Oddbjørn Johannessen

171    13321

Demagogi og "åndelig" manipulasjon!

"Dødeoppvekkere" og andre religiøse sjarlataner som kaller seg kristne, inviteres stadig til norske sommerstevner. Om få dager entrer for eksempel Daniel Kolenda scenen i Sarons dal.

Publisert: 11. jul 2018 / 13859 visninger.

Kjære, gode kristne!  Et åpent brev til dere.

Jeg vet at mange av dere, kanskje de fleste, ikke har sans for skrikhalser som skryter på seg dødeoppvekkelser, demonutdrivelser og spektakulære helbredelser av allehånde sykdommer på gigantiske friluftsmøter og vekkelsesmøter i store haller (som regel et eller annet sted i Afrika).  Kan dere ikke si det høyt og tydelig:  Nei, dette er ikke den form for kristendom jeg vil vedkjenne meg!

For et par år siden ble ekstremistpredikantene Guillermo Maldonado og Surpresa Sithole invitert hit, henholdsvis av Visjon Norge/Jan Hanvold og den lutherske Oase-bevegelsen.  I år er Daniel Kolenda invitert til Sarons dal.  Om få dager entrer han scenen der. 

Hvem er Daniel Kolenda?  Jo, han er den utpekte etterfølgeren til Reinhard Bonnke som leder for Christ For All Nations - en organisasjon som hevder å ha omvendt 78 millioner mennesker til kristen tro.  Kolenda skal alene (ifølge hans egen nettside) ha omvendt 21 millioner (det er jo i seg selv noe som bør påkalle et hvert tenkende menneskes skepsis når man hevder å kunne telle slikt på den måten).  I tillegg skal angivelig syke mennesker av alle slag - blinde, døve, lamme, spedalske m.m. - ha blitt helbredet på hans massemøter.

Selvsagt har han også drevet ut demoner i hopetall.  Jeg siterer fra noe han skrev på sin nettside for tre år siden (min oversettelse):

I kveld etter at vi forkynte evangeliet, ba vi også om de mange nye troende måtte motta dåpen i Den Hellige Ånd. Det som var ekstraordinært, var antall personer som begynte å manifestere demoner. Gjennom resten av natten, gjennom de helbredende vitnesbyrdene og bønnene, kunne uhyggelige gråt og hyl bli hørt fra vårt frigjørelses-telt (vi kaller det "The Snake Pit" – «Slangegropen»), der demoner ble kastet ut og folk ble satt fri. Det ser ut til at når Den Hellige Ånd faller, blir demonene svært ukomfortable!

Nettsiden hans finnes her: www.danielkolenda.com

Denne korte "reklamesnutten" med Daniel Kolenda og hans mentor Reinhard Bonnke gir et vist inntrykk av hvordan de agerer foran et stort, afrikansk publikum.  Igjen - kjære, gode kristne:  Vil dere identifisere dere med dette?

https://www.youtube.com/watch?v=MVd97AP_m6A

Levi Fragell har i innlegg på innlegg gjennom mange år "skreket seg hes" (hans egen formulering) om denne problematikken (se relativt ferske innlegg her og her).  Han er da ofte blitt mistenkeliggjort som "den kristendomsfiendtlige sjefshumanisten" med en tvilsom agenda. Jeg tror imidlertid han har svært mange troende kristne med seg i sin bekymring, men det er kanskje slik at det sitter litt langt inne hos en del å kritisere medkristne offentlig?  

Min appell:  Ta bladet fra munnen!  Ja, jeg hadde nær sagt:  For Guds skyld!

Vennlig hilsen
Oddbjørn Johannessen
(tidligere karismatisk kristen)

 

 

17 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #401

Ragnhild Kimo

8 innlegg  2028 kommentarer

Alle vil vel heim tilslutt :-)

Publisert rundt 1 måned siden

Fra to forskjellige oversettelser, men meningen blir nok den samme. 

«Men vi har vårt hjemland i himmelen. Derfra venter vi også Herren Jesus Kristus som frelser. Han skal forvandle vårt fornedringslegeme og gjøre det likt med sitt herlighetslegeme ved den kraft han har til også å legge alle ting under seg.»

Filipperne 3:20-21
NB

«Men vi har vår borgerrett i himmelen, og derfra venter vi frelseren, Herren Jesus Kristus. Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har i herligheten. For han har makt til å underlegge seg alt.»

Filipperne
3:20-21 N11BM

«I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.»
‭‭Efeserne‬ ‭2:6‬ ‭N78BM‬‬

«For hvor din skatt er, der vil også ditt hjerte være.»
‭‭Matteus‬ ‭6:21‬ ‭N78BM‬‬

God helg.

 

5 liker  
Svar
Kommentar #402

Åge Kvangarsnes

6 innlegg  1410 kommentarer

Ja, Ragnhild!

Publisert rundt 1 måned siden

Hvilket håp vi har i Kristus!

3 liker  
Svar
Kommentar #403

Åge Kvangarsnes

6 innlegg  1410 kommentarer

Beklager, Kjell.

Publisert rundt 1 måned siden

Har ikke sett din kommentar før nå.

Overskriften: Fil. 3, 20 (Ef. 2, 6 - Kol. 3, 2 - 1.Tess. 1, 10...4, 6 - Hebr.13, 14

"Fremmede og utlendinger" mener jeg å ha hørt i en salme i en begravelse, derfor tok jeg det med, og for at vårt hjemland er i himmelen. Det var kanskje ikke helt bibelsk korrekt?:

"Så er dere da ikke lenger fremmede og utlendinger, men dere er de helliges medborger og Guds husfolk...." Ef. 2, 19 (v. 12 - Fil. 3, 20 - Kol. 1, 12).

Godkjent? 

2 liker  
Svar
Kommentar #404

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13448 kommentarer

I haugevis!

Publisert rundt 1 måned siden

;-) Håper jeg ikke blir oppfattet for å være bibelsk streng!? (he he) Jeg fant til slutt ut av at det kanskje var Heb.11 du hadde hentet det fra (v13-16) Ut i fra disse versene var det letter å komme frem til Heb.12.22 

Ser at du kanskje bruker samme metode som meg til å finne frem sammenhengende, og det kan jo bli spennende.!

1 liker  
Svar
Kommentar #405

Åge Kvangarsnes

6 innlegg  1410 kommentarer

Litt større haug?

Publisert rundt 1 måned siden

He he…..Først, takk for Hebr. 11, 13-16....jeg mente det sto i Bibelen et sted, men kunne ikke komme på hvor...så takk for den. 

Vers 16 går jo også på et bedre land de lengter etter, det himmelske...og vers 10 med "staden med de faste grunnvoller, den som har Gud til skaper og byggmester" (kan vel ikke være det Jerusalem vi har i dag?)….og alle nye henvisninger til disse bibelsitatene igjen! Sikkert ikke uten betydning nei, så enig med deg, det kan jo bli spennende.....og litt av en jobb!  Men jeg bruker henvisningene en del. Så spørs det om alle bibelutgaver har de samme henvisningene, tror ikke det. Hva da? Blir jo rene squizen (rett stavet?) til slutt! Blir vi noe klokere tro? Men du er jo rene eksperten på dette, så leser ofte dine kommentarer, ofte slående kommentarer. Har glede av dem.

Svar
Kommentar #406

Åge Kvangarsnes

6 innlegg  1410 kommentarer

Jo,

Publisert rundt 1 måned siden

Hebr. 12, 22 glemte jeg, Kjell! Sions berg er jo det himmelske Jerusalem? Jo, dette blir sannelig spennende...takk for den også!

Svar
Kommentar #407

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13448 kommentarer

Takk for den!

Publisert rundt 1 måned siden

Ja, det er sant at de forskjellige bibelutgavene har forskjellige henvisninger. Hvis man bruker nettbibelen.no kan man velge på venstre side - samt å velge å ha med de deuterokanoniske bøker - de viser til vers i Bibelen, men Bibelen viser ikke til disse bøkene. (Mange forklaringer der!) 1930 og 2011 utg. har noen ganger samme henvisninger, noen ganger forskjellige, og andre ganger utfyller de hverandre slik at vers som 2011 ikke viser til, kan 1930 gjøre.

Når det ikke finnes henvisninger kan man søke etter stikkord selv i søkefeltet, og her kan man bruke deler av setninger, men de må stemme overens med ordlyden i den utgaven man søker i, nokså dumt. Har flere ganger fått opp: Du har ikke lov å søke denne typen søk... da må man bare endre sammenstillingen litt...

Her er en link for en del betydninger av navn i Bibelen som kan være greit å vite, og nokså interessant om man leser dem i denne rekkefølgen de står i, da får de en ny betydning?

Men blir vi noe klokere spør du... nei, visdommen skal jo forgå... men inntil videre speider man vel litt inn i fremtiden?

http://www.generationword.com/notes_for_notesbooks_pg/genesis/5_28.htm

Genesis 5: 28-6: 7
 
Gjennomgang av slektsforskningen til Adam til Noah:
Adam betyr "mann"
Seth betyr "utnevnt"
Enosh betyr "dødelig, svak, elendig" fra root anash "å være uhelbredelig"
Kenan betyr "sorg, dirge"
Mahalalel betyr "velsignet Gud" fra "mahalal" for "velsignet" og "el" for "Gud"
Jared betyr "skal komme ned"
Enok betyr "oppstart, undervisning"
Metusaleh betyr "hans død skal bringe" fra "muth" til "døden"; "Shalach" for "bringe eller send frem"
Lamech betyr "fortvilelse" (lik vår ordsang eller klage)
Noah betyr "trøst eller hvile"
For at de første ti generasjon av førstefødte sønner gjør følgende påstand om et løfte og evangeliet:
 
"Man er utnevnt til dødelig sorg; men den velsignede Gud skal komme
ned lærer at hans død skal bringe den fortvilede hvile. "

Genesis 5:28-6:7

Review of the genealogy of Adam to Noah:

Adam means “manSeth means “appointedEnosh means “mortal, frail, miserable” from root anash “to be incurable” Kenan means “sorrow, dirgeMahalalel means “blessed God” from “mahalal” for “blessed” and “el” for “God” Jared means “shall come downEnoch means “commencement, teachingMethusaleh means “his death shall bring” from “muth” for “death”; “shalach” for “bring or send forth” Lamech means “despairing” (similar our word lament or lamentation) Noah means “comfort or rest

In order the first ten generations of first born sons makes the following statement of a promise and the gospel message:

“Man is appointed mortal sorrow; but the blessed God shall come
down teaching 
that his death shall bring the despairing rest.”

 

                                                                                                                       

 

Svar
Kommentar #408

Tore Olsen

20 innlegg  4747 kommentarer

Har du sett denne, Kjell/Åge

Publisert rundt 1 måned siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
“Man is appointed mortal sorrow; but the blessed God shall come
down teaching 
that his death shall bring the despairing rest.”
Svar
Kommentar #409

Are Karlsen

9 innlegg  4112 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.

En historie/"vitnesbyrd" som ble gjentatt noen ganger på en ikke så ukjent tv-kanal, var noe om en bil som var tom for bensin.

Pastoren (den gang bibelskoleelev) fikk en "åpenbaring" å fylle vann på tanken. Gjorde så, og bilen tok ham flere mil, helt frem.

Skal man tro disse "trospredikanter", kan du rett og slett bare be for bilen. 

"Ta det i tro".

Er det noen grenser for hva Gud kan gjøre? Eller hva vi kan be om?

Jesus sier at om vi har tro som et sennepskorn, så skal vi kunne si til et fjell at det skal kaste seg i havet. Dessuten gjorde Jesus vann til vin.

Vi kan ikke regne med at Gud er lojal mot våre antipatier. Gud lar det regne over rettferdige og urettferdige.

Jeg har selv vært vitne til et under etter forbønn for en maskin vi var avhengig av i et prosjekt. Det låter selvfølgelig banalt, men alle som var til stede ble forundret.

Jeg har respekt for mennesker som åpent tør å be til Gud også om banale ting og stå for det.

1 liker  
Svar
Kommentar #410

Are Karlsen

9 innlegg  4112 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Troens bønn virker til det gode, men noen ganger kan det være av det gode og oppleve motstand - som Paulus forteller om i sitt liv.

Mye godt i denne kommentaren!

Svar
Kommentar #411

Are Karlsen

9 innlegg  4112 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Det er, eller kalles en "sytti". Syttier arbeider under apostlene som spesielle vitner og ledere i Jesu Kristi Kirke på det globale plan. Det skjedde først under Peter, Jakob og Johannes når de ledet kirken - og det skjer nå.

Hvilke referanser har du på dette?

Svar
Kommentar #412

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13448 kommentarer

Nei

Publisert rundt 1 måned siden

Men, dette forklares i Tomasevangeliet at begynnelsen og enden er på samme sted, eller som Jes.10.46 uttrykker det: Fra begynnelsen forkynner jeg enden.

Her er flere navneløsninger: Fra Adam til Jesus

http://www.bible-codes.org/Names-bible-code-printable.htm

Svar
Kommentar #413

Gjermund Frøland

10 innlegg  6393 kommentarer

Medisin og mekanikk

Publisert rundt 1 måned siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Jeg har selv vært vitne til et under etter forbønn for en maskin vi var avhengig av i et prosjekt.

Men fiksing av amputerte bein, som stikker kjepper i hjula for det prosjektet vi kaller "å spasere", lar fremdeles vente på seg.

Herrens veier er sannelig uransakelige.

4 liker  
Svar
Kommentar #414

Erlend Torp

1 innlegg  180 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Det var flotte vers!

1 liker  
Svar
Kommentar #415

Tore Olsen

20 innlegg  4747 kommentarer

Syttier

Publisert rundt 1 måned siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Hvilke referanser har du på dette?

Du finner alt om dette i Jesu Kristi Kirke sine skrifter. Det er sent nå, men jeg skal forsøke lete frem kildene senere.

Slik er kirken bygget opp gjennom den såkalte prestedømslinjen:

1. Profet, seer og åpenbarer og president, med alle kirkens nøkler og med to rådgivere.

2. 12 apostler - med alle kirkens nøkler, slik at når en profet dør, så befinner nøklene seg fremdeles i kirken. inntil en ny profet kalles

3. Syttier - med alle kirkens nøkler - hvis alle apostlene dør så er fremdeles nøklene i kirken, inntil nye apostler kalles.

Under disse er det regionsråd over områder - som f.eks området Europa.

Dernest Stavspresidentskap, en president med to rådgivere. Disse er delegert nøkler for sitt kall.

Dernest Menigheter ledet av en biskop, med to rådgivere - som besitter nøkler i forhold til sitt kall.

Den minste organisatoriske enhet er gren, med grenspresident og to rådgivere - med sine delegerte nøkler.

Den fundamentale enhet kirken er bygget på og for, er familier. En myndig voksen person regnes for en familie-enhet, selv om vedkommende ennå ikke er gift

Prestedømslinjen frem til den minste organisatoriske enhet er et tjenerskap for å støtte familienheten frem til helliggjørelse og opphøyelse i Guds rike.

Organisasjonen har nylig, dette året, gjennomgått en rasjonalisering,  med formål å oppmuntre og fremme kirkens medlemmer til å være "selvhjulpne åndelig og timelig", i et broder og søsterskap kalt omsorgsbrødre og omsorgssøstre. Prinsippet for å effektivisere organisasjonen er: Reduce og simplify, redusere og forenkle alle ledd mot det målet, bygge opp medlemmene i Sion - lik Enoks Sion.

Slik var urkirken bygget opp, under det samme prestedømmet som er gjengitt i vår tid - Det Melkisedekske, med alle embeder, profet, apostel, høyprest og eldste, med Kristus som kirkens hode og yppersteprest. 

Kirken er selvfinansiert og selvforsikret, tar ikke i mot statsstøtte. Driver velferdstjeneste utad på globalt plan, ofte i samarbeide med andre kirker og velferdsorganisasjoner.

Når organisasjonen har blitt så stor, rundt 16 mill, medlemmer, har syttiene en viktig lederfunksjon i oppbyggingen.

Svar
Kommentar #416

Anne Jensen

36 innlegg  4939 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

Er det noen grenser for hva Gud kan gjøre? Eller hva vi kan be om?

Se litt bredere. Be for de i Syria. Be for de 800 millioner som sulter. Ta en tur på Radiumhospitalet og be for 4 åringen med leukemi, eller på Rikshospitalet til 8 åringen som trenger en ny nyre.

Nei?

Jeg forstår ikke guden du tror på. Det er ikke en rettferdig Gud.

2 liker  
Svar
Kommentar #417

Åge Kvangarsnes

6 innlegg  1410 kommentarer

Ja, banalt.

Publisert rundt 1 måned siden

Å be for en maskin og tro at Gud helbredet den, synes jeg virkelig er banalt. I NT har vi INGEN løfter om jordisk velsignelse. 

Men vi har Guds ord på åndelig velsignelse, den er heller ikke her på jord, men i himmelen:

"Lover være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som har velsignet oss med all åndelig velsignelse I HIMMELEN I JESUS KRISTUS." Ef. 1, 3.

Denne velsignelsen er nok for oss og kan ikke bli større. At maskinen var viktig i et prosjekt er ingen garanti for at det var Guds velsignelse at den startet opp igjen, uansett hvor forundret dere ble, og uansett hvor stor respekt man må ha for mennesker som tør å be Gud om banale ting. Guds velsignelse er ikke betinget til det, den er kun betinget til Jesus Kristus som nå sitter i himmelen og er selve garantisten for vår all vår ÅNDELIGE velsignelse i ham, i himmelen. 

1 liker  
Svar
Kommentar #418

Gjermund Frøland

10 innlegg  6393 kommentarer

Gud er suveren.

Publisert rundt 1 måned siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.
Jeg forstår ikke guden du tror på. Det er ikke en rettferdig Gud.

Det er Gud som avgjør hva som er viktigst; at lidende mennesker får hjelp, eller at en maskin i Vesten fungerer optimalt.

Og nei, dette skriver jeg ikke for å kritisere Gud. Jeg skriver det for å vise hvordan jeg undres over menneskers bilde av Gud.

3 liker  
Svar
Kommentar #419

Anne Jensen

36 innlegg  4939 kommentarer

Mer banale ting

Publisert rundt 1 måned siden

En bibelgruppeleder kom en gang med et «vitnesbyrd», som skulle vise noe sånt som at «Gud bryr seg om oss i vår hverdag».

Dassen var tett, og de måtte ringe rørlegger, men det ville bli dyrt og de hadde ikke råd. En i bokollektivet sa «vi kan jo bare be for doen», og så gjorde...

«I Jesu navn (...) og »vips» eller *svosj», toaletten ble «frisk», og personene i kollektivet sparte noen tusen på rørlegger (eller en tier på en flaske salmiakk).

Den historien er nok sann. 

Vann på bensintanken,

En skrøne.

3 liker  
Svar
Kommentar #420

Åge Kvangarsnes

6 innlegg  1410 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Slike må jo kunne flytte fjell! Jeg blir nesten dårlig over hvor liten min tro er.

2 liker  
Svar
Kommentar #421

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13448 kommentarer

Granitt?

Publisert rundt 1 måned siden

Jeg er ganske tilfreds med fjellenes plassering, men selv er jeg ganske flyttbar for å få til en annen utsikt. Å jevne ut landskapet tror jeg mer er en form for symbolske uttrykk. (Krokstier skal bli rette, Luk 3,4-6) Dersom troen er flyttbar blir det enklere Hebr 12,18 -24

1 liker  
Svar
Kommentar #422

Åge Kvangarsnes

6 innlegg  1410 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Granitt!  he he...du får sagt det! 

"Sions berg" …. ligger vel i eller helst utenfor Jerusalem? Hvis ja, så er vel Jerusalem den hellige stad (Hebr. 12, 22). Noen sammenheng her til det jordiske  1000.årsriket? Og at "Guds rike" er det? Har du noen menig om det? Jeg bare undres.

Tilbake til vår forrige korrespondanse: Bibelhenvisninger finnes jo ikke i de opprinnelige skrifter.


Svar
Kommentar #423

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13448 kommentarer

Guds fjell

Publisert rundt 1 måned siden
Åge Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
"Sions berg" …. ligger vel i eller helst utenfor Jerusalem? Hvis ja, så er vel Jerusalem den hellige stad (Hebr. 12, 22). Noen sammenheng her til det jordiske  1000.årsriket? Og at "Guds rike" er det? Har du noen menig om det? Jeg bare undres.

Jeg er rimelig ute på flat mark når du spør om dette som kan være vanskelig, men Esek.17 har en gjennomgåelse av Jerusalem både som mor og datter (Også i Gal.4.) 

Jeg tror Jerusalem er flyttbar, også som historien viser, hvor byen Petra (klippebyen, av navnet Peter) er nevnt som Salem som er Jerusalem i gammel tid (Jos.18.28 - Sal 76,3) Hvis en leser Åp.20 og 21 etter hverandre ser det jo ut for at det nye Jerusalem stiger ned etter tusenårsriket og alle ting er blitt nye. 

Mer her: Mi 4,1 viser til Jes 2,2ff, Mi 7,12 
Datter Sion: Jes 62,11 

Jeg tenker at berget er en annen betegnelse for hjørnesteinen som skal legges i Jerusalem, 1.Pet.2.6f.som blir snublesteinen? Ellers er det fjellet Horeb som av Gud betegner som hellig grunn. 2 Mos 3,5 (v1 Guds fjell) - Matt.24.15.

http://classic.scriptures.lds.org/no/biblephotos/2


Svar
Kommentar #424

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13448 kommentarer

Mer åndelig manipulasjon?

Publisert 29 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Esek.17 har en gjennomgåelse av

Her skulle det stått 18, men det er vel blitt oppdaget? Ellers nevner jo Paulus Sinaifjellet i Gal.4.25.

Se 

The real Mount Sinai Found in Saudi Arabia

https://www.youtube.com/watch?v=24cLX3o56rk

Jabal al-Lawz

https://www.youtube.com/results?search_query=Jabal+al-Lawz+

Svar
Kommentar #425

Magnus Leirgulen

64 innlegg  3932 kommentarer

Takk for svar -

Publisert 29 dager siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

Moralsk underutviklet: Johannessen stempler "mirakelpredikantene" og de som vitner om helbredelse, som løgnere. Derfor.

Psykiske defekter: Du forutsetter at deres tilhørere lar seg lett suggerere. Derfor.

Johannessens premiss er at Gud ikke finnes, - derfor kan ikke guddommelige helbredelser skje, og derfor lyver predikantene.

Ditt premiss er litt vanskeligere å få øye på, - det er kanskje ikke noe annet enn en primitiv, kristen stammekrig?

for fem dager siden.  Har vert på reise en tid, og har ikke sett svaret ditt før nå. 

Are, jeg tror du er en ærlig sjel, slik mange andre kristne som kaster seg betingelsesløst inn i ekstremkarismatikkens gleder og nytelser. 

Men en kritisk ånd er ikke det samme som en ond ånd, langt derifra, Bibelen oppfordrer oss til nettopp dette å prøve (bedømme åndene), og  aldri kaste oss hodestups inn i allslags lærdoms vær og vind.

1  Løgnere:  Jeg tror egentlig ikke at alle mirakelpredikanter er bevisste løgnere.  Det er dette som gjør det ekstra vanskelig å dømme om.  Det jeg mener er at de blir lett selvsuggerert av sin egen suksess, og derfor kaster all selvkritikk over bord.                                                                                                                                                 Men det finnes beviser om løgn og bedrag:.  En amerikansk mirakelpredikant var kjent og idolisert på grunn av hans presise kunnskap og sykdomshistorie hos "tilfeldige" tilhørere, og kalte dem frem ved navn fra den store forsamlingen. Til slutt ble han avslørt med en liten radiopropp i øret, der han under talen mottok beskjeder fra, jeg mener det var hans egen kone, som hadde snakket med en del mennesker før møtet som ba om forbønn, og som hun da fikk de opplysninger om som trengtes.   

Han fikk "sparken" etter dette, men bare for en tid. Skulle ikke alle hans mirakelbrødre tatt kraftig avstand fra dette ?   Jeg husker ikke helt navnet hans men jeg mener det var noe med  Poppell - Popoff eller noe lignende.

Vi vet at placeboeffekten  kan være stor, og de helbredede er ikke løgnere, fordi de føler seg helbredet der og da og sier fra.  Jeg vet at Jesus helbreder også i dag, men har ikke erfaring med at han trenger åndemaning og suggesjon til dette

2. Psykiske defekter:   Å bli suggerert hører det normale mennesket til, mer eller mindre. Derfor er det et ansvar for hver enkelt å bruke litt rasjonell tankegang også, i ny og ne.  Jesus var rasjonell midt i sin åndelige utleggelse. Har ikke lest at  han noen gang pisket opp folkestemningen for å imponere på denne måten.

3. Johannessens premiss: Det har han selv svart på.  Jeg opplever ham som en ærlig og sannhetssøkende sjel, men som har opplevd kristendomsmiljøers mest forkvaklede fremferd. Jeg kan godt skjønne situasjonen, kan ikke du også det ?   Jeg opplever ikke  helt, at Johannessen, sammen med mange andre, har brent absolutt alle broer bak seg. Jeg vet ikke alt, men jeg tror nok jeg ville brent de samme broer.  Derfor vil jeg være blant de første til å hilse dem alle velkommen hjem, det er jeg overbevisst om at du også vil.

4. Mitt premiss ja:  I hvert fall ikke stammekriger, Så pass selvinnsikt håper jeg å ha.   Men det er ikke den verste karakteristikken jeg har fått.  En gang ble jeg beskylt for å være skjult ateist, fordi noen av VDs  velkjente ateister var enig med meg i et eller annet, og fikk braknapp fra dem  for det.                                                     Akk ja, det er av sine egne en skal ha det.

Ha en fin dag !

    


9 liker  
Svar
Kommentar #426

Oddbjørn Johannessen

171 innlegg  13321 kommentarer

Peter Popoff

Publisert 29 dager siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.

  Men det finnes beviser om løgn og bedrag:.  En amerikansk mirakelpredikant var kjent og idolisert på grunn av hans presise kunnskap og sykdomshistorie hos "tilfeldige" tilhørere, og kalte dem frem ved navn fra den store forsamlingen. Til slutt ble han avslørt med en liten radiopropp i øret, der han under talen mottok beskjeder fra, jeg mener det var hans egen kone, som hadde snakket med en del mennesker før møtet som ba om forbønn, og som hun da fikk de opplysninger om som trengtes.   

Han fikk "sparken" etter dette, men bare for en tid. Skulle ikke alle hans mirakelbrødre tatt kraftig avstand fra dette ?   Jeg husker ikke helt navnet hans men jeg mener det var noe med  Poppell - Popoff eller noe lignende.

Du tenker på den tyskfødte "mirakelpredikanten" Peter Popoff. Han ble avslørt av James Randi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Popoff

1 liker  
Svar
Kommentar #427

Oddbjørn Johannessen

171 innlegg  13321 kommentarer

"Peter Popoff exposed, Part 1"

Publisert 29 dager siden

Kanskje det kan være litt nyttig å minne om dette?

James Randi avslører Peter Popoff

--------

Men han kom tilbake...

2 liker  
Svar
Kommentar #428

Åge Kvangarsnes

6 innlegg  1410 kommentarer

Og

Publisert 29 dager siden

Esek. 17, 23 sier "På Israels høyeste fjell vil jeg plante det..."

"det" er en "kvist av den høyeste sederens topp" og "kvist" er Messias (fotnoten) , og "fra dens øverste kvist (Messias?) vil jeg bryte av et fint skudd, og jeg vil plante det på et høyt, høyt fjell (på Israels høyeste fjell? Kristus?)….og det skal skyte grener og bære frukt og bli til en herlig seder. Og alle slags fugler, alt som har vinger skal bo under det. I skyggen av dets grener skal det bo. Alle markens trær skal kjenne at jeg, Herren, har gjort et høyt tre lavt (Kristus?) og et lavt tre høyt (Kristus det også? Eller menigheten? Eller...?),  et friskt tre tørt (Israel?) og et tørt tre grønt (når hele Israel blir frelst?)."

"Fuglene, alt som har vinger" og "markens trær" alle troende? 

Og enda har jeg ikke nevnt henvisningene! Jeg stopper med dette. Puh!

1 liker  
Svar
Kommentar #429

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13448 kommentarer

Puh!?

Publisert 29 dager siden

Du blir nok bedre kjent i Bibelen når du tar for deg henvisningene... treet som du viser til begynner egentlig sin fortelling hos Dan.4.9f. som blir kalt "Beltsasar" som forklares i Dan.10.1 - Dan 4,12 viser til Esek 17,23Esek 31,6 Det du spør om svarer skriften på selv nær du har lest mange nok henvisninger.... Halve moroa består i å lete vet du... den som leter han finner! Leser du hele Esek.31 finner du ut hvem som er sedertreet.

Lykke til! 

Svar
Kommentar #430

Anne Jensen

36 innlegg  4939 kommentarer

Uffameg

Publisert 29 dager siden

Dette fokuset mediene har på penger, overfor predikanter som «bare» tjener til livets opphold. De syke, desperate menneskene som kjøper «varene», «sår» penger for å «høste» sitt mirakel, gjør det jo tross alt frivillig.

Har vi sett noe lignende her i landet i det siste?

Dette bekrefter bare igjen at «salvelse» og humbug er vanskelig å skille. 

2 liker  
Svar
Kommentar #431

Magnus Leirgulen

64 innlegg  3932 kommentarer

Publisert 29 dager siden

Takk for bekreftelsen, Oddbjørn.  Det er ikke bare nyttig, jeg tror det er nødvendig å minne om slike ting, til stadighet.  Det er utrolig hvor fort slikt blir glemt og begravet.  "Verden vil bedras"  heter et gammelt ordtak.  Men at mange "kristne vil bedras"  er vanskelig å forstå.

Jeg blir litt kvalm når jeg nå ser Popoff i aksjon igjen.

5 liker  
Svar
Kommentar #432

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13448 kommentarer

Ja, det kan være nyttig

Publisert 29 dager siden

Men hjelper det for slike som alltid biter på? Jeg er heldigvis immun mot slikt noe. Det også i god tro.

3 liker  
Svar
Kommentar #433

Karl Anders Holme

0 innlegg  18 kommentarer

Hjemme fra ferie

Publisert 20 dager siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Når det gjelder dødeoppvekkelser (jf. din nest siste kommentar), er det påfallende at faglig holdbar dokumentasjon alltid mangler.  For øvrig, som Frøland påpekte i en tidligere kommentar i tråden, er det også påfallende at disse mirakelpredikantene aldri rapporterer om amputerte armer og bein som vokser ut igjen.

Beklager sent svar men jeg har vært på ferie. Men jeg ringte Andrew Wommack minnistries. Wallshall England og snakket med forbederen og telefon opperatøren Helena. Hun tok i mot forespørselen på en vennlig måte. Noen dager senere ringte hun meg opp igjen en henvisning til denne linken. Det er ikke en dokumentasjon fra en lege eller liknende. Men det er en referanse til hendelsen, spol frem til 2.29 https ://www.awmi.net/video/tv/#/2018/week30/monday og en utlegning av en alternativ forståelse.

Du skrev: «Jeg vet at mange av dere, kanskje de fleste, ikke har sans for skrikhalser som skryter på seg dødeoppvekkelser, demonutdrivelser og spektakulære helbredelser av allehånde sykdommer på gigantiske friluftsmøter og vekkelsesmøter i store haller»

Dine påstander beskriver ikke sannheten om mirakuløse helbredelser.

Når jeg hører på dine argumenter. Tenker jeg Nihilisme. En kritikk av alt som kan erfares. På bakgrunn av modernistisk tenkning omkring kosmos. Siden «alt» kan krtiseres ender mann opp med  å ikke vite noen ting. Man tror ikke før man ser. Jeg opplever at dette fører til reduksjonisme i mange tilfeller. Så derfor henviser jeg til en mors øyenvitne observasjon av fenomenet jeg selv henviste til i et tidligere innlegg. Der Jamie Wommack sier noe om hva som skjedde. Du vill alltid fine kritikere av noe. Men jeg tror ikke alltid at det å lytte til den kritiske røsten fører frem til større foståelse av et fenomen. Derfor poster jeg linken her og ber deg spole frem til 1.10.29. i videoen. Der Wommack forteller sin historie. https://www.youtube.com/watch?v=gQOQhNIXkiE  Når det kommer til Bohnkes tilfelle så er det jo en parallell i bibelen.  Fortellingen om Lasarus. Johannes 11. 44 «Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: «Løs ham og la ham gå!»

På bakgrunn av at. Det allerede på begynnelsen av dette århundre skjedde en konflikt da den andre rektor på MF ble utnevnt.  Er det slik jeg har forstått det, kommet inn en tanke om rasjonalitet som gjør at man ikke «tror». Noe som gjør bibelen til et dokument som man kritiserer. Den Norske teologiske tradisjonen er derfor preget av dette. Og man hevder indirekte at Gud ikke har klar tale i sitt ord. Dette skjer fordi man hviler forståelsen på  «modernistisk forskining på tekst». Dette strider imidlertid mot bibelens egen selvoppfattelse: 2 tim 3.16. "Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, 17 så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning."

Blant annet familieterapi som fagområde har kommet dette «modernistike» til livs. Der man utforsker relasjoner frem for «det som subjektivt oppleves som vitenskapelige fakta». Man erkjenner at fenomenet her en særstilling. - også når evidens bassert viten settes opp mot de mellomenneskelige erfaringene. Fordi mangfoldet i kontekst er så stort og fordi det handler om relasjon. Jesus sa  Matt 28. 20 b. «Se jeg er med dere alle dager, inn til verdens ende»-En relasjon. Han er nå som han var da. Både for Marta og Maria men også for Lasarus. Dersom man ser på bibelen som historisk kilde er den uovertruffen.  Det er det ingen uenighet om. Når det derimot kommer til nihilismen. Har den dårligere kår nå en for ca. 10 år siden da Ricard Dawkins. Regjerte i medias søkelys. Nå har vi Jordan B. Peterson. Han snakker blant annet om arketyper og religioner som viktige. Og som gjennom evolusjon er brakt frem som narativer som sikrer menneskeheten gjennom moral. Jeg har ikke hørt at han tror på underet. Men han tror på religionen. Det gir dermed bedre klima for å argumentere på en religiøs plattform . en det gjorde bare for 5 år siden. Han identifiserer også nihilismen som konstruert moderne ideologi. Han kaller det neo Marxisme og fører det tilbake til filosofer som, Jacques Derrida og Michel Foucault.  var med på å lansere på begynnelsen av 90 tallet. ,. Det er derfor vanskelig å innta din posisjon på et grunnlag da dine "sannheter"risikerer og fremstå som nihilistiske. Samtidig som du står i fare for å oppfattes som at du lefler med neomarxisme. Noe som for de fleste av oss er noe vi ikke ønsker. Da er det bedre og hevde at en praktiker som Rheinart Bonnke eller Kolenda, vekker folk opp fra de døde. fordi det blir sagt, av mennesker som viser engasjement og kjærlighet, Siden dette rett og slett gir bedre historisk kredibilitet.

Det får meg til å tenke hva, er hva, hvem har rett til å bruke mennesker for å hevde sin religiøse oppfatning som til sist er en oppfatning om kosmos. Uten selv og bidra med et alternativt syn på disse erfaringene. Uten å ty til nedlatende og forflatende begrep som «Demagogi og "åndelig" manipulasjon."


2 liker  
Svar
Kommentar #434

Oddbjørn Johannessen

171 innlegg  13321 kommentarer

Andrew Wommack

Publisert 20 dager siden
Karl Anders Holme. Gå til den siterte teksten.

Du skrev: «Jeg vet at mange av dere, kanskje de fleste, ikke har sans for skrikhalser som skryter på seg dødeoppvekkelser, demonutdrivelser og spektakulære helbredelser av allehånde sykdommer på gigantiske friluftsmøter og vekkelsesmøter i store haller»

Dine påstander beskriver ikke sannheten om mirakuløse helbredelser.

Når jeg hører på dine argumenter. Tenker jeg Nihilisme. En kritikk av alt som kan erfares.

Du påstår altså at den som ikke tar guddommelige mirakler for god fisk, er nihilist.  Dette er jo det reneste vrøvl.

Når det gjelder Andrew Wommack, som du forsvarer (og som i disse dager besøker sommerkonferansen til Filadelfia, Kristiansand), så er han en høyst kontroversiell "mirakelpredikant").

Avisen Colorado Springs Independent, som dekker det området der han har sitt "Ministry", har hatt en rekke oppslag om ham.  I et av dem kan man bl.a. lese dette:

Wommack, who refused an interview for this story, has written several books and hundreds of messages available on his website that interpret Bible verses. In those missives, he preaches that "homosexuals ... aren't moral people" and that the Gospel renders psychology unnecessary. He says that years ago when he and his wife were en route to a religious conference and their car ran out of gas, he prayed over the car and drove it for a week. More amazing: He raised someone from the dead in a tiny southeastern Colorado town in the 1970s. (See "Wommack's pathway to prominence," for more on his personal history.)

Lenke til oppslaget:

Mixed blessings

Vi snakker altså om en predikant som bl.a. hevder å ha vekket et dødt menneske til live - og som i et tilfelle der bilen hans gikk tom for bensin, ba til Gud, og kjørte deretter ei hel uke på tom tank (eller var det Gud som fylte bensin på den)?

Dette (og flere oppslag i samme avis) omtaler dessuten grundig hvordan virksomheten hans er styrt av penger.

Hans syn på homofile er en sak for seg selv.  Han har også virket en del i Uganda - og har støttet Ugandas lov mot homofili (som er en av de mest horrible i verden).

4 liker  
Svar
Kommentar #435

Levi Fragell

91 innlegg  1147 kommentarer

Nok en skam for pinsemenigheten

Publisert 20 dager siden

Dessverre er en av de mest «vellykkede» og best utstyrte pinsemenighetene i Norge - Filadelfia i Kristiandand - en markert reprsentant for den karismatiske variant som også preger Visjon Norge og flere etablissementer som nå skaper forferdelse og demonstrasjoner også blant kristne. At vi i sommer skulle få enda en dødeoppvekker i kystbeltets stevner ser imidlertid ut til å ha gått både fritenkere og humanister forbi  - i presse såvel som den øvrige debatt. Takk til Oddbjørn Johannessen som på kvalifisert og balansert vis engasjerer seg på anstendighetens vegne.

2 liker  
Svar
Kommentar #436

Are Karlsen

9 innlegg  4112 kommentarer

Publisert 20 dager siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Du påstår altså at den som ikke tar guddommelige mirakler for god fisk, er nihilist.  Dette er jo det reneste vrøvl.

Du siterer ham, og så gjengir du ham vrangt. Han sier:

"Når jeg hører på dine argumenter. Tenker jeg Nihilisme."

Helt eksemplarisk angriper han dine argumenter. Han påstår ikke at man må være nihilist for å avvise guddommelige mirakler, men at den form for argumentasjon som du fører, assosierer han med nihilisme.

Karismatikk + filosofi, - en uvanlig, men interessant kombinasjon.

1 liker  
Svar
Kommentar #437

Erlend Torp

1 innlegg  180 kommentarer

Publisert 20 dager siden

Mange mennesker tror ikke at Jesus noen gang kommer tilbake. Noen holder endog narr av de som venter på Jesu gjenkomst. Til og med i kirken er det få som ser mot himmelen. Det har jo nesten gått to tusen år siden Jesus vandret på jorden. Mange i kirken har helt glemt dette om at Gud er tålmodig, og at han ikke vil at noen skal gå fortapt. De husker ikke riktig lenger på å fortelle andre om de gode nyhetene. Og de advarer heller ikke om at konsekvensene av å forkaste Guds nåde er evig atskillelse og straff. Dessverre kan det se ut som om mange kirker har blitt mer opptatt av seg selv. De har flotte bygg — lyd og lys — programmer og visjoner. Men det enkle budskapet om å se på korset, forsake seg selv, og spre det hele og fulle evangeliet om Jesus Kristus, det har rent blitt borte i alt det som glimrer. Men det er nettopp det å forkynne som kirken er kalt til å gjøre. Ikke å forkynne et budskap om livet her og nå: Ikke om hvordan du kan få et bedre liv, kjenne på gode følelser, jage mirakler og visdom, eller om hvordan du kan forandre verden. Nei, budskapet er: "Kapituler ved korset. Gjør det i dag. Hør Guds Ord som er gitt oss elendige syndere, og ta imot frelse i Jesu Kristi navn."

 

Jeg har ikke lest alt du har skrevet, Levi, men jeg tror mye av kritikken din står. Det er mange mennesker som vil andre ondt. Atter andre mente kanskje å gjøre det gode, men i sin iver endte de opp som tyranner. Bibelen skriver om det. Et gjennomgående tema i Skriften er jo nettopp dette om at kun en liten rest blir frelst ut; om det så er Noah sine dager, Sodoma eller de siste tider. For; de fleste mennesker vil ikke følge Jesus Kristus. De vil heller ha opplevelser, visdom og mirakler.

Og nå vet jeg at mange her på tråden ikke tror at det som står i Bibelen er sant, eller i alle tilfeller ikke holder denne boken for Sannheten. Dere rister kanskje litt på hodet, eller smiler overbærende over denne stakkars fundamentalisten som har totalt misforstått debattens edle kunst. "Dagens preken," tenker dere kanskje. Men, gitt at mine føtter står plantet på fjell. Ja, gitt at denne fundamentalisten har rett: Gir det ikke da mening om Satan - ved hjelp av alle mulige midler - forsøker å kopiere og forvrenge det som er av Gud? Gir det ikke da mening om Satan forsøker å villede mennesker slik at de ikke lenger peker på Jesus Kristus? Ville de ikke vært rart om Satan tenkte; "De der kristne, de kan få holde på for seg selv; min jobb er hos dem som stjeler og slår, hos drukkenbolter og horkarer. Ja, de kristne kan noen andre ta seg av." 

Nei, selvfølgelig forsøker Satan å forville mennesker. Alle mennesker. Også - og kanskje helst - de som er innenfor det som kalles menighet og kirke. For Satan ønsker ikke at noen skal lære sannheten å kjenne. Han vil ikke at vi skal se på Jesus.

Den gode nyheten er at Jesus Kristus vant over Satan på Golgata. "Meg er gitt all makt i Himmel og på jord," sier Jesus. Og en dag kommer Jesus for å gjøre en ende på all løgn og alt det onde. Da står det at Satan blir kastet i ildsjøen. Det er dit han skal, og i mellomtiden forsøker han å få med seg så mange som mulig. Det er i sannhet et stort alvor, for hvor lett er det ikke å la seg blinde? Det er derfor vi trenger å ta imot Guds frelse. Vi trenger øyne som kan se, og føtter som kan få stå på faste fjell. Det er ikke vårt eget verk, og heller ikke vår egen visdom. Det er Guds gave for oss som tror. Tenk, alle som tror kan komme til Ham! Ja, Jesus frir oss ut av alle farer. "Jesus," kan vi si. "Hjelp meg å ikke gå meg vill."

2 liker  
Svar
Kommentar #438

Karl Anders Holme

0 innlegg  18 kommentarer

Historisk

Publisert 20 dager siden

Takk for tilbakemelding. Morsomt hvordan du forsøker å sette Filadelfia i et dårlig lys. På samme måte som du forsøkte og sette Ole Paus i et dårlig lys da han valgte. Å synge under årets Oase stevne. Han sa noe sånn som: Man forteller ikke en 71 år gammel mann hvor han kan spille. Under konserten. Med referanse til din kommentar. Jeg tenker det er litt i tråd med den ideologien du representerer. Det hadde vært interessant å høre hvordan du. Så på det "nye" paradigmet. som Jordan B Peterson introduserer. Det må vel. Være noe i nærheten av avstemning i humanismens hus for å sjekke ut. hvem som har rett om religion er en God ting jf. JB Pederson eller om det er en dårlig ting. Jf. Richard Dawkins. Slik at dere kan få avgjort hva som skal være sant de neste månedene. Jeg mener meg å ha en dokumentasjon, på 2000 år der oppstandelse fra de døde er helt alminnelig. og noe som har vært et bærende fundament for hele den vestlige sivilisasjon siden tidenes morgen. Oppvekkelse fra de døde er ikke mer spektakulært en troen på en skaper. At Gud av og til går inn å ordner med sine egne regler er langt i fra overraskende.  Noen har kanskje bedt "La ditt rike komme" hva vet jeg?

1 liker  
Svar
Kommentar #439

Roger Christensen

4 innlegg  615 kommentarer

Publisert 20 dager siden
Karl Anders Holme. Gå til den siterte teksten.
Det må vel. Være noe i nærheten av avstemning i humanismens hus for å sjekke ut. hvem som har rett om religion er en God ting jf. JB Pederson eller om det er en dårlig ting. Jf. Richard Dawkins.

Ingen av de to herrene har noen profetisk status innen humanismen (selv om Dawkins har sine tilhengere) så det behøver du ikke bekymre deg for. 

Tema for tråden var uansett ikke om religion i sin alminnelighet var skadelig, det handler om noen avarter.

4 liker  
Svar
Kommentar #440

Roger Christensen

4 innlegg  615 kommentarer

Publisert 20 dager siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Karismatikk + filosofi, - en uvanlig, men interessant kombinasjon.

Det må i så fall være som i det kinesiske ordtaket om at det er en forbannelse å leve i interessante tider. Det ser ut som filosofien dessverre har store nok identitetsproblemer som det er, karismatikk gjør det neppe bedre.

2 liker  
Svar
Kommentar #441

Karl Anders Holme

0 innlegg  18 kommentarer

jeg snakker om idiot hierarkiene som du konstruerer

Publisert 20 dager siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Du påstår altså at den som ikke tar guddommelige mirakler for god fisk, er nihilist.  Dette er jo det reneste vrøvl.

Takk for svar: Du skrev: "Du påstår altså at den som ikke tar guddommelige mirakler for god fisk, er nihilist.  Dette er jo det reneste vrøvl. "

Jeg tror du missforstår meg her. Jeg forsøker å avdekke dine motiver da jeg allerede i en tidligere kommentar har antydet at du faller for eget grep dersom du ikke kan komme opp med noe annet en. Trusler og nihilistiske oppservasjon av dine medmennesker. Slik jeg hører din argumentasjon. Så oppererer du i et dummhetshirarki. Du har de dumme men snille. De norske kristne. (Her bruker du ordet Kjære) Så har du et nytt nivå det er 21 milioner dumme Afrikanere som tror de har møtt Jesus Og så har du de onde. Det er mirakelpredikantene. Jeg tror du tar feil. På alle disse punktene. Ved å stadig bygge opp denne type argumentasjon rundt egen fortreffelige dømmekraft. Tror jeg du faller for eget grep. Du må huske at verdidebatt også er en scene. Og tenk vist VG vil referere dette.  (jf. Fragels komentar tidligere) vi snakker fort om flere hundre tillskuere.  Forøvrig så tror jeg ikke du er den eneste i verden som ikke tror. Men som løser problemene sine ved hjelp av andre ideologier. Jeg skulle ønsker at du en dag fikk et møte med den oppstandne Jesus Kristus. Og at du kunne høste fruktene av å lese og tro hans ord, bibelen. Og erfare hva det vil si å møte Den Hellige Ånd.  

1 liker  
Svar
Kommentar #442

Oddbjørn Johannessen

171 innlegg  13321 kommentarer

Mine motiver

Publisert 19 dager siden
Karl Anders Holme. Gå til den siterte teksten.
Jeg forsøker å avdekke dine motiver da jeg allerede i en tidligere kommentar har antydet at du faller for eget grep dersom du ikke kan komme opp med noe annet en. Trusler og nihilistiske oppservasjon av dine medmennesker.

Jeg skrev allerede i min kommentar #20 at mitt motiv ikke er å angripe kristendommen som sådan.  Legg merke til at det er flere kristne av ulikt slag som støtter mitt anliggende i denne tråden.

Teologoprofessor Øyvind Norderval oppsummerer ganske presist i kommentar #1 hvorfor denne mirakelforkynnelsen bør kritiseres skarpt:

Oddbjørn Johannessen støttes uforbeholdent  i oppgjøret mot dette kristelige jukset. Som prest har jeg sett så mange såre konsekvenser av slike kvakksalveres virksomhet.

3 liker  
Svar
Kommentar #443

Karl Anders Holme

0 innlegg  18 kommentarer

Ok

Publisert 19 dager siden

Du skrev: "mitt motiv ikke er å angripe kristendommen som sådan". 

Sjekk denne: Dette er det jeg opplever som kristendom som sådan: https://www.awmi.net/video/healing/hannah/

Svar
Kommentar #444

Oddbjørn Johannessen

171 innlegg  13321 kommentarer

Javel

Publisert 18 dager siden
Karl Anders Holme. Gå til den siterte teksten.
Sjekk denne: Dette er det jeg opplever som kristendom som sådan: https://www.awmi.net/video/healing/hannah/

Det er ditt valg, men dermed har det ingen hensikt at vi to diskuterer videre her.

1 liker  
Svar
Kommentar #445

Karl Anders Holme

0 innlegg  18 kommentarer

Ortodoksi

Publisert 18 dager siden

Jeg mener å ha skriften på min side.  og tradisjonen. Så vist det er den type kristne du ønsker å snakke med som ikke tror på skriften. Så er det en grei oppklaring. 

Når da dine forsøk er høyst spekulative og det noen vil kalle manipulerende så syns jeg det skal påtales. Jeg opplever at dem du angriper, kan forståes i et positivt og samfunnsbyggende lys.  Dersom man vill at demokratiet skal bidra til å  fremme personlig integritet og autonomi.  Hilser deg med Mark. 16.15-18

Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alt som Gud har skapt! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt. 17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.» 

Svar
Kommentar #446

Gjermund Frøland

10 innlegg  6393 kommentarer

Ord fra en fortapt sjel

Publisert 18 dager siden
Karl Anders Holme. Gå til den siterte teksten.
Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alt som Gud har skapt! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt. 17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.» 

Skal vi ta det siterte bibelordet på alvor, er det ingen som tror.

Ta en titt ut i den virkelige verden og sammenhold det med hva Bibelen sier.

Ingen følger Bibelens oppskrift på hva en troende skal gjøre- bortsett fra en håndfull skrikhalser som gjør undere blant 21 millioner navnløse afrikanere.

3 liker  
Svar
Kommentar #447

Karl Anders Holme

0 innlegg  18 kommentarer

Publisert 18 dager siden

Av hensyn til trådstarter ønske om  ikke videre kommunikasjon vil jeg foreløpig avstår fra å kommentere videre på denne tråden.

Svar
Kommentar #448

Marianne Solli

16 innlegg  1443 kommentarer

Kanskje litt troende?

Publisert 17 dager siden

Vet ikke helt hvor fortapt jeg er, men jeg er døpt, men tror ikke jeg trodde noe da, for jeg husker det ikke. Jeg taler i alle fall nye tungemål (for meg), for jeg har tapt to av mine språk på grunn av fornorskningspolitikken, men sist jeg hadde føling med en slange (huggorm) fikk jeg store reaksjoner, så jeg har nok ikke den rette troen. Beinet mitt hovnet til dobbel størrelse og pulsen var faretruende høy. Jeg fikk en slags gift, men de kalte det motgift, så det virket; jeg klarte meg da også. Og ånden etter kattene mine lever fortsatt i huset mitt, men jeg har ikke funnet noen metode til å drive dem ut og vet ikke helt om jeg vil det heller.

1 liker  
Svar
Kommentar #449

Oddbjørn Johannessen

171 innlegg  13321 kommentarer

Kort sluttkommentar til Holme

Publisert 17 dager siden
Karl Anders Holme. Gå til den siterte teksten.
Av hensyn til trådstarter ønske om  ikke videre kommunikasjon vil jeg foreløpig avstår fra å kommentere videre på denne tråden.

De versene du i #445 siterer fra Markusevangeliet (og som du kaller "ortodoksi"), er ikke med i de eldste tekstoverleveringene - og regnes dermed som et senere tillegg (gjelder Mark. 16, 9-20).  De finnes heller ikke hos de andre evangelistene.

Men du kan jo ta deg en tur ut i skogen, fange en hoggorm med hendene og se hva som skjer.

3 liker  
Svar
Kommentar #450

Ragnhild Kimo

8 innlegg  2028 kommentarer

Men mange led martyrdøden

Publisert 15 dager siden
Karl Anders Holme. Gå til den siterte teksten.
Og disse tegnene skal følge dem som tror

Jeg tror jo på det som Jesus har sagt. Det vil si, det disiplene fortalte at han hadde sagt.

Han lovet å være med dem alle dager, de som dro ut med evangeliet.

Men sa Jesus noen gang at alle som ble bedt for skulle bli helbredet, eller stå opp fra de døde? Hva med alle martyrer?

Flere av de navngitte predikantene i tråden sier at Gud ikke vil at noen skal være syke, at alle som tror kan helbrede, og at alle kan bli helbredet. 

Er det sant da? Hvor står det?

Jeg leser og ser at det er forkynnelsen som her er feil. Derfor reagerer mange millioner troende kristne. 

Vi reagerer på løfter som ikke har sitt grunnlag i Jesu ord. Løfter som helt tydelig ikke innfris. Vi har sett, som flere her har skrevet, (f.eks.) at mennesker blir dratt opp av rullestol og kommandert til å gå, men som har blir lempet tilbake uten at noe har skjedd. 

Vi er mange som har møtt, eller hatt kontakt med mennesker som er dypt ulykkelige, og føler seg anklaget for at de selv ikke har sterk nok tro. 

Jeg mener ikke at alt disse predikanter forkynner er vrangt!

Men jeg tror at de bruker under/mirakler som trekkplaster. 

Andrew Womack svarer på spørsmål om hvorfor ikke alle blir helbredet, og sier at disse må få et annet syn på helbredelse. «Det er noe i hodet, jeg vet ikke hva, men det er ikke Gud» Her blir det vel noe vrangt i alt det rette?

Han legger rett og slett skylden på pasienten! Han sier også at man ikke skal be om helbredelse, eller bli bedt for, men ta imot en helbredelse som ligger ferdig.

Både min mor og min mann døde av kreft, alt for tidlig synes jeg. De var troende og ble bedt for. Men de tok altså ikke imot helbredelsen? Fordi vi ba i Jesu navn isteden for å kreve?

Det var ikke helbredelser og oppvekkelse fra døde som var det mest fremtredende i Jesu’ og apostlenes forkynnelse. (Under skulle følge! Av og til være en bekreftelse kanskje, og til Guds ære. Ikke for at mennesker skulle få et æret navn!)

Hovedbudskapet var frelse fra evig død. 

At Gud av kjærlighet sendte sin sønn til soning for menneskenes synd. 

Vi skulle elske vår neste, og være som samaritanen som sørget for pleie til den som var skadet. 

Vi skulle vende om fra ugudelig liv og følge Jesus.

Vi skulle elske hverandre slik Jesus elsket oss. Bergprekenen er også en del av Jesu forkynnelse. 

Det samme er Jesu yppersteprestlige bønn. Han ville at alle skulle være ett med Ham selv og Faderen.

Da Jesus sendte disiplene ut med evangeliet fikk de løfte om tegn som skulle følge dem, og løfte om spesiell beskyttelse. Det kan også mange vitne om at de har hatt. 

Men de gikk ut i verden, de ble forfulgt, og noen led martyrdøden.

Allikevel har troende kristne fortsatt å forkynne. De har opplevd Guds nærvær og hjelp og trøst. Og tegnene har fulgt dem, men det største underet har vært frelsesvisshet og troen på evig liv sammen med Jesus.

Og disse følgende ord av Jesus tror jeg vi skal få erfare når vi lar Ham være vår Herre og Mester.

Joh. 14:27 «Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir.» Den freden kan erfares også under sykdom og død!

Mvh og bønn for alle. Ragnhild.

4 liker  
Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Anders Ekström kommenterte på
Bortrykkelsen
14 minutter siden / 1855 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Slutt opp om KrF!
44 minutter siden / 233 visninger
Kjell G. Kristensen kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
rundt 1 time siden / 1217 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
rundt 1 time siden / 1217 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Slutt opp om KrF!
rundt 1 time siden / 233 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
rundt 1 time siden / 1217 visninger
Magne Kongshaug kommenterte på
Kampen mot polarisering: et gode?
rundt 2 timer siden / 54 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
rundt 2 timer siden / 1217 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Har Guds rike kommet?
rundt 2 timer siden / 707 visninger
Robin Tande kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
rundt 3 timer siden / 1217 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Imran khan gir inspirasjon, motivasjon og håp til en hel nasjon!
rundt 3 timer siden / 185 visninger
Sondre Bjørdal kommenterte på
Forhåndsmoderering
rundt 4 timer siden / 3366 visninger
Les flere