Jostein Sandsmark

87

Pride og usømmelighet

Øystein Magelsens PRIDE-støtte.

Publisert: 19. jul 2018 / 564 visninger.

Flere etterlyser skriftstøtten til Magelsens kamp for homofilisaken. Det ønskes for eksempel svar når det gjelder å forene Bibelens tale om sømmelighet og Pride-paradene.

Å gjøre noe som er usømmelig regnes vel ikke til de grove syndene, - det dreier seg om moral og anstendighet, skikk og uskikk, det anstøtelige og vulgære. 

Men homobevegelsen har tatt "kjærligheten" til sitt varemerke. Hvordan kan da forkjemperne forene Pauliordet i 1. Kor 13, 5 med det som skjer rundt Pride-paradene?

Paulus skriver: "Kjærligheten gjør ikke noe usømmelig......."

Det er jo nettopp det som kjennetegner homoparadene og Pride-opptogene - en anstøtelig og umoralsk framtreden av deltakerne!

Må ikke Magelsen og Vårt Land som velvillig heier han fram helt se bort fra det som Paulus skriver om kjærlighet og usømmelighet?

11 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Eirik Elin Stillingen

2 innlegg  115 kommentarer

Har du noengang sett en Pride parade i Norge?

Publisert 6 måneder siden

Det merkes jo godt at du ikke har. 

I den store paraden i Oslo deltok det i år 40 000.  Over 200 00 var tilskuere. I tillegg har det vært arrangert store Bygdeprider i Volda og i Brumunddal. 

Jeg kan forsikre deg om at i Oslo var det kanskje 20 av 40 tusen som var for lettkledd på grensa til det usømmelige. De andre 39980 var ikke det. Og i Volda og i Brummundal var det ingen usømmelighet i det hele tatt. 

Enten skriver du mot bedre vitende, eller så bryter du det 8ende bud. Er kampen mot at andre mennesker skal få leve ut sin kjærlighet viktigere enn å holde seg til sannheten?

6 liker  
Kommentar #2

Daniel Krussand

11 innlegg  2003 kommentarer

Godt skrevet

Publisert 6 måneder siden
Jostein Sandsmark. Gå til den siterte teksten.
en anstøtelig og umoralsk framtreden av deltakerne!

De homofile synes ikke det er anstøtelig eller umoralsk, de viser bare frem sitt sex-liv.  Vi andre holder det privat.

Nå synes jeg Magelsen modererte seg en god del i innlegget «Jesus lever i KFUK-KFUM / M»

Nå er det mor og far som gir barn tro i hjemmet, det er ikke speiding som gir tro,  de kan gi ungdom høflighet og gode karakteregenskaper!

Speiding er noe annet enn bibelstudium og bønnemøter.  De driver med friluftsliv, knoper, overlevelse i skauen, telting, graving av latriner, tenning av bål og matlaging.  Pluss speidersang og godt fellesskap rundt leirbålet. 

Jeg er enig med deg at homoparader er anstøtelig og umoralsk og usømmelig og derfor ikke i samsvar med kjærligheten i 1 Kor 13.  Men det har altså blitt politisk korrekt og våre barn og unge skal lære seg at det er normalt og kjenne godt etter, - mon ikke jeg er homo?

Ingen foreldre vil ha homofile svigerbarn selv, - det er greit bare det ikke rammer egen familie.  Dobbelmoral altså.

Fra ca 2% homofile i dag er det enkelt å øke til 25%.  Det er nemlig hovedsakelig miljøbestemt, ikke arv eller gener.  

Nå sliter svært mange menn med å finne en hustru og bli far, 40% menn blir 45 år uten å ha blitt far.

Kvinner vill ikke ha menn lenger.  



4 liker  
Kommentar #3

Eirik Elin Stillingen

2 innlegg  115 kommentarer

Det var dette 8ende budet da Krussand

Publisert 6 måneder siden

Enten skriver du mot bedre vitende fordi du aldri har sett en pride-parade, eller så bryter du det 8ende bud med vitende og vilje. Fordi 20 personer av 40 000 i paraden i Oslo var usømmelige, så skal plutselig de 39980 andre personene også regnes som det i din bok?

Det er noe av problemet her på Verdidebatt - påstandene om usømmelighet under pride-parader gjentas så ofte - fra personer som åpenbart ikke har sett en eneste parade - at svært mange tror det er sant. Noe som viser at Goebbels hadde rett: Gjentar man en løgn ofte nok, vil folk tro den er sann. Man kan trygt spre påstanden, da de de færreste Verdidebatt-debatanter vil se en slik parade. 

I Bygdepridene i Volda og i Brummundal var det ingen som gikk over grensen på tross av tusenvis av deltakere der også. 

Og så er det dette du påstår at folk kan påvirkes i barndommen til å bli homofile. Jeg vi gjerne at du viser til vitenskapelige kilder som kan dokumentere dette. 

At vi lever i et stadig friere land, gjør at mange flere tør komme ut av skapet - er gledelig. Men det blir ikke flere homofile av det. Kun flere homofile som tør å være åpne. 

Sånn for orden skyld, jeg er ikke homofil selv, men deltar på pride fordi jeg er en transperson. 

Til sist har jeg lyst til å spørre deg, Krussand, om hvorfor du bruker så ekstremt mye energi på alt som har med homofili å gjøre her på Verdidebatt? Hvorfor er dette din kampsak? 

Tenk om du hadde brukt like mye energi på å få folk til å like Jesus. Kanhende hadde det gitt bedre resultater. 

4 liker  
Kommentar #4

Isak BK Aasvestad

20 innlegg  2107 kommentarer

Dikt og forbannet løgn!

Publisert 6 måneder siden
Daniel Krussand. Gå til den siterte teksten.
De homofile synes ikke det er anstøtelig eller umoralsk, de viser bare frem sitt sex-liv.  Vi andre holder det priva

Det var ingen i Prideparaden i Oslo som "viste fram sitt sex-liv". Din påstand er ren løgn.

2 liker  
Kommentar #5

Stefan Bonkowski

0 innlegg  728 kommentarer

Flere og flere

Publisert 6 måneder siden

genetiske studier viser at homoseksualitet sannsynligvis  skyldes genetikk 

Som SLITRK6


PNAS, Bogaert et al presentere direkte biokjemisk bevis som indikerer at den økte forekomsten av homoseksualitet hos hanner med eldre brødre skyldes en progressiv immunisering av moren mot et mannespesifikt celleadhesjonsprotein som spiller en nøkkelrolle i cellecelle-interaksjoner, spesielt i synapseprosessen dannelse, under utvikling kalt neuroligin 4 Y-linked, eller NLGN4Y.



Kommentar #6

Daniel Krussand

11 innlegg  2003 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Isak BK Aasvestad. Gå til den siterte teksten.

Det var ingen i Prideparaden i Oslo som "viste fram sitt sex-liv". Din påstand er ren løgn.

Greit, det blir vel en gal fremstilling, - løgn.

Beklager.

2 liker  
Kommentar #7

Daniel Krussand

11 innlegg  2003 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Eirik Elin Stillingen. Gå til den siterte teksten.
Til sist har jeg lyst til å spørre deg, Krussand, om hvorfor du bruker så ekstremt mye energi på alt som har med homofili å gjøre her på Verdidebatt? Hvorfor er dette din kampsak? 

Jeg har aldri skrevet innlegg om homofili, bare endel kommentarer, når det er tema.  Jeg ønsker gjerne redusert fokus på det.

Det er sant, jeg har aldri selv sett homoparade annet enn klipp på Dagsrevyen.

Påvirkning i barndommen.  Jeg synes ikke seksualliv skal læres ut til barn i barnehage eller i grunnskolens 7 første år.

Foreldre kan informere sine barn.


9 liker  
Kommentar #8

Daniel Krussand

11 innlegg  2003 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Eirik Elin Stillingen. Gå til den siterte teksten.

At vi lever i et stadig friere land, gjør at mange flere tør komme ut av skapet - er gledelig. Men det blir ikke flere homofile av det. Kun flere homofile som tør å være åpne. 

Eirik Elin, siterte uttalelse er kjernepunktet i vår uenighet.  Jeg vil ikke kalle seksualliv et «skap» overhode, ei heller at det finnes «legninger» i erotikk.  Vi kan ha preferanser og selvsagt personligheter.  Mange har overhode ikke et seksualliv - og allikevel et fullverdig liv!

Så tror jeg faktisk at ideologien til FRI får fler og fler til å velge homofili.  Om noen blir opprørt av en slik uttalelse, får de overse den.  Jeg er oppriktig bekymret for bar barn som skal bli fortalt om voksnes sex-liv.  Barn er ikke interessert, egentlig heller ikke ungdom - men de blir nå forstumpet i sine følelser av voksne.

Jeg kjenner unge som er ødelagt.

Eirik Elin, jeg synes du har en god måte å samtale på, takk for det og ha en god sommer.

1 liker  

Siste innlegg

Radikal kjønnsideologi
av
Marit Johanne Bruset
35 minutter siden / 14 visninger
Har du ulikhetsbrillene på, Astrup?
av
Catharina Bu
35 minutter siden / 14 visninger
Å redde verden uten å bli hekse-jegere
av
Bjørn Stærk
rundt 2 timer siden / 42 visninger
I fredens telt
av
Torstein Try
rundt 2 timer siden / 25 visninger
Nå treng KrF samling
av
Karl Johan Hallaråker
rundt 5 timer siden / 62 visninger
Hvorfor feilet Hareide?
av
Lars Kolbeinstveit
rundt 6 timer siden / 456 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
3 måneder siden / 82732 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
rundt 2 år siden / 44695 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
11 måneder siden / 35589 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
9 måneder siden / 28935 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
11 måneder siden / 22890 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
5 måneder siden / 22514 visninger
Sympati med skinke
av
Ane Bamle Tjellaug
4 måneder siden / 22370 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
11 måneder siden / 20420 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
4 måneder siden / 19465 visninger

Lesetips

Radikal kjønnsideologi
av
Marit Johanne Bruset
35 minutter siden / 14 visninger
Har du ulikhetsbrillene på, Astrup?
av
Catharina Bu
35 minutter siden / 14 visninger
Å redde verden uten å bli hekse-jegere
av
Bjørn Stærk
rundt 2 timer siden / 42 visninger
I fredens telt
av
Torstein Try
rundt 2 timer siden / 25 visninger
Jeg melder meg ut av KrF
av
Lars Sørumshagen
rundt 6 timer siden / 254 visninger
Sett fra grasrota
av
Arna Østnor
rundt 7 timer siden / 119 visninger
Hamskifte for norsk landbruk?
av
Trond Klaape
rundt 7 timer siden / 195 visninger
Svar til innlegg fra Karl Øyvind Jordell
av
Ole Inge Bekkelund
rundt 7 timer siden / 47 visninger
Skader KrF, ikke Frp!
av
Ola Ødegaard
rundt 7 timer siden / 83 visninger
Les flere

Siste innlegg

Radikal kjønnsideologi
av
Marit Johanne Bruset
35 minutter siden / 14 visninger
Har du ulikhetsbrillene på, Astrup?
av
Catharina Bu
35 minutter siden / 14 visninger
Å redde verden uten å bli hekse-jegere
av
Bjørn Stærk
rundt 2 timer siden / 42 visninger
I fredens telt
av
Torstein Try
rundt 2 timer siden / 25 visninger
Nå treng KrF samling
av
Karl Johan Hallaråker
rundt 5 timer siden / 62 visninger
Hvorfor feilet Hareide?
av
Lars Kolbeinstveit
rundt 6 timer siden / 456 visninger
Les flere