Helge Årsheim

3

Satire, og religion

At Det hellige spaghettimonsterets kirke har satiriske innslag gjør den ikke noe mindre til et trossamfunn.

Publisert: 12. okt 2018 / 749 visninger.

I en kommentar i Vårt land 8. ­oktober tar Alf Kjetil Walgermo til orde for at Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) bør avvise saken til den ­nederlandske pastafarianeren Mienke de Wilde, som har fått avslag på sitt ønske om å ­stille til passfoto med et dørslag på hodet, slik hun opplever at trosretningen ­hennes krever.

«Nyoppretta satirereligionar». 

Ifølge Walgermo bør domstolen, i likhet med Fylkesmannen i Rogaland og Kulturdepartementet, konkludere med at «nyoppretta satirereligionar» ikke skal ha tilgang til samme tros­frihet som alle andre, ettersom de ikke kan karakteriseres som «sann religiøs ­utøving».

Kommentaren hviler, i likhet med vedtakene fra fylkesmannen og ­departementet, på en grunn­leggende misforståelse av trosfriheten. FNs menneskerettighetskomité har ­uttalt at trosfriheten strekker seg langt ­forbi etablerte trosoppfatninger og ­
-uttrykk, og har i likhet med EMD ­knesatt en rekke kriterier som må 
være ­oppfylt dersom trosuttrykk skal kunne ­underlegges statlige begrensninger.

Det faktiske innholdet, ­seriøsiteten eller den satiriske kvaliteten ved det aktuelle trosinnholdet er ikke blant disse kriteriene, ettersom dette ­ville gjort domstolene til autoriteter i ­lærespørsmål. Snarere er det fast­heten, intensiteten og oppriktigheten ved det anførte trosinnholdet som kan prøves for å avgjøre om bestemte trosuttrykk skal kunne gjøres til gjenstand for ­statlige begrensninger.

Majoritetsreligionenes hegemoni. 

Siden grunnleggelsen av Det hellige spaghettimonsterets kirke (DHSK) i 2005, har trosretningen spredt seg over store deler av verden, og har inspirert en lang rekke aktivister som de ­Wilde til å utfordre etablerte majoritets­religioners hegemoni. ­Aktivismen har funnet sted både på uskyldige ­arenaer som pass- og ­førerkortfoto, og på mer alvorlige områder som ­undervisning av ­kreasjonisme i skolen, eller som her hjemme, der ­avslaget på DHSKs ­søknad om registrering som tros­samfunn ­utfordret den grunnlovs­festede ­skjevfordelingen mellom Den norske kirke og de andre tros­samfunnene.

Slike aksjoner framviser nettopp den formen for fasthet, intensitet 
og oppriktighet som trosfriheten i Den europeiske menneskerettig­-
hets­konvensjonens artikkel 9 er ­utformet for å verne. Dette er satire. Og religion.

4 liker  

Bli med i debatten!

Direkte kommentering er avviklet. Du har mulighet til å svare på innlegg ved å skrive et selvstendig debattinnlegg.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Geir Wigdel

16 innlegg  2088 kommentarer

Satire, ja

Publisert 2 måneder siden

men religion er det ikke. En religion kan ikke konstrueres på en slik måte. Det er ikke troverdig og bør betraktes som det debattinnspillet det faktisk er.

3 liker  
Kommentar #2

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Evolusjon vs. kreasjonisme

Publisert 2 måneder siden
Geir Wigdel. Gå til den siterte teksten.
En religion kan ikke konstrueres på en slik måte. Det er ikke troverdig og bør betraktes som det debattinnspillet det faktisk er.

Det finnes åpenbart (sic) skapte (kreerte) religioner. Vi har mormonerkirken. Vi har scientologikirken. Mange vil hevde at Jesus skapte kristendommen.

Vi har selvsagt også evolverte religioner. Er de alle sanne?

Kommentar #3

Jan Erik Beckmann Tellefsen

0 innlegg  2 kommentarer

Publisert 2 måneder siden

Ikke troverdig? Da lurer jeg på hvor grensen er for hvilke religioner som er troverdige? Bare de som er mer enn 100 år gamle, for eksempel?

Kommentar #4

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 2 måneder siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Vi har selvsagt også evolverte religioner. Er de alle sanne?

Vet du hva du spør om?

1 liker  
Kommentar #5

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Ja, et mer konkret spørsmål.

Publisert 2 måneder siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Vet du hva du spør om?

Er den evolverte Hinduismen sann? Og er den mer sann enn den kreerte Pastafarianismen.

Hvem tror rett? Og hvem tror feil?

2 liker  
Kommentar #6

Floris Groesz

0 innlegg  14 kommentarer

Man må tro på det

Publisert 2 måneder siden

Poenget med en religion er at man må tro på det. Det går ikke an å kun bruke rasjonelle argumenter eller bevis: til slutt så ender man opp med noe man må tror på eller ikke. Det er helt greit at du ikke synes spaghettimonsteret er troverdig, men troverdighet blir vanskelig å definere objektivt. Heldigvis er troverdighet ikke et kriterium for å avgjøre om noe er en religion eller ikke.

Allikevel virker det som at alderdom på en religion er avgjørende.

For 2000 år siden var mange som syntes Jesus sine påstander ikke var mer enn et irriterende «debattinnlegg». Forskjellen er at vi nå debatterer på nett og ikke med sverd og korsfesting på gatene.

Kommentar #7

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Publisert 2 måneder siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Er den evolverte Hinduismen sann? Og er den mer sann enn den kreerte Pastafarianismen.

Hvem tror rett? Og hvem tror feil?

Mer sann? Går det an å være "mer" sann?

2 liker  
Kommentar #8

Martin Sandstad

20 innlegg  732 kommentarer

Publisert 2 måneder siden

Jeg tipper at slike religioner kanskje blir en realitet om noen år. Selv mener jeg faktisk ateisme burde bli mer anerkjent blant kristne, siden mange har opplysningstiden som ideal og det er en verdig sak, å bli opplyst å arbeide mot mindre lidelse i verden. I praksis følger mange ateister/agnostikere de ti bud.


Ateismen har kanskje plass i kristendommen?


Jeg er litt oppvokst med den kristne tro, så jeg synes faktisk det er litt vanskelig å ikke tro. Men da jeg leste NT da jeg var yngre slo det meg alltid hvor mye Jesus hatet hykleri (det var det som traff meg spesielt, og som har blitt ved meg)


Og jeg følger jo bibelen til liten grad så jeg prøver å følge mitt eget råd, så jeg burde vel kalle meg ateist.

Kommentar #9

Martin Sandstad

20 innlegg  732 kommentarer

Publisert 2 måneder siden

The common sense of the eighteenth century, its grasp of the obvious facts of human suffering, and of the obvious demands of human nature, acted on the world like a bath of moral cleansing. —Alfred North Whitehead

Kommentar #10

Bjørn Blokhus

0 innlegg  975 kommentarer

Spaghettimonstrets tilhengere

Publisert 2 måneder siden
Geir Wigdel. Gå til den siterte teksten.

men religion er det ikke. En religion kan ikke konstrueres på en slik måte. Det er ikke troverdig og bør betraktes som det debattinnspillet det faktisk er.

I U.S.A med sin liberalt  holdning religion er  en såkalt 'spaghettistrainer', et slags 'dørslag' akseptert som religiøst hodeplagg. Det ble avgjort av en høyere domstol etter at en av tilhengerene iførte seg en spaghettistrainer som hodeplagg på sitt passbilde.

Hvor går de norske kristne ?

Vil vi se enda flere nye og kreative bibeltolkinger ?



Kommentar #11

Geir Wigdel

16 innlegg  2088 kommentarer

Spaghettimonsteret

Publisert 2 måneder siden

forutsetter at spaghettien var funnet opp. Det er en relativt ny, menneskelig frambringelse. En slik "guddom" er ikke nok til å skape en sann religion. Et morsomt påfunn, kanskje, eller brukbar satire. Men et sted må det settes en grense dersom begrepet religion i det hele tatt skal ha en mening. For meg må gjerne folk gå rundt med dørslag på hodet, men det har ingen ting i et pass å gjøre.

Kommentar #12

Floris Groesz

0 innlegg  14 kommentarer

evig spaghetti

Publisert 2 måneder siden
Geir Wigdel. Gå til den siterte teksten.
forutsetter at spaghettien var funnet opp

Hva tror du at spaghetti her på jorden er inspirert på?

DHSK gjør at man begynner å tenke litt mer. Hadde det vært en religion hvis det var en gammel, menneskelig frambringelse? Hvor må/kan man sette grense mellom en religion og en påfunn? Bør noen mennesker får ekstra rettigheter på grunn av en religion? Hvorfor er det lov med religiøse hodeplagg på et passbilde og ikke et sekulært hodeplagg?

Siste innlegg

Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 1 time siden / 51 visninger
Barnetrygd, barnehager og familiepolitikk
av
Odd Egil Rambøl
rundt 10 timer siden / 60 visninger
Plikt til aktivitet
av
Vårt Land
rundt 10 timer siden / 85 visninger
Den våkne biskopen
av
Inger Cecilie Stridsklev
rundt 23 timer siden / 109 visninger
Vägen tillbaka till Duraslätten
av
Anders Ekström
rundt 23 timer siden / 52 visninger
Katolske feltprester
av
Haakon Omejer Sørlie
rundt 23 timer siden / 92 visninger
Det som ikke sies
av
Åste Dokka
1 dag siden / 983 visninger
Jeg tror i vår tro!
av
Magne V. Kristiansen
1 dag siden / 201 visninger
Flere må delta i debattene
av
Elisabeth Hoen
1 dag siden / 193 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
2 måneder siden / 77229 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
nesten 2 år siden / 43404 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
10 måneder siden / 34800 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
7 måneder siden / 27777 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
9 måneder siden / 22426 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
4 måneder siden / 22135 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
10 måneder siden / 20026 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
3 måneder siden / 19034 visninger

Lesetips

Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 1 time siden / 51 visninger
Barnetrygd, barnehager og familiepolitikk
av
Odd Egil Rambøl
rundt 10 timer siden / 60 visninger
Trangere og farligere
av
Wenche Fone
1 dag siden / 274 visninger
Hva med menighetene?
av
Dag Brekke
1 dag siden / 115 visninger
La flere unge slippe til
av
Rode Hegstad
1 dag siden / 111 visninger
Taushet og tale om jødene
av
Torleiv Austad
1 dag siden / 145 visninger
En antisemitt trer frem
av
Jan-Erik Ebbestad Hansen
1 dag siden / 187 visninger
En iboende verdighet
av
Erik Lunde
2 dager siden / 253 visninger
Bygger på menighetene
av
Andreas Aarflot
2 dager siden / 148 visninger
Styrking av fødselspengar no!
av
Aina Alfredsen Førde
2 dager siden / 106 visninger
Les flere

Siste innlegg

Når staten misbruker makt
av
Øyvind Håbrekke
rundt 1 time siden / 51 visninger
Barnetrygd, barnehager og familiepolitikk
av
Odd Egil Rambøl
rundt 10 timer siden / 60 visninger
Plikt til aktivitet
av
Vårt Land
rundt 10 timer siden / 85 visninger
Den våkne biskopen
av
Inger Cecilie Stridsklev
rundt 23 timer siden / 109 visninger
Vägen tillbaka till Duraslätten
av
Anders Ekström
rundt 23 timer siden / 52 visninger
Katolske feltprester
av
Haakon Omejer Sørlie
rundt 23 timer siden / 92 visninger
Det som ikke sies
av
Åste Dokka
1 dag siden / 983 visninger
Jeg tror i vår tro!
av
Magne V. Kristiansen
1 dag siden / 201 visninger
Flere må delta i debattene
av
Elisabeth Hoen
1 dag siden / 193 visninger
Les flere