Trond Bakkevig

18

Vårt felleskirkelige arvegods

Publisert: 15. sep 2018

Jeg gleder meg over å bli korrigert fra to kanter. Fra Roger Jensen fordi jeg skrev at jeg ble vaksinert mot Luther i studietiden (VL 12.09), og fra Bernt T. Oftestad fordi jeg angivelig mener at ikke-lutheranere ikke bør ha en mening om hva lutheranere mener (VL 11.09).

Mitt anliggende var og er: «Kirke- og teologihistorien er en fortelling om samspillet mellom veksling og kontinuitet. Hverken den lutherske eller den katolske kirke er den samme i dag som på femtenhundretallet. Og: kirke- og teologihistorien eies ikke av et kirkesamfunn med enerett på å tolke den.»

I motsetning til hva Oftestad synes å tro, har hans innlegg ikke «falt meg tungt for brystet» - jeg holder pusten og brystet godt i hold. Og i motsetning til hva Jensen mener, «koketterer» jeg ikke med at jeg ble vaksinert mot Luther. Jeg mener det jeg skriver.

Til Oftestad: Mitt innlegg handlet om at han forsøker å bruke sin gjengivelse av luthersk teologihistorie til å plassere oss lutheranere i en posisjon i striden om bilders plass i kirken. Jensen og Lerheim viser at hans gjengivelse i beste fall er utilstrekkelig. Billedstriden handler ikke om det 
Oftestad nå skriver om Den norske kirke som en angivelig del av «statsstyret». Oftestad må for min del gjerne fortsette med sine innlegg mot den kirken han var del av. Jeg håper bare ikke han forventer å bli tatt på alvor når han gjør det ved å forsøke å plassere oss lutheranere i båser vi ikke kjenner oss hjemme i. Han kan ikke forklare oss hva ekte lutherdom angivelig er.

Jensen vil gjerne forklare verdien av Martin Luthers teologi. Jeg leser og tenker at dette er viktig fordi Luther er en av kirke-
historiens betydeligste teologer. Men, Luthers teologi har mange tolkninger. Mot et Luther-sitat er det mulig å finne andre som sier noe annet. Luthers teologi vokste ut av katolsk teologi. Han begynte ikke på et nullpunkt. Han kom ikke på at vi burde korse oss da han skrev katekismen. Vi kan gjenoppdage det Luther skrev – eller vi kan gjenoppdage den kirkehistorien han var del av. Jeg foretrekker det siste. Det var nok også slik det var for Wingren. Ja, han lærte av Luther, men han oppdaget også at Luther neppe hadde skrevet slik han gjorde hvis det ikke var for kirkefaderen Ireneus.

Kirken i dag bør bruke hele kirkehistorien som ressursmateriale for vårt møte med, og vår innsats i nåtiden. Kirkehistorien er vårt felles kristne arvegods – alt sammen.

Trykket i Vårt Land 15. september 2018.

1 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Bernt Torvild Oftestad

114 innlegg  159 kommentarer

Hva er "ekte lutherdom", Bakkevig?

Publisert over 1 år siden

Bakkevig holder i mot meg at jeg ikke kan  "forklare oss hva ekte lutherdom angivelig er."  Det er et tema jeg ikke vil forsøke å gå inn på, for da kommer  Bakkevig med den innvending at han ikke kjenner seg igjen i min oppfatning. Og siden jeg dessuten er konvertitt, kan det jeg skriver ikke, tas alvorlig.  Men Bakkevig er fortsatt medlem av Den norske kirke. Da må han vel kunne fortelle oss andre hva som er "ekte lutherdom."

1 liker  
Kommentar #2

Dan Lyngmyr

201 innlegg  1187 kommentarer

Kjære vene - fra en ikke Lutheraner og ikke katolikk...

Publisert over 1 år siden
Trond Bakkevig. Gå til den siterte teksten.
Vårt felleskirkelige arvegods

....og som finner glede og inspirasjon til livets mange utfordringer hos begge.

Men nå er debatten mellom to ellers gode og kunnskapsrike mennesker utartet slik at den med fordel kan avsluttes.

1 liker  
Kommentar #3

Bernt Torvild Oftestad

114 innlegg  159 kommentarer

Helt enig

Publisert over 1 år siden

Det er jeg selvsagt helt enig i. 

1 liker  
Kommentar #4

Daniel Krussand

23 innlegg  2002 kommentarer

Publisert over 1 år siden
Trond Bakkevig. Gå til den siterte teksten.
Kirken i dag bør bruke hele kirkehistorien som ressursmateriale for vårt møte med, og vår innsats i nåtiden. Kirkehistorien er vårt felles kristne arvegods – alt sammen.

Det er klart at kirkehistorie er viktig for å forstå hvorfor kristne har ulike syn på noen områder.  Om det er en ressurs er jeg mer tvilende til.  Å møte min neste i nåtiden og å arbeide for Guds Rikes utbredelse i min egen bygd krever lite kirkehistorie og mye kjærlighet til Jesus og Ordet slik ar Ånden kan lede meg rett.

Luthersk og Katolsk tro har så rigide strukturer og rare «trosutrykk» og liturgier at deres innsats i nåtiden ikke begeistrer meg.  Kristne går ikke i kirken, de er kirken der de lever.  

Mest leste siste måned

Juleangst og julelettelse
av
Aud Irene Svartvasmo
25 dager siden / 1681 visninger
Hvorfor jeg er kristen
av
Geir Tryggve Hellemo
4 dager siden / 1580 visninger
Hva Ari Behn åpenbart gikk glipp av
av
Leif Knutsen
24 dager siden / 1178 visninger
Min drøm for 2020
av
Ragnhild Mestad
20 dager siden / 1152 visninger
White Christmas
av
Hilde Løvdal Stephens
rundt 1 måned siden / 1075 visninger
Storpolitikk i religionens vold
av
Ingrid Vik
14 dager siden / 822 visninger
Smiths Venner på ville veier.
av
Gerard Oord
rundt 2 måneder siden / 802 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere