Verdidebatt

Salighet

Salighet kan kanskje best beskrives som en tilstand. Den rene, klare indre lykke og tilfredshet gitt av Gud, han som er all god gaves giver, i Kristus Jesus.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Fra gammelt av har vi på norsk ordet sæl. Det kan vel best oversettes med lykkelig. Det er ikke så langt fra ordet sæl til salig men det siste kommer fra det middelnedertyske ordet salich som også oversettes til lykke. (NAO)

Synonymer til ordet salighet er glede, lykke, henrykkelse og velbehag. Det å være salig er å være glad og tilfreds. En indre tilstand av lykke som ikke er avhengig av ytre omgivelser. Å være salig er altså å forstå som en tilstand i livet preget av glede og tilfredshet i det indre mennesket.

Salig er først og fremst et religiøst ord. Det er jøder og kristne som tilskrives salighet og det er bibelen som stadig knytter ordet salig til troens folk. På hebraisk, i det gamle testamentet, brukes ordet asar for å beskrive en tilstand av lykke og glede. I det nye testamentet, på gresk, oversettes ordet salig fra makarios. Det er interessant at ordet makarios stort sett brukes for å beskrive gudenes oververdslig lykketilstand fri fra lidelsene og bekymringene i verden.

Hva gjør et menneske salig?
Bibelen er tydelig på at det er Gud som gjør et menneske salig. Gud er all god gaves giver og det er i relasjon til Gud et menneske er salig. Men i GT var et helt folk salig. I salme 33:12 prises Israel. «Salig er det folket som har Herren til sin Gud, det folket han har utvalgt til sin eiendom». Gud utvalgte Israel og Israel har Herren som Gud. Det er salig å være utvalgt av Gud og være hans eiendom. Det gir en kollektiv lykketilstand og en individuell indre glede å stå i relasjon til Gud.

Salme 65:5 sier: «Salig er den du utvelger og lar komme nær,...» Igjen så ser vi at Gud gjør en utvelgelse. Den Gud utvelger får komme nær. At det er salig å få komme nær Gud og mettes av de gode ting i Herrens hus er relativt lett å forstå.

Salighet i den nye pakt
Jesus Kristus knytter salighetstilstanden til sin person og til Guds rike. Som borgere i Guds rike, forløst i Kristus, er mennesket salig. Ingen får del i Guds rike og saligheten foruten gjennom Ham. Av bergprekenen ser vi at salighet knyttes til himmelens rike i første vers og til Jesus Kristus i det siste verset av saligprisningene. Det å være salig er innesluttet i det gudommelige og himmelske.

Ingen mennesker er salig for det de er i seg selv eller det de er eller har i verden. Tilstanden av glede og tilfredshet gis den frelste som forøvrig identifisere sitt liv inn i saligprisningenes paradokser. Saligprisningene vil derfor bekrefte saligheten for den frelste og kalle den uomvendte synder til omvendelse.

«Salige er de fattige i ånden, for himlenes rike er deres. 4 Salige er de som sørger, for de skal trøstes. 5 Salige er de nedbøyde, for de skal arve jorden. 6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes. 7 Salige er de barmhjertige, for de skal finne barmhjertighet. 8 Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud. 9 Salige er de som stifter fred, for de skal kalles Guds barn. 10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld, for himlenes rike er deres. 11 Ja, salige er dere når de spotter og forfølger dere og lyver allslags ondt på dere for min skyld. 12 Gled og fryd dere, for stor er den lønn dere har i himmelen.»

Paulus og Silas i fengselet
Paulus og Silas var i Filippi og forkynte evangeliet. Det var der Paulus drev ut en spådomsånd med den følgen at de kvinnen var tjenerinne til tapte inntekter. Dette skapte igjen opptøyer og Paulus og Silas fikk revet av klærne og ble slått med stokker. Det står til og med at de fikk mange slag. Deretter ble de satt inn i det innerste fangehullet med benene låst fast i stokken. En voldsom og skremmende opplevelse. Hva gjorde de? Ved midnatt holdt de bønn og sang lovsanger.

Hvordan maktet de det etter krenkelser, slag og fengsling? Kan det ha noe med denne indre saligheten å gjøre? På tross av ytre omstendigheter hadde de en indre glede og tilfredshet. Salmisten sier at gleden i Herren er vår styrke. Tilsynelatende ingenting kunne ta saligheten fra Paulus og Silas. På tross av krenkelser og smerte var de mettet med en indre glede og fred. Salighet er en tilstand som ikke lar seg endre av omstendighetene. Selv når de er smertefulle og skremmende.

Evangeliet er saliggjørende
I Romerbrevet 4:6-8 bruker Paulus et sitat av David i GT for å synliggjøre en evangelisk sannhet. «Slik priser også David det menneske salig som Gud tilregner rettferdighet uten gjerninger: 7 Salige er de som har fått sine overtredelser tilgitt og sine synder skjult. 8 Salig er den mann som Herren ikke tilregner synd.»

Hvem er det Gud ikke tilregner synd? Hvilket menneske tilregner Gud rettferdighet uten gjerninger? Svaret er at den som tror på Ham som rettferdiggjør den ugudelige, det er Jesus Kristus, han får sin tro tilregnet som rettferdighet.

Den som tror på Jesus Kristus tilregner altså Gud rettferdig. Den som tror på Jesus Kristus tilregner Gud ikke synden. Som om dette ikke er nok så er dette menneske også gitt å være salig. Det indre mennesket fylles av glede og tilfredshet i Gud.

Det saliggjørende
En gjennomgang av det nye testamentet viser oss hva som er saliggjørende. Det å ikke ta anstøt av Jesus Kristus er saliggjørende. (Matt. 11:6) Han kom til sine egne og de tok ikke imot ham. Han var verdens lys men verden elsket mørket. De vendte ikke om til lyset så han kunne få lege dem. Mange tok den gang, som i dag, anstøt av Jesus Kristus. Men den som IKKE tar anstøt prises av Jesus som salig.

Apostelen Peter priser også de salige som lider for rettferdighets skyld. Lidelsen for Jesu navn og for evangeliet fjerner ikke den kristne sin glede i Herren. Tvert i mot bæres og holdes den lidende oppe nettopp av den indre fred og tilfredshet gitt av Gud. Salighet vil alltid følge den lidende menighet. 1. Pet. 3:14.

I Jakobs brev står det at den som holder ut i fristelse er salig. Alle kristne vil oppleve fristelser. Vi fristes av den onde lyst i kjødet. Vi fristes av glimmer og glans i verden. Vi fristes av det forførende åndelige presentert av «lysets engel». Uansett hvor fristelsen kommer fra kan vi være sikre på at den ikke kommer fra Gud. Han frister ingen.
En fristelse kan være over på en dag. Men den kan også pågå i årevis. Det er avgjørende hvordan det tas tak i fristelsen og vårt oppgjør med den. Å holde fast på Guds ord og løfte alle ting frem til Ham i bønn. Det kan også være nødvendig å gjøre som Josef. Å flykte fra fristelsens arena. Den som holder ut i gjennom fristelsen er salig. Det handler om å stå sin prøve! På samme vis som den kristne bæres av salighet i lidelse så bæres han også av salighet i fristelse. Salig er den mann som holder ut i fristelse. Bøy ikke av. Når han har stått sin prøve får han livets krone!

Salighet knyttes også til Ordet og da spesifikt til det profetiske ord. «Salige er de som leser og de som hører det profetiske ord og holder fast på det som der står skrevet» Åp. 1:3 og 22:7. Lese, høre og holde fast på det profetiske ordet har løfte om salighet.

Å vente på Jesu gjenkomst er også saliggjørende. «Se jeg kommer som en tyv! Salig er den som våker og tar vare på klærne sine, så han ikke skal gå naken og de skal se hans skam» Åp. 16:15. Dette å ha forventning og være rede til at Jesus kommer fører inn i en salig tilstand.

Løfte om en kommende salighet
I Lukas 14:15 priser Jesus den salig som får sitte til bords i Guds rike. Han priser også den salig som vasker sine kapper så de får rett til livets tre og til å gå gjennom portene inn i byen, det nye Jerusalem. Og han priser dem salige og hellige som har del i den første oppstandelsen for over dem har den annen død ingen makt.

Dette er ord av en annen verden, ord av Gud. Ord til tro og ord til liv. Ord som er saliggjørende. Det er ord som åpenbarer hva Gud skal gjøre. Den som får del i det får også del i gleden som er av en annen verden. Glede fra himmelen fra Gud, salighet.

Den rene, klare indre lykke og tilfredshet gis av Gud, han som er all god gaves giver, i Kristus Jesus.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt