Trond Bakkevig

17

Innrømmelse fra to progressive

Vi har ingen vanskeligheter med å innse at navneregisteret burde avspeilet en større kjønnsmessig bredde.

Publisert: 9. nov 2018  /  306 visninger.

Biskop Solveig Fiske er overrasket over at «to så progressive menn» ikke har lagt vekt på dette med kjønnsperspektivet i boken Da Gud skiftet mening. Vi takker for betegnelsen, og har ingen vanskeligheter med å innse at flere kvinner, og deres rolle og innsats, burde vært nevnt i boken.

Fiske nevner tre forhold som ­påvirket utviklingen i Den norske kirke frem mot den situasjon vi har i dag hvor alle viktige lederstillinger innehas av ­kvinner. Akkurat det er faktisk fremhevet i boken.

Et pionerarbeid. 

Når det gjelder de andre forholdene hun nevner, har vi skrevet om to av dem. Det ­økumeniske tiåret Churches in Solidarity in ­Women er beskrevet, og betydningen av ­dette. Vi burde nevnt at Gunvor Lande ­gjorde et pionerarbeid i denne forbindelse – og at det nok ikke var tilfeldig at ­Sigrun Møgedal omtrent på samme tid ­(begynnelsen av nittitallet) var den første kvinne som fikk en formell lederstilling i vår kirke – som leder i Mellomkirkelig råd.

Vi har også skrevet om Norsk ­kvinnelig teologforening. På grunn av intern uenighet om kvinner ­kunne være prester, ble foreningen satt i hvile­modus på midten av sytti­tallet. ­Imidlertid var det andre som tok ­initiativ for å ­fremme kvinners plass i kirken, MF åpnet for kvinner på ­Practicum, og utover på ­åttitallet kom Norsk ­kvinnelig teolog­forening igjen på offensiven. Rosemarie Köhns ­betydning for endringer i Den ­norske kirke er også beskrevet, særlig i forbindelse med homofiles plass og ­rettigheter i vår kirke. Når denne ­striden fikk sin avslutning med ny ­vigselsliturgi, ­burde vi tydeligere ha skrevet at to ­kvinner spilte en ­avgjørende rolle: ­Biskop Helga Haugland Byfuglien og Kristin ­Gunnleiksrud Raaum.

Vi har ikke skrevet en ­kirkelig ­institusjonshistorie. Derfor har vi heller ikke skrevet om ­opprettelse av s­tillinger, ansettelse i disse, og ­nesten intet om hvem som har vært ­ledere og direktører/general­sekretærer i ­kirkelige rådsorganer. Vi har i for­ordet gjort avgrensninger om hva boken er og ikke er: Den er ikke Den norske ­kirkes ­historie mellom 1968 og 2018. Den er heller ikke historien om ­kristne sosialister eller kirkelige ­1968-ere: Den er ingen objektiv historiefortelling. Derfor er boken også, men ikke bare, en personlig beretning.

Større bredde. 

Vi har ingen vanskeligheter med å innse at navneregisteret burde avspeilet en større kjønns­messig bredde, men registeret kan også leses som en fortelling om at kirken har vært mannsdominert. Boken viser også at ­denne dominansen er i ferd med å ta slutt.

Men, vi kunne ha kommentert kjønnsperspektivet i forordet. Vi ­kunne ha nevnt mange flere, og ­særlig ­flere ­kvinner ved navn. Men, mest av alt ­håper vi at noen tar utfordringen som biskop Fiske og vi er enige om, ­nemlig at det må skrives mer om disse ­spennende, femti årene i Den norske kirke.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Dan Lyngmyr

188 innlegg  1189 kommentarer

Ehh ....kremt - bare et lite spørsmål fra de ikke- progressive.

Publisert 5 måneder siden
Trond Bakkevig. Gå til den siterte teksten.
Men, mest av alt ­håper vi at noen tar utfordringen som biskop Fiske og vi er enige om, ­nemlig at det må skrives mer om disse ­spennende, femti årene i Den norske kirke.

Ettersom disse femti årene, ifølge Bakkevig, er spennende , med opprettelse av blant annet, ifølge biskop Fiskes tidligere innlegg, et professorat i feministteologi og landets første kvinnelige biskop, samt innføring av kirkelig vigsel for likekjønnede - samtidig som dåps og medlemstall faller og faller - så håper jeg virkelig at de som tar utfordringen også gjør en analyse av denne utviklingen. 

Det skal bli spennende.

7 liker  
Kommentar #2

Daniel Krussand

16 innlegg  2003 kommentarer

Mann, kvinne

Publisert 5 måneder siden

Kirkens situasjon har lite med kjønn å gjøre.

Liberal teologi har kvalt kirken.

Tror du ikke Ordet, tror du ikke på Gud.

Mest leste siste måned

Kristen gutt-syndromet
av
Merete Thomassen
rundt 1 måned siden / 2769 visninger
Uten Gud i Guds hus
av
Linn Stalsberg
12 dager siden / 2349 visninger
Den avgjørende barmhjertigheten
av
Ingebjørg Nesheim
11 dager siden / 2248 visninger
KrF svikter den kristne presse
av
Vårt Land
7 dager siden / 2133 visninger
Fløyene på Kirkemøtet
av
Vårt Land
21 dager siden / 2078 visninger
Kirkenes framtid
av
Berit Hustad Nilsen
5 dager siden / 1652 visninger
Unnfallenhet er ikke en dyd
av
Hilde Frafjord Johnson
11 dager siden / 1451 visninger
Når pressen svikter
av
Vårt Land
21 dager siden / 1429 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere