Verdidebatt

0,2 i promillegrense for alle

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er tid for oppsummering og revurdering av promillegrenser til sjøs. I dag er det to promillegrenser. Den ene er 0,8 for båter under 15 meter (i praksis inntil cirka 45 fot), og 0,2 for båter som er mer enn 15 meter.

Tallene på ruspåvirkning varierer til sjøs, og muligheten er stor for mørketall. I et ressursdokument for 2018 til organisasjonen Avogtil.no, kommer det frem at 22 prosent av de som har forulykket på sjøen de siste fem årene, var alkoholpåvirket. I 2017 var 10 av de 35 som druknet i fritidsbåter registrert alkoholpåvirket. Dette utgjør 34 prosent. I Sverige er det en promillegrense på 0,2 for alle båter med fart over 15 knop. I tillegg opererer de med et skille mellom båter som er over og under 10 meter.

I Sverige er reglene bedre enn i Norge, men vi burde i mine øyne også ha en grense for båtførere på 0,2 – uansett fart og uansett størrelse på båt, slik vi har med bil. Vi bør med andre ord ha enkle regler. Beregninger fra Transportøkonomisk institutt viser at båteiere undervurderer risikoen til sjøs sammenlignet med bilførere. Det er antatt at risikoen er ni ganger større enn ved bilkjøring. Det gjelder særlig fritidsbåter med eiere i 40-50 årene.

Slik jeg ser det harmonerer de svenske reglene­ bedre med naturlige sikkerhetshensyn enn de reglene vi har i Norge.

Trykket i Vårt Land 13. september 2018.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt