Anne-Marith Rasmussen

3

Er kampen over?

Kirka var til stede under Oslo Pride, og Oslos biskop fikk Homofrydprisen. I takketalen nevnte hun ikke at kirka fortsatt diskriminerer skeive, det hørtes ut som kampen er vunnet og diskrimineringen er historie. Det stemmer ikke. Hvordan vil biskopen jobbe for å gjøre kirka fri for homofobi? Innlegget sto på trykk i Vårt Land lørdag 7. juli.

Publisert: 9. jul 2018 / 943 visninger.

Jeg har akkurat vært med på ei uke med fest og feiring av mangfold i hovedstaden gjennom Oslo Pride.  Kirka var som vanlig hjertelig til stede med bod i Pride Park og en stor seksjon i paraden. På Pride House var det en spennende kirkekaffe søndag, der biskop Kari Veiteberg samtalte blant annet med stifteren av Åpen Kirkegruppe. Veiteberg ble også tildelt årets Homofrydpris fordi hun praktiserer nestekjærlighet og radikal medmenneskelighet – til stor begeistring i Pride Park.


For meg som har kjent på kroppen at det å være skeiv kan være vanskelig i kristelig sammenheng, er det direkte helende at kirka på en så selvsagt måte er en del av prideuka.

Det som overrasker meg – og skuffer meg – er at biskopen ikke på noe tidspunkt nevner at kampen for skeives plass i kirka ikke er over. Biskopen var både i samtalen på Pride House og i takketalen for homofrydprisen opptatt av at skeive ikke alltid har følt seg hjemme i kirka, men omtalte dette som historie.  Hun ble ikke utfordret på denne versjonen av virkeligheten. Det heter ikke lengre «kirka og skeive», sa biskopen, det heter bare «kirka», fordi skeive også er kirka. Biskopen understreka derfor kirkas økumenisk ansvar, siden det i andre kirkesamfunn både her i Norge og i andre deler av verden, fremdeles praktiseres diskriminering av homofile. Dette fikk det til å høres ut som om kampen var ferdigkjempa og vunnet i vår egen kirke.

Men vår egen kirke er fremdeles er et fristed for homofobe, siden kirkelig ansatte har mulighet til å mene og forkynne at homofili er synd, og kan reservere seg mot å vie likekjønna par.
Jeg bor i Harstad, og her er jeg kjent med at flere av prestene ikke vil vie sånne som meg. Slik er det i mange menigheter. Prester har full mulighet til å forkynne at homofilt samliv er synd, både i gudstjenester og i konfirmasjonsundervisningen.  Så kirka for meg er ikke bare «Kirken på Pride», den er også diskriminerende. I møte med kirka kan ikke vi skeive alltid føle oss trygge.

Hvordan jobber Åpen kirkegruppe, Åpen Folkekirke, og biskopen i Oslo for å gjøre vår egen kirke fri for homofobi? Jeg håper ikke kampen regnes for vunnet før den faktisk er det.

Bli med i debatten!

Direkte kommentering er avviklet. Du har mulighet til å svare på innlegg ved å skrive et selvstendig debattinnlegg.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Dan Lyngmyr

177 innlegg  1189 kommentarer

Publisert 5 måneder siden
Anne-Marith Rasmussen. Gå til den siterte teksten.
Kirka var til stede under Oslo Pride, og Oslos biskop fikk Homofrydprisen. I takketalen nevnte hun ikke at kirka fortsatt diskriminerer skeive, det hørtes ut som kampen er vunnet og diskrimineringen er historie. Det stemmer ikke. Hvordan vil biskopen jobbe for å gjøre kirka fri for homofobi? Innlegget sto på trykk i Vårt Land lørdag 7. juli.

Jeg tror nok det vil være korrekt å si at det alltid vil være mennesker som vil fremholde tradisjonell samlivsetikk, og for såvidt særdeles velbegrunnet både i et historisk og teologisk perspektiv - etter mitt skjønn. For mange av dem vil likekjønnet samliv være identisk med et liv i valgt synd.  

Samtidig har jeg strengt tatt nok med mitt eget liv og mine egne livsvalg , og ønsker grunnleggende etthvert menneske et best mulig liv.

Derfor er også moralske kompass, slik bibelens samlivsetikk er, både et gode og  krevende å forholde seg til. Spesielt krevende i dialog med mennesker som hevder nye innsikter, og derfor velsigner likekjønnet samliv, mens jeg drister meg til å kalle det samme for synd.

Så spørsmålet er om dette, dvs min holdning, bare dreier seg om den vanlige menneskelige "vrienskapen", den nærmest ubendige trangen vi alle mer eller mindre har til å kategorisere alle andre, og må vel innrømme at jeg sansynligvis er like lite "fri" fra dette som de fleste andre. 

Men, de nye innsiktene, de som målbæres av dem som nå både tillater og fremmer likejønnet samliv, også i kirkelig sammenheng - er vurdert mot bibelens klare anvsninger for samliv og jeg har ikke klart å finne at disse har legitimitet.

Så enkelt og så vrient.

Som avholdsmann , ja så kjedelig er jeg, har jeg alikevel det privilegium å elske alle som drkker alkohol. På samme måte også med etthvert annet menneske uansett legning eller annen type kategori. 

Det er neppe noen trøst for deg , ettersom jeg kaller likekjønnet samliv for synd, foreløpig i likhet med brorparten av verdens kirkesamfunn, men jeg ville gjerne gi mitt eget liv om det kunne redde et annet - uansett tro eller legning - fordi vi alle er mennesker

5 liker  
Kommentar #2

Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad

35 innlegg  570 kommentarer

To syn, eller kun ett i praksis?

Publisert 5 måneder siden
Anne-Marith Rasmussen. Gå til den siterte teksten.
Men vår egen kirke er fremdeles er et fristed for homofobe, siden kirkelig ansatte har mulighet til å mene og forkynne at homofili er synd, og kan reservere seg mot å vie likekjønna par.

Et kjernepunkt på Kirkemøtet er at det ble vedtatt at kirken har to syn.  Da må ikke de med det historisk tradisjonelle synet bli diskriminert, slik din uttalelse kan tolkes som. Mange var bekymret for at det ville bli vanskelig i praksis.

4 liker  
Kommentar #3

Daniel Krussand

10 innlegg  2003 kommentarer

Publisert 5 måneder siden
Anne-Marith Rasmussen. Gå til den siterte teksten.
Jeg håper ikke kampen regnes for vunnet før den faktisk er det.

Det er klart, Kirken kan ikke tale med to stemmer.  Om Gud synes at homofil og lesbisk sex er godt og bra, må alle i kirken velsigne det.  Vår tale skal være ja, ja eller nei, nei.  

2 liker  
Kommentar #4

Anne-Marith Rasmussen

3 innlegg  1 kommentarer

To syn

Publisert 5 måneder siden

Hei og takk for svar. Jeg er kun et vanlig kirkemedlem, som ikke har vært med på å vedta at kirka skal ha ha to syn i dette spørsmålet. Når biskopen i Oslo (og andre såkalte liberale i kirka) synes å ta diskrimineringa som har vært av homofile i kirka i tidligere tider på det største alvor, må de også anerkjenne den diskrimineringa som fremdeles foregår i kirkelige kretser. Kanskje synes de av vi skeive bør tåle at kirka har to syn, og at vi ikke bør klage nå som vi faktisk kan gifte oss i kirka. Mitt anliggende er å påpeke at kirka fremdeles ikke oppleves som et trygt sted, og at jeg ønsker å vite om biskopen i Oslo - og andre liberale krefter - jobber for å gjøre kirka fri for homofobi, eller om de mener at de er i mål slik situasjonen er i dag. 

Kommentar #5

Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad

35 innlegg  570 kommentarer

I tråd med bibelen og de metafysiske grunnlagsbildene?

Publisert 5 måneder siden
Anne-Marith Rasmussen. Gå til den siterte teksten.
Mitt anliggende er å påpeke at kirka fremdeles ikke oppleves som et trygt sted, og at jeg ønsker å vite om biskopen i Oslo - og andre liberale krefter - jobber for å gjøre kirka fri for homofobi, eller om de mener at de er i mål slik situasjonen er i dag.

Personlig ville jeg nok ønsket at kirken hadde sendt saken tilbake til staten for sekulære vielser.  Jeg tenker at Bibelen er klar på at det biologisk topolare ektskap med natulig forplantning er det originale.  Ikke til forkleinelse for individer som erfarer seg skeive, men som den grunnleggende normgivende naturlige del av det vi ser i skaperverket.
Og at samfunnet dog tar ansvar for tilretteleggelse for andre ordninger - men samtidig jobber med industriell påvirkning av jordens biologiske habitat. Man vet at kjemiske stoffer påvirker både enkle organismer og oppover i næringskjeden opp til mennesket.

Det hadde vært bedre for alle om man hadde løst det slik - sekulært med partnerskap, og at folk kunne leve med friheten til å ta sine valg innfor Gud selv  i frihet og ansvar, men at bionormen fra Guds hånd likevel var anerkjent som det optimalt grunnleggende.
Som sagt - statens sekulære samfunnsansvar, ikke primært individer. Selv om i noen tilfeller at mennesker kan gjøre frivillige valg langs f.eks det bifile potensiale.

Samtidig mener jeg at alle selvfølgelig er elsket av Gud og respektable i kraft av sitt menneskeverd; uavhengig av vilkår i unnfangelse eller livet.  Alt som er skapt, er omfattet av Guds kjærlighet og omsorg.
Jeg tror dog at samfunnet burde forholde seg primært til grunnormene som normalitet, og det øvrige som variasjoner som f.eks ikke bør opplæres unger til fra barnehagealder.  - Fordi hjernen og følelsene også i stor grad er nevroplastisk formbare og dermed også kan velges. Som samfunn vil sannsynlig flere få sjelekvaler mht kjønnsidentitet og må gjennomgå turbulens som kanskje ikke ville vært nødvendig. Legemiddelindustrien f.eks, har også et medansvar for samfunnsutviklingen.
Fra min side handler det ikke om fordømmelse av andres valg. Jeg tenker det er opp til hver og én å velge sitt liv, og alle kan spørre Gud om veiledning for sitt eget liv.

3 liker  
Kommentar #6

Martin Sandstad

20 innlegg  732 kommentarer

Publisert 5 måneder siden

Det kan godt hende du føler deg utrygg nå. Men for å være ærlig tror jeg ikke du har mye å frykte. Det er mange liberale krefter virker det. Både biskopen, men også mange politikere som er veldig liberale engasjerer seg i kirka. Trine skei granse og trond giske mm.

3 liker  
Kommentar #7

Martin Sandstad

20 innlegg  732 kommentarer

Publisert 5 måneder siden

Jeg vurderer faktisk å bli homofil bare for å få hjelp. Det virker som man må gjøre noe slikt for å få oppmerksomhet i dette landet. Det er flere andre grupper som sliter! f.eks unge menn.

1 liker  
Kommentar #8

Daniel Krussand

10 innlegg  2003 kommentarer

Publisert 5 måneder siden
Anne-Marith Rasmussen. Gå til den siterte teksten.
det hørtes ut som kampen er vunnet og diskrimineringen er historie. Det stemmer ikke. Hvordan vil biskopen jobbe for å gjøre kirka fri for homofobi?

Helt klart, alle homofobe må ut av kirken.  Alle kristne som mener at det er et dårlig valg å finne en kjæreste av samme kjønn, bør finne menigheter som tror Bibelen er sann.

Når nå Åpen Folkekirke er sjef i Kirken, burde det være enkelt å få til.

Jeg kan godt forstå at du fortsatt ikke opplever Kirken som et trygt sted for deg.


1 liker  

Siste innlegg

En iboende verdighet
av
Erik Lunde
21 minutter siden / 13 visninger
Kanossagang på NRK
av
Hanne Linn Skogvang
21 minutter siden / 13 visninger
Bygger på menighetene
av
Andreas Aarflot
21 minutter siden / 12 visninger
Styrking av fødselspengar no!
av
Aina Alfredsen Førde
21 minutter siden / 54 visninger
Voksen og ledig
av
Nils-Petter Enstad
21 minutter siden / 12 visninger
Å sjå fortida med to augo
av
Johannes Morken
21 minutter siden / 12 visninger
Med GPS i lomma
av
Ane Bamle Tjellaug
rundt 1 time siden / 18 visninger
Advent i praksis
av
Sigmund Svarstad
rundt 17 timer siden / 118 visninger
Vårt Land avvikler kommentering av innlegg
av
Alf Gjøsund
rundt 18 timer siden / 1768 visninger
Sakens kjerne er at vi spiser altfor mye kjøtt
av
Arne Borge
rundt 21 timer siden / 831 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
2 måneder siden / 76877 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
nesten 2 år siden / 43257 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
10 måneder siden / 34706 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
7 måneder siden / 27682 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
9 måneder siden / 22358 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
4 måneder siden / 22103 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
10 måneder siden / 19976 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
3 måneder siden / 18960 visninger

Lesetips

En iboende verdighet
av
Erik Lunde
21 minutter siden / 13 visninger
Bygger på menighetene
av
Andreas Aarflot
21 minutter siden / 12 visninger
Styrking av fødselspengar no!
av
Aina Alfredsen Førde
21 minutter siden / 54 visninger
Voksen og ledig
av
Nils-Petter Enstad
21 minutter siden / 12 visninger
Å sjå fortida med to augo
av
Johannes Morken
21 minutter siden / 12 visninger
Et forpliktende sammenfall
av
Thea Elisabeth Haavet
1 dag siden / 161 visninger
Borgerlig rødming?
av
Bo Kristian Holm
1 dag siden / 328 visninger
Feil om Engelbretsdatter
av
Kristin Norseth
1 dag siden / 150 visninger
Les flere

Siste innlegg

En iboende verdighet
av
Erik Lunde
21 minutter siden / 13 visninger
Kanossagang på NRK
av
Hanne Linn Skogvang
21 minutter siden / 13 visninger
Bygger på menighetene
av
Andreas Aarflot
21 minutter siden / 12 visninger
Styrking av fødselspengar no!
av
Aina Alfredsen Førde
21 minutter siden / 54 visninger
Voksen og ledig
av
Nils-Petter Enstad
21 minutter siden / 12 visninger
Å sjå fortida med to augo
av
Johannes Morken
21 minutter siden / 12 visninger
Med GPS i lomma
av
Ane Bamle Tjellaug
rundt 1 time siden / 18 visninger
Advent i praksis
av
Sigmund Svarstad
rundt 17 timer siden / 118 visninger
Vårt Land avvikler kommentering av innlegg
av
Alf Gjøsund
rundt 18 timer siden / 1768 visninger
Sakens kjerne er at vi spiser altfor mye kjøtt
av
Arne Borge
rundt 21 timer siden / 831 visninger
Les flere