om den store trengsel i Israel som er varslet i Matt.24. - og det er under denne tiden disse fire riker er varslet, enkelt og greit forklart.

Tar man for seg disse fire vinder, er de forklart hos flere som hos Jer.49.35-36: Så sier  Herren over hærskarene:
          Se, jeg bryter i stykker  elamittenes bue,
          det sterkeste våpen  de har.
(Og som de kanskje ennå ikke har skaffet seg ennå?)

          Mot Elam sender jeg  fire vinder
          fra de fire himmelhjørnene
          og sprer dem  for alle disse vindene.
          Det skal ikke finnes  et eneste folkeslag
          hvor det ikke kommer noen
          som er drevet bort  fra Elam.

Hos Sak.2 og 6 beskrives disse 4 vinder som de som har spredt Israel og Juda så ingen kunne løfte hode (av skam) også beskrevet som 4 horn hos Sak.2.3-4, 10, ( hornene til dyret som er beskrevet i Åp.17.12 (De ti hornene du så, er ti konger som ennå ikke har fått kongerike, men som skal få kongsmakt sammen med dyret i én time.)

Dette er de rikene som du påstår er opphørt.... 1 time er omregnet som 83år ut fra opplysningene om at en dag er 1000 år, og at det er 12 t i en dag (1000:12) Sal 90,10


Kommentar #84

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Ja, av og til lurer jeg på hvorfor vi bryr oss i det hele tatt. 

Profetiene er jo gitt oss, nettopp for at vi skal forstå alvoret i det, og dermed bry oss. Kjærligheten oss mennesker i mellom er jo understreket gang på gang, som løsningen på alle problemer i verden. Derfor skal vi bry oss - og tilgi, 7 *70 ganger.

Fatalisme er det motsatte av tro. Tro, håp og kjærlighet, Njål, er de verktøy vi skulle bli eksperter på å bruke.

Kommentar #85

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Hos Sak.2 og 6 beskrives disse 4 vinder som de som har spredt Israel og Juda så ingen kunne løfte hode (av skam) også beskrevet som 4 horn hos Sak.2.3-4, 10, ( hornene til dyret som er beskrevet i Åp.17.12 (De ti hornene du så, er ti konger som ennå ikke har fått kongerike, men som skal få kongsmakt sammen med dyret i én time.)

Dette er de rikene som du påstår er opphørt.... 1 time er omregnet som 83år ut fra opplysningene om at en dag er 1000 år, og at det er 12 t i en dag (1000:12) Sal 90,10

Du må orientere deg mer om dette - bruk youtube og still spørsmål, det kryr av info.

Kommentar #86

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Ja, av og til lurer jeg på hvorfor vi bryr oss i det hele tatt. 

Dessuten, det kommer en tid etter denne og den varer evig. Se frem til det som skjer etterpå, med godt mot:-)

Kommentar #87

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Youtube???

Publisert 26 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Du må orientere deg mer om dette - bruk youtube

Jeg ligger nok hakket foran youtube om emnet, bare prøv selv! Jeg kom ikke lengre enn til Haugesund og Bjørnevatn når jeg googlet.

Som en liten orientering, en må holde seg til emnet, og ikke bruke alle ideene som dukker opp der ute. Bruk fasiten!

Kommentar #88

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 26 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Jeg ligger nok hakket foran youtube om emnet, bare prøv selv! Jeg kom ikke lengre enn til Haugesund og Bjørnevatn når jeg googlet.

Som en liten orientering, en må holde seg til emnet, og ikke bruke alle ideene som dukker opp der ute. Bruk fasiten!

He - He, fasiten virker å bli forstått så ymse...

1 liker  
Kommentar #89

Kjell G. Kristensen

69 innlegg  13843 kommentarer

Jo, for sant...

Publisert 25 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
He - He, fasiten virker å bli forstått så ymse...

Men en fasit skal man jo ikke sjonglere med, da blir det ingen fasit... hvis man legger til, eller trekker fra noe i den, har det lett for å bli tolkeren selv som utgir seg som fasit?

Når det står i profeten Daniel 7 om de fire vinder, og når så Sakarias 6 forklarer dem, må man vel kunne si at man bruker fasiten på riktig måte? Det er vel ikke til å komme forbi?

Fasit

Igjen løftet jeg øynene. Jeg så, og se! – fire vogner dro ut mellom to fjell, fjellene var av bronse. 
Foran den første vognen var det røde hester, foran den andre vognen svarte hester.  Foran den tredje vognen var det hvite hester, foran den fjerde vognen flekkete, sterke hester.
Jeg tok til orde og spurte engelen som talte med meg: «Hva er dette, herre?» Engelen svarte: «Dette er himmelens fire vinder, som farer ut etter at de har trådt fram for ham som er herre over hele jorden. 

(Sak 6,5 viser til Sal 104,3f, Jes 66,15, Jer 49,36Dan 7,2, Åp 7,1)

Dette må du jobbe litt med Tore, så finner du de riktige svarene uten å selv mene noe.... ;-))

1 liker  
Kommentar #90

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 25 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Dette må du jobbe litt med Tore, så finner du de riktige svarene uten å selv mene noe.... ;-))

Takk for omtanken, Kjell - jeg har jobbet med de sakene i 40 år og har landet i millennium 2, med mye av det bak meg. Nå ser jeg forover mot en helt ny verden - uten noe mer krig, bare vi blir ferdig med denne siste av dem.

Mye nåde, broder!

Siste innlegg

Ekstremreligiøs kamp mot norsk barnevern
av
Oddbjørn Johannessen
rundt 19 timer siden / 800 visninger
Et julebudskap for hele året
av
Susanne Ingebrigtsen
rundt 19 timer siden / 257 visninger
Det som ikke sies II
av
Åge Kvangarsnes
rundt 19 timer siden / 111 visninger
Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 22 timer siden / 143 visninger
Hva heter gud egentlig?
av
Johan Velten
1 dag siden / 250 visninger
Plikt til aktivitet
av
Vårt Land
1 dag siden / 140 visninger
Den våkne biskopen
av
Inger Cecilie Stridsklev
2 dager siden / 156 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
2 måneder siden / 77374 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
rundt 2 år siden / 43438 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
10 måneder siden / 34828 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
7 måneder siden / 27793 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
9 måneder siden / 22438 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
4 måneder siden / 22144 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
10 måneder siden / 20047 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
3 måneder siden / 19051 visninger

Lesetips

Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 22 timer siden / 143 visninger
Trangere og farligere
av
Wenche Fone
2 dager siden / 336 visninger
Hva med menighetene?
av
Dag Brekke
2 dager siden / 132 visninger
La flere unge slippe til
av
Rode Hegstad
2 dager siden / 121 visninger
Taushet og tale om jødene
av
Torleiv Austad
2 dager siden / 169 visninger
En antisemitt trer frem
av
Jan-Erik Ebbestad Hansen
2 dager siden / 220 visninger
En iboende verdighet
av
Erik Lunde
3 dager siden / 266 visninger
Bygger på menighetene
av
Andreas Aarflot
3 dager siden / 157 visninger
Styrking av fødselspengar no!
av
Aina Alfredsen Førde
3 dager siden / 112 visninger
Les flere

Siste innlegg

Ekstremreligiøs kamp mot norsk barnevern
av
Oddbjørn Johannessen
rundt 19 timer siden / 800 visninger
Et julebudskap for hele året
av
Susanne Ingebrigtsen
rundt 19 timer siden / 257 visninger
Det som ikke sies II
av
Åge Kvangarsnes
rundt 19 timer siden / 111 visninger
Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 22 timer siden / 143 visninger
Hva heter gud egentlig?
av
Johan Velten
1 dag siden / 250 visninger
Plikt til aktivitet
av
Vårt Land
1 dag siden / 140 visninger
Den våkne biskopen
av
Inger Cecilie Stridsklev
2 dager siden / 156 visninger
Les flere