Trond Bakkevig

17

Innrømmelse fra to progressive

Vi har ingen vanskeligheter med å innse at navneregisteret burde avspeilet en større kjønnsmessig bredde.

Publisert: 9. nov 2018

Biskop Solveig Fiske er overrasket over at «to så progressive menn» ikke har lagt vekt på dette med kjønnsperspektivet i boken Da Gud skiftet mening. Vi takker for betegnelsen, og har ingen vanskeligheter med å innse at flere kvinner, og deres rolle og innsats, burde vært nevnt i boken.

Fiske nevner tre forhold som ­påvirket utviklingen i Den norske kirke frem mot den situasjon vi har i dag hvor alle viktige lederstillinger innehas av ­kvinner. Akkurat det er faktisk fremhevet i boken.

Et pionerarbeid. 

Når det gjelder de andre forholdene hun nevner, har vi skrevet om to av dem. Det ­økumeniske tiåret Churches in Solidarity in ­Women er beskrevet, og betydningen av ­dette. Vi burde nevnt at Gunvor Lande ­gjorde et pionerarbeid i denne forbindelse – og at det nok ikke var tilfeldig at ­Sigrun Møgedal omtrent på samme tid ­(begynnelsen av nittitallet) var den første kvinne som fikk en formell lederstilling i vår kirke – som leder i Mellomkirkelig råd.

Vi har også skrevet om Norsk ­kvinnelig teologforening. På grunn av intern uenighet om kvinner ­kunne være prester, ble foreningen satt i hvile­modus på midten av sytti­tallet. ­Imidlertid var det andre som tok ­initiativ for å ­fremme kvinners plass i kirken, MF åpnet for kvinner på ­Practicum, og utover på ­åttitallet kom Norsk ­kvinnelig teolog­forening igjen på offensiven. Rosemarie Köhns ­betydning for endringer i Den ­norske kirke er også beskrevet, særlig i forbindelse med homofiles plass og ­rettigheter i vår kirke. Når denne ­striden fikk sin avslutning med ny ­vigselsliturgi, ­burde vi tydeligere ha skrevet at to ­kvinner spilte en ­avgjørende rolle: ­Biskop Helga Haugland Byfuglien og Kristin ­Gunnleiksrud Raaum.

Vi har ikke skrevet en ­kirkelig ­institusjonshistorie. Derfor har vi heller ikke skrevet om ­opprettelse av s­tillinger, ansettelse i disse, og ­nesten intet om hvem som har vært ­ledere og direktører/general­sekretærer i ­kirkelige rådsorganer. Vi har i for­ordet gjort avgrensninger om hva boken er og ikke er: Den er ikke Den norske ­kirkes ­historie mellom 1968 og 2018. Den er heller ikke historien om ­kristne sosialister eller kirkelige ­1968-ere: Den er ingen objektiv historiefortelling. Derfor er boken også, men ikke bare, en personlig beretning.

Større bredde. 

Vi har ingen vanskeligheter med å innse at navneregisteret burde avspeilet en større kjønns­messig bredde, men registeret kan også leses som en fortelling om at kirken har vært mannsdominert. Boken viser også at ­denne dominansen er i ferd med å ta slutt.

Men, vi kunne ha kommentert kjønnsperspektivet i forordet. Vi ­kunne ha nevnt mange flere, og ­særlig ­flere ­kvinner ved navn. Men, mest av alt ­håper vi at noen tar utfordringen som biskop Fiske og vi er enige om, ­nemlig at det må skrives mer om disse ­spennende, femti årene i Den norske kirke.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Dan Lyngmyr

191 innlegg  1189 kommentarer

Ehh ....kremt - bare et lite spørsmål fra de ikke- progressive.

Publisert 8 måneder siden
Trond Bakkevig. Gå til den siterte teksten.
Men, mest av alt ­håper vi at noen tar utfordringen som biskop Fiske og vi er enige om, ­nemlig at det må skrives mer om disse ­spennende, femti årene i Den norske kirke.

Ettersom disse femti årene, ifølge Bakkevig, er spennende , med opprettelse av blant annet, ifølge biskop Fiskes tidligere innlegg, et professorat i feministteologi og landets første kvinnelige biskop, samt innføring av kirkelig vigsel for likekjønnede - samtidig som dåps og medlemstall faller og faller - så håper jeg virkelig at de som tar utfordringen også gjør en analyse av denne utviklingen. 

Det skal bli spennende.

7 liker  
Kommentar #2

Daniel Krussand

16 innlegg  2003 kommentarer

Mann, kvinne

Publisert 8 måneder siden

Kirkens situasjon har lite med kjønn å gjøre.

Liberal teologi har kvalt kirken.

Tror du ikke Ordet, tror du ikke på Gud.

Mest leste siste måned

Vi som ikkje forstår Pride
av
Emil André Erstad
rundt 18 timer siden / 2500 visninger
Kjønnsideologi på avveie
av
Marit Johanne Bruset
23 dager siden / 2325 visninger
Den verkeleg raude fare
av
Emil André Erstad
30 dager siden / 2053 visninger
Kunnskapsløst om «koranskoler»
av
Usman Rana
23 dager siden / 1643 visninger
KRIK og samlivsteologien
av
Aksel Johan Lund
10 dager siden / 1444 visninger
Slutt å gjøre kirken kul!
av
Merete Thomassen
rundt 1 måned siden / 1364 visninger
En fallende stjerne?
av
Vårt Land
23 dager siden / 1295 visninger
Kallmyrs tabbe
av
Vårt Land
26 dager siden / 1202 visninger
Gut eller jente?
av
Ann Kristin van Zijp Nilsen
13 dager siden / 1151 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere