Skrevet av Jan Tore Sanner, Kunnskaps- og โจintegreringsminister og Linda Hofstad Helleland, Barne- og likestillingsminister.
En god oppvekst varer ยญlivet ut. Vi ser med bekymring pรฅ tallene som viser at stadig flere unge sliter med psykiske problemer, og at for mange ungdommer havner utenfor jobb eller utdanning og blir en del av NAV-ยญstatistikken. Det er mange faktorer som ยญspiller inn. Et sterkere lag rundt barna, der familien, barnehage og ยญskolen sammen jobber for en god og trygg oppvekst er nรธkkelen til at barn og unge fรฅr et godt liv.
Foreldrestรธttestrategi.
De aller fleste foreldre er gode ยญomsorgspersoner som gir ยญbarna en trygg og lykkelig oppvekst. Hรธyre mener at familiene mรฅ fรฅ frihet til รฅ leve sine liv og ยญorganisere hverdagen i stรธrre grad som de selv รธnsker.
Lรธsningene vi utformer mรฅ vรฆre mรฅlrettet slik at vi ยญhjelper dem som trenger det, samtidig som vi ikke ยญbegrenser valgยญfriheten til hver enkelt ยญfamilie. Familien er den ยญviktigste ยญrammen rundt barns liv og ยญutvikling. Selv om foreldrene er gode omsorgspersoner er det viktig รฅ huske at alle familier kan komme i en situasjon der de trenger hjelp i vanskelige ยญfaser i livet, som for eksempel ved ยญsykdom eller skilsmisse.
Det er en av grunnene til at ยญregjeringen fรธr ยญsommeren ยญlanserte en foreldrestรธtteยญstrategi. Vi hรฅper den kan vรฆre med pรฅ รฅ fjerne tabuet knyttet til รฅ sรธke hjelp nรฅr det er behov for det.
Velge annerledes.
Barneยญhagen er en viktig arena for lek, utviklingen av sprรฅk og ยญsosiale ferdigheter. Selv om barneยญhagen er viktig og bra for de fleste ยญbarna, mรฅ familiene ogsรฅ ha ยญmulighet til รฅ velge annerledes, for eksempel ved at far eller mor er hjemme i en periode.
Men det er noen klare ยญfordeler sรฆrlig for barn som ikke ยญsnakker norsk hjemme รฅ fรฅ delta i ยญbarnehagen. Barna fรฅr bedre sprรฅkutvikling og ยญlegger et viktig grunnlag fรธr skolestart. ยญForeldrene vil samtidig ha ยญanledning til รฅ komme seg i jobb eller utdanning.
Og fordi barnehagen er ยญviktig gjennomfรธrer vi denne ยญhรธsten flere endringer. Vi sยญtyrker ยญbarnehagen ytterligere med flere ansatte og flere ยญpedagoger. Vi ยญhever ogsรฅ norskkravene til ansatte slik at flere kan bygge opp om barnas viktige sprรฅkยญutvikling. Vi utvider kjernetid og gjรธr barnehageplass ยญbilligere for 6.500 familier, det gjรธr ยญbarneยญhagen mer tilgjengelig for de barna som trenger det mest.
I dag gรฅr stadig flere barn med innvandrerbakgrunn i barneยญhage. Det er bra! Men vi har ยญfortsatt en jobb รฅ gjรธre. Derfor styrker vi ogsรฅ arbeidet med ยญaktiv og oppsรธkende rekruttering av minoritetssprรฅklige barn til barnehager.
Lรธfter elevene.
ร ha en ยญskole som gir alle elever ยญmuligheten til รฅ strekke seg sรฅ langt de kan, og som uavhengig av bakgrunn ยญlรธfter elevene, er det aller ยญviktigste vi kan gjรธre for รฅ sikre at ulikheten i Norge forblir liten. Skal vi lykkes med det, trengs mer tidlig innsats i barnehage og skole.
Og denne hรธsten trer en ยญrekke lovendringer i kraft. Det blir flere lรฆrere i skolen, plikt til intensivยญopplรฆring dersom eleven blir hengende etter i et fag, plikt til samarbeid i overgangene fra barnehage til skole og mellom kommunale etater. I sum skal de bidra til รฅ bygge et sterkere lag rundt den enkelte elev.
Det er summen av familie, omgangskrets, barnehage og skole som skaper grunnmuren for en god oppvekst. Det er den grunnmuren som skal sรธrge for at barna vรฅre fรฅr en god start. Gir vi barn en trygg oppvekst med kjรฆrlighet og en skole som ser den enkelte, sรฅ har de gode forutsetninger for รฅ vokse opp til รฅ bli selvstendige mennesker, skape et hjem for seg og sine, fรฅ seg en utdannelse, en jobb og bidra til et bรฆrekraftig velferdssamfunn.
Trykket i Vรฅrt Land 20. august 2018.