Verdidebatt

Nasjonal aksjon mot utseendepress

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

3 av 10 unge i Norge under 30 år sier de føler utseendepress i sosiale medier, ifølge en undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av legemiddelselskapet Novartis. Dette er et voksende samfunnsproblem, som vi må gjøre noe med.

Før frokost. 

På noen få år har sosiale medier endret hvordan vi lever og hvordan vi kommuniserer med hverandre. Lenge før vi har spist frokost har vi eksponert oss selv for store mengder av bilder og historier. Vi har sett blinkskudd av solbrune bikinikropper. Vi har sett selfies av smilende venninner på shoppingtur i London, og jublende kjernefamilier fra søndagsturer i parken.

Vi som er midt livet, er forhåpentligvis trygge på oss selv og vet at virkeligheten er en annen enn bildene vi deler i sosiale medier. Men hvis du er 16 år, er det ikke alltid så lett å se nyansene.

Barn og unge som vokser opp i Norge legger et enormt press på seg selv. Det viser også Studentes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) for i år. Den melder at mange studenter skårer høyt på perfeksjonisme og at de synes det er problematisk med bruken av sosiale medier. Det er en grunn til at dagens ungdom kalles for «generasjon prestasjon», og det handler ikke bare om å lykkes på skolen, eller å være en god venn. Minst like mye handler det om å se bra ut i sosiale medier og få anerkjennelse gjennom likes, kommentarer og delinger.

Ekstra belastning. 

For de av oss som lever med et synlig annerledes utseende, er den sosiale virkeligheten en ekstra stor belastning. Undersøkelsen viser at 1 av 4 unge har unnlatt å delta i sosiale sammenhenger fordi de er ukomfortable med huden sin. På sosiale medier skal det være plettfritt og billedskjønt. De som ikke lever opp til disse idealene, faller også ofte utenfor fellesskapet.

Dagens bloggere og influensere er viktige forbilder for barn og unge. Samtidig sier 1 av 5 under 30 år at de føler seg misfornøyd med eget utseende når de ser bilder av sine idoler. Dette er ikke bare usunt, det er også helsefarlig. Likevel er tematikken underkommunisert, både i mediene, på skolen og andre arenaer hvor ungdom ferdes.

Det er på høy tid at dette settes på dagsorden. Derfor inviterte Psoriasis- og eksemforbundet, i samarbeid med legemiddelselskapet Novartis, denne uken til en nasjonal aksjon mot utseendepress i sosiale medier. Aksjonen heter «IkkeHer-dagen». Med den oppfordret vi hele Norge til å ta én dags pause fra sosiale medier for å gi oppmerksomhet på dette problemet og forhåpentligvis motvirke utseendepress.

Angår alle. 

Dette angår ikke bare oss som lever med psoriasis, atopisk eksem eller en annen hudsykdom, men også unge og andre som kjenner på utseendepress i sine liv.

Trykket i Vårt Land 21. september 2018.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt