Verdidebatt

Teologi om ekteskapet

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg takker Merete Thomassen for en klargj繪rende presisering av hva hun egentlig pr繪vde 疇 si med sitt innlegg om kjerne簫familien og 簫bekjennelsen i V疇rt Land 5. 簫september. Det er fint at vi er 簫enige om at det viktig 疇 ha et kritisk 簫perspektiv p疇 trans簫humanisme, genteknologi og 簫reproduksjonsteknologi. Mange vil mene at et slikt kritisk 簫perspektiv n繪dvendigvis setter den normale biologiske forplantning, og 簫dermed kjernefamilien, i en s疆rstilling. 簫Thomassen 繪nsker 簫imidlertid ikke 疇 bidra med en presisering om hvordan hun tenker p疇 簫dette punkt, og det f疇r jeg bare ta til 簫etterretning.

Thomassen forsikrer meg om at vi ogs疇 er enige om at 簫bekjennelsen til Jesus er troens sentrum. Det har jeg da heller 簫aldri v疆rt i tvil om. Men den Jesus vi da bekjenner oss til, har ett og annet 疇 si om ekteskapet. 簫Kanskje det kunne v疆re interessant 疇 samtale om hva dette betyr. P疇 dette punkt har hun imidlertid lite 疇 tilf繪ye 簫utover noen betraktninger om ekte簫skapet som en 竄verdslig 簫ordning罈, 簫st繪ttet opp med en henvisning til TFs tvilsomme 簫fortolkning av CA 28 i et 簫dokument fra 1997. Det er 簫imidlertid ikke selvsagt at en b繪r lese tekster fra 1500-tallet med utgangspunkt i et 簫moderne 簫begrep om det sekul疆re. S疇 簫uhistoriske fortolkninger kan fort g疇 glipp av poenget b疇de i Bibelen og 簫bekjennelsene.

Trykket i V疇rt Land 14. september 2018.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt