Ingeborg Dybvig

2    1

Digitale disipler

«Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler», sa Jesus. Misjonsbefalingen er beintøff. Og nettopp derfor kan ikke kirken vike unna dagens virkemidler for å nå frem.

Publisert: 18. sep 2018 / 270 visninger.

‘Tviler på kirkens tro’, skrev Vårt Land nylig, og 13. september hadde leder i Oslo bispedømmeråd Gard Sandaker-Nielsen et viktig innlegg om betydningen av å være kirke i flere kanaler. Med dagens fragmenterte digitale offentlighet har vi store muligheter til å fortelle om den kristne tro gjennom sosiale medier og i andre kanaler.

Formidler håp. 

La meg slå fast: Vi tror på budskapet vårt, og kirkens folk har spredt det i hele landet i hundrevis av år. Hver uke står 1.300 prester i landets kirker og formidler håp og trøst. Noe har vi gjort riktig – i fjor kom det 5,5 millioner mennesker på gudstjenester, for å ta ett eksempel.

Selv om vi satser på mange arenaer, kan vi bli mer offensive. Derfor er det flott med debatt, blikk utenfra og levende engasjement i hvordan vi enda bedre kan få ut dette fantastiske budskapet i dagens samfunn. Det er en av grunnene til at vi noen ganger bruker kommunikasjonsbyråer, som kan se på arbeidet vårt med en kritisk distanse. Men de brukes primært ved større satsinger, som for eksempel kirkevalg.

Neste høst er det nettopp kirkevalg, en unik sjanse til å skape engasjement rundt kirkens demokrati. Det er valg til 1.200 nye menighetsråd og 11 bispedømmeråd. Hvordan griper vi den muligheten til å snakke direkte med kirkens medlemmer om hvorfor man bør bruke stemmeretten? Kommunikasjonsfaglige diskusjoner er helt nødvendige for å kunne opprettholde et troverdig og tydelig fokus på hvordan kirkens budskap kan nå frem i vår tid.

Etterlyser synlighet. 

Kommunikasjonseksperter etterlyser at kirken blir mer synlig. Det er vi enige i, og derfor er det gledelig at svært mange menigheter har oppdaterte nettsider, stadig flere har egne Facebook-sider og mange begynner også å ta i bruk andre kanaler som Instagram og Snapchat for å nå bredere ut med sine budskap. Samtidig må vi sammen våge å ta mer plass i offentligheten. Vi må våge å være en motstemme til det spissformulerte formatet i debatter og peke på Gud i nye arenaer.

Debatten om hva kirken skal og ikke skal uttale seg om vil alltid være tilstede, og vi kritiseres både for å være for politiske – og det motsatte. Dette viser noe av virkeligheten vi står i – vi er en mangfoldig og demokratisk kirke med rom for mange syn. Men vi satser på å være enda tydeligere tilstede, slik vi for eksempel var med Kirkeskipet under Arendalsuka i august.

Hvert år har vi hundrevis av møteplasser. I ritualer som dåp, konfirmasjon, vigsler og gravferd formidler vi troen på Jesus. Det er mange konserter, det er ungdomsklubb og eldretreff, det er sorggrupper og bibelstudier. At kirkens kommunikasjon kan oppfattes «handlingslammet» eller «paralysert» er tilbakemeldinger vi tar på alvor. Innholdet har vi. Kanalene har vi. Talspersonene har vi.

Store spørsmål. 

Hvordan vi kan nå enda barskere ut uten å falle i etiske grøfter som grenseoppgangen mellom teologi og politikk, manipulerende algoritmer og balansegang i følelsesappeller, er store spørsmål vi jobber med daglig. Samtidig er ikke hverdagskirken usynlig, folk er innom kirken hele uken gjennom. Mange av disse deler sine opplevelser i kirken på nettet med emneknaggene #deletro og #gladikirken.

Stadig flere følger kirkens budskap i sosiale medier. Flere ønsker å identifisere seg med innhold om den kristne tro - trykke «liker», dele en post, være en digital disippel som bidrar til et fellesskap av kristne på nett. På kirken.no/be publiseres bønner og lys fra hele landet som alle som ønsker kan ta del i og lese. I Nettkirken kan du chatte med en prest eller diakon, en satsning i samarbeid med Sjømannskirken.

Verdens beste nyhet. 

I tiden fremover vil vi øke satsningen på digital tilstedeværelse - som en forlenget del av det som skjer i kirkene landet rundt. Vi ønsker å styrke bevisstgjøringen rundt hvordan vi skaper relasjoner fremfor bare å vedlikeholde relasjoner. Hvordan oppnå riktig oppmerksomhet om kirken som fører til at noen tagger naboen i innlegget på Facebook og plutselig er det tre nye på gudstjeneste, eller dugnad, eller temakveld om kirkens misjonsarbeid?

Sosiale medier fungerer som en mini-mikrofon. Som påsken for to år siden der flere skrev «Jesus er oppstanden!» på Facebook og budskapet ble hyppig delt første påskedag. Kanskje tenker vi for smått om det å kommunisere tro. Derfor er direkte tilbakemeldinger og kritiske utenfrablikk en gave. Folkekirken trenger folk for å være kirke. Alle slags folk.

Misjonsbefalingen er beintøff. Og nettopp derfor kan ikke kirken vike unna dagens virkemidler for å nå frem. Nettopp derfor må vi tenke synlighet i større skala og lytte til kritikerne som engasjerer seg for at flere skal få høre kirkens budskap og oppleve at kirken er tilstede i deres liv og hverdag. Der de er.

Trykket i Vårt Land 19. september 2018. 

1 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Dan Lyngmyr

173 innlegg  1119 kommentarer

Publisert 27 dager siden
Ingeborg Dybvig. Gå til den siterte teksten.
Kommunikasjonseksperter etterlyser at kirken blir mer synlig. Det er vi enige i, og derfor er det gledelig at svært mange menigheter har oppdaterte nettsider, stadig flere har egne Facebook-sider og mange begynner også å ta i bruk andre kanaler som Instagram og Snapchat for å nå bredere ut med sine budskap. Samtidig må vi sammen våge å ta mer plass i offentligheten. Vi må våge å være en motstemme til det spissformulerte formatet i debatter og peke på Gud i nye arenaer.

Til det siterte ; En tidligere kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet , var i sin tid godt fornøyd med å kaste penger ut av vinduet.

Hun var overbevist om at de fleste forstod ironien i budskapet på nettsiden perfektjul.no. , og reklamegiganten Burston Marsteller var hyret inn i prosjektet og kommunikasjonsdirektøren viste til at hensikten med kampanjen var å provosere til refleksjon.

Foruten det faktum at velreflekterte og oppegående redaksjonelle medarbeidere - i flere store aviser – den gang videreformidlet saken i sine egne medier - uten å forstå ironien i kampanjen - så var det spesielt en refleksjon som slo meg.

Nemlig kostnadene.

For - Ca 300 000 kroner,- ble brukt på dusteriet.

Penger som burde vært brukt på hjemløse, rusavhengige, enslige foreldre som ikke hadde penger til mat eller drivstoff, eller på gamle og syke som ikke hadde råd til neste strømregning.

Så om en og annen fattig stakkar og utslått hadde forvillet seg til Kirkerådets dør den gang, og pent anmodet om en slant eller to i vinterkulda, var pengene brukt opp.

På ironi.

Jeg håper bare at fadesen ikke blir gjentatt når Kirken nå på nytt skal  "kommunisere" med folket ved neste års valg, men det er vel derfor Kirkerådet holder seg med kommunikasjonsdirektører vil jeg tro.

1 liker  
Svar
Kommentar #2

Daniel Krussand

10 innlegg  1824 kommentarer

Galt Budskap

Publisert 26 dager siden
Ingeborg Dybvig. Gå til den siterte teksten.
La meg slå fast: Vi tror på budskapet vårt, og kirkens folk har spredt det i hele landet i hundrevis av år. Hver uke står 1.300 prester i landets kirker og formidler håp og trøst. Noe har vi gjort riktig – i fjor kom det 5,5 millioner mennesker på gudstjenester, for å ta ett eksempel.

Kirken tror på sitt budskap.  Men hva er det?  Om budskapet er galt, hjelper ikke budskapet mennesker å finne fred med Gud.

Misjonsbefalingen er ikke beintøff.  Kirken har forvrengt misjonsbefalingen.  Budskapet er galt.  Derfor blir de som hører ikke disipler av Jesus, bare medlemmer i en kirke.

Evangeliet er Guds kraft til frelse for hver den som tror.  Forkynn evangeliet om Jesus slik at Ånden overbeviser dem som hører om synd og dom og rettferdighet:

«Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom:»
‭‭Johannes‬ ‭16:8‬ ‭

Først da blir folk frelst og født påny.  Deretter døpt til død med Kristus og oppreisning med Ham.  Den som har gått i dåpens grav tror allerede.

Troen fødes, den læres ikke.  Det er lydighet som læres.  Derfor er «trosopplæring» et slag i luften.

Lær dem å holde alt det jeg har befalt dere!

1300 prester forkynner et galt budskap.

Det hjelper ikke å gjøre det digitalt.


1 liker  
Svar
Kommentar #3

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13714 kommentarer

Forkynnelse om Guds storverk...

Publisert 26 dager siden
Ingeborg Dybvig. Gå til den siterte teksten.
Med dagens fragmenterte digitale offentlighet har vi store muligheter til å fortelle om den kristne tro gjennom sosiale medier og i andre kanaler.

Ja, de forskjellige menigheter tror alle på hver sine metoder for å oppfylle, men alt det andre som trenger til en oppfyllelse hever en seg over? JHV for eksempel tror på Luk.10.1-2 hvor det blir sendt ut to og to for å forkynne Guds ord, mens 1.Pet.2.9 kan fortelle at det er "det kongelige presteskapet som skal forkynne hans storverk."

Det vises da til 2.Mos.19.5-6: Hvis dere adlyder min røst og holder min pakt, skal dere være min dyrebare eiendom framfor alle andre folk; for hele jorden er min. Dere skal være et kongerike av prester og et hellig folk for meg. Dette er de ordene du skal si til israelittene.» 

Det er litt storstilt å tro at "dere" er alle de som har prestetjeneste som skal oppfylle Guds ord når Heb.7.14-15 sier: Det er velkjent at vår Herre stammer fra Juda, og Moses har aldri sagt noe om prester fra den stammen.
Alt dette blir enda tydeligere når det står fram en annen prest, som er lik Melkisedek. 
Foreløpig har man ikke sett noe til denne oppfyllelsen, for det er så mye annet som må oppfylles først i følge selve frelseren.

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Tore Olsen kommenterte på
Allmektig Gud?
rundt 6 timer siden / 9989 visninger
Pål Georg Nyhagen kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 6 timer siden / 938 visninger
Torbjørn Greipsland kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 6 timer siden / 938 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
Allmektig Gud?
rundt 6 timer siden / 9989 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
Allmektig Gud?
rundt 6 timer siden / 9989 visninger
Pål Georg Nyhagen kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 7 timer siden / 938 visninger
Per Steinar Runde kommenterte på
Jesus, Ivar Aasen og sosialisme
rundt 7 timer siden / 1213 visninger
Isak BK Aasvestad kommenterte på
Å lytte til innvendingene mot årets Operasjon Dagsverk
rundt 7 timer siden / 495 visninger
Isak BK Aasvestad kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 7 timer siden / 938 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 7 timer siden / 938 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 7 timer siden / 938 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Allmektig Gud?
rundt 7 timer siden / 9989 visninger
Les flere