Konstituert sjefredaktør Alf Gjøsund

En Gud som griper inn

Kirken må gjerne be for syke. Noen opplever at det hjelper. Men den egentlige løsningen ligger et annet sted.

Publisert: 22. jun 2018 / 5894 visninger.

Vi tror ikke lenger på at Gud intervenerer, sa forstander i Det Mosaiske Trossamfund til Vårt Land torsdag. Han ble spurt om det jødiske synet på helbredelse ved bønn.

Det er ikke underlig at han avviser at Gud griper inn i menneskers liv. Underet er snarere at han som jøde i det hele tatt kan tro på Gud etter holocaust. Det er vanskelig nok å få til å gå opp at Gud skapte mennesket med et så uhyggelig potensial som holocaust viste oss. Langt mindre at Gud faktisk følger med og står klar til handling hvis noen ber om det.

Glitrende resultater

Du står i den motsatte enden av skalaen når du ikke bare tror på en Gud som intervenerer aktivt, du selger slike intervensjoner.

For det er det de gjør, predikantene som nærmest tar stykkpris, eller i det minste timespris – betalt på forhånd – for helbredelser. De finnes forresten i de fleste religioner, og alle forteller om glitrende resultater, skjønt det selvsagt er et lite forbehold om at det kanskje ikke skjer akkurat deg. Da slipper man brysomme krav om tilbakebetaling etterpå.

Kohn mistet familien sin fordi Gud ikke intervenerte. Han er en av flere millioner jøder som kan fortelle akkurat det. Som må ta inn over seg at deres kjære opplevde helvetet, før livet brutalt og meningsløst ble avsluttet.

Det oppsiktsvekkende er at Ervin Kohn ikke forbanner den Gud som folket hans har henvendt seg til og tilbedt gjennom flere tusen år – men fortsetter å be.

Tomme løfter 

Mange troende har snudd ryggen til Gud fordi han ikke grep inn. De kom til Gud i krisen, gråt, tryglet, ropte om hjelp. Svaret uteble. Det er gjerne i sånne situasjoner man blir desperat. Noen tar opp telefonen, slår nummeret, og håper at det hjelper. Men pengene, for ikke å si troen, var bortkastet.

Mennesker har gransket livet sitt etter slike kriser og spurt seg selv: «Var egentlig Gud der, noen gang? Da jeg trodde jeg opplevde et nærvær, lurte jeg bare meg selv? Finnes det en eneste hendelse som ikke like gjerne kunne vært forklart uten Gud. Var det bare tomme løfter, selv det Jesus sa ifølge Lukas: «Men dere skal få kraft ...»?»

Ikke få har konkludert med det ikke var noen kraft der. Det var ingen Gud som intervenerte.

Jeg skal ikke legge ut om de kristne svarene på hvorfor Gud lar det onde skje uten at han griper inn. De kan handle om syndefallet og menneskets utestengelse av Gud, om fri vilje og om Guds vei med hvert enkelte menneske.

For mange betyr slike svar mye, de plasserer de uløste spørsmålene i et system som gjør at det hele går opp. Men ikke for alle, særlig ikke når man står i den akutte situasjonen, redd, sliten og desillusjonert.

Det normale

Men det finnes et svar – eller kanskje snarere en observasjon – som har hjulpet mange til å finne troen igjen etterpå. Nemlig at Gud er der, hele tiden. Gud intervenerer, gjør under hver eneste dag. Det er bare så vanskelig å se det.

Den kristne kirke tror nemlig ikke at Gud skapte verden for så å snu ryggen til. Tvert imot: Gud er der som livgiver og opprettholder. Ingen ting kan eksistere uten Gud. Det skjer en kontinuerlig skapelse.

Hvorfor er det så vanskelig å se det?

For noen år siden diskuterte den nå avdøde professoren og TED talk-virtuosen Hans Rosling medias dekning av verdenssituasjonen med en journalist.

– Akkurat nå er det krig, konflikter, kaos, uro og en mengde andre problemer i verden, sa journalisten.

– Nei, du tar feil. Du tar beint fram feil, protesterte Rosling, og slengte på bordet en rekke eksempler på alt det positive som skjer hele tiden, alle tegnene på god utvikling, som media ikke dekker.

– Det kommer ikke med i nyhetene, fordi det skjer så sakte, la han til.

Vi får ikke med oss Guds kontinuerlige intervensjon fordi den skjer så sakte. Fordi den er så vanlig. Når det vonde opprører oss sånn, er det med dette bakteppet. Vi har vent oss til at det gode og det vakre, er det normale. Det vonde er avviket.

Det er i det normale vi skal lete etter Gud.

Selve perspektivet

Noen intervensjoner er likevel helt spesielle. I den kristne fortellingen er skapelsen av himmelen og jorden en av dem. Inkarnasjonen og Jesu oppstandelse fra de døde, en annen. Den siste ligger foran oss: oppstandelsen fra de døde. Det nye testamentet kaller det en forløsning. Det er da livet får sin egentlige form.

Den motviljen mot å snakke om det evige livet som vi ser hos noen få teologer i dag, er en ubetydelig parentes i kirkens historie. I 2000 år har oppstandelsen vært selve perspektivet, selve håpet, selve trøsten.

Ser vi lidelsen i lys av oppstandelsen blir den blir annerledes.

Troverdig

Men den er fortsatt vond. Forsatt skrikende urettferdig. Forsatt opprørende. Ikke til å holde ut.

Det er den for Gud også. Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg, sier Jesus i Matteusevangeliet.

Når mennesker – troende og ikke troende – nekter å akseptere det vonde, men raser i opprørt protest, da raser Gud med. Heller ikke Gud aksepterer det vonde. Oppgjøret og endringen kommer.

Det er dette som er kirkens budskap til mennesker i sykdom og lidelse. Vi snakker ikke om quick fix til 16 kroner minuttet, men vi snakker om et troverdig svar. Kirken må gjerne be for syke, på samme måte som den ber for mennesker som utsettes misbruk, undertrykkelse lidelse og død over hele verden.

Det er fint om noen opplever at situasjonen blir bedre av å bli bedt for, at Gud griper direkte inn. Men kirken tror ikke at slike erfaringer er løsningen på problemet. Løsningen ligger lenger framme.

10 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Njål Kristiansen

147 innlegg  20438 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Alf Gjøsund. Gå til den siterte teksten.

For noen år siden diskuterte den nå avdøde professoren og TED talk-virtuosen Hans Rosling medias dekning av verdenssituasjonen med en journalist.

– Akkurat nå er det krig, konflikter, kaos, uro og en mengde andre problemer i verden, sa journalisten.

– Nei, du tar feil. Du tar beint fram feil, protesterte Rosling, og slengte på bordet en rekke eksempler på alt det positive som skjer hele tiden, alle tegnene på god utvikling, som media ikke dekker.

– Det kommer ikke med i nyhetene, fordi det skjer så sakte, la han til.

Vi får ikke med oss Guds kontinuerlige intervensjon fordi den skjer så sakte. Fordi den er så vanlig. Når det vonde opprører oss sånn, er det med dette bakteppet. Vi har vent oss til at det gode og det vakre, er det normale. Det vonde er avviket.

Det er i det normale vi skal lete etter Gud.

Hvordan tror du dine kolleger i avisen og i Redaktørforeningen ville oppfatte deg om du  begynte å profilere forsidene i avisen med nyheter som Norge går så det suser!, Alt vel på bygdene - poteten er i jorden og grønnsakene spirer. Det norske Forsvaret har ikke vært i krig på nesten åtti år....... jeg tror du ganske fort ville blitt kvistet ned og noen ville sneket seg opp til kontordøren din og byttet ut navneskiltet ditt med et hvor det sto Komiske Ali. :-)

Men på den annen side, det går an å vurdere Guds tilstedeværelse i alle ting, selv når det ikke gjør godt å erkjenne at han har en vilje anderledes enn vår egen. Hvis vi vet at døden er uomgjengelig klarer vi å finne oss i den i de vanligste tilfellene. Vi forstår at foreldre må vandre og foreldrene forstår det gjerne selv om de får være bevisste. Også der hvor hverdagen gir oss byrder går det an å lete opp Guds spor og se at han er der, men vi er uenige. Jeg får forsøke å leve med det likevel. For min del er det noe av naturen i troen. Jeg forventer ikke at det skal ligge penger på kjøkkenbordet i morgen tidlig selv om jeg har brukt halve natten på å be om det. Dette er en prosess med flere variabler som går inn i hverandre, for jeg velger å se at vi ikke alltid har samme innfallsvinkel, og at jeg etterpå også må gjøre andre valg enn jeg hadde tenkt meg for å leve med konsekvensene. Jeg ser dette som en sentral måte å leve med troen på. Interaksjonen og vekslingen mellom to sider er for meg spennende øvelser.

4 liker  
Svar
Kommentar #2

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Alf Gjøsund. Gå til den siterte teksten.
alle tegnene på god utvikling, som media ikke dekker.

"Nyheter" må idag inneholde ordene krig, krise, konflikt, krangel, kaos, katastrofe eller klima alt annet er fake news - og det selger ikke i små volum.  Nyheter skal ha inntjening for formidleren.  Det er grunnprinsippene i nyhetsformidlerne slik vi samfunnsengasjerte opplever nyhetsformidlerene.   Positive nyheter selger ikke - med mindre det er "Norge Rundt"/"Der ingen skulle tru ..." historier fra nær fortid som skaper minner for de som hadde en bestemor fra landet.

Religion har mange måte å heale folk på.  Den mest brukte er glem det som tynger og lev positivt.  Kristendommen bruker dette via "syndstilgivelse".  Kast dine sorger og synd på han og lev videre.  Mange nakker og stiver skuldre har blitt bedre bare av det - uavhenging av religiøs tro eller ikke.  Dette er normal selvsuggesjon og fungerer uten å koble inne "gudebegrepet" også.

De som leser NT leser det på to forskjellige måter - bokstavkristne og de som tolker alt som lignelser/ anbefalinger.  Bokstavkristne er i Norge representert med Den Norske Kirke som holder seg til sine læresetninger og liturgier som er inspirert av NT/GT.  Mange andre ser på NT som inspirasjonskilden til en mer åndelig kristendom hvor man forsøker å bruke tro/tanke og gjennom det slippe Gud til i dagliglivet/menighets livet.   Her snakker man om at Kristus er i oss og Kristus kan gjennom oss forsatt gripe inn i hverdagen gjennom tegn og undre. Derfor forekommer det healere og spåmenn hos mange grupper kristne , mange kan vi også kalle helbredere og profeter.   Forskjellen på dem er bare hvem som får æren av det som skjer.

 Hvis man ser på helbredelse i kristne miljø kan det gjøres på 4 forskjellige måter.  Healing på direkten ved håndspåleggelse, gjennom forbønn , gjennom undergjerninger ( "Stå opp og ta din seng å gå" - typen) , eller at en "rettferdig manns bønn har stor kraft i sin virkning".     

Healing på direkten er idag mest kjent fra TV showene hvor en kommer rundt å ber for den enkelte og folk får en reaksjon med en enkel berørelse.    
Forbønn  kommer ifra  Jakobs brev kapittel 5  .  Det vesentlige der er vers 16: "Bekjenne derfor syndene for hverandre, så dere kan bli helbredet".  Det må være et etablert tillitsforhold mellom  beder og den som blir bedt for - og det må skje hjemme hos den som blir bedt for.  Det må ha en toveis tilgivelse seg imellom dem.  Så hvor ofte hører vi bederen bekjenne sine synder for den som skal bes for.  Dette er det vanskelig å få til for noen kroner minuttet over telefon.


1 liker  
Svar
Kommentar #3

Rune Tveit

40 innlegg  4134 kommentarer

Sunt og sant

Publisert 4 måneder siden

 

Menneskenaturen er nok litt sånn at vi søker lykken i kvikke og enkle løsninger. Når vi leverer tippekupongen og drømmer om den store gevinsten så viser det også noe av dette. Vi vil helst ha det lettvint. I Norge har vi utrolig godt, høy levestandard og et velfungerende samfunn med gode sikkerhetsnett. De fleste av oss vet nesten ikke hva lidelse er. Litt vondt i kroppen, så får vi nesten ekstremfokus på egne problemer. Her ligger vel markedet  for de spekulative healerne, som mirakelpredikantene er en del av. Det har i alle år undret meg når jeg har vært på møter der det har vært forkynt helbredelse  og at så og si uten unntak er folk med symptomlidelser som vitner om helbredelser. Det er for så vidt greit nok, jeg skal ikke frata dem retten til vitne om det de har opplevd, men det undrer meg at dette ikke skjer synlige  helbredelser. Svaret på dette er, påstår gjerne mirakelpredikantene, er vår manglende tro. Det blir for lettvint, mener jeg, og det reduserer Gud  til noe menneskelig. Han er langt større enn vår forstand, og jeg mener at bibelen egentlig forkynner at vi må være forberedt på lidelse, spesielt de troende. Jesus var vel egentlig overtydelig på at disiplene ikke skulle fokusere på miraklene, men på hjertets renselse og renhet? 

3 liker  
Svar
Kommentar #4

Mona Ekenes

9 innlegg  889 kommentarer

Hvordan reagerte Job når hans tro ble prøvd?

Publisert 4 måneder siden
Alf Gjøsund. Gå til den siterte teksten.
Det er i det normale vi skal lete etter Gud.

I hverdagen som i helgene, i gleden som i sorgen og smerten, i ens egen avmektighet og hjelpeløshet er det mulig å be om Jesu Kristi hjelp. Ved ikke å se for mye på omstendighetene, men å holde blikket festet på Kristus Jesus Selv.

For det er det normale for troende kristne, det å ha blikket festet på Kristus Jesus uansett omstendighet og tilstanden i verden og stole på at Kristus Jesus holder Sine løfter i ett og alt.

Det største hinderet er vantro, stole på egne vurderinger som umulig kan  holde mål framfor det å ta imot alt det Kristus Jesus sier til oss i Skriftene.  

Det er nødvendig å kjenne til det Jesus sier til oss i Skriftene, for å kunne gjenkjenne Herren Allhærs Gud i hverdag som helg. Når en leser profetiene i Skriftene, da vil en også gjenkjenne når profetiene oppfylles, også første, andre og siste fase av dem.

Når Kristus Jesus styrker en i vanskelige situasjoner er også det merkbart, også når en ber om hjelp til noe som en trenger hjelp til og problemet  løser seg. Om det ikke skjer umiddelbart, så kan en få tanker om hva som trengs for å løse problemet. Takknemlighet og det å kunne rettmessig takke Jesus for at vi kan komme til Ham med det en sliter med, for det å takke er viktig. 

Selv om en ikke får svar umiddelbart eller i løpet av mange år, så er en dag for Herren Allhærs Gud som tusen år for oss. Herren Allhærs Gud har også fullkomment rett til å prøve vår tro og utholdenhet samt tålmod.

Se bare hvordan Job reagerte:

 20 Da reiste Job seg, flerret kappen sin og klipte av seg håret. Han kastet seg ned, bøyde seg med ansiktet mot jorden

 21 og sa:
 «Naken kom jeg fra mors liv,
 naken vender jeg tilbake.
 Herren gav, og Herren tok,
 Herrens navn være lovet!»

 22  Tross alt som hadde hendt, syndet ikke Job og kom ikke med et eneste vondt ord mot Gud.
Job 1,20-22

- Faktisk så ser vi alle daglig temmelig mye av Guds inngripen i denne verden også ved allerede oppfylte profetier, når vi lever kontinuerlig i Guds skaperverk her på jorden. For denne verden er jo skapt og holdes kontinuerlig oppe av Herren Allhærs Gud Selv, helt til denne verden en dag skal forgå ved ild og det vil bli skapt en ny himmel og en ny jord som aldri skal forgå. Av Guds Nåde er det mulig å få se det slik. -

Da vektlegges også dette:

 Hadde dere skjønt hva det ordet betyr: Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer, da hadde dere ikke dømt de uskyldige. Matt 12,7

Advarsler er jo også muliggjort av Guds Barmhjertighet, det er jo av Guds ufattelig store Kjærlighet,  Nåde, Barmhjertighet og Miskunn å kunne ta i mot alt det vi trenger for å kunne nå fram til den Fullkomne frelse.

Mange falske messiaser står allerede fram i disse tider også falske profeter og "helbredelsespredikanter", disse som blander mammon og helbredelse. Mange lar seg lure og bedra av en "empatisk" framtoning. Hvordan kan noen som lurer og bedrar ved å motta penger for å være leverandører for "helbredelser" eller lokke med store "helbredelsesmøter" ha empati for noen de hevder ønsker skal bli helbredet? 


 21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje.

 22 Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett! 
Matt 7,21-23


 Det er også mulig å be slik:

 Da kom en spedalsk, kastet seg ned for ham og sa: "Herre, om du vil, kan du gjøre meg ren." Matt 8,2

Leg meg, Herre, så blir jeg legt,
 frels meg du, så blir jeg frelst.
 For du er min lovsang.
Jer 17,14

Samt dette:

FORBØNN OG OMSORG
13 Er det noen blant dere som har det vondt? Da skal han be. Er noen glad til sinns? Da skal han synge lovsanger.

 14 Er noen blant dere syk? Han skal kalle til seg menighetens eldste, og de skal be over ham og salve ham med olje i Herrens navn.

 15 Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt.

 16  Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre, så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye. 
Jak 5,13-16

Dette er noen eksempler på hvordan helbredelser kan skje, men dere vil ikke finne et eneste skriftsted der det oppfordres til helbredelsesmøter eller kontinuerlig helbredelse virksomhet; slik disse tiders "helbredelsespredikanter" virker. Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes noen her på jorden som har fått nådegave til å helbrede, disse trenger ikke store annonser for å bli kjent. Slike vil nok opptre betydelig mer stillfarende og ydmykt.

Svar
Kommentar #5

Bjørn Erik Fjerdingen

124 innlegg  7295 kommentarer

Publisert 4 måneder siden

Paulus ble heller ikke alltid bønnhørt.  Selv etter å ha bedt 3 ganger.  Svaret han fikk er et svar til oss alle.  2. Kor 12, 7-9

7 For at jeg ikke skal bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene, har jeg fått en torn i kroppen, en Satans engel som skal slå meg – for at jeg ikke skal bli hovmodig.  8 Tre ganger ba jeg Herren om at den måtte bli tatt fra meg,  9 men han svarte: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.» Derfor vil jeg helst være stolt av mine svakheter, for at Kristi kraft kan ta bolig i meg

Guds kraft fullendes i svakhet for da vi er svake da er Gud nær.  Jes 57, 15. Og er Gud nær da beholder vi troen og blir ikke hovmodige.

Så er det jo slik at noen har en gave en nåde gave som for eksempel Snåsamannen.  Og det er vel ikke tvilsomt at Svein-Magne Pedersen har en slik gave som faktisk hjelper og han har sikkert hjulpet tusenvis av mennesker.  Fordi han har del av kraften.

H-advokat Elden sier at VG ikke har vist til noen lovbrudd overhode fra Pedersens side.

1 liker  
Svar
Kommentar #6

Åge Kvangarsnes

7 innlegg  1733 kommentarer

Ef. 4, 11-12:

Publisert 4 måneder siden

 

 "Han er den som GAV noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere, for at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning, til oppbyggelse av Kristi legeme."

Her står det GAV i fortid. Hadde Paulus ment at alt dette er i virksomhet enda, er det all grunn til å tro han hadde skrevet "GIR"..."han er den som GIR noen til...".

Jeg ser derfor alt dette som slutt. Gud har gitt oss de apostler vi trenger, de profetene og profetiene vi trenger osv.. Dette må da etter mitt syn også inkludere nådegaven som helbreder.

I dag har vi Bibelen, Guds ord, å forholde oss til, ikke noe annet.

Paulus skrev dette brevet i år 62-63 etter en åpenbaring, og etter at Israel som folk hadde forkastet Kristus.

1 liker  
Svar
Kommentar #7

Bjørn Erik Fjerdingen

124 innlegg  7295 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Åge Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
Her står det GAV i fortid.

Ikke bare i fortid, nei,

Her i klartekst.  2. Kor 12, 27-31

 27 Dere er Kristi kropp, og hver av dere et lem på ham. 28 I kirken har Gud for det første satt noen til apostler, for det andre profeter, for det tredje lærere, deretter mektige gjerninger, deretter nådegaver til å helbrede, til å hjelpe, til å lede og til ulike slag tungetale. 29 Er vel alle apostler? Er alle profeter? Er alle lærere? Gjør vel alle under? 30 Har alle nådegaver til å helbrede? Taler alle i tunger? Kan alle tyde tungetale? 31 Men vær ivrige etter å få de største nådegavene

2 liker  
Svar
Kommentar #8

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Endring underveis...

Publisert 4 måneder siden

Noen har det jeg kaller et "Gudegen" som gir dem ekstra kontakt med Gud. Disse har det som blir kallt en "nådegave" i mange miljø.  Det er disse som har fått en gave fra Gud som ikke kan gis tilbake.  Det er fort at disse går fra å være en helbreder til en healer , fra en profet til å være en spåmann.   Det er derfor det er viktig for enhver menighet å ha en som kan teste åndene.  


Svar
Kommentar #9

Åge Kvangarsnes

7 innlegg  1733 kommentarer

Publisert 4 måneder siden

(Du mener sikkert 1. Kor.brev)  

Ja, rett det du skriver. Men dette ble skrevet ca år 55, da Paulus ennå ikke hadde gitt opp håpet om at Israel som folk skulle la seg frelse, men dette ga han endelig opp i Apg. 28, 28. Ikke lenge etterpå skrev han Efeserbrevet. Så ser vi det i historisk perspektiv, så er vel også Ef. 4, 11-12 også rett? Det er jo tross alt det siste  han sier om dette, det må kanskje være en grunn til det?

3 liker  
Svar
Kommentar #10

Dag Løkke

10 innlegg  2253 kommentarer

Gud kan tale til alle

Publisert 4 måneder siden

Det er ingen grunn til å anta at noen har et eget "gen" for kontakt med Gud.

Gud taler til hvem han vil når han vil. For oss alle er det bare å lytte. 

2 liker  
Svar
Kommentar #11

Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad

34 innlegg  568 kommentarer

Kom

Publisert 4 måneder siden

En meget god og meget dyptpløyende artikkel om et eksistensielt og meget smertefullt tema. Mye kunne vært sagt.
Det rinner meg i hu fortellingen om høvedsmannen som kom til Jesus ang. en syk tjener, samt setningen:
"Han sendte sitt ord/Ord og legte dem".

Gud, vær oss syndere nådig. Kom Herre, Jesus kom. Kom med din Ånd.

2 liker  
Svar
Kommentar #12

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Kristus i oss.

Publisert 4 måneder siden
Dag Løkke. Gå til den siterte teksten.
For oss alle er det bare å lytte. 

Jeg snakker ikke om å lytte til guds hviskende rop ,men å gjøre. Bli inspirert av Markus 16: 17-18. Våge å gå ut og bruke den myndighet vi er gitt gjennom den oppstandne Kristus som har tatt bolig i oss. Lar du Kristus arbeide gjennom deg som Markus beskriver -da har du oppdaget gudegenet i deg.  Det er når du lar deg bruke på denne måten du viser at du er villig til å gjøre hva du tro på.

Svar
Kommentar #13

Åge Kvangarsnes

7 innlegg  1733 kommentarer

Og

Publisert 4 måneder siden

høvedsmannen var vel proselytt (konvertert til jødedommen), var han ikke det? Så da var det jo ganske dyptpløyende.

1 liker  
Svar
Kommentar #14

Dag Løkke

10 innlegg  2253 kommentarer

Publisert 4 måneder siden

OK, da mener du altså at alle er skapt med dette "genet". 

Svar
Kommentar #15

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Hva er den hellige ånds gave?

Publisert 4 måneder siden

Barnedøperne deler ut den hellige ånd rundhåndet gjennom barnedåpen. Leser du thomas gjerningene om hans tid i India ser du at han hadde et eget rituale for dåp i den hellige ånd ("moder vår" - bønnen).  De karismatiske kristne har sine mange varianter av hvordan man skal bli døpt i den hellige ånd.  Kristendommen er ikke bare å sitte å lytte og si at man tro på det man hører. Troen ligger i bena.  Du må gå ut å gjøre det du tror - å være Kristus for dine neste. Bruke det du har fått gjennom dåpen/velsignelsen/åndsdåpen eller hva du kaller det.  Tro er det du gjør sammen med din gud - det trenger øvelse. Og som man sier på reklamen på TV om dagen - du blir ikke flink til noe før du øvd i 10.000 timer.  Det gjelder også dette "gudegenet" som vi har gjennom åndsdåpen. 

Gjennom historien ser vi at mystikerne, åndemanerne, heksedoktornee, spådamene , trollmennene bruker dette gudegenet på sin måte. Dette er den samme kraften men NT advarer mot dette i brevet til hebreerne kapittel 6.  Har man først fått smake fruktene av denne himmelske gave er det fristene å gi det videre mot betaling..

Svar
Kommentar #16

Mona Ekenes

9 innlegg  889 kommentarer

Paulus advarte mot glupske ulver og vranglærere som kom etter ham.

Publisert 4 måneder siden
Kjell Haugen. Gå til den siterte teksten.
Det er derfor det er viktig for enhver menighet å ha en som kan teste åndene.  

Her påminner du om noe viktig og nødvendig, samtidig har hver enkelt sitt personlige ansvar for å prøve det en selv og andre sier, forkynner og skriver på Skriftene. Slik at en ikke tror på enhver ånd i kristen sammenheng, for vi lever i endetiden der mange falske profeter, falske apostler og falske kristne bedriver vranglære og søker til falske vranglærende hyrder. 

Det kristne frafallet skal bli stort og dnk framstår nå som en politisk "korrekt" løgnkirke.

Kristus Jesus samler og forener Sine dyrt kjøpte barn, mens den onde sår dårlig frø som gir mange tolknings varianter. Der mange følger de forskjellige  lederne og holder seg til dem, som har medført x-antall mer eller mindre forskjellige kristne kirker, forsamlinger og sekter. 

Glemt er dette der Guds apostel Paulus advarer mot splittelser:

 10 Brødre, jeg formaner dere i vår Herre Jesu Kristi navn at dere må vise enighet. La det ikke være splittelse blant dere, men la alt komme i rett stand, så dere har samme syn og samme tanke.

 11 For det er blitt meg fortalt, mine brødre, av Kloes folk, at det er stridigheter blant dere. 12 Jeg sikter til at noen av dere sier: "Jeg holder meg til Paulus", andre: "jeg til Apollos", "jeg til Kefas" og "jeg til Kristus".

 13 Er da Kristus blitt delt? Var det kanskje Paulus som ble korsfestet for dere? Eller ble dere døpt til Paulus' navn? 14 Jeg takker Gud for at jeg ikke har døpt noen andre av dere enn Krispus og Gaius,
15 slik at ingen skal si at dere ble døpt til mitt navn. 
1 Kor 1,10-15

Det skjedde noe med den aller første pavekirken da filosofen Aristoteles fikk innpass med sin filosofi (mennesketanker), filosofiske tanker ble akseptert enda Guds apostel Paulus advarte også mot slikt:

6 Dere har tatt imot Kristus Jesus som Herre; så må dere også leve i ham. 7 Vær rotfestet i ham og bygd på ham! Stå faste i troen etter det dere har lært, rike på takk til Gud!

 8 Pass på at ingen får fanget dere med visdomslære og tomt bedrag som hviler på menneskers tradisjoner og stammer fra grunnkreftene i verden, ikke fra Kristus.
[grunnkreftene i verden: -> Gal 4, 3.]
 9 I ham er hele guddomsfylden legemlig til stede, Kol 2,6-9


Beware lest any man spoil you through philosophy and vain deceit, after the tradition of men, after the rudiments of the world, and not after Christ. 
Kol 2,8

Paulus advarte mot glupske ulver og vranglærere som kom etter ham, der disse søkte etter å få personlige tilhengere blant disiplene:


26 Derfor erklærer jeg for dere på denne dag at jeg er uten skyld om noen forspiller sitt liv, 27 for jeg har på ingen måte unnlatt å forkynne hele Guds plan og vilje. 28  Ta vare på dere selv og på hele den hjord som Den Hellige Ånd har satt dere som tilsynsmenn for. Vær hyrder for Guds menighet, som han vant ved sitt eget blod.

 29 For jeg vet at når jeg har dratt bort, vil glupske ulver trenge inn hos dere, og de skåner ikke hjorden.

 30 Og blant dere selv skal noen menn stå fram og fare med vrang lære for å trekke disiplene med seg.

 31 Våk derfor og husk på at jeg natt og dag i tre år ikke holdt opp med å formane hver eneste en med tårer.

 32 Og nå overgir jeg dere til Gud og hans nådeord, som kan oppbygge dere og gi dere arven sammen med alle dem som er blitt helliget.

 33 Jeg har aldri vært ute etter sølv eller gull eller klær fra noen.

 34 Dere vet at med disse mine hender har jeg vært med og skaffet meg og mine medarbeidere det vi trengte.
 35 Alltid har jeg vist at vi må arbeide på denne måten og ta oss av de svake. For vi husker de ord Herren Jesus selv sa: Det er en større lykke å gi enn å få.
 36  Da han sluttet å tale, knelte han ned sammen med dem alle og bad. 
Apg 20,26-36

Svar
Kommentar #17

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Paulus og evangelistene...

Publisert 4 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
samtidig har hver enkelt sitt personlige ansvar for å prøve det en selv og andre sier,

Jeg skiller mellom Paulus den første ( menighetsbrevene) og Paulus den andre ( pastoralbrevene). Disse to hadde forskjellig ståsted i sin tro og diskuterte seg imellom .  Den første var karismatisk og Paulus den andre var mer bokstavtro. Evangelistene beskriver en en raus Jesus som fortalte disiplene når de kom tilbake fra sine "misjonsturer" at det var andre som gjorde under i hans navn.  Det var ok for Jesus så det bør være ok for oss også. Så det å rakke ned på andre troende er noe Jesus ikke gjorde - det bør ikke vi heller. Det er derfor vi har så mange menigheter hvor vi kan øve på vår måte å tro på.  Vi er jo bare Guds reklameplakater alle sammen - enhver på sin måte.

1 liker  
Svar
Kommentar #18

Dag Løkke

10 innlegg  2253 kommentarer

Genetikk for alle

Publisert 4 måneder siden

Her hadde du en fin beskrivelse av hva jeg har forsøkt i 50 - 60 år. 

Men når du skriver om et "gude-gen", tenker jeg på genetikk som vel må sies å handle om det vi har arvet gjennom fødselen, og derfor må gjelde alle som Gud har skapt. 

Jeg tror ikke at forfatteren av Hebreerbrevet (hvem det nå var) visste så mye om genetikk. Han brukte derfor heller ikke begrepet "gener".   

1 liker  
Svar
Kommentar #19

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Gjenfødelsen...

Publisert 4 måneder siden
Dag Løkke. Gå til den siterte teksten.
Men når du skriver om et "gude-gen", tenker jeg på genetikk som vel må sies å handle om det vi har arvet gjennom fødselen, og derfor må gjelde alle som Gud har skapt. 

Hva er så forskjellen på som er født og en som er gjenfødt ( Joh. 3:3). Har ikke den som er gjenfødt fått et "gudegen" fra DHÅ  - på en billedlig måte.  Jesus snakker om å bli født på ny.  Eller som vi sier i dag - få inn andre gener å jobbe med i neste generasjon av deg selv. 

Svar
Kommentar #20

Mona Ekenes

9 innlegg  889 kommentarer

Typisk vranglære K.H.

Publisert 4 måneder siden
Kjell Haugen. Gå til den siterte teksten.

Barnedøperne deler ut den hellige ånd rundhåndet gjennom barnedåpen. Leser du thomas gjerningene om hans tid i India ser du at han hadde et eget rituale for dåp i den hellige ånd ("moder vår" - bønnen).  De karismatiske kristne har sine mange varianter av hvordan man skal bli døpt i den hellige ånd.  Kristendommen er ikke bare å sitte å lytte og si at man tro på det man hører. Troen ligger i bena.  Du må gå ut å gjøre det du tror - å være Kristus for dine neste. Bruke det du har fått gjennom dåpen/velsignelsen/åndsdåpen eller hva du kaller det.  Tro er det du gjør sammen med din gud - det trenger øvelse. Og som man sier på reklamen på TV om dagen - du blir ikke flink til noe før du øvd i 10.000 timer.  Det gjelder også dette "gudegenet" som vi har gjennom åndsdåpen. 

Gjennom historien ser vi at mystikerne, åndemanerne, heksedoktornee, spådamene , trollmennene bruker dette gudegenet på sin måte. Dette er den samme kraften men NT advarer mot dette i brevet til hebreerne kapittel 6.  Har man først fått smake fruktene av denne himmelske gave er det fristene å gi det videre mot betaling..

Du bedriver jo selv en annen lære ved det du skriver, det du skriver er sterkt ispedd filosofiske mennesketanker, samt at du virker svært opptatt av apokryfene og mystikerne. Som den vatikanske katolske pavekirken kjennetegnes med sin helgendyrkelse, dyrkelse av relikvier og mystisisme.

Jesus og disiplene samt apostlene og de første kristne hadde ingen soldater og en vakthær til å beskytte dem, det er ikke slik Guds Menighet framstår.

Nei, troen ligger ikke i beina men i det gjenfødte hjerte, fordi Kristus Jesus er også troens Opphavsmann og Fullender.

Du tolker også dette vrangt:

4  Når noen en gang har fått lyset, har smakt den himmelske gave og fått del i Den Hellige Ånd, 5 har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter,  6 og de så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om. De korsfester selv Guds Sønn på ny og gjør ham til spott.

 7 Den jord som drikker regnet som ofte faller på den, og bærer grøde til gagn for dem som dyrker den, får velsignelse fra Gud. 8 Men den jord som bærer torn og tistel, er til ingen nytte. Forbannelsen er ikke langt borte, og det ender med at den blir svidd av. 
Hebr 6,4-8

Svar
Kommentar #21

Njål Kristiansen

147 innlegg  20438 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Som den vatikanske katolske pavekirken kjennetegnes med sin helgendyrkelse, dyrkelse av relikvier og mystisisme.

Si hva du vil om oss, men du trenger ikke ramse opp Bibelen gang på gang for vår del. De aller fleste her har lest den mer enn én gang og kan stoffet like godt som deg, og jeg setter en tier på at vi også forstår det bedre enn deg. 

4 liker  
Svar
Kommentar #22

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Kanskje det...

Publisert 4 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Du tolker også dette vrangt:

Slik jeg tolker disse to versene fra Hebreerne at har vi fått en gave / nådegave / oppgave eller hva man kaller det er den for evig.  Vi blir dømt etter hvordan vi bruker vår tro i hverdagslivet ( Se Mark 16:17-18) .  Er det for Gud eller for oss selv?  Er det for å berike oss selv er det ikke for Gud.   En guds Gave tas aldri tilbake - og det er vårt ansvar at vi forvalter det vi har fått.      Matteus 25: 14-30  ( Lignelsen om talentene) er ganske streng med de som ikke bruker sitt gudegen riktig - som jeg kaller det.

Svar
Kommentar #23

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Slik er vi mennesker...

Publisert 4 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
den vatikanske katolske pavekirken kjennetegnes med sin helgendyrkelse, dyrkelse av relikvier og mystisisme.

Den katolske kirke lar seg påvirke gjennom tiden av sine kirkefedre og store tenkere og ledere.  De minnes deres tanker og arbeid. Tar vare på deres minnene på sine museer.  Det samme gjør vi alle.  Alle store kristne meningheter har sine profeter og stiftere som de minnes - vi tar vare på deres bøker og skrifter og historier.  Et godt eksempel på en moderne protestantisk helgendyrkelse er Hans Nilsen Hauges Minde på Rolfsøy i Fredrikstad.  H.N.H er en helgen for mange og mange av hans relikvier finner vi på Rolfsøy.   Alle menighets strukturer minnes tilsvarende sine egne helgener på sin måte.  DKK har mange store kirkefedre å minnes - i sin strukturere minnekalender - det viser at den kirken har vært endrings villig de siste 2000 år.  Det er fleste andre har stivnet i en tro fra en fjern  eller nær fortid og er mindre endrings villig. 

1 liker  
Svar
Kommentar #24

Dag Løkke

10 innlegg  2253 kommentarer

Vi ser fram mot forløsningen

Publisert 4 måneder siden

Takk, Alf Gjøsund, for en glimrende artikkel som noen av oss dessverre har rotet oss et godt stykke bort ifra her. Du peker på noe vesentlig når du sier at løsningen ligger der framme, når du peker på forløsningen. Det er noe vi burde snakke mer om i vår forkynnelse (i kirker og på bedehus og andre steder).  

2 liker  
Svar
Kommentar #25

Stefan Bonkowski

0 innlegg  678 kommentarer

Gude-gen

Publisert 4 måneder siden
Uttrykket "Gude-gen" kommer vel egentlig fra genetiker Dean Hamer i boken kalt "The God Gene"

Genet VMAT2


"Gude-gen"  hypotesen er basert på en kombinasjon av atferdsmessige genetiske, neurobiologiske og psykologiske studier. Hypotesenes hovedargumenter er: 1.åndelighet kan kvantifiseres ved hjelp av psykometriske målinger; 2 den underliggende tendensen til åndelighet er delvis arvelig; 3. En del av denne arveligheten kan tilskrives genet VMAT2; 4. dette genet virker ved å endre monoamin nivåer; og 5 åndelighet gir en evolusjonær fordel ved å gi individer en medfødt følelse av optimisme.

2 liker  
Svar
Kommentar #26

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3970 kommentarer

Men - Njål ?

Publisert 4 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Si hva du vil om oss, men du trenger ikke ramse opp Bibelen gang på gang for vår del. De aller fleste her har lest den mer enn én gang og kan stoffet like godt som deg, og jeg setter en tier på at vi også forstår det bedre enn deg.

stemmer  ikke dette  som Mona Ekenes ramser opp da,  i tillegg hørte jeg nettopp på fjernsyn at katolsk tradisjon ennå driver med avlatshandel, om enn ikke med penger men med visse gjerninger. ER dette å forstå Bibelen bedre enn andre  da ?

Var bare litt nyssgjerrig på dette

3 liker  
Svar
Kommentar #27

Gjermund Frøland

10 innlegg  6752 kommentarer

Paradigmeskifte

Publisert 4 måneder siden
Alf Gjøsund. Gå til den siterte teksten.
Det er i det normale vi skal lete etter Gud.

Det er ikke så lett å innføre paradigmeskifter når man forholder seg til en disiplin der fasiten (sannheten) er gitt én gang for alle.

Likevel peker dette innlegget på en interessant tendens. Den intervenerende guden vi kan lese om i Bibelen, med storslagne, spektakulære og ofte brutale inngripener, blir til den normale, sedate Gud som spiller på lag med den menneskeskapte sosialdemokratiske velferdsstaten.

3 liker  
Svar
Kommentar #28

Njål Kristiansen

147 innlegg  20438 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
stemmer  ikke dette  som Mona Ekenes ramser opp da,

Avlat er fortsatt et begrep som praktiseres gjennom tilgivelse og bønn, men ikke for penger. 

Det er ikke et spørsmål om Mona Ekenes siterer riktig. Det er sitater fra en bibelutgave så ord for ord er det riktig nok, men hvorfor resitere bibelen gang på gang i sin helhet i løpet av en tråd når hun heller kan vise hva hun har forstått av den ved å bruke sine egne ord slik andre gjør? Alle som leser disse trådene har sin egen forståelse av samme tekst som vi garantert har lest flere ganger. Endeløse repetisjonsøvelser er og forblir endeløse repetisjonsøvelser. 

5 liker  
Svar
Kommentar #29

Njål Kristiansen

147 innlegg  20438 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.

i tillegg hørte jeg nettopp på fjernsyn at katolsk tradisjon ennå driver med avlatshandel, om enn ikke med penger men med visse gjerninger. ER dette å forstå Bibelen bedre enn andre  da ?

Var bare litt nyssgjerrig på dette

Du kan heller lese om det her, og det er mer der det kommer fra; 

http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/avlatbot

Svar
Kommentar #30

Dagfinn Gaarde

15 innlegg  141 kommentarer

Guds krav.

Publisert 4 måneder siden

Gud krever at vi vender om, men Jesu forsoning er 100%.

Svar
Kommentar #31

Mona Ekenes

9 innlegg  889 kommentarer

Enhver har et ansvar for hvordan en forholder seg til Skriftene

Publisert 4 måneder siden
Kjell Haugen. Gå til den siterte teksten.
Jeg skiller mellom Paulus den første ( menighetsbrevene) og Paulus den andre ( pastoralbrevene). Disse to hadde forskjellig ståsted i sin tro og diskuterte seg imellom .  Den første var karismatisk og Paulus den andre var mer bokstavtro. Evangelistene beskriver en en raus Jesus som fortalte disiplene når de kom tilbake fra sine "misjonsturer" at det var andre som gjorde under i hans navn.  Det var ok for Jesus så det bør være ok for oss også. Så det å rakke ned på andre troende er noe Jesus ikke gjorde - det bør ikke vi heller. Det er derfor vi har så mange menigheter hvor vi kan øve på vår måte å tro på.  Vi er jo bare Guds reklameplakater alle sammen - enhver på sin måte.

Reklameplakater taler løgn, for det er et velkjent ordtak at reklamen lyver og gjøres forlokkende for å kapre kjøpere. Så det å assosiere alle kristne som reklameplakater er totalt forkastelig, det er slikt som er nedrakking.

Det du skriver om Paulus er mer spekulative tankebygninger.

Enhver har et ansvar for hvordan en forholder seg til Skriftene, begynner en å tukle med dem og ved det føre også andre på ville veger. Går det galt.

Så menighetene er redusert til steder der en kan øve på sin tro på individuelt vis, slik at enhver blir "salig" i hver sin individuelle tro. 

Det som kjennetegner x-antall som benevner seg som kristne i disse tider er manglende sunn gudsfrykt.

Da er det ikke til å undres over at Herren Allhærs Gud virker fraværende når x-antall bekjennende kristne egentlig ikke vil høre på Ham. Men setter isteden sitt eget intellekt høyere og lever etter sin selektive tro.

7 Ta ikke feil, Gud lar seg ikke spotte. Det et menneske sår, skal det også høste. 8 Den som sår i sin syndige natur, skal høste undergang av den; den som sår i Ånden, skal høste evig liv ved Ånden. Gal 6,7-8

Svar
Kommentar #32

Mona Ekenes

9 innlegg  889 kommentarer

Menighetene på Guds apostlers tid var ikke geistlige.

Publisert 4 måneder siden
Kjell Haugen. Gå til den siterte teksten.
Den katolske kirke lar seg påvirke gjennom tiden av sine kirkefedre og store tenkere og ledere.  De minnes deres tanker og arbeid. Tar vare på deres minnene på sine museer.  Det samme gjør vi alle.  Alle store kristne meningheter har sine profeter og stiftere som de minnes - vi tar vare på deres bøker og skrifter og historier.  Et godt eksempel på en moderne protestantisk helgendyrkelse er Hans Nilsen Hauges Minde på Rolfsøy i Fredrikstad.  H.N.H er en helgen for mange og mange av hans relikvier finner vi på Rolfsøy.   Alle menighets strukturer minnes tilsvarende sine egne helgener på sin måte.  DKK har mange store kirkefedre å minnes - i sin strukturere minnekalender - det viser at den kirken har vært endrings villig de siste 2000 år.  Det er fleste andre har stivnet i en tro fra en fjern  eller nær fortid og er mindre endrings villig. 

VRANGLÆREN I DEN SISTE TID
1 Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal holde seg til ånder som fører vill, og til lærdommer som stammer fra onde makter.

 2 De blir bedratt av løgnaktige hyklere som er brennemerket i sin samvittighet. 3 Disse nekter folk å gifte seg og krever at en skal holde seg borte fra visse slag mat, enda Gud har skapt dette for at de som tror og kjenner sannheten, skal ta imot det med takk.
1 Tim 4,1-3

Om vranglære og pengebegjær:

 3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger kan tåle den sunne lære; men slik de finner det for godt, skal de ta seg lærere i mengdevis, for de vil ha det som klør i øret.
4 De skal vende sitt øre fra sannheten og holde seg til myter.
2 Tim 4,3-4

3 Om noen farer med en annen lære og ikke holder fast ved vår Herre Jesu Kristi sunne ord og den lære som hører gudsfrykten til, 4 da er han hovmodig og skjønner ingen ting. Han er bare syk etter diskusjoner og strid, og dette skaper misunnelse, ufred, beskyldninger, onde mistanker 5 og stadig krangel mellom mennesker som har mistet dømmekraften og er kommet bort fra sannheten; de mener gudsfrykten er en vei til vinning.

 6 Ja, gudsfrykt med nøysomhet er en stor vinning.
 7 For vi har ikke hatt noe med oss til verden, og kan heller ikke ta noe med oss herfra.
 8 Har vi mat og klær, skal vi nøye oss med det.

 9 De som vil bli rike, faller i fristelser og snarer og gripes av mange slags tåpelige og skadelige begjær, som styrter mennesker ned i undergang og fortapelse.

 10 For kjærlighet til penger er en rot til alt ondt. Drevet av pengebegjær er mange ført vill og er kommet bort fra troen, og har påført seg selv mange lidelser.
1 Tim 6,3-10

Grensen for sunn aktelse og direkte avgudsdyrkelse (som menneskedyrkelse også er) oppfattes nok individuelt, men når mennesker og relikvier aktes høyere enn Kristus Jesus da er det definitivt avgudsdyrkelse.

Når ledere fra kristenhold opp igjennom århundrene aktes mer enn Kristus Jesus og Guds apostler, blir det helt feil. Fordi det er Jesu Kristi og apostlenes lære kristne skal forholde seg til. Det er kun én lære kristne skal forholde seg til og det er nettopp Jesu Kristi og apostlenes lære.

Kirkeledere i ettertid hadde også et ansvar for å forholde seg til denne læren som opplagt virket samlende og ikke splittende, så når splittelsene kom var det nettopp fordi hyrdene og kirkeledere la til noe i tillegg og tolket samt vektla Skriftene forskjellig. Mennesketanker ble i økende grad akseptert, noe som bidro til stridigheter og innføring av den geistlige kirke med sin pave; som også resulterte aksept for Aristoteles filosofi. Skriftene og Jesu Kristi og apostlenes lære var ikke lenger nok, mennesker ville bidra med noe selv i tillegg.

Menighetene på Guds apostlers tid var ikke geistlige, geistligheten ble innført i ettertid. Avstanden fra lederskapet til lekfolket økte, sammen med en økende menneskedyrkelse. Til tross for menneskelige svakheter og feilbarlighet ble Skriftene samlet til en Bok, bøkenes Bok Bibelen. Det at Skriftene ble samlet i én Bok er nok også et vitnesbyrd på Herren Allhærs Guds inngripen i historiens gang.

Hvor skadelig menneskenaturen kan framstå vitner også kirkehistorien om, med sine blodige kriger, mennesker som ble torturert og brent på bålet nettopp for sin tros skyld. Lederskapet kunne framstå meget brutalt og med svikefulle innbyrdes maktkamper. 

Er ikke tilhenger av noen kirkefedre eller ledere fra kristenhold, forholder meg kun til Kristus Jesus og Jesu Kristi og apostlenes lære samt Skriftene samlet.

 Jeg vil gi dem ett sinn og lære dem én vei, så de alltid frykter meg, til gagn for dem selv og deres etterkommere. Jer 32,39

 Overprestene og de skriftlærde fikk høre dette, og de prøvde da å finne en utvei til å få ryddet ham av veien. For de fryktet ham, fordi folket var grepet av hans lære. Mark 11,18


Svar
Kommentar #33

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Bibelen tåler vel kildekritikk?

Publisert 4 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Enhver har et ansvar for hvordan en forholder seg til Skriftene,

Paulus sine menighetsbrev var skrevet før alle evangeliene. Evangeliene var sannsynlig skrevet etter tempelet riving - siden de har over 50 historiske feil. Mange tiår etter Paulus den første død kom pastoralbrevene på markedet I en annen gresk dialekt sannsynlig skrevet  av en tyrkisk bibliotekar.  Bibelen ble samlet på en av en keiser som var Mithraist og vår tidlige teologi er 80% lik den gamle Mithra religionen.

Ja vi må være forsiktig med vår omgang med skriften. Vite hvilken politisk agenda de forskjellige bøkene hadde i sin samtid,og hvorfor Markus Kap 10 og 11 er endret på over 40 steder før sluttstrek ble satt i år 325. Sannheten finner nok ingen i bokstavene. Vi må gå ut å erfare Gud på gata. Vi er Kristi ambasadører står det et sted - men alt vi gjør er til ære for Krisus. Vi bør reklamere for Krisus i alt vi gjør.

1 liker  
Svar
Kommentar #34

Daniel Krussand

10 innlegg  1836 kommentarer

Korte kommentarer - om mulig.

Publisert 4 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Si hva du vil om oss, men du trenger ikke ramse opp Bibelen gang på gang for vår del. De aller fleste her har lest den mer enn én gang og kan stoffet like godt som deg,

Njål, jeg holder med deg, Monas lange kommentarer er slitsomme å komme gjennom.  

Jeg siterer gjerne et eller to bibelord selv, men ikke i fet skrift og understreket.  Og ikke 20 bibelvers.

Mona, om du leser dette, du har utvilsomt stor innsikt, men - litt kortere av gangen - please.

Hilsen en som også kan kunsten å krangle / provosere.

Sorry!

4 liker  
Svar
Kommentar #35

Mona Ekenes

9 innlegg  889 kommentarer

Den hele Skrift er innblest av Gud.

Publisert 4 måneder siden
Kjell Haugen. Gå til den siterte teksten.

Paulus sine menighetsbrev var skrevet før alle evangeliene. Evangeliene var sannsynlig skrevet etter tempelet riving - siden de har over 50 historiske feil. Mange tiår etter Paulus den første død kom pastoralbrevene på markedet I en annen gresk dialekt sannsynlig skrevet  av en tyrkisk bibliotekar.  Bibelen ble samlet på en av en keiser som var Mithraist og vår tidlige teologi er 80% lik den gamle Mithra religionen.

Ja vi må være forsiktig med vår omgang med skriften. Vite hvilken politisk agenda de forskjellige bøkene hadde i sin samtid,og hvorfor Markus Kap 10 og 11 er endret på over 40 steder før sluttstrek ble satt i år 325. Sannheten finner nok ingen i bokstavene. Vi må gå ut å erfare Gud på gata. Vi er Kristi ambasadører står det et sted - men alt vi gjør er til ære for Krisus. Vi bør reklamere for Krisus i alt vi gjør.

Det står skrevet:

16 Den hele Skrift er innblest av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til optuktelse i rettferdighet, 17 forat det Guds menneske kan være fullkommen, duelig til all god gjerning. 2 Tim 3,16-17

16 Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd.
 17 Slik skal det menneske som hører Gud til, settes i rett stand og bli rustet til all god gjerning. 
2 Tim 3,16-17

3 For Kristus tenkte ikke på seg selv; han oppfylte det som står skrevet:
 På meg falt hånsordene
 fra dem som håner deg.
 4  Og alt som før er skrevet, er skrevet for at vi skal lære av det: Vi skal ha håp gjennom det tålmod og den trøst som skriftene gir.
 5 Måtte Gud selv, som er kilden til tålmod og trøst, hjelpe dere til å vise enighet, etter Jesu Kristi vilje. 
Rom 15,3-5

20 Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd. 21 For aldri er noen profeti båret fram fordi et menneske ville det; men drevet av Den Hellige Ånd talte mennesker ord fra Gud. 2 Pet 1,20-21  

15 Og det er om å gjøre for meg at dere alltid skal huske disse ting, også etter at jeg er gått bort. 16  Det var jo ikke oppdiktede sagn vi holdt oss til da vi kunngjorde for dere vår Herre Jesu Kristi kraft og hans komme. Nei, vi var øyenvitner og så hans guddommelige storhet.

 17 For han fikk ære og herlighet av Gud Fader den gang røsten lød mot ham fra den høyeste herlighet: "Dette er min Sønn, den elskede, som jeg har behag i."

 18 Vi hørte selv denne røsten lyde fra himmelen, da vi var sammen med ham på det hellige fjell. 19  Derfor står også profetordet desto fastere for oss. Dette ord bør dere ha for øye, for det er lik en lampe som lyser på et mørkt sted, inntil dagen gryr og morgenstjernen går opp i deres hjerter.

 20  Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd. 21 For aldri er noen profeti båret fram fordi et menneske ville det; men drevet av Den Hellige Ånd talte mennesker ord fra Gud. 
2 Pet 1,15-21

Nå får det holde, avslutter med denne kommentaren når det gjelder deg.

Svar
Kommentar #36

Njål Kristiansen

147 innlegg  20438 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Daniel Krussand. Gå til den siterte teksten.

Njål, jeg holder med deg, Monas lange kommentarer er slitsomme å komme gjennom.  

Jeg siterer gjerne et eller to bibelord selv, men ikke i fet skrift og understreket.  Og ikke 20 bibelvers.

Jeg reagerer på hele tilnærmingen til andre debattanter hvor Bibelen brukes som slagvåpen sammen trusler om større straff, fortapelse og destruksjon, sammen med stemplingen som uvitende og frafallen. Når Bibelen brukes slik for å vinne en argumentasjon glir det over i misbruk av Guds navn. 

5 liker  
Svar
Kommentar #37

Åge Kvangarsnes

7 innlegg  1733 kommentarer

Publisert 4 måneder siden

Er enig med deg. VD er et forum til debatt for alle bibelsyn, også for alle som ikke tror det finnes en Gud. VD er ikke et menighetslokale. 

I rettferdighetens navn mener jeg vi ikke kan legge føringer for hvordan andre skriver sine kommentarer, korte eller lange, med eller uten bibelvers, med eller uten uthevninger og fet skrift.

1 liker  
Svar
Kommentar #38

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Hva er Den hele skrift?

Publisert 4 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
16 Den hele Skrift er innblest av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til optuktelse i rettferdighet,

På den tiden dette ble skrever av en ukjent forfatter fantes ikke det nye testamentet og mange av de andre bøkene var ikke skrevet enda.  "Den hele skrift" inkluderer mest sannsynlig den jødiske ( ikke kristne) gamle testamente. 

4 liker  
Svar
Kommentar #39

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3970 kommentarer

Ikke desto mindre

Publisert 4 måneder siden
Kjell Haugen. Gå til den siterte teksten.
På den tiden dette ble skrever av en ukjent forfatter fantes ikke det nye testamentet og mange av de andre bøkene var ikke skrevet enda.  "Den hele skrift" inkluderer mest sannsynlig den jødiske ( ikke kristne) gamle testamente.

er  GT, selve grunnvollen for Det Nye Testamentet. GT og NT hører uløselig sammen.  Jesus Messias formelig vandret ut fra GT og inn i NT med sin forkynnelse og gjerning. De to bibeldelene er som en slags åndelig symbiose. Joda,  Paulus var skriftlærd og visste inderlig godt hva han skrev om, selv om den skriftlige delen av NT ikke helt var kommet på plass da.

Svar
Kommentar #40

Åge Kvangarsnes

7 innlegg  1733 kommentarer

Men ikke desto mindre

Publisert 4 måneder siden

var Paulus den som ble utvalgt til å være hedningenes apostel og å fullføre Guds ord, det sier han jo selv.

1 liker  
Svar
Kommentar #41

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Paulus ?

Publisert 4 måneder siden

Hvorfor blande Paulus inn ? Ifølge SNL.no er bibelforskete stort sett enige om at Paulus selv  ikke skrev dette brevet. Det har en helt annen gresk dialekt og teologi en de andre Paulusbrevene.

Svar
Kommentar #42

Åge Kvangarsnes

7 innlegg  1733 kommentarer

Publisert 4 måneder siden

Min kommentar var til det Magnus Leirgulen skrev, ikke om noe spesielt brev.

Svar
Kommentar #43

Mona Ekenes

9 innlegg  889 kommentarer

Men de svarte: "Vi vil ikke lytte."

Publisert 4 måneder siden
Daniel Krussand. Gå til den siterte teksten.

Njål, jeg holder med deg, Monas lange kommentarer er slitsomme å komme gjennom.  

Jeg siterer gjerne et eller to bibelord selv, men ikke i fet skrift og understreket.  Og ikke 20 bibelvers.

Mona, om du leser dette, du har utvilsomt stor innsikt, men - litt kortere av gangen - please.

Hilsen en som også kan kunsten å krangle / provosere.

Sorry!

Å gjøre alle til lags er nok  umulig for mennesker.

Har dere to - egentlig- forstått temainnlegget ? 

Handler det ikke om Herren Allhærs Gud griper inn i denne verden? Husker dere dette som jeg skrev og uthevet i kommentar #4?:

Faktisk så ser vi alle daglig temmelig mye av Guds inngripen i  denne verden også ved allerede oppfylte profetier, når vi lever  kontinuerlig i Guds skaperverk her på jorden. For denne verden er jo  skapt og holdes kontinuerlig oppe av Herren Allhærs Gud Selv, helt til  denne verden en dag skal forgå ved ild og det vil bli skapt en ny himmel  og en ny jord som aldri skal forgå. Av Guds Nåde er det mulig å få se  det slik. -

Tror dere - egentlig - på dette?:

  For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og ben, og dømmer hjertets tanker og planer. Hebr 4,12

ORDET BLE MENNESKE

1  I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

  2 Han var i begynnelsen hos Gud.

3 Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.

 4 I ham var liv, og livet var menneskenes lys. 5 Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.  Joh 1,1-5

 16 Den hele Skrift er innblest av Gud og nyttig til  lærdom, til overbevisning, til rettledning, til optuktelse i  rettferdighet, 17 forat det Guds menneske kan være fullkommen, duelig  til all god gjerning. 2 Tim 3,16-17

3 For Kristus tenkte ikke på seg selv; han oppfylte det som står skrevet:

 På meg falt hånsordene

 fra dem som håner deg.

 4   Og alt som før er skrevet, er skrevet for at vi skal lære av det: Vi  skal ha håp gjennom det tålmod og den trøst som skriftene gir.

 5 Måtte Gud selv, som er kilden til tålmod og trøst, hjelpe dere til å vise enighet, etter Jesu Kristi vilje. Rom 15,3-5

Rop det ut over hustakene, er det ikke også slik?

Dra ut fra Babylon, bort fra Kaldea!

 Forkynn det med jubel, rop det ut,

 la det nå til jordens ende:

 Herren har løst ut sin tjener Jakob. Jes 48,20

Uansett så ser det ut til at ikke så mange ser Guds kontinuerlige inngripen i denne verden dag etter dag døgnet rundt, som virker ved Sitt Ord og preger historiens gang i menneskers enkelt liv og i det totale universets, jordens og denne verdens omfang. 

Hvem tror dere det er som hater at Guds Ord holdes høyt i hevd? For det er garantert ikke  Kristus Jesus. Er dere - egentlig - klar over hvilket vitnesbyrd det gir når dere som bekjenner dere til å tro på Kristus Jesus, men samtidig irriterer dere over kommentarer som inneholder flere skriftsteder og holder dem høyt i hevd? Det blir jo for mye for dere, så mye at dere blir irritert og kommenterer det. Mens deres egne stemmer liker dere, der dere også av og til kan komme med lengre innlegg. 

 Krussand, når du ikke ser dette, hvordan kan du da forstå hva som - egentlig - er å krangle/provosere og skilnaden på dem? Du forsøker å inkludere meg sammen med deg og flere i "kunsten" å krangle/provosere, ser du ikke at det er ganske frekt og samtidig løgnaktig? Ser du ikke forskjellen på det å - forsvare - noe eller seg selv og krangel samt provokasjon? 

 Har jeg forlangt at du og Njål - skal- lese mine kommentarer? Er ikke det en helt frivillig sak da? Så det er ikke -selve innholdet og budskapet  som er det avgjørende  - men mengden og formatet samt hva og hvor mye som siteres,  som irriterer. - Forsvinner da ikke selve intensjonen ved et debattforum da bort -, når innpakningen er såpass avgjørende? Det er flere kommentarer jeg ikke leser, selv om de er korte.

Vd er et åpent forum som også leses av ikke brukere, er meget bevisst på det. Derfor er det - selve budskapet - som er det avgjørende. Savner selv faktisk at Guds Levende og virkekraftige Ord holdes høyt i hevd, derfor gjør jeg det og heller hovedsakelig demper min egen stemme; fordi også jeg får se og forstår stykkevis og delt.

16 Så sa Herren:

 Still dere på veiene og se!

 Spør etter de gamle stiene,

 etter veien til det gode!

 Gå på den, så finner dere hvile.

 Men de svarte: "Vi vil ikke gå der."

<Matt 11, 29; 23, 37>

17  Jeg satte vaktmenn over dere og sa:

 "Lytt når hornet gjaller!"

Men de svarte: "Vi vil ikke lytte."

[vaktmenn: profetene. Sml. Esek 33, 1 ff.]

 18  Hør derfor, dere folkeslag,

 og dere som er samlet,

 merk dere det som skal skje iblant dem. 

19  Lytt, du jord!

 Nå fører jeg ulykke over dette folket,

 en frukt av deres onde tanker.

 For de lyttet ikke til mine ord

 og ringeaktet min lov.Jer 6,16-19

Er det ikke ganske spesielt at resultatet av ikke å lytte til - Guds profeter og advarsler den gang de kristne landene enda var kristne, nå har jo mangelen på en slik vilje og motstanden mot Kristus Jesus ført verden ut i et økende kaos. Eller er det ikke så spesielt og underlig allikevel? Nei, det er nok ikke så underlig, - Skriftene - gir svaret på det.

Svar
Kommentar #44

Arne D. Danielsen

310 innlegg  5649 kommentarer

Jackpot ved livets slutt

Publisert 4 måneder siden

Dette er vanskelig. Jeg forstår hva Gjøsund skriver og mener. Det er en korreksjon i fht til en utbredt forståelse og praksis blant mange kristne. Det om at Gud er «quick fix». Og ikke minst er det en reaksjon mot sjarlatanene som selger helbredelse mot betaling som en hvilken som helst teletorgtjeneste. Det er som Gjøsund skriver: «For det er det de gjør, predikantene som nærmest tar stykkpris, eller i det minste timespris – betalt på forhånd – for helbredelser».

Men Gjøsunds budskap er også temmelig radikalt – selv om han ikke er den første som utlegger en forståelse av skriften og den kristne tro primært i et hinsidige- og evighetsperspektiv. Det er litt som en moderne versjon av tesene på kirkedøren i Wittenberg. Det røsker og river i etablerte konfesjoner.

For egen del er jeg altså et stykke på vei enig med Gjøsund i denne forståelsen. Men er det ikke noe mer som også er viktig, noe mer enn en (mulig) belønning langt der framme etter at vi har levd våre liv, etter av vi er døde og etter at vi ikke er mer – i et jordisk perspektiv?

Som markedsfører vil jeg nok si at dette er et særlig tungsolgt produkt. Eller at det er en nærmest umulig oppgave. Det blir som å selge en forundringspakke med en diffus innpakning, og som ikke skal åpnes før etter at folk er døde.

Det er ikke et slik budskap som har gitt kristendommen den store utbredelse og gjort den til den religionen med flest følgere i verden. Bibelen selv er full av tegn og under og Guds åpenbaringer. Ved siden av evighetsperspektivet, er det dette som har fascinert og som har gitt trøst og håp. Den katolske kirke har i stor grad forkynt overnaturlige hendelser og inngripener opp gjennom århundrene. Helgener er blitt helgener fordi de har utrettet noe overnaturlige, som er gitt av Gud, eller at det har fulgt noe overnaturlig i deres fotefar. Relikvier med angivelig helbredende kraft har vært "storindustri".

Det var bl.a. dette og spesielt avlatshandelen Martin Luther tok et oppgjør med. Og, det er jo bra, tenker vi som tilhører den reformerte kirken. Men betyr det at all velsignelse og Guds kraft, som berører, trøster og styrker oss i hverdagen, er nullet ut?

Hvis den eneste trøsten folk kan finne i Bibelen, når alt rakner, og de basker med et personlig Ragnarokk, er et håp om et mulig evig liv, en jackpot ved livets slutt, så blir perspektivet for stort og uhåndgripelig – og bokstavelig talt for fjernt. For det kan antas at mange, kanskje de fleste – herunder meg selv, ikke greier å forholde oss til evigheten. Vi har mer enn nok å bale med i våre liv – her og nå.

Hvorfor skal vi praktiserer et aktivt og ydmykt kristenliv dersom det ikke har noen som helst betydning i det hersidige? Når det gjelder evigheten, så er det ikke gode gjerninger og bønner gjennom et langt liv som gir oss belønningen, men tro og nåde alene.

Jo da, ved å lese Guds ord kan vi nok få noen gode råde og veiledning med på veien – som jo er en viktig verdi i seg selv. Det er bra. Vi kan enes om at dette er en av kristendommens og kristentroens velsignelser. Men gode og verdifulle råd kan vi også få ved å lese hinduistiske og andre religiøse skrifter, eller følge Gandhis kloke råd, eller ganske enkelt ved å hengi oss til den nye sekulære religionen, Menneskerettighetene, som Bondevikregjeringen i sin tid formelt erklærte som universelle.

Gjennom århundrene har folk bedt og tryglet Gud om hjelp til sine timelige bekymringer og plager. Det er langt fra alltid at det det er vært til praktisk hjelp, men det har gitt håp. Og når fortvilelsen river og sliter, er håp viktig. Gud gir håp. Og spesielt er det grunn til å håpe på Guds inngripen ettersom han ifølge kirkens lære har «all makt på i himmel og på jord».

Kirkebønnen er full av konkrete anmodninger til Gud. Det gjelder både institusjoner og mennesker. Og så er det en inderlig bønn om fred på jord. Dette gjelder her og nå og før evigheten. I selveste Fadervår, bønnen som Mesteren lærte oss, ber vi: «Gi oss i dag vårt daglige brød». Vi ber helt konkret om at han må ta vare på oss og velsigne oss med det vi trenger, det livsnødvendige – her og nå.

Og, dersom vi skreller vekk troen på Guds inngripen eller håpet om inngripen, noe som altså i seg selv har en ualminnelig sterk kraft, så ville Salmeboka og Sangboka bli temmelig slunkne. Det første som ryker er sangen «Det er makt i de follede hender».

Vi mennesker er rasjonelle vesener. Dersom vi tror at vi er skapt av Gud, ja, så er det slik Gud har skapt oss – som rasjonelle vesener. Og, som så sådanne vil vi naturligvis spørre: Hva er poenget, hva er vitsen? Hva skal vi med en Gud som ikke kan gjøre det døyt eller løfte en finger i det hersidige? Ok, han helbreder kanskje ikke eller løser situasjonen, men om ikke annet kan troen på Guds allmakt lindre og mest av alt gi håp?

Her er et forsøk på å formulere min personlige trosbekjennelse:

«Jeg tror på Gud Fader, som har all makt i himmel og på jord, og som jeg kan samtale med og be om trøst og lindring hos når jeg sliter med vanskelige ting, en Gud som gir håp og lindring når det trengs som mest.» Og så utelukker jeg heller ikke konkrete inngripner. Det ville vært dristig.

På den annen side finner jeg det nok vanskeligere å forholde meg til evigheten. Jeg verdsetter løftene, og så tar jeg en slik utgang på livet som en solid bonus – som en himmelsk og hinsidig gudegave.

2 liker  
Svar
Kommentar #45

Gjermund Frøland

10 innlegg  6752 kommentarer

MIN belønning

Publisert 4 måneder siden
Arne D. Danielsen. Gå til den siterte teksten.
For egen del er jeg altså et stykke på vei enig med Gjøsund i denne forståelsen. Men er det ikke noe mer som også er viktig, noe mer enn en (mulig) belønning langt der framme etter at vi har levd våre liv, etter av vi er døde og etter at vi ikke er mer – i et jordisk perspektiv?

Å satse på troens gevinst er som å satse på aksjegevinst.

Jeg vil ha et årlig aksjeutbytte - og jeg vil ha hovedgevinsten den dagen jeg må skille lag med aksjeporteføljen min.

Pose og sekk. I will have my cake and eat it.

Svar
Kommentar #46

Arne D. Danielsen

310 innlegg  5649 kommentarer

Nei

Publisert 4 måneder siden

Troens gevinst er ikke som å satse på en aksjegevinst. I så fall ville kirkene vært fylt av aksjemeglere og børsen tettpakket med fattige, slitne og lidende.

Svar
Kommentar #47

Njål Kristiansen

147 innlegg  20438 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Har dere to - egentlig- forstått temainnlegget ? 

Jeg kan bare svare for meg selv, og svaret er ja. Jeg hadde ikke uttalt meg som jeg har uten at jeg har forstått. 

Gud griper inn, men iht deg griper han inn på en aggressiv måte, som en hissig og voldelig Gud som setter skapet på plass. Den guden har ingen plass for mennesket med den frie vilje han også skapte oss alle. I din beskrivelse av Gud ser jeg ikke kjærligheten, eller kjærlig inngripen. Vi har nok grunnleggende ulikt syn på Bibelen og frelsen. Jeg tror på den kjærlige nådefulle Gud som vil oss vel, og en skrift som er til for menneskene og ikke vi for den.

Nei, vi har ingen plikt til å lese eller ta stilling til det du skriver, men hvis ingen leser og kommenterer, forsvinner vitsen med å skrive. Vi er i et debattforum. Den som ikke liker motbør hører hjemme i sin egen blogg hvor de kan styre alt selv. 

2 liker  
Svar
Kommentar #48

Fred Søndby

58 innlegg  78 kommentarer

Publisert 4 måneder siden

Denne kommentaren er egnet til å framkalle langt flere spørsmål enn svar, dersom det da er klargjøring av et vanskelig tema som er redaktørens anliggende. Utgangspunktet handler om Guds inngripen i katastrofer og om holocaust og en uttalelse fra  forstander Ervin Kohn, forstander i Det Mosaiske Trossamfund i forbindelse med at han har svart på et spørsmål om helbredelse ved bønn.

Gjøsunds konklusjoner er mangetydige, og gir flere spørsmål enn svar. Men det mest bemerkelsesverdige er at hans diffuse synspunkter som munner ut i at "den egentlige løsningen ligger et annet sted" framsettes på vegne av den kristne Dagsavisen Vårt Land. Her bringer Vårt Land så uklare og diffuse synspunkter at de langt overgår kritiske kommentarer om samme emne i VG og andre profane aviser. Er dette noe som innvarsler en ny trend i holdninger fra Vårt Land?

1 liker  
Svar
Kommentar #49

Kjell Haugen

6 innlegg  1523 kommentarer

Fader vår , du som er i himmelen...

Publisert 4 måneder siden
Arne D. Danielsen. Gå til den siterte teksten.
Hva er poenget, hva er vitsen?

Hvordan var forsettelsen igjen... 

La ditt navn bli respektert ( Hvordan gjør jeg det ? Jeg tenker jo bare på meg selv...)
La rike ditt komme  ( Hvordan gjør jeg det da ? Det har jo kommet i meg men jeg vil ikke være din amasadører og reklameplaket en gang.    Jeg vil ikke gå ut fra min meninghet å gjøre noe med deg?  Jeg tør ikke vise dine gjerninger gjennom meg lengre. )
Gi meg idag mitt daglige mannakorn fra deg.( Jeg har ikke tid til deg og mine tidebønner og stille stunder med deg hvor du pleide hviske dine rop i mitt hjerte.  Send gjerne ditt ord som en melding på mobilen - og legg det jeg skal gjøre for deg inn i min mobil kalender.)
Du har tilgitt min skyld på grunn av det Kristus gjorde på korset.  ( men jeg kan ikke tilgi de som er annerledes enn meg i tro eller handling  - det vet du)
La meg ikke høre om noen som har det bra med sin Gud- jeg blir fort misunnelige.
Frels meg fra fortapelsen på den ytterste dag - jeg er bare en mann; som gjør så godt jeg kan.
For riket er ditt og ikke mitt - du har makten over meg ( tror jeg da ...)
Æren er din - min er borte for lengst.

Svar
Kommentar #50

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3970 kommentarer

Ja -

Publisert 4 måneder siden
Åge Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
var Paulus den som ble utvalgt til å være hedningenes apostel og å fullføre Guds ord, det sier han jo selv.

dette er jo både sant og interessant,  Hvilke appell, autoritet og kunnskap ville en utenforstående hedning hatt i denne oppgaven. dette kan en jo bare grunde på.

Svar

Siste innlegg

Et lederskap for vår tid
av
Trygve Svensson
rundt 2 timer siden / 170 visninger
0 kommentarer
Sammen for et varmere klima?
av
Synne Dokka
rundt 5 timer siden / 47 visninger
0 kommentarer
En ordning som kan bety alt
av
Bent Høie
rundt 6 timer siden / 70 visninger
0 kommentarer
Prosessen i KrF
av
Inga Sandstad
rundt 7 timer siden / 63 visninger
1 kommentarer
Et lederskap for vår tid
av
Trygve Svensson
rundt 8 timer siden / 1067 visninger
0 kommentarer
Prestekrisen krever tiltak
av
Vårt Land
rundt 11 timer siden / 123 visninger
1 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Et lederskap for vår tid
av
Trygve Svensson
rundt 2 timer siden / 170 visninger
0 kommentarer
Sammen for et varmere klima?
av
Synne Dokka
rundt 5 timer siden / 47 visninger
0 kommentarer
En ordning som kan bety alt
av
Bent Høie
rundt 6 timer siden / 70 visninger
0 kommentarer
Prosessen i KrF
av
Inga Sandstad
rundt 7 timer siden / 63 visninger
1 kommentarer
Et lederskap for vår tid
av
Trygve Svensson
rundt 8 timer siden / 1067 visninger
0 kommentarer
Prestekrisen krever tiltak
av
Vårt Land
rundt 11 timer siden / 123 visninger
1 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Otto Strand kommenterte på
Hvorfor KrF bør følge Hareides råd
2 minutter siden / 187 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
GT-tekstene bør ut igjen
4 minutter siden / 2968 visninger
Otto Strand kommenterte på
Prosessen i KrF
8 minutter siden / 63 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
GT-tekstene bør ut igjen
13 minutter siden / 2968 visninger
Johannes Taranger kommenterte på
Høyres maktdemonstrasjon
20 minutter siden / 2967 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Brev til en sint og bekymret kristensjel
rundt 1 time siden / 763 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Hvem er redd for Jordan Peterson?
rundt 1 time siden / 610 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
GT-tekstene bør ut igjen
rundt 2 timer siden / 2968 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Høyres maktdemonstrasjon
rundt 2 timer siden / 2967 visninger
Oddbjørn Johannessen kommenterte på
Brev til en sint og bekymret kristensjel
rundt 2 timer siden / 763 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Hvem er redd for Jordan Peterson?
rundt 2 timer siden / 610 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
GT-tekstene bør ut igjen
rundt 2 timer siden / 2968 visninger
Les flere