Geir Tryggve Hellemo

Tidligere rektor på Det praktisk-teologiske seminar ved Universitetet i Oslo.
10    0

En bokser hviler ut

Hvor er det blitt av bildene som minner oss om hva vi streber etter?

Publisert: 22. jun 2018 / 532 visninger.

Jeg vet ikke hva folk tenker omkring kropp, og det er nettopp noe av poenget. At vi ser og vurderer kropp på så mange ulike vis. Og det er sannelig nok å ta av. Noen er unge og andre er gamle. Noen er vakre og andre er, om ikke stygge akkurat, så i det minste mindre tiltalende. Noen er veltrente og velpleide, andre er bare nedslitte og ustelte. 

Sånn er vi vant til å forholde oss til omgivelsene. Å se på dem med et prøvende, granskende observerende blikk. 

Som øyenslyst

Men om jeg spør: Hva skjer med meg når jeg ser på en kropp, da er det noe annet. Da kan tankene gå i så mange andre retninger. En kan tenke kropp som arbeidskraft, en kan tenke kropp som øyenslyst, en kan tenke på sex eller på det som skjuler seg bakenfor fasaden. 

Jeg ble opptatt av kropp på denne litt annerledes måten etter å ha sett et britisk tv-program. Der spurte de: Hvorfor laget grekerne alle disse skulpturene av nakne kropper? Det var et spørsmål som var litt nytt for meg. For det førte interessen bort fra selve objektet, den tekniske og kunstneriske ferdigheten som skulpturene forutsatte, og over på betrakterens opplevelse av det han så. 

I programmet sa de om lag det samme som Leonardo da Vinci må ha tenkt da han plasserte en mannskropp inn i en sirkel og et kvadrat. Det dreier seg begge steder om en organisk form som i alle henseender er harmonisk. Poenget med betraktningen er ikke forherligelse av den velformede kroppen, men at jeg som ser, påvirkes av det jeg ser. Poenget er at jeg skal bli harmonisk av å se på det perfekte. 

Balanse og orden. 

Det er i seg selv en viktig iakttakelse. For det betyr at kroppen ikke trenger å være så viktig i seg selv. Og det betyr slett ikke at vakre kropper har vakre sinn. Men det kan bety at det vakre og harmoniske har en positiv påvirkningskraft. Det kan gjøre meg til et bedre menneske. Gjøre meg opptatt av å finne fram til balanse, orden og harmoni i meg selv. 

Nå stoppet ikke grekernes tanker her. For de sa også: Interessen for den harmoniske, velproporsjonerte kroppen oppfatter vi som et sivilisasjonstrekk. Det skiller oss fra barbarene. For vi oppfatter orden, likevekt og struktur som målet for vår måte å organisere hele vår tilværelse på. Hele vår samfunnsorden. Når vi tenker slik, da er vi også i pakt med naturen. For kosmos er jo ordnet. Vår oppgave på jord er altså å sørge for at vi kan finne vår rettmessige plass innenfor de rammene vi tilhører. Det gjør vi ved å se på kropper, sa grekerne. 

Poenget mitt i fortsettelsen kunne godt ha vært: Den seksualiserte vestlige kroppen er et kulturprodukt som avslører en væremåte som er veldig annerledes. Men i stedet skal jeg si: Hvor er våre bilder som sier hva vi som sivilisasjon streber etter? Hvordan sørger vi for at våre sinn stadig blir minnet om at vi ønsker å være i balanse med oss selv og med omgivelsene våre? For vi er vel ikke så annerledes enn grekerne. Og vi ønsker oss vel alle en slags orden i tilværelsen. Eller? 

Med brukket nese. 

En bronseskulptur fra antikken skiller seg ut fra alle andre. Den befinner seg i Palazzo Massimo alle Terme i Roma og er laget knappe hundre år før vår tidsregning. Den viser en bokser som hviler ut etter kampen. Han er selvsagt atletisk som alle de andre. Men samtidig er det slik at all boksingen har vansiret ham. Med brukket nese, ødelagte ører og flust av sårskader sitter han der, utmattet og ettertenksom. Jeg tror han i første omgang vil minne sine betraktere om hvor krevende det er å kjempe for at verden skal være på stell. 

Det er veldig betagende å se på den utslitte bokseren. For han vitner også om en kulturell ettertenksomhet som går ut over det forventede. Skulptøren må ha skjønt noe som vi – tusener av år etterpå – bare kan ane som et flyktig streif, et vindpust som vi må anstrenge oss for i det hele tatt å komme i berøring av. Jeg fornemmer at bokseren ser for seg at den seieren han nettopp har vunnet, trolig er hans aller siste. 

Hva slags tanker som måtte dukke opp i forlengelsen, overlater han til oss.

Trykket i Vårt Land 22. juni 2018

4 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Njål Kristiansen

147 innlegg  20400 kommentarer

Publisert 4 måneder siden
Geir Tryggve Hellemo. Gå til den siterte teksten.

Jeg ble opptatt av kropp på denne litt annerledes måten etter å ha sett et britisk tv-program. Der spurte de: Hvorfor laget grekerne alle disse skulpturene av nakne kropper? Det var et spørsmål som var litt nytt for meg. For det førte interessen bort fra selve objektet, den tekniske og kunstneriske ferdigheten som skulpturene forutsatte, og over på betrakterens opplevelse av det han så. 

I programmet sa de om lag det samme som Leonardo da Vinci må ha tenkt da han plasserte en mannskropp inn i en sirkel og et kvadrat. Det dreier seg begge steder om en organisk form som i alle henseender er harmonisk. Poenget med betraktningen er ikke forherligelse av den velformede kroppen, men at jeg som ser, påvirkes av det jeg ser. Poenget er at jeg skal bli harmonisk av å se på det perfekte. 

Balanse og orden. 

Det er i seg selv en viktig iakttakelse. For det betyr at kroppen ikke trenger å være så viktig i seg selv. Og det betyr slett ikke at vakre kropper har vakre sinn. Men det kan bety at det vakre og harmoniske har en positiv påvirkningskraft. Det kan gjøre meg til et bedre menneske. Gjøre meg opptatt av å finne fram til balanse, orden og harmoni i meg selv. 

Leonardos figur er først og fremst en studie i kroppens funksjonalitet. Han fant et grunnleggende tankesett han mente måtte ligge bak proporsjonene og lemmenes funksjonsmåte. De ulike linjene viser de sentrale funksjonene i legemet. Hans figur er ganske avsjelet i den forstand at han bare tar for seg det praktiske ved kroppen. 

Jeg har ikke allverdens kunnskap om grekerne, men blir ikke deres tenkning da et motstykke til Leonardo ved at de engasjerte seg mer i kroppen og dens attributter, ikke minst med en sexuell undertone? Av de ting grekerne er kjent for fremheves ofte deres blanding av unge og gamle hvor den unge skulle lære forplantningens kunst av den eldre gjennom praktiske øvelser. Jeg mistenker at noe av mytologien er bygget opp rundt nettopp dette, at når man har adgang til alle kropper skaper man en passende logikk som gjør det akseptabelt. 

Man trenger ikke være vakker for å være en dyktig arbeider. For arbeideren er dyktigheten først og fremst knyttet til gjennomføringsevnen i oppgaven hen trenger for å tjene til livets opprettholdelse. Om hen under marsjen utvikler en god fysikk må denne ansees som nyttig og funksjonell for det videre arbeidet, men om man ser en ekstra skjønnhet i den forsterker det muligheten for artens overlevelse siden øyenslyst alltid er en medvirkende faktor. Et vakkert sinn følger kanskje ikke med, men en dreven arbeider antas å ha en mer fullkommen balanse når han oppnår et høyt nivå på sine ferdigheter. 

Svar

Siste innlegg

Nå er det vår tur
av
Sissel Rimehaug Weydahl
rundt 3 timer siden / 17 visninger
0 kommentarer
Personlig åpenbaring
av
Joanna Bjerga
rundt 7 timer siden / 241 visninger
1 kommentarer
Bin Salmans sanne ansikt
av
Vårt Land
rundt 7 timer siden / 128 visninger
1 kommentarer
Kva effekt hadde metoo?
av
Mai Lene Fløysvik Hæåk
rundt 14 timer siden / 171 visninger
1 kommentarer
Hjelp, vi skal bli sosialister
av
Arve E. Aarskog
rundt 20 timer siden / 262 visninger
3 kommentarer
SV sa nei, men gikk likevel
av
Otto Strand
rundt 21 timer siden / 427 visninger
4 kommentarer
Jesus, Ivar Aasen og sosialisme
av
Odd Tarberg
rundt 23 timer siden / 701 visninger
6 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Nå er det vår tur
av
Sissel Rimehaug Weydahl
rundt 3 timer siden / 17 visninger
0 kommentarer
Personlig åpenbaring
av
Joanna Bjerga
rundt 7 timer siden / 241 visninger
1 kommentarer
Bin Salmans sanne ansikt
av
Vårt Land
rundt 7 timer siden / 128 visninger
1 kommentarer
Kva effekt hadde metoo?
av
Mai Lene Fløysvik Hæåk
rundt 14 timer siden / 171 visninger
1 kommentarer
Hjelp, vi skal bli sosialister
av
Arve E. Aarskog
rundt 20 timer siden / 262 visninger
3 kommentarer
SV sa nei, men gikk likevel
av
Otto Strand
rundt 21 timer siden / 427 visninger
4 kommentarer
Jesus, Ivar Aasen og sosialisme
av
Odd Tarberg
rundt 23 timer siden / 701 visninger
6 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Gjermund Frøland kommenterte på
Allmektig Gud?
9 minutter siden / 9605 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Allmektig Gud?
15 minutter siden / 9605 visninger
Kjell G. Kristensen kommenterte på
Allmektig Gud?
15 minutter siden / 9605 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Allmektig Gud?
27 minutter siden / 9605 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Allmektig Gud?
31 minutter siden / 9605 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Allmektig Gud?
rundt 1 time siden / 9605 visninger
Kjell G. Kristensen kommenterte på
Allmektig Gud?
rundt 1 time siden / 9605 visninger
Rolf Kenneth Myhre kommenterte på
Sammen mot anti­semittisme og rasisme
rundt 1 time siden / 170 visninger
Øyvind Johannes Vardenær Evenstad kommenterte på
Hva er greia med relikvier?
rundt 1 time siden / 308 visninger
Kjell G. Kristensen kommenterte på
Allmektig Gud?
rundt 1 time siden / 9605 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Kva effekt hadde metoo?
rundt 2 timer siden / 171 visninger
Odd Tarberg kommenterte på
Jesus, Ivar Aasen og sosialisme
rundt 2 timer siden / 701 visninger
Les flere