Egil Sjaastad

8

Nasjonal vekkelse i nødsår

Kommunismen maktet ikke å ta knekken på folks etnisk-religiøse bevissthet. ­Armenernes nittitall er fortellingen om en kristenprofilert vekkelse.

Publisert: 15. nov 2018 / 291 visninger.

‘Folk hadde ikke nok penger. Manglet brensel. Frøs om vinteren. Vi hentet ved oppe i åsene her for holde vinterkulda unna. Fattigdom er ydmykende. Jerevan etter Sovjetunionens fall var ikke noe paradis.’ Det er ekteparet N­aira og Vardan som forteller dette. Nå er de 50 år gamle. Den gangen – i 1992 – var de nyomvendt og nygift.

Ideologisk press. 

Men la oss først ta et lite tilbakeblikk. De første ­tiårene av sovjettiden var preget av massiv ideologisk påvirkning – og ­massakre av kirker og kirke­ansatte. Men ­kommunismen maktet ikke å ta ­knekken på folks etnisk-­religiøse ­bevissthet. De seks fortellingene (som jeg skrev om i går) gikk ikke i glemme­boken – tross ateismen i ­skolen og ­sekulariseringen av samfunnet. Kommunistene maktet riktignok å endre manges oppfatning av religionen. Strategien var å privatisere det religiøse livet og gjøre historien til en ren kulturhistorie med fokus på gamle klostre og ærverdige ruiner.

I tider uten armensk statsover­hode har den armenske kirken vært en ­erstatning for staten. I noen grad gjaldt dette også nå: Kirken forvaltet fortsatt armenernes fortellinger. Gudstroen forsvant ikke, selv om mange ble ateister. I overgangen fra sovjetrepublikk til uavhengig republikk ble dette tydelig – midt i fattigdommen.

Ut i full krig. 

Under ­Gorbatsjovs ­glasnost oppsto den såkalte Karabakh-­bevegelsen. Målet var å forene ­Armenia og enklaven Nagarno-Karabakh, der befolkningen stort sett var ­armensk. Aserbajdsjan mente ­enklaven ­tilhørte dem. Gorbatsjov gikk av i 1991, og ­Armenia kunne erklære seg som ­uavhengig stat. Konflikten med ­Aserbajdsjan om Nagarno-­Karabakh slo nå ut i full krig i 1992–1994. ­Armenia tok kontroll over Nagarno-Karabakh i 1993. Under krigen stengte Tyrkia og Aserbajdsjan mange handelslinjer til Armenia.

Der ligger hovedårsaken til krisen som nygifte Naira og Vardan opp-
levde.

Likevel: Midt i fattigdommen trådte nasjonalfølelsen tydelig fram. Grep ble gjort for å reorganisere landet. Sovjettidens storgårder ble oppløst. Jord og maskiner ble fordelt mellom medlemmene i kollektivene. Og nå viste det seg at nettopp kirken mange steder var den som kunne bidra med hjelp både til ­organiseringen av lokal­miljøene og til diakonalt arbeid. ­Kirken ble i noen grad modell for de lokale ­politiske strukturene både i Armenia og ­Karabakh.

Det manglet ikke på kritiske ­røster. Kirken «sakraliserte» den nye ­nasjonalismen, ble det sagt! De virkelig ­religiøse og åndelige verdiene ble neglisjert og prestene framsto som forkjempere for nasjonale budskap mer enn kristne budskap.

Obligatorisk dåp. 

Men tusener som hadde fått sin opplæring i sovjet­tidens skolesystem, ble etter hvert døpt i ­kirkene. Det ble igjen tradisjon å gifte seg i kirkene, og da var det obligatorisk å ha blitt døpt. Det er ingen grunn til å tenke at dette bare var begrunnet i det nasjonale strømdraget. Men det folke-kirkelige preget var tydelig. Å tilhøre den armenske kirken ble for flertallet en selvsagt faktor ved det å være armensk.

Naira og Vardan kan fortelle mer. De ble nemlig grepet av et sterkt ­åndelig strømdrag, en kristenprofilert ­vekkelse, en lekmannsbevegelse som hadde sin glanstid nå i 1990-årene. Mer om det i neste artikkel.

Dette er tredje artikkel i en serie på fem om Armenia, som trykkes fortløpende her på debattsidene i Vårt Land.

3 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Siste innlegg

Hvorfor har vi ikke TV, mamma?
av
Berit Hustad Nilsen
31 minutter siden / 28 visninger
Seier for barn og unge
av
Vårt Land
rundt 6 timer siden / 71 visninger
Hvordan kirken henger sammen
av
Finn Ragnvald Huseby
rundt 9 timer siden / 67 visninger
Nye muligheter innen omsorg
av
Siv Hedvig Bjørnstad
rundt 9 timer siden / 29 visninger
Døpt - hva så?
av
Knut Hallen
rundt 10 timer siden / 103 visninger
Fra menighetsblad til moderne medier
av
Harald Olsen
rundt 10 timer siden / 169 visninger
Exit Kristelig Folkeparti
av
Leif Hovde
rundt 14 timer siden / 430 visninger
Nesten like utopisk
av
Line Alice Ytrehus
rundt 15 timer siden / 380 visninger
Tilliten er tynnslitt
av
Katarina Grønmyr
1 dag siden / 907 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
3 måneder siden / 82159 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
rundt 2 år siden / 44624 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
11 måneder siden / 35541 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
8 måneder siden / 28869 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
11 måneder siden / 22867 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
5 måneder siden / 22496 visninger
Sympati med skinke
av
Ane Bamle Tjellaug
4 måneder siden / 22015 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
11 måneder siden / 20391 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
4 måneder siden / 19443 visninger

Lesetips

Hvordan kirken henger sammen
av
Finn Ragnvald Huseby
rundt 9 timer siden / 67 visninger
Nye muligheter innen omsorg
av
Siv Hedvig Bjørnstad
rundt 9 timer siden / 29 visninger
Døpt - hva så?
av
Knut Hallen
rundt 10 timer siden / 103 visninger
Fra menighetsblad til moderne medier
av
Harald Olsen
rundt 10 timer siden / 169 visninger
Nesten like utopisk
av
Line Alice Ytrehus
rundt 15 timer siden / 380 visninger
En annerledes lederdebatt
av
Magne Berg
2 dager siden / 361 visninger
Derfor melder vi oss ut
av
Svein Helgesen
2 dager siden / 3075 visninger
TV-serien som forandret Tyskland
av
Karsten Aase-Nilsen
2 dager siden / 375 visninger
Å forvalte sitt pund
av
Jeffrey Huseby
3 dager siden / 162 visninger
Et statlig sugerør
av
Eva Buschmann
3 dager siden / 420 visninger
Les flere

Siste innlegg

Hvorfor har vi ikke TV, mamma?
av
Berit Hustad Nilsen
31 minutter siden / 28 visninger
Seier for barn og unge
av
Vårt Land
rundt 6 timer siden / 71 visninger
Hvordan kirken henger sammen
av
Finn Ragnvald Huseby
rundt 9 timer siden / 67 visninger
Nye muligheter innen omsorg
av
Siv Hedvig Bjørnstad
rundt 9 timer siden / 29 visninger
Døpt - hva så?
av
Knut Hallen
rundt 10 timer siden / 103 visninger
Fra menighetsblad til moderne medier
av
Harald Olsen
rundt 10 timer siden / 169 visninger
Exit Kristelig Folkeparti
av
Leif Hovde
rundt 14 timer siden / 430 visninger
Nesten like utopisk
av
Line Alice Ytrehus
rundt 15 timer siden / 380 visninger
Tilliten er tynnslitt
av
Katarina Grønmyr
1 dag siden / 907 visninger
Les flere