Verdidebatt

HURTIGRUTA – GARANTISTEN FOR MER EKSTREMVÆR

Det at vi i Norge i sommer opplevde seks-åtte uker med strålende sol og en jevn varme omkring 25-30 grader, gledet solbaderne. I Bangladesh og India opplevde de enorme nedbørmengder, Spania og Portugal varmetemperaturer høyt opp på førtitallet, i USA kom tornadosesongen i gang mange uker før normalt og en rekke land i Vest-Europa har opplevd stormer med vindkast opp mot 43 meter i sekundet – alle steder har det ført til ødeleggelser, tapte avlinger og frykt for framtida.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I dag er det få som ikke forstår at levesettet vi mennesker har, påvirker miljøet. Spørsmålet er vel heller når vi skal ta det innover oss og reelt foreta valg som kan begrense utviklinga. Stanse den, er i dag umulig. Vi får garantert mer ekstremvær, mer varme, mer vind og mer regn – over hele verden.

Til og med på Grønland og Arktis. Ved verdens nordligste målestasjon på land – Kap Morris Jesup – kunne klimatolog John Cappelen i det Danske metrologiske institutt melde at temperaturen var over 2,5 plussgrader flere ganger i løpet av ett døgn, noe som er 35 grader over normalen på minus 32,9.

I motsatt ende av kloden finner vi Antarktis – hvor det de siste 50 åra er dokumentert en rekke negative endringer. Spesielt på vestsiden av Antarktishalvhøya hvor oppvarminga har vært størst, og hvor forskerne kan dokumentere at havisutbredelsen er redusert med rundt 40 prosent de siste 25 åra. De delene av økosystemet som er tilknytta isen, blir nødvendigvis også sterkt påvirka av dette.

I en slik situasjon er det absurd å lese helsides annonser fra Hurtigruta om deres siste stunt: Cruise til Antarktis! Skipa er flytende miljøbomber som spyr ut SO2, NO, NO2 og NOx. I tillegg kommer direkte utslipp til sjø – de mest miljøødeleggende utslippene til sjø kommer fra bunnstoff, ballastvann og utslipp av olje eller oljeholdig vann samt utslipp av kloakk og søppel. I tillegg skal kundene fraktes gratis med fly tur-retur!

Det er ikke sånn at Hurtigruta skal holde seg på avstand, nei, her skal de helt innpå og oppå! "Du vil få se pingviner, sel og hval, ta fotturer på isen og dra på kajakkpadling blant isfjellene." De bruker en retorikk der det virker som at dette er naturlig, for du skal være "i harmoni med naturelementene mot verdens mest øde kontinent."

Når vi vet at hver eneste dag om bord er ei forurensningsbombe, er det lite betryggende å lese at "ekspedisjonen tar deg gjennom de fantastiske chilenske fjordene, før du etter flere dager på åpent hav får se et hvitt kontinent vokse frem i horisonten."

De skriver at "I Antarktis blir du møtt av store, mektige isbreer, pingviner som flokker seg rundt deg, et hav av hvaler – og et eventyr du aldri vil glemme." Hvor lenge vil det vare?

Dessuten "på aktivitetssentret om bord har vi spennende forelesninger, alt laget for at du skal få mest ut av turen din." – i de foredragene er det garantert ikke miljøaspektet som er framtredende.

Det eneste som kan virke noe "beroligende", er prisen – mellom 50- og 100 000 kroner per person viser at dette ikke er for Hvermansen. I kontrast er det kan hende nettopp de som har penger til slikt, som burde vært tvangsfôra med miljøkunnskap slik at de endra fokus fra en ødeleggende selvdyrking til et snev av tanke på miljøet og dem som kommer etter dem. Det er kanskje for mye forlangt?

Begrep

SO2, NO, NO2 og NOx.: Svoveldioksid (SO2) er en fargeløs gass som reagerer med oksygen og er lett løselig i vann. Nitrogenmonoksid (NO) er et nitrogenoksid (NOx) som er mindre vannløselig enn nitrogenidioksid (NO2) og trenger derfor lettere ned i lungene. Begge gassene absorberes fra luftveiene – men NO går raskere over i blodet.

Hurtigruten ASA alene står for nær en prosent av Norges CO2-utslipp. For NOx og SO2 er tallene enda høyere, henholdsvis fire og seks prosent av de nasjonale utslippene. Dette gjelder på ruta langs norskekysten – og er ikke iberegna turene til Sør-Amerika og Antarktis.

Kilder

Annonsene -  Gratis flyreise, Gratis reiseforedrag, Utforsk Antarktis

Tekst - Hurtigrutas tilbud, Sjøfartsdirektoratet, NRK, Aftenposten, VG og Wikipedia

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt