Roger Jensen

11    1

Fundament for åpenhet

Fremfor å kokettere med å være «vaksinert mot Luther», vil vi mene at Trond Bakkevig gjør klokt i å lytte til Luther.

Publisert: 12. sep 2018 / 112 visninger.

Skrevet av Roger Jensen, Dr.theol., pilegrimsprest og Birgitte Lerheim, PhD, førsteamanuensis ved Det teologiske fakultet

I sitt innsteg i debatten om bilder og kunst i Vårt Land, fremhever Trond Bakkevig (VL, 7. september) at han ble vaksinert mot Luther allerede i studietiden ved MF. At den Luther han møtte ble opplevd som lite livskraftig eller relevant, har vi forståelse for. Men til forskjell fra Bakkevig mener nok vi at vi fortsatt kan lære av Luther.

Det er uklart for oss hvilken alternativ posisjon Bakkevig med sitt innlegg søker å etablere. Utover å korrigere ­myter og misforståelser, og gi et oppdatert blikk på pedagogikk, har vi i våre innlegg understreket behovet for en ­dialogisk teologi, både med tradisjon og samtid, og å se kirken som en edelsten i alt sitt mangfold. Altså en ganske annen posisjon enn hva Bakkevig påstår: «å fortelle hverandre hva den lutherske eller den katolske lære egentlig er».

Evangeliets sak. 

Slik vi ser det ­roper vår postkonfesjonelle virkelighet ­etter en teologi som evner å romme mer enn seg selv og sin egen tradisjon. Men fremfor både tilfeldig og historieløst bare å plukke det vi til enhver tid har lyst på, som på et supermarked, søker vi et teologisk fundament som muliggjør denne åpenhet. Nettopp her mener vi arven fra Luther er en ressurs, gjennom hva han så som evangeliets sak.

I Luthers teologi er det ett punkt, en kjerne, rett forstått en sak: trosrettferdigheten. Den handler om hva mennesket­ dypest sett er, menneskets egentlige identitet, som Luther fremholder er skjult for det menneskelige øye. Den ligger til grunn for den unge Luthers vilje til radikal nytenkning, hvor tradisjonen kommer i spill.

Slik vi ser det er oppgaven for ­dagens kirke(r) å solidarisere seg med det ­meningssøkende post­moderne menneske.­ Å gå ut over egen historie­ og tradisjon, ta inn en globalisert ­virkelighet og spørre om man kan gi rom for mer enn egen kultur, praksis og ritus. Vi peker på trosrettferdig­heten som et punkt som muliggjør denne type teologi og kirke.

En slik posisjon stiller krav til ­bearbeidelse av egen tradisjon og arv, seriøst teologisk arbeid. Vi vil mene at dette ikke skal gjøres for å gjenta, men for å komme til rette med, å hente frem glemte perspektiv, og spørre om tanker som tidligere ikke lot seg tenke likevel kan begrunnes og få rom.

Eies kirken av de «kristne»? 

Fremfor å kokettere med å være «vaksinert mot Luther», vil vi mene at Bakkevig gjør klokt i å lytte til Luther. Et konkret punkt gjelder Bakkevigs tale om at kirken «eies av alle kristne.» Bakkevig representerer her et syn på kirken hvor alle som bekjenner seg som kristne, uavhengig av konfesjon, er kirke. Luther­ kunne tenke enda større om kirken.

Studerer vi Luther på 1520-tallet, så ser vi hvordan kirken for Luther er forsamlingen av de troende, men ikke uten videre forstått som fysisk eller­ konkret forsamling. I striden med ­Erasmus fremholder Luther at kirken er skjult, og at ingen vet hvem som er de troende – for hvem som eier trosrettferdigheten er kun synlig for Guds øye. Embete, råd og utvalg, alle som samles til gudstjeneste i den verdensvide kirke, «de kristne» – ikke noen av disse har eierrett på kirken. Om ikke Bakke­vig var vaksinert mot Luther ville han her oppleve en ressurs til å tenke større om kirke.

Helt til slutt: Gustaf Wingrens posisjon som Bakkevig fremhever, både veksling og kontinuitet, er nettopp kommet til i inspirasjon fra Luther, noe Wingren selv var mer enn tydelig på. Og å korse seg, som Bakkevig mener vi har lært av katolikkene, var noe Luther sa alle kristne skulle gjøre, hver morgen og kveld – les katekismen! På tide med litt «mot»-vaksine …?

Trykket i Vårt Land 12. september 2018.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar

Siste innlegg

Faktorenes orden
av
Fred Søndby
rundt 1 time siden / 50 visninger
0 kommentarer
Flukten fra abortargumentet
av
Nils-Petter Enstad
rundt 10 timer siden / 508 visninger
5 kommentarer
Rettsvern for annerledesbarn
av
Olaug Bollestad
rundt 15 timer siden / 305 visninger
7 kommentarer
KrF ble styrt inn i høyrefellen
av
Arvid Merkesvik
rundt 15 timer siden / 564 visninger
5 kommentarer
Strømmen mot kjerringa
av
Vårt Land
rundt 15 timer siden / 234 visninger
0 kommentarer
Han er kristen
av
Haavard Sandve
rundt 15 timer siden / 307 visninger
0 kommentarer
Fengslende utvikling
av
Njål Kristiansen
rundt 16 timer siden / 65 visninger
0 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

John S Skiftesvik kommenterte på
KrF ble styrt inn i høyrefellen
4 minutter siden / 564 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
KrF ble styrt inn i høyrefellen
12 minutter siden / 564 visninger
Dag Løkke kommenterte på
En trist nyhet om Smiths Venner
27 minutter siden / 1757 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Ambassadør Roth, femti år er nok!
35 minutter siden / 55 visninger
Dag Løkke kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
44 minutter siden / 5291 visninger
Dag Løkke kommenterte på
Stormløpet mot Israel er i gang.
rundt 1 time siden / 25091 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
En trist nyhet om Smiths Venner
rundt 1 time siden / 1757 visninger
Oddbjørn Johannessen kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
rundt 1 time siden / 5291 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
Du skal ikke stjele Det gamle testamentet
rundt 2 timer siden / 1349 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
NRK med kraftig underdrivelse og slagside om rakettangep fra Gaza
rundt 2 timer siden / 808 visninger
Anders Ekström kommenterte på
Du skal ikke stjele Det gamle testamentet
rundt 3 timer siden / 1349 visninger
Les flere