Jon Georg Dale

Samferdselsminister
1    0

Vi skal framleis styre norsk jernbane

Publisert: 8. nov 2018 / 727 visninger.

Forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivmannsforbund er i Vårt Land 2. november oppteken av at vi skal ha demokratisk kontroll over vår eigen jernbane. Det er eg òg. Men Thorsen tar for hardt i når ho skriv at EUs fjerde jernbanepakke betyr obligatorisk konkurranseutsetting av persontogtilboda. For under visse føresetnader opnar regelverket for å direktetildele drift av persontogtilbod, slik staten har gjort med NSB til no.

Thorsen gir inntrykk av at Noreg ikkje tapar noko på å seie nei til jernbanepakka. Vi kan berre kopiere EU så mykje vi vil, men så enkel er nok ikkje verda. Med et nei risikerer Noreg å få ein svekt posisjon på den felleseuropeiske marknaden for jernbaneprodukt og tenester. Dette kan mellom anna føre til at vi ikkje får like rask tilgang til jernbaneutstyr og nye tog som andre land, og at godkjenningsprosessar blir fordyrande og tidkrevjande. Konsekvensen blir mindre jernbane for skattebetaleranes pengar.

Thorsen meiner det er grunnlovsstridig å overføre myndigheit til EUs jernbanebyrå ERA. Vi har etter nøye vurdering kome fram til at myndigheitsoverføringa er så avgrensa at det ikkje utgjer eit vesentlig inngrep. To viktige grunnar er at Noreg faktisk skal delta på lik line med andre land i ERAs arbeid, og at Statens jernbanetilsyn alltid skal bli førelagt søknadar til ERA om jernbanedrift i Noreg.

Det viktigaste for meg er uansett at Statens jernbanetilsyn alltid kan avgjere om sjølve togkøyringa i Noreg er sikker. Jernbanetilsynet kan alltid gripe inn for å stanse togdrift i Noreg som utgjer ein alvorleg sikkerheitsrisiko. Eventuelle tvistar om dette er det berre norske domstolar som kan avgjere. Ingen EU-organ kan overprøve slike avgjerder. Vi overlèt med andre ord ikkje sikkerheitsansvaret for jernbanen til ERA, og ifølgje Statens jernbanetilsyn kjem sikkerheitsnivået på norsk jernbane anten til å bli vidareført eller styrkt med jernbanepakka. Ingen treng difor å uroe seg for at vi skal miste kontrollen over norsk jernbane.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Torgeir Tønnesen

27 innlegg  544 kommentarer

Norges regjering er fulle av frykt og respekt for EU - vi hadde heller trengt Trump sin tøffhet

Publisert 9 dager siden
Jon Georg Dale. Gå til den siterte teksten.
Med et nei risikerer Noreg å få ein svekt posisjon på den felleseuropeiske marknaden for jernbaneprodukt og tenester. Dette kan mellom anna føre til at vi ikkje får like rask tilgang til jernbaneutstyr og nye tog som andre land, og at godkjenningsprosessar blir fordyrande og tidkrevjande. Konsekvensen blir mindre jernbane for skattebetaleranes pengar.

Det du referer til her Dale, er regelrett preget av frykt og redsel, for EU. 

Når jeg hører dagens FrP politikere snakke om EU, så velger de å bøye seg uten kamp og tøffhet. Det gamle FrP kjempet for nasjonale verdier, mens det nye ser på EU som sin herre og overmann. 

På denne måten går oppslutningen om FrP sakte men sikkert ned for hvert år som går, fordi dere er i utakt med folket vilje, og som ikke ønsker hverken EU, Schengen eller EØS velkommen. 

Brexit og Trump viser at det er fullt mulig å ta kampen opp med overnasjonalisme, men norske politikere er ikke radikale eller tøffe nok. 

Når alt skal flagges ut, konkurranseutsettes og privatiseres, så sparer vi på skillingen men lar dalerne gå. Hva er poenget med å sette norske arbeidere på NAV, når europeiske selskap kommer med billige øst-europeere og tar fra oss arbeidsplassene? Polske billettører og kaffeservitører på jernbanen? I Bergen har vi snart 50.000 fremmedarbeidere, og pengene farer avsted utenlands, med minimal skatteinntekt for Norge.

Og det er ikke vanskelig for vanlig folk å forstå, at mange i regjeringen, særlig Erna Solberg, har personlige ambisjoner om å klatre til topps i FN eller EU systemet - vi er ikke dumme.

4 liker  
Svar
Kommentar #2

Vidar Gander Skrindo

2 innlegg  29 kommentarer

Hvordan fremme jernbanen

Publisert 9 dager siden

Jernbanen er langt mere rasjonell enn veitrafikken for store mengder gods. Kaldkrigspolitikken med statsmonopol på transport har desværre vist seg alvorlig hemmende for samfunnet. Tilsvarende ville være som om kun SAS fikk anvende norske flyplasser eller kun statlige biler fikk kjøre på veiene. Motstanden mot tilsvarende deregulering av jernbanen bunner ikke i hensyn til samfunnets beste.

Her er for øvrig saklige informasjon om jernbanepakken.

https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/sporsmal-og-svar-om-fjerde-jernbanepakke/id2606760/

Svar
Kommentar #3

Sven Nørgaard

0 innlegg  1 kommentarer

Fakta i saken må ikke rotes bort

Publisert 8 dager siden

Når statsråden sier at vi etter EU pakke 4 kan fortsette å gi direkte tildelte oppdrag på togtransporten i Norge,  så er han faktasvak. Reglene muliggjør slike avtaler kun for forsvinnende små avtaler, langt mindre enn noen av de syv trafikkpakkene regjeringen allerede har varslet. Samt de tilfeller der ingen anbud innkommer. Det skal du ikke innbille deg at skjer.

Og hvorfor gjøre et poeng av dette uansett? Regjeringen har jo gått foran EUs eget løp her, og planlegger jo full konkurranseutsetting. Altså ingen direkte oppdrag.

Men uansett, det er faktisk uheldig å låse jernbanepolitikken til EU-sporet, fordi det gir en oppstykking av jernbanen som i andre lands geografi og befolkning kanskje kan gi mening, men som i Norge gir tap av viktige stordriftsfordeler. Små markeder med vidstrakt geografi og tynne ressurser er de minst egnede til denne type konkurranse. Norge kommer til å måtte dublere ressurser både på togvedlikehold,  ombordpersonell og togmateriell bare for å opprettholde dagens trafikktilbud. 

En mer effektiv løsning er derfor å ta reservasjon på nevnte EU reform. Så kan dere få lov til å eksperimentere med noen reformer av ulikt innhold, vitende om at det går an å endre på dem siden.

2 liker  
Svar
Kommentar #4

Kjetil Sørlund

0 innlegg  1 kommentarer

Myndighetsavgivelse

Publisert 8 dager siden

Samferdselsministeren skriver:

myndigheitsoverføringa er så avgrensa at det ikkje utgjer eit vesentlig inngrep.

Hva skjer når man gir bort flere slike områder. Først ACER, nå ERA. Hva blir det neste? Hvor mange ikke grunnlovsstridige myndighetsområder kan vi gi bort uten at det blir et problem? Dette lukter snikmedlemskap i EU lang vei. Det norske folk har faktisk sagt nei til EU to ganger. 

1 liker  
Svar
Kommentar #5

Daniel Krussand

10 innlegg  1957 kommentarer

Publisert 7 dager siden
Jon Georg Dale. Gå til den siterte teksten.
Ingen treng difor å uroe seg for at vi skal miste kontrollen over norsk jernbane.

Da NSB hadde alt ansvar fot hele Jernbanen - tog, bane, signalanlegg, drift, vedlikehold, - da kunne alt samordnes på en effektiv måte.  Tog er noe helt annet enn vei-trafikk.  

Skal flere aktører kjøre på samme spor blir det vanskeligere å løse trafikk uregelmessigheter av alle slag.  Sannsynligheten for at de oppstår er også høyere, jo flere kokker jo mere søl.

Dette er ikke teori, det er hverdagen i Sverige!  

At FrP ikke forstår dette er ubegripelig!

2 liker  
Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Tore Olsen kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
rundt 6 timer siden / 5465 visninger
Oddbjørn Johannessen kommenterte på
Flukten fra abortargumentet
rundt 7 timer siden / 643 visninger
Eirik A. Steenhoff kommenterte på
Flukten fra abortargumentet
rundt 7 timer siden / 643 visninger
Robin Tande kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
rundt 7 timer siden / 5465 visninger
Nils-Petter Enstad kommenterte på
Flukten fra abortargumentet
rundt 7 timer siden / 643 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
rundt 7 timer siden / 5465 visninger
Levi Fragell kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
rundt 8 timer siden / 5465 visninger
Arvid Merkesvik kommenterte på
KrF ble styrt inn i høyrefellen
rundt 8 timer siden / 679 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Du skal ikke stjele Det gamle testamentet
rundt 8 timer siden / 1466 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Stormløpet mot Israel er i gang.
rundt 8 timer siden / 25146 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
rundt 8 timer siden / 5465 visninger
Les flere