Verdidebatt

Jesu fødsel vet vi intet om

Jesus var neppe født i Betlehem, selv om både Lukas og Matteus hevder det. Men deres beretninger lar seg ikke forene. De er enige om fødestedet og at moren het Maria og faren Josef, det er det hele.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Bodvar Schjelderup tar opp tråden etter Solevågs påstand 17. juli om at Jesus var flyktning, og mitt svarinnlegg der jeg påpekte at her ser hun bort fra juleevangeliet hos Lukas. Det står ganske riktig hos Matteus at Josef og Maria flyktet til Egypt, fordi Herodes ville drepe barnet som var blitt født i Betlehem. Den lille familien returnerte til Israel da Herodes var død. «Men da Josef fikk høre at Arkelaus var blitt konge i Judea etter sin far Herodes, våget han ikke å slå seg ned der. Han ble varslet i en drøm og dro til Galilea. Da han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret.»  (Matteus 2; 22-3.)

Hos Matteus var de altså ennå ikke bosatt i Nasaret da barnet ble født, hvilket umulig lar seg kombinere med beretningen hos Lukas. Schjelderup gjør allikevel et kuriøst forsøk, og hevder at Jesus var nær årsgammel da flukten skjedde. I mellomtiden hadde familien bodd i Nasaret, men var tilbake i Betlehem pga. en religiøs høytid, hevder han.

Men som vi alle husker: Ifølge juleevangeliet var Josef og Maria bosatt I Nasaret allerede da Maria ble gravid. (Lukas 1; 26 og 2; 4-5.) Enten var de bosatt der på det tidspunkt (Lukas), eller de bosatte seg der senere (Matteus). Enten Lukas eller Matteus tar feil. Eller begge! Det siste er hva seriøse forskere tror. Utfordringen evangelistene sto overfor, var å forklare hvordan en profet fra Nasaret kunne være Messias. Han skulle nemlig komme fra Betlehem. Lukas og Matteus kjente ikke til hverandre men  løser denne floken på hver sin måte, ved å konstruere hver sin beretning om Jesu fødsel. De er enige om fødestedet og foreldrenes navn, ikke noe mer bortsett fra at moren var jomfru. «From diktning» kalte professor Ragnar Leivestad det hele.

Tittelen på min bok som kommer inn på saken, er «Jesus – Hva forskningen sier mens Kirken tier». Kirken og prestene kommer neppe til å uttale seg her heller, men det er på tide at en av teologene som har utdannet dem, gjør det. Leivestad er dessverre død, men hva sier dere, Vemund Blomkvist og Halvor Moxnes?

Ronnie Johanson, forfatter

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt